PlayStation.Community

2015.03.15. 10:08 PlayStation Network
16 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
Emlékek – Vesper-Venter Cross, 1905-1935.

Sokáig azt hittem, a horrorjátékok irányába kifejlesztett befogadóképességem határtalan, egyszerűen nincs olyan, ami komolyabb félelmet ébresztene bennem, esetleg rossz álmok lennének a következményei. Ez a hiedelem nem rendült meg korábban, mint az új Silent Hill előzeteseként bemutatott P.T. Demo fényes nappal már-már sikoltozás-közeli állapotban történő abszolválása, újabban pedig a The Evil Withinbe látszik beletörni a bicskám annak egyszerűen már túl hosszúvá és kimerítővé váló, ugyanakkor az egeket verdeső rémület- és feszültségfaktora miatt. Az utóbbi anyag véleményem szerint a tipikus amerikai horror, ami ugyan jól teljesít a hangulat és a történet terén is, de a legerőteljesebb hatást szinte már brutalisztikus főellenfeleivel igyekszik elérni, akik átlagban minden fejezetben tiszteletüket teszik, ezáltal állandó, teljes harckészültségben tartva a jobb sorsra érdemes playert. Legalábbis én ebbe fáradtam bele és az erős kezdés után a sztoriban sem láttam annyi naftát, hogy ismét visszavessem magam a borzalmak világába – legalábbis pillanatnyilag ez a helyzet.

Lassan egy hónapja már annak, hogy a The Order: 1886 kirántott a Krimson City-ben játszódó, Ruvik megbomlott elméje által kicsavart, iszonyatos események kavalkádjából, úgyhogy volt pár hetem lelki ráncaim kisimítására, mielőtt ismét nyakig merültem egy némiképp más természetű, de hasonlóan rémisztő anyagba. A White Nightról az utóbbi időben megjelent hírek alapján a kifinomultabb ízléssel megáldott játékosok tárt karokkal fordultak a kuriózum érkezésének irányába; részemről valójában egyetlen, alig két perces hosszúságú trailer megtekintése elég volt ahhoz, hogy égnek álljon a szőr a hátamon. A fekete-fehér látványvilág már önmagában elég depresszív volt, mely hatást borzongássá fokozott az elhagyatott udvarház hatalmas kovácsoltvas kapujának nyikorgó szárnyain belépő, balesetet szenvedett, magányos pasas képe. Ugyanakkor az összkép művészi, egyedi és stílusos benyomása révén biztos voltam benne, hogy az esetlegesen triviális témának egy eddig nagyon ritkán bevállalt prezentációjával lesz szerencsénk most közelebbi ismeretséget kötni. A játékkal töltött legalább tizenöt óra után kijelenthetem, mindkét sejtés beigazolódott, és mi, a műfaj hívei egy ugyan nem tökéletes, de minden ízében különleges alkotással gazdagodtunk.

A White Night életre hívója egy fiatal francia csapat, az Osone Studio, akik a sok gamer által lenézett, független, vagyis indie fejlesztők közé sorolhatók. Mikor a fent említett trailert megnéztem, rögtön megmondtam, hogy ez nem PS Plus-os anyag lesz, és igazam is lett. Abból a nyúlfarknyi bemutatóból világosan látszott, hogy halálosan komoly sztoriról lesz szó, és ilyen újdonságokat a Sony nem dobál ki azonnal az előfizetői által szabadon letölthető formában. Ahogy minden szakma képviselői esetében, úgy nyilván az indie csapatok között is van minőségi különbség; jelen stúdiónál világosan látszik, hogy elsősorban mint a klasszikus túlélő horrorok (Resident Evil, Silent Hill) elkötelezett híveiként fordultak alkotásuk tárgya felé, és igyekeztek az eredeti szellemiséget megőrző, ám új elemeket is szerepeltető videojátékot készíteni.
Mire elég pár szál gyufa?

A baj olyan, mint a sánta róka. Lehet, hogy lassan biceg, lehet, hogy csak kerülőkkel érkezik el a csirkeólunkhoz, de hogy előbb-utóbb odaérkezik, az biztos. Így lehet ezzel a múlt század harmincas éveinek Amerikájában, a keleti parton játszódó White Night meg nem nevezett főhőse, egy detektívforma fickó is, miután magányos esti autóútján egy fiatal hölgyet elütve balesetet szenved. Miután sérült lábbal kikászálódik a kocsiból, a lányt sehol nem látja (egy klasszikus jelenet, mellyel minden idők egyik legnagyszerűbb horrorjáték-sorozata indult útjára), viszont sürgősen segítségre van szüksége. Szerencsére nem a semmi közepén történt a dolog, hanem egy tekintélyt parancsoló, arisztokratikus, ám elhagyatott udvarház szomszédságában, ahová a saját, hívogató családi temetővel rendelkező kertben történő, rövid tollászkodásunk után belépni kényszerülünk.

A White Night egy harmadik személyű nézőpontból elmesélt, borzongató történet a Bostont alapító brahminok két régi családjáról, betegségekről, elmebajról, szerelemről és gyűlöletről, kísértetekről, no meg persze egy helyre kis sorozatgyilkosságról. A narratívát elsősorban az utunk során felszedett, írásos dokumentumok (újságkivágások, naplók, levelek, jegyzetek) és fotográfiák biztosítják, az aktuális történések pedig a saját útinaplónkként funkcionáló Boston Daily News hasábjain kerülnek rögzítésre kronológiai sorrendben. De a falakon lógó rengeteg kép is sok mindent elmond, valamint a tárgyakat is megvizsgálhatjuk a korábban már említett, nagy elődökben megszokott módon. Bár nem vagyok benne biztos, hogy a szoftver mely nyelveket támogat, ezt a cuccot is inkább csak a jó angolosoknak ajánlom a rengeteg szöveges rész okán. A játék hat fejezetre bomlik, a nyitó és a záró jeleneten kívül a ház egy-egy emeletén (földszint, emelet, padlás és pince) játszódó események által felosztva. Kapni fogunk minden szinthez térképet, ám azokon magán a tervrajzon kívül semmi nincsen jelölve, úgyhogy én saját rajzot készítettem mindegyikről – ilyet se csináltunk vagy tíz éve, ha a konzolokat tekintjük. :)

Ami a fekete-fehér színvilág után mindenkinek fel fog tűnni, az a Resi-stílusú, rögzített kamera, mely mindig a karakterünk aktuális helyzetének megfelelő szögből mutatja az eseményeket. Ez rendkívül sajátos hatást eredményez, de olykor picit zavaró lehet, mert nehéz egyfolytában változó szögekhez alkalmazkodva kutatni át az amúgy is rémületesen sötét és fenyegető környezetünket. Hogy a klausztrofóbia szinte teljes legyen, arról a gyufák gondoskodnak. A házban minden fényforrás zárlatos, mivel a kecót lakó szellemek csak az elektronikus világossággal pusztíthatók el. Amíg nem tudjuk felkapcsolni a villanyt, szó szerint vaksötét van, az egyetlen dolog, amivel világíthatunk, a helyiségek nagy többségében felszedhető gyufa. Ugyan ezekkel nem tudunk ártani a szellemeknek, megvilágítanak főhősünk körül egy uszkve négyzetméteres szakaszt, a tájékozódás szinte egyetlen eszközeként. Egy szál gyufa talán egy percig sem ég, de egyszerre tizenkettő lehet nálunk, és soha nem fogynak el, hanem – kiváltképp a mentési pontok környékén – újratermelődnek. Viszont ha kifogy a készlet, bajban vagyunk, mert emberünk rövid időn belül klausztrofóbiás rohamot kap, rosszul lesz és összeesik, gémóver.
A vezeték olyan, mint az emberi élet: ha követed, mindig elvezet valahová

Mármint az elektromos vezeték...
A White Night aktuális cselekményszála úgy halad előre, hogy a házban elvergődünk „A” pontból „B” pontba. Mint a műfajban már megszoktuk, ehhez kulcstárgyak megszerzésére, ajtók kinyitására, rejtvények megoldására, ellenfelek legyőzésére van szükség. Ami a fejtörőket illeti, egy részük a világosság és a sötétség ellentétére épül; egyszerű példával élve, egy szögön lógó kulcsot nem fogsz tudni megtalálni sötétben, csak világosban. Ergo fel kell kapcsolnod a lámpát. Hogyan? Nem fogom lelőni a poént, találja ki mindenki maga. Jól hangzik, egyetlen gond vele, hogy a metódus – apró változtatásokkal – szinte mindenütt ugyanarra a megoldásra épül. A rejtvények másik típusánál már több egyediséget találtam, ezeknél tárgyakat kell sorbarendezni, bizonyos szempontok szerint beállítani, forgatni, és bár nem sült szét az agyam az erőfeszítéstől, azért kis időre meg kellett állni és gondolkodni, valamint a sikerélmény sem maradt el.

Mint már korábban említettem, ezúttal szellemekkel nézünk szembe, akiket a lámpák fényével tudunk csak hatástalanítani. Helyenként anélkül is elosonhatunk mellettük, hogy világosságot gyújtottunk volna, de sokszor pont az a lényeg, hogy ők nem engednek tovább, tehát meg kell találnunk, hol tudunk egy kapcsolót felkattintani. Ha elkapnak, semmi esélyünk, úgy kinyírnak, csak úgy kopog. Sokszor nem lehet előre látni, hol fognak felbukkanni, így a feszültség konstans érzése végig jelen van, ami szinte rettegéssé fokozódik, amikor egy helyiségben úgy kell feladatot megoldani, hogy egyik-másik körülöttünk kering.
Hosszú távon eredményes előrehaladásunk érdekében meg kell tanulnunk jól használni az ugyancsak kissé oldschool mentési rendszert. Minden olyan, mint mondjuk a Resiben / SH-ban, csak írógép / jegyzettömb helyett a nap ábrájával megjelölt fotelek szolgálnak mentési pontokként. Szintenként átlag két-három van belőlük, a stratégiai fontosságú helyiségekben. Mint már említettem, gyufákat mindig fogunk találni a környékükön. Érdemes tehát sokszor menteni, de ennek inkább csak elhalálozásunk esetén van jelentősége, ugyanis az összegyűjtött doksik már felvételükkor elmentődnek – vagyis ha felszedtél valamit, nem mentesz, és utána meghalsz, a legutolsó mentési pont visszatöltése után is nálad lesz az a tárgy. Ez a modern feature elég nagy segítség!

A White Night átlagos szavatosságát olyan öt... akartam írni, nyolc-tíz órára tenném, persze ez nagyban függ attól, mennyire mélyedtek bele a környezet átkutatásába. Van Platinum trófea, egy-két komolyabb kihívást támasztó feltétellel, úgyhogy aki mindent akar, annak legalább két végigjátszásába fog kerülni virtuális dicsőségfalának gazdagítása. Ugyan a klasszikus horrorjátékok rajongóin és a jó angolosokon kívül másnak nemigen ajánlom, a végkifejlet tudatában bátran kijelenthetem, mindenképpen érdemes bizalmat szavazni a játéknak: nem mindennapi, érzelmes sztori, remek látványvilág, borzongás, feszültség, és a csak zongorafutamokból álló, letisztult zenei oldal, valamint a korrekt szinkron is a White Night mellett szól. Csak mindig legyen nálatok pár szál gyufa!

Kiadó: ACTIVISION UK LTD
Megjelenés: 2015.03.04.
Ár: £13.99 / 4590Ft
Játékosok száma: 1
Kép: 720p,1080i,1080p
Hang: Dolby Digital 5.1
3D támogatás: nincs
Move támogatás: nincs
Demo: nincs
Méret: 2GB
PSN feltöltőkártya: Konzolok Szervize
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
16. Drivolis  Felséges Úrnő
2015.03.26. 08:28:59
LV23
+1
Válasz 9. Petunia üzenetére:
Sherlock is nagyon tetszett, bár még nem értem a végére.
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
15. Drivolis  Felséges Úrnő
2015.03.26. 08:28:01
LV23
+1
Igazi különlegesség nom nom! :)'''
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
14. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2015.03.22. 09:42:52
LV4
Válasz 12. mentoloshypo üzenetére:
Nálam nem buknának meg, ha jól vannak kivitelezve.
13. G-men  PlayStation.Community tag
2015.03.16. 21:08:38
LV11
what is thiz
SicKLy SaVaGe
12. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2015.03.16. 13:18:11
LV28
Válasz 8. fr3ntzen12 üzenetére:
Megbukott a 3D, ennyi.
Ha a fejlesztők látnának benne fantáziát akkor orrba-szájba jönnének a játékok 3D támogatással. De nem jönnek. Nem véletlenül.
11. Petunia  Szerkesztő
2015.03.16. 10:59:32
LV12
Válasz 10. Yokozuna üzenetére:
"A wire, it is like human life: if you follow it, it is always leading somewhere" - nem akartam angolul írni, mert megszólnak. :)
Endure and Survive
10. Yokozuna  PlayStation.Community tag
2015.03.16. 09:09:13
LV6
"A vezeték olyan, mint az emberi élet: ha követed, mindig elvezet valahová"

NE!!! :D
"Csináltunk fényt. A végén már Unikumból."
9. Petunia  Szerkesztő
2015.03.16. 08:50:50
LV12
Válasz 4. seeYOUsoon üzenetére:
Nincs mit, én köszönöm az oldalnak a lehetőséget. :D

Kendőzetlen véleményem: ez egy rohadt jó cucc, simán megvenném, ha nem teszteltem vna, horrorosoknak szinte kötelező. Picit még a Sherlockra is hasonlít, mert nyomozni kell, vagyis horrorba oltott detektívjáték, ha úgy tetszik, harmadik személyű point & click. Ja és a végén tök jót bőgtem... mi kell még? :)
Endure and Survive
8. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2015.03.16. 08:24:44
LV4
Válasz 7. sonerone üzenetére:
Akkor is kevés a 3d cucc... Én is reménykedtem , amikor ps4et megvettem, hogy jönnek 3d gamek, de lótúró... A pinball 3d viszont nagyon jó képi hatást ad ! :)
7. sonerone  PlayStation.Community tag
2015.03.15. 23:08:56
LV11
Válasz 5. mentoloshypo üzenetére:
Super stardust 3d-s
hehe
6. ps2true  -A LEGNAGYOBB-
2015.03.15. 21:55:57
LV24
Én PCn tolom és már párszor bekaksiztam. Jó cucc!
Playstation
5. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2015.03.15. 17:58:28
LV28
4. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2015.03.15. 17:33:18
LV5
Köszönöm a tesztet Petúnia, most már gond nélkül megveszem ezt a finom ritkaságot, reménykedtem hogy hozzád kerül a játék.
..loading, please wait..
3. simon7109  PlayStation.Community tag
2015.03.15. 16:09:32
LV18
Válasz 2. mentoloshypo üzenetére:
Van PS4-re move, csak nem támogatja még semmi.
Majd ha megjelenik Morpheus.
PSN: misi2mezei
2. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2015.03.15. 14:09:01
LV28
A játék nem igazán győzött meg, a teszt viszont minőségi, köszi!

Egyébként szerintem a 3D támogatás/move támogatás/demo-t nyugodtan kivehetnétek már a felsorolásból a következőkben, semmi értelme ma már. (nagy ritkán van demo)
Move nincs PS4-re (PS3-n is elég kevés játék volt hozzá) a 3D meg megbukott, tojnak rá a fejlesztők már jó ideje.
1. Burzum  PlayStation.Community tag
2015.03.15. 11:05:42
LV2
Délután belenézek a PC-s verzióba. Már nagyon ki vagyok éhezve egy régi sulis survival-horrorra, szal remélem, kellemes csalódás lesz a cucc.:)
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
Paper Dolls Original (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:36 PlayStation Network
1 hozzászólás
Szerző: Petunia
Rettegés a Csing-dinasztia korából.
Woodle Tree Adventures Deluxe (PS4, PSN)
2019.12.04. 18:26 PlayStation Network
0 hozzászólás
Szerző: B_Renato97
Melyik a legkisebb favicc? A fűrészpor...
TERMINATOR: RESISTANCE (PLAYSTATION 4)
2019.12.02. 14:09 Játékteszt
12 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Trashminátor.
Indivisible (PS4, PSN)
2019.12.01. 14:11 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Kezdünk egy kicsit túl sokan lenni.
Ling: A Road Alone (PS4, PSN)
2019.12.01. 11:29 PlayStation Network
4 hozzászólás
Szerző: MrZ
Magányos délutáni séta.
Rebel Cops (PS4, PSN)
2019.11.30. 12:37 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: VictorVance
A szükség törvényt bont.
Aggelos (PS4, PSN)
2019.11.28. 19:56 PlayStation Network
3 hozzászólás
Szerző: ColdHand
Pixelhős a poligonkorban.
PLANTS VS. ZOMBIES: BATTLE FOR NEIGHBORVILLE (PS4)
2019.11.28. 10:37 Játékteszt
5 hozzászólás
Szerző: DaveUnchained
Kissé túlérett, de még mindig finom termés.
The Game Awards 2019 - íme az idei jelölések
2019.11.27. 10:52 Komment
12 hozzászólás
Szerző: MolonLave
Te mely játékokra szavazol?
STAR WARS JEDI: FALLEN ORDER (PS4)
2019.11.26. 09:48 Játékteszt
19 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Csak az Erőben bízz.