PlayStation.Community

2014.10.08. 23:27 Játékteszt
19 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Értékeld a cikket!
A kósza, a lidérc, az Altair, meg a Batman.

Mordor nem is olyan idegen hely számomra, mivel cirka 3 éve dolgozom a VIII. kerületben. Nap, mint nap rengeteg orkkal találkozom, de ezek a személyek közel sem olyan érdekesek, mint a Monolith gondozásában megjelent Middle-Earth: Shadow of Mordor (orkjai). Nem igazán követtem nyomon a szoftvert (fél füllel hallottam a Nemesis Systemről), így hatalmas meglepetésként ért a game gerincét képező rendszer, valamint a játékmenet. A fejlesztőkről annyit kell tudni, hogy ők készítették a tavalyi Batman játékot. És, hogy ez hogy kapcsolódik Mordorhoz? Tarts velem, kedves Olvasó, és merüljünk el együtt ebben a zord világban!
Altaïr Talion kálváriája

Történetünk központjában egy Aragornhoz hasonló kósza áll. Hősünk szeme előtt Szauron, a sötét úr csatlósai (beceneve) lemészárolják családját. Végezetül elvágják az ő torkát is, azonban van egy bökkenő: ő nem marad teljesen halott. Egy tünde lidérc (kilétét nem fedném fel), aki komoly emlékezetkiesésben szenved, hozzákapcsolódik Talionhoz, így emberünk az élet és a halál határán ragad (egyfajta tárolóként szolgál a lidércnek). Fő célunk elsősorban a családunk megbosszulása, illetve „útitársunk” kilétének felderítése.

A készítők nem az eddigi Gyűrűk Ura sémát vették elő immáron sokadik alkalommal (gondolok itt a film- és könyv feldolgozásokra, valamint a „klasszikus hack’n’slash játékmenetre), de ez koránt sem jelenti azt, hogy a Mordor megváltaná a világot. Ha nagyon gonosz akarnék, lenni azt mondanám, hogy ez egy Assassin's Creed játék. A totyogós mozgás, a falak/tornyok mászása, a mellékküldetések mind az Ubisoft sorozatát idézik. Sajnos az ezzel járó negatív dolgokat is átvették, ami miatt a játszhatóság nem tökéletes. (Aki tolta már a Creed sorozatot, az tudja, mire gondolok – van olyan, aki nem?) Engem ez nem zavart, mivel nagyon szeretem az AC játékmenetét és a szabadságot, amit képvisel. Még az eagle vision látásmódot is csórták, hisz itt a lidérc alakba válthatunk át (hívhatnám akár detektív látásmódnak is) – de hol is találkoztunk még ezzel?
„Attól még, hogy tudod, melyik a fegyver hegyes vége, még nem biztos, hogy tudod is használni” – Véreskezű Lamlúg

A bevezetőben taglalt batmanezés nem véletlen, hiszen a harcrendszer szinte egy az egyben az Arkham játékokra épül. Karakterünk nem képes olyan hiper sebességgel mozogni a célpontok közt, mint a bőregér, inkább egy lassabb táncot jár el. Ugyanúgy a támadás és a visszatámadás időzítésén áll, vagy bukik egy-egy ütközet. Még az olyan dolgokat is kölcsönvették, mint a bizonyos találat után elsüthető négyféle szuper támadás (bénítás, instant kivégzés), vagy a Batarang-módjára gyorsan eldobható tőrök. Szerencsére azért pakoltak bele plusz dolgokat is: ilyenek például a lidérc képességek, amik az íjunk megfeszítésével aktiválódnak. Ebben a felállásban tudunk tünde nyílvesszőket lőni, amik káros hatással vannak a sötét teremtményeire. Állatokat szelídíthetünk, amiket hátasként használhatunk, tábortüzeket és alkoholos tartalmú ork-bödönöket robbanthatunk fel, azonnal az ellenséghez teleportálhatunk és akár egy mozdulattal ki is iktathatjuk, szép csendesen.
Az osonás is fontos részét képezi a játékmenetnek, ugyanis a legtöbb ellenfelet kiiktathatjuk Assassin módon (lesből rávethetjük magunkat, hátba szúrhatjuk, leránthatjuk őket egy magaslatról, vagy szimplán megragadva a mélységbe taszíthatjuk) – fejbe küldhetjük őket lassított fókusz módban. Aki ismeri és szereti az Arkham játékokat, az élvezni fogja a harcot. Akinek eddig is idegen és nehezen tanulható volt, ugyanúgy sírni fog. Az egyetlen különbség az az, hogy nem egy bűnöző csoport, hanem egy szőrös ork ökle fogja ravatalra tenni.
Én kicsi orkjaim

Batman Talion kalandja 20 főbb küldetést számlál, amiből 4 nem is igazán sorolható a fő feladataink közé. Ez a szám véleményem szerint nagyon kevés, teljesítésük időben kifejezve egyedül a Nemesis System átlátásának mértékétől függ. Egy, a „Szauron hadserege” nevű menüpontra keresztelt felületen láthatjuk ocsmány ellenlábasainkat – kapitányok, testőrök és hadurak sorakoznak a fekete sziluettek mögött. Ezeket az „embereket” többféleképpen is láthatóvá tehetjük. Az egyik ilyen mód, ha véletlenül belefutunk egybe, vagy a másik, ha információt gyűjtünk róluk. Sok ember sínylődik az orkok terrorja miatt, így ha egy ilyen rabszolgát szabadítunk fel, néha infóval gazdagíthat. Máskor egy erődbe besurranva találhatunk intelt, a leggyakoribb mód viszont az „informátor” orkok elkapása és kivallatása. Az információval nem csak a személyazonosságot fedhetjük fel, hanem a gyengeségeket és erősségeket is.
Sok esetben az öngyilkossággal egyenlő, ha tudatlanul az életére törünk egy-egy komolyabb kapitánynak. Miközben „vakon” próbálkozunk a különféle támadásokkal (van, akit nem lehet lőni, mások a kivégzések ellen vannak védve, a legrosszabbakat pedig át sem ugorhatjuk), a kisebb mobok bekerítenek, a nagyobbak pedig kibeleznek. Ha seggre ülünk, lehetőség van egy úgynevezett utolsó esély támadásra (QTE) is, de néhány esetben a boss nem ad erre opciót. Egy jól leinformált főellenség nem tud meglepni minket, így lehet, hogy egy ráugrásos orvtámadással is kiiktathatjuk, de ehhez meg kell nézni az adatlapját. Meghalni nem túl kifizetődő, ugyanis aki legyilkolt, az komoly szinteket lép és erősebbé válik. A következő összecsapásnál úgy köszönt, mint egy rég látott barátot. A hadurak szinte minden esetben rendelkeznek 2-3 testőrrel, ezeket érdemes kiiktatni a góré előtt. Sokszor egy ilyen rohadék erősebb, mint a mestere, és a legyőzése megkeserítheti az életünket…
A fent vázolt nyalókás esetekre remek megoldást nyújt a toborzás. A történet előrehaladtával az egyetlen járható út az ellenség seregének belső bomlasztása lesz. Kisebb kapitányok elméjét bűvölhetjük meg, így nyerve magunknak szunnyadó kémeket. Jó időben aktiválva ügynökünk keményen ráléphet a vetélytárs tyúkszemére.
Hétfajta mellékfeladatban avatkozhatunk be a rémek mindennapi életébe. Tivornyázásokon megmérgezhetjük a nedűjüket, vagy ha egy fenevad ellen harcolnak, elintézhetünk nekik néhány vadászbalesetet, és akár párbajokat is befolyásolhatunk kényünk-kedvünk szerint – továbbá lesből támogathatjuk a lázadást provokáló, toborzó útjukat járó delikvenseket. Ha egy kapitány sikerrel jár és a parancsunk egy hadúrhoz kapcsolódott, akkor a kiválasztottunk az említett vezér testőrévé válik. Innen már csak néhány ügyes lépés, hogy a bábunk a helyére ülhessen, illetve további csatlósokat szervezhessünk be. Ez a Barátok köztöt is meghazudtoló, furmányos rendszer végtelenített volta miatt hosszú időre lekötheti az embert (vagy amíg eléri a történet végét, esetleg a 100%-ot – vagy pár plusz óra ráfordítással a platinát), de nem hiszem, hogy 40 óránál tovább fenn tudja tartani az érdeklődést.

Úgy tartja a mondás, hogy a változatosság gyönyörködtet. A Mordor esetében ez az ellenségeink sokszínűségében nyilvánul meg. Bármelyik játék megnyalná a 10 ujját, ha ilyen egyedi monstrákat tudna felvonultatni. A lények nem csak a szokásos pár ruhadarab modifikációjában térnek el, ezek a csúfságok még külön személyiségeket is kaptak. A programmal eltöltött cirka 40 órám alatt nem igazán találkoztam ismétlődő kapitánnyal. Valami mesés dolgot tettek le az asztalra a karaktergenerátorukkal, ezeket a ronda orkokat még gyűjthető figuraként is kiállítanám a polcomra. Azért a kisebbek közül előfordulnak hasonlóak egy tömegbunyó keretein belül, de nem volt időm arra figyelni.
Gyűjtögető életmód

Szóval adva van a Fekete kapu és környéke, mint kezdeti bejárható terület (a terület fel van osztva több kisebb kerületre, mint az AC-ben), majd később ellátogathatunk egy óceán közeli területre is. A kezdeti komor, kárhozatra ítélt színtereket színes, zöldellő táj váltja fel. A látványvilág közel hozza az ACIV színvonalát, csak nem annyira változatos. Mindenesetre úgy gondolom, hogy a világ marha jól fest – a kivégzések látványosak, olcsóságokkal pedig nem találkoztam utam során (például gagyi textúrák), és a frame rate sem esett le egy több tucat ellenséggel való harc során sem.

A szinkron és kisebb-nagyobb zörejek magas minőséget képviselnek. A történetről direkt nem írtam részletesebben, de legyen elég annyi, hogy a téma rajongói nem fognak csalódni. Egyik ismerősöm azt kérdezte tőlem, hogy menyire Gyűrűk Ura hangulatúak a zenék? Nos, ez egy nagyon jó kérdés. Nyomokban felfedezhetőek a filmekhez kapcsolódó motívumok (inkább az ismertebb karakterekhez és az egy gyűrűhöz tudnám kapcsolni ezeket), de lényegében „orkosabbra” vették a figurát. Remekül kiegészítik a játékot ezek a muzsikák, szépen meglapulnak, majd a nagyobb harcoknál bontakoznak ki. Külön taktusok szólnak riadó állapotban, vagy ha bujkálunk, szóval ezen a téren nem tudok belekötni a programba
A játék nagyobb részét a mellékküldetések teszik ki. Mindhárom fegyverünkhöz 10 egyedi kihívás tartozik, ezek talán a játék nehezebb küldetései. Vadászhatunk meghatározott lényekre vagy gyűjtögethetjük Középfölde különféle növényeit. Ezeken kívül félszáz emléket idézhetünk fel, ha megtaláljuk a hozzájuk kapcsolódó tárgyakat. Egy teljes kőtáblát is kirajzolhatunk, a lidérclátással észlelhető töredékek megérintésével. Szinte minden cselekvés és talált tárgy után tapasztalati pontokat kapunk, szintlépésnél pedig egy képesség pont a jutalmunk.
Minél többet játszunk, annál olcsóbbá, azaz könnyebbé válnak a harcok. A brutálisan jó képességek miatt a kezdeti vergődés megváltozik, így az ellenfelek kerülnek a bizonyos nemi szerv rossz oldalára. Néhány ilyen erő a történet bizonyos pontjain oldódik fel, illetve a kellő Power pontok bezsebelése után. Ezeket a pontokat pedig csak a már korábban említett nehézfiúk legyőzése után zsebelhetjük be, így rá vagyunk kényszerülve a taktikázásra.

Egy általam kamu online-ra keresztelt okosság is került a játékba, ami a játékosok elhalálozásával lép érvénybe. A Vendetta missziók egy barátunk vagy egy vadidegen elhasalása után jelennek meg a térképen. Lényegében megbosszulhatjuk az elhunytat és még néhány Power pontot is kapunk. Ennyit az online lehetőségekről, nem ezért fogtok előfizetni a PS+ szolgáltatásra. Fegyvereink valódi erejét a kapitányok hullájánál felvehető rúnákkal erősíthetjük. A tárhely véges, így a feleslegeseket beáldozhatjuk és egyéb készségek fejlesztésére szánhatjuk (mondjuk több életerő, 20 mp erejéig láthatatlanság).
A Middle-Earth: Shadow of Mordor egy ügyesen összelopott alkotás, amit a viszonylag bőséges tartalma, illetve a frankó Nemesis rendszere ment meg a kövezéstől. A kevés sztori küldetésen kívül maximum a koppintott játékok típushibáit tudnám tollba mondani, szőrszálhasogatás címén. Ennél a játéknál az ellenfelek sokszínűsége fogott meg a legjobban, valamint az említett zsánerek normális átültetése a Gyűrűk Ura univerzumba. Ha szereted a nyitott világú kalandokat és a Batman harcrendszere sem áll távol tőled, akkor ez a Te játékod. Ellenkező esetben messzire kerüld el. A befejezésből kiindulva örömmel vennék egy hosszabb, tartalmasabb 2. részt.

(A játékot partnerünk, a CNG.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjaiban, vagy webshopjából pár kattintással megrendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
19. cratoska25  PlayStation.Community tag
2014.11.26. 20:18:53
LV5
Király játék, jó teszt
+ pont, hogy megemlítetted a Vendetta rendszert
Le sem tettem platináig, csak Destiny hard raid miatt
Batmanus nem tetszik, Ac igen
DE
Ez a Black Flag, Ac2 és Brotherhood szintjén bőven megvan!
Eddig év játéka Destinyvel karöltve annak x.r loot rendszerével együtt, ha a remastered Last of Us nem számít
Hjujj, de nehéz a jáátéékk..
18. Resiskull  PlayStation.Community tag
2014.10.23. 17:53:17
LV22
atom jó játék, kötelező cuccos...
17. Onimushaman  Szerkesztő
2014.10.16. 11:43:08
LV24
Válasz 16. nfl45 üzenetére:
Ha nincs PS4-ed, akkor igen (tartalmilag ua).
señor
16. nfl45  PlayStation.Community tag
2014.10.15. 23:31:58
LV1
Ps3-ra megérné beszerezni? :D
Ugass mint egy csirke
15. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2014.10.12. 17:27:43
LV28
Válasz 13. VictorVance üzenetére:
Batman harcrendszer alatt mit értesz?
Négyzet,négyzet,négyzet,négyzet,négyzet,négyzet,négyzet,háromszög,négyzet,négyzet,háromszög

A God of War harcrendszere kísértetiesen hasonlít rá. ;)
14. ColdHand  Szerkesztő
2014.10.11. 18:18:44
LV22
A Batman Arkham játékok nagyon bejöttek, az AC sorozatot sem vetem meg, a LotR világa is tetszik. Tökéletesen el leszek vele PS4-en.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
13. VictorVance  Szerkesztő
2014.10.10. 17:03:54
LV18
A Batman-es harcrendszert imádom, a Gyűrűk ura világát is, de ez a játék valahogy eddig elkerülte a figyelmemet. De a tesztet olvasva, és a videókat látva egyre jobban kezd tetszeni...
Örülünk?
12. Drivolis  Felséges Úrnő
2014.10.10. 10:01:43
LV23
aww, sajnos tetszik...
(⌐■_■)--︻╦╤─ - - - (╥﹏╥) ladyv89
11. zola0306  SonsOfSaRock
2014.10.10. 08:05:18
LV16
:D :D :D
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
10. martin  Főszerkesztő
2014.10.10. 07:54:13
LV27
BTW borzalmasan buta és primitív egy játék attól függetlenül, hogy hangulatos is tud lenni.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2014.10.09. 22:24:48
LV5
Válasz 8. Adam79 üzenetére:
én is pont így voltam vele, utána elé ültem és addig nyomtam míg nem merült le a gamepad, ez a játék játszatja magát ami nagyon ritka mostanság.
..loading, please wait..
8. Adam79  PlayStation.Community tag
2014.10.09. 18:39:01
LV1
Mikor először láttam ezt a játékot nagyon megtetszett, de amióta nézem PS4 en ahogy játszanak vele, inkább kihagyom. A Witcher 3 ra várok továbbra is.
7. ymmoTS  PlayStation.Community tag
2014.10.09. 14:27:54
LV4
Nekem nagyon tetszik. Most tartok kb az 50%nal es idaig nagyon jo .
So.. this is what it feels like
6. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2014.10.09. 13:07:31
LV28
Válasz 4. Onimushaman üzenetére:
El szoktam olvasni a tesztjeidet, ez most sem volt másként.
Rengeteg videót, élő stream-et néztem a játékról teszteket olvastam, tisztában vagyok az "újításokkal".
Ennek ellenére kitartok a véleményem mellett, de ez csak egy a sok közül.

A Plus miatt pont most játszom a Batman Arkham-al, utáne néztem egy kis stream-et tegnap este és mintha ugyanazt láttam volna (harcok alatt) bár az az idő belassítós íjazás nagyon tetszik, bár az sem teljesen eredeti ötlet. (FEAR?)
5. GOD  PlayStation.Community tag
2014.10.09. 11:19:51
LV4
Harc csillagos ötös! Sztori elhanyagolható, pálya tervezés közepes. Jobban bejött mint egy AC.
K I L L U M I N A T I
4. Onimushaman  Szerkesztő
2014.10.09. 07:59:39
LV24
Válasz 3. mentoloshypo üzenetére:
Van benne új dolog, ami nagyon faszántos. Ha elolvastad volna értenéd.

@mikka Régóta tervezem már ezt a bevezetőt címet, de nagyon elcsépelt lett.
señor
3. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2014.10.09. 06:40:38
LV28
Tegnap néztem egy live streamet a játékből, fast travel után egy torony tetejére tette le a karaktert, onnan kb 100 métert ugrott le és térdel érkezett meg a macskakőre. Facepalm...

Szóval ja, vannak gémerek akik ennyira pofátlan nyúlást el tudnak magukban intézni annyival, hogy "de a játék azért elég jó", és vannak akik nem tudnak szemet hunyni az fölött, hogy a készítőknek (tisztelet persze a kivételnek) egy dekányi önálló ötletük nem volt!
Én szeretnék olyan felfogással élni mint Onimushaman, tehát az előbbi réteghez tartozni, de sajnos a legnagyobb akaratommal se megy.
2. ps4
2014.10.09. 01:50:41
LV1
Szerintem meg ps-6ra.
1. mikka510  PlayStation.Community tag
2014.10.09. 00:05:27
LV3
Több ilyen játék kéne ps5-re.
Asuka mindenkin segit orvos kisaszon.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
MIDDLE-EARTH: SHADOW OF MORDOR
Warner Bros. Games
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Egyedi ellenségek sokasága, a Nemesis rendszer jól sikerült, összességében kellemes, újszerű Gyűrűk Ura élménnyel gazdagodhatunk
Negatívum
A tesztben említett dolgokon kívül pofátlan koppintás, kisebb irányításbeli gyermekbetegségek, kevés fő küldetés

MARTIN BELESZÓL
A játék egyes összetevői nagyon tetszenek, mások roppantul nem. Ez a harcrendszer nekem például a Batman játékokban sem jött be, a lopakodva gyilkolás viszont szuper. Mondjuk úgy, hogy még ismerkedési fázisban vagyunk, majd meglátom, meddig jutunk.