.
 

PlayStation.Community

2015.08.16. 16:18 Classic PlayStation
6 hozzászólás
Szerző: DrZaius
Értékeld a cikket!
Nézünk, mint a moziban.

Nagyon szerettem a ’90-es évek játéktermését, mert a CD elterjedésével addig soha nem látott technikájú és minőségű produktumok láthattak napvilágot. A fejlesztők számára óriási távlatok nyíltak meg, hirtelen eltűntek a határok, bármilyen vad ötlet lehetségessé vált. Vagy poligonokból felépített, 3D-s fantázia szülte teremtmények és helyszínek, vagy pre-rendered (előre rögzített, film vagy CG felvételek, mint pl. az átvezető filmek a videojátékokban) technológiával elkészített játékok lepték el a monitorokat. Ezért is tartom az első PlayStationt a kedvencemnek a négy asztali Sony gép közül.
Tényleg hatalmas ugrás volt a videojáték kultúrában, tele innovatív és bátor megoldásokkal, mely alapokat le sem tagadhatják a mai címek. Final Fantasy VII, MGS, Gran Turismo, Crash Bandicoot, Tomb Raider, Resident Evil, Silent Hill; csak, hogy egy párat említsek. Egy kis üröm az örömben, hogy számomra, sok esetben már elvesztették bájukat, nem éppen jól öregedtek. Vizuális megjelenítésüket már nehezen tudom megemészteni, ellenben például a SNES-es vagy Mega Drive-os címekével, de ez legyen az én gondom.
A nagy videojáték forradalom közepette, szépen lassan rájöttek a fejlesztők és kiadók, hogy milyen jellegű játékmodelleket érdemes erőltetni konzolokon és miket érdemes hanyagolni. Így fordulhatott elő, hogy míg a kedvenc szürke masinánkon bőven lehetett találni stratégiákat, üzleti szimulátorokat, point and click jellegű játékokat, addigra ezek, a mai felhozatalból szinte teljesen eltűntek. Ahogy’ teltek az évek egyértelművé vált, hogy mely stílus nem bír lépést tartani sem PC, sem konzol szinten, mely stílus nem bír egy bizonyos pont után tovább fejlődni, pedig elterjedésének idején áll leejtő képeket alkotott a szemünk legnagyobb örömére, ez pedig az a pre-rendered megoldással operáló technológia volt, mely egyik jeles képviselője jelen cikkünk tárgya, a Cyberia című alkotás.

A Cyberia-t eredetileg 1994-ben adta ki az Interplay számítógépekre, majd később, 1996-ban portolták PlayStation-re is (a Sega Saturn és 3DO mellett). 1995-ben készült egy folytatása is, de az már csak PC-n tehette tiszteletét a gyengébb eladásoknak és vegyes fogadtatásának köszönhetően.
A Cyberia története szerint 2027-ben egy computer-kalózt, ZAK-et irányítjuk, akit annak fejében engednek szabadlábon, ha vállal egy öngyilkos küldetést Szibériában, ahol egy készülő szupertitkos fegyvert kell megtalálnunk és megsemmisítenünk. A történet sajnos annyira kevés karaktert mozgat, hogy ha azt mondom, hogy „csavar”, akkor szinte semmilyen más fordulat nem fog eszünkbe jutni, mint, hogy „csapda” és hogy a „megbízó a gonosz bácsi”.
De anno úgysem ezzel foglalkoztunk (sőt, ez a szinopszis több mint kielégítő volt), hanem a brutális látványvilággal. Emlékszem (és ezzel biztos sokan így vagytok), sokszor elmorfondíroztam azon, hogy de jó lenne, ha a játékok olyan minőségűek lennének, mint az intróikban vagy átvezető filmjeikben. Egy Soul Blade, vagy Final Fantasy VIII intro után különösen. Nem mintha akkoriban nem lettek volna ezek szép játékok, csak bitang jó felvezetőik voltak.
Nos, a Cyberia esetében ez a vágyam teljesült, ugyanis kiguvadt szemekkel meredtem a képernyőre gyerekként, nem akartam elhinni, amit látok, pedig a játék MS-DOS verziójáról már olvastam abban a bizonyos három számjegyű magazinban és rácsorgattam már vagy egy liter nyálamat. De most mégis hihetetlennek hatott. Az én PS-emen, ilyen minőség? Gyakorlatilag egy intróval játszhatok? A válasz: igen. Bár tudtam, hogy előre letárolt felvételeket látok, így minimalizáltak minden nemű szabadságot, de mint ahogy most sem, úgy akkor sem érdekeltek ezek a dolgok. Nem kell minden játéknak egyformáknak lennie. A PS3-as Heavy Rain és Beyond is játék számomra, még ha sokan csak interaktív filmként emlegetik is. Ha ez az ára, hogy ilyen magas minőségű drámát toljanak az arcomba, akkor legyen, fosszanak meg a szabadságtól.
Bár a Cyberia köszönő viszonyban sincs a drámával, azt meg kell hagyni. Általában 2-3 irányban indulhatunk el karakterünkkel, irányítani nem is kell, elég a „kezdő lökést” megadni, a többit elvégzik a letárolt felvételek. Így nem tudunk teljes mértékben bebarangolni mindent, de miért is akarnánk a falat súrolva közlekedni? A legtöbb esetben lineáris a játékmenet, de azért egy-két alkalommal el lehet kóborolni. A játék nehézsége a rögzített kameraállásnak és sok hirtelen támadásnak tudható be. Egy példát kiemelnék: Átmész egy önműködő ajtón, indulnál tovább, mire távolról lelőnek. Az utolsó mentett állástól folytatod (lévén energia nincs). Ajtón átmész, de már óvatosabban, bebújsz egy doboz mögé, de a hátad mögött kinyílik az ajtó és lelőnek. Betölt, ajtón át, majd megfordul, hogy szemben legyél az ajtón át támadóval, de így is lelő. Betölt, ajtón át, észreveszed, hogy ott egy gomb. Megnyomod, ajtó bezárva. Dobozhoz odabújsz, őr megindul, de korán lősz, így ő öl meg. Betölt, ajtón át, ajtó bezár, őr ügyesen lelő, majd két irányba lehet folytatni. A liftet választod, ami lemegy, ajtaja kinyílik, szemben áll egy őr, aki lelő… Tehát nem a lift felé kell menni. Sok hasonló eset van, van, hogy egyszerre többen támadnak és fedezék mögül kell lőni. Ez talán a legfrusztrálóbb, ugyanis az előre tárolt videónak hála nem nagyon tombol a mesterséges intelligencia, sok esetben csak a véletlenen múlik győzedelmünk. Meghalni ugyanis sokszor fogunk, de legalább változatos módokon: lelőnek, felrobbanunk, gázmérgezést kapunk, megsüketülünk, megfagyunk, parazita tapad az arcunkra, felszeletel egy hatalmas ventilátor és a többi… Itt egy 9 perces videó a különböző halálnemekről, melyben csak a gyalogos játékmenetben lévőket mutatják be:
Bizony, vannak repülős részek is, melyekben csak a lőfegyver célkeresztjét irányítjuk. Ezekből elég sok van, és nehezek is. Kevés energiánk van, vannak tilos célpontok is, hamar túlmelegszik a fegyver és természetesen mindent be kell memorizálni, ha szeretnénk túlélni. Ellenben nagyon látványosak és hangulatosak ezek a részek, változatos környezetben. A legdurvább, legkeményebb rész is a repülőshöz tartozik. Egy kis szerkezettel kell berepülni a folyosókat, szellőzőket és lelőni minden mutáns élőlényt, akik néha csak a másodperc tört részére (!) láthatóak! Amint elhagyunk egyet, ZAK meghal. Kemény, idegesítő, őrjítő, utálatos rész, igazi kontrollerpusztító. Ráadásul néha előfordul, hogy hiába látjuk az ellenséget, amíg nem jelöli ki a célkereszt, hiába lövünk rá.

A játék elején választhatunk arcade és puzzle nehézségi szintet is, három fokozatban, bár mindkettő nem lehet a legkönnyebb. Az arcade részeket a kevesebb cselekvési idővel, valamint több ellenséges lövéssel, illetve kevesebb repülő energiával oldották meg, míg a puzzle-k szintén időhiányosabbak és bonyolultabbak nehezebb szinten. A puzzle-k általában kapcsoló feltörését vagy bombák deaktiválását szolgálják. Sajnos itt is a memorizáláson múlik a dolog sok esetben. A szemüvegünkben vannak mindenféle letapogatók és röntgen látása is van, de néha nem egyértelműek, így egy 7 kapcsoló gombos bomba hatástalanítása 20 halálunkba is kerülhet.
Felejtsünk el mindent, ami egy jó kalandjátékhoz kell (nem lehet tárgyakat felvenni), mindent, ami egy jó szerepjátékhoz kell (nem lehet fejlődni) és mindent, ami egy jó kis platformjátékhoz kell (ugrani talán egyszer kell). Ami marad, az egy jó kis FMV film, amit irányíthatunk néha, és mint ahogy egy filmet végignézünk, úgy ezt is végig játsszuk egy éjszaka alatt. És akkor sem kell kétségbe esni, hiszen a jó filmeket is többször megnézzük. Keserű szájíz csak azért maradhat esetleg, mert míg anno ez a képi világ bámulatos volt, addig ma már sok játék jobban néz ki, ami nem is pre-rendered ráadásul. Viszont, ha szereted a régi filmeket…
Összességében nehéz megmondani, hogy jó játék-e, sokaknak nem ajánlanám. Ha ma jelenne meg, az értékelő dobozban valószínűleg egy „?” díszelegne. Ha más miatt nem is, de hogy megismerj egy szeletke játéktörténelmet, érdemes megpróbálni.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
6. DrZaius  Szerkesztő
2015.08.18. 16:36:51
LV2
Válasz 5. soliduss üzenetére:
Bizony, az. Azon csodálkozom, hogy ráfért 1 CD-re... Volt jó pár, több CD-s cím akkoriban. Riven 5 CD volt... :)
5. soliduss  A Krónikás
2015.08.17. 10:39:49
LV24
nekem is kimaradt. de így ennyi év távlatából is igényesnek néz ki.
4. ps2true  -A LEGNAGYOBB-
2015.08.17. 07:40:41
LV24
Kimaradt sajnos.
Playstation
3. Lotar  PlayStation.Community tag
2015.08.16. 20:56:31
LV16
Sajna kimaradt, pedig én is csorgattam rá a nyálam. :(
psn/sen id: pcpmate
2. Pep  PlayStation.Community tag
2015.08.16. 20:26:31
LV1
Most is emlékszem erre a játékra , játszottam vele PS1-en. Akkor jó volt.
1. PSti  PlayStation.Community tag
2015.08.16. 16:25:44
LV5
Nekem ez kimaradt, csak a 2-ik részt láttam haveromnál PC-n, de tényleg álleejtős volt akkor a grafika.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Elmélkedő - Hol-merre élsz jelenleg?
2017.12.24. 11:00 PlayStation.Community
108 hozzászólás
Szerző: martin
És, milyen ott élni?
Mozi - Star Wars: Az utolsó Jedik (2017)
2017.12.16. 11:03 Cool-Túra
2 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A zabolátlan Erő kifürkészhetetlen útja. *SPOILERMENTES*
Sky Force Reloaded (PS4, PSN)
2017.12.15. 09:58 PlayStation Network
5 hozzászólás
Szerző: Dzson
Lengyel-magyar két jó barát; Együtt shootol s issza kólát; Vitéz s player mindkettője; Highscore szálljon mindkettőre.
STAR WARS: BATTLEFRONT II (PLAYSTATION 4)
2017.12.14. 20:36 Játékteszt
17 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Ha nagyobb a büszkeség, nagyobb a bukás.
Inner Kung Fu Game (PlayStation 4)
2017.12.13. 16:10 Kedvcsináló
11 hozzászólás
Szerző: Jesus
Spirituális utazás - kicsit másképp.
Hidden Agenda (PS4, PSN)
2017.12.12. 13:10 Kedvcsináló
18 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Látom, hogy valamiben sántikálsz! *MAGYAR SZINKRONNAL!*
Destiny 2 - Curse of Osiris DLC
2017.12.12. 12:36 Kedvcsináló
22 hozzászólás
Szerző: soliduss
Avagy a múlt átka újra lesújt...
Observer (PS4, PSN)
2017.12.11. 10:17 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Digitális pokol.
The Elder Scrolls V: Skyrim VR (PS4, PSVR)
2017.12.10. 13:32 Kedvcsináló
7 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Testközeli kalandjaim egy időrablóval.
Elmélkedő - Miért az lett a PSC-s nickneved, ami?
2017.12.10. 11:00 PlayStation.Community
104 hozzászólás
Szerző: martin
Mert a Kovács Béla már foglalt volt...