PlayStation.Community

2014.05.25. 21:49 Játékteszt
31 hozzászólás
Szerző: GrayFox
Értékeld a cikket!
Egy nem annyira szép, de új világ.

Néha elgondolkodom azon, milyen világban is élnénk ma, ha a történelem bizonyos kulcsmomentumai nem úgy alakulnak, ahogy azok ma ismeretesek. Főként a nagy csaták és háborúk alternatív végkimeneteleire gondolok itt, mivel mégiscsak fontos fordulópontjai és egyben alappillérei voltak ezek az elkövetkezendő korok eseményeinek. Teszem azt, a görögök helyett a perzsák nyerték volna a szalamiszi csatát, esetleg Waterloonál Napoléon győzedelmeskedik...
Mostani tesztalanyunk készítői is hasonlóképp élénk fantáziavilággal büszkélkedhetnek, hisz a PS3 és PS4 konzolokra is megjelent Wolfenstein: The New Order azt hivatott bemutatni, miképp változott volna meg az élet a Földön, ha a nácik nyerik azt az ominózus világháborút.

1946-ot írunk. Három év telt el a Wolfenstein cselekménye óta, ahol mindenkori főszereplőnk, William "B.J." Blazkowicz nagy veszteségek árán, ám de sikeresen megakadályozta, hogy a nácik földöntúli hatalomra tegyenek szert. A szövetséges erők diadalmaskodása azonban nem volt hosszú életű, hisz röpke 3 év alatt a németek nem csak, hogy behozták lemaradásukat a háborúban, de tagadhatatlan lépéselőnyre is szert tettek. A gépezet mögött álló lángelme, egy bizonyos Wilhelm "Deadshead" Strasse néhány lépésnyire áll attól, hogy seregét, a retro-modern technológiai csodákkal felszerelt német haderőt a világ uralkodó fajává tegye. B.J. és a szövetségesek egy utolsó, mindent eldöntő offenzívát indítanak Deadshead főhadiszállása ellen, mindent vagy semmit alapon - a tét pedig nem más, mint a világ jövője... Get Psyched!
A lemez behelyezése, a frissítés letöltése, majd a szoftver installálása után szokványosan a főmenüben találtam magam. Itt először az opciókat tanulmányoztam át, majd - a Martin által alaposan megnövelt - kíváncsiságomnak köszönhetően fejest is ugrottam a kalandba. A nehézség kiválasztását követően (ami egyébként a szokványos Wolfenstein megnevezéseket használja) egy igen melankolikus felkonferálás veszi kezdetét, mihelyst pedig vége szakad, végre ki is vehetjük a részünket a csupa nagybetűs MÓKÁBÓL.
Szerettem volna már kezdeti fázisban áttanulmányozni a játékmenetet, hogy majd okosakat jegyzetelhessek a teszthez és ne szóródjanak szét a gondolataim, ám őszinte leszek, mindezt elfelejtettem. Elfelejtettem, mert a játék hangulata olyan mértékben képes volt beszippantani, hogy azon 3 óra keretein belül, amikor az első körömet pörgettem a New Orderrel, teljesen kiesett, hogy itt lesz egy teszt is, és, hogy jegyzetelni kéne, meg elindítani a mosógépet. Ez kérem egy hangulatbomba!
No, de bocsássátok meg, hogy ennyire előre rohantam, ám nem tudok nem elfogult lenni jelen pillanatban. Hogy mit is érdemes tudni első körben? A formula sokat nem változott. Persze, miért is változott volna? Továbbra is egy FPS-ről van szó, továbbra is világháborús a környezet, továbbra is a nácik és csatlósaik halomra lövése/robbantása/aprítása a cél. Hogy mégis mi változott akkor? Minden egyéb. Rengeteg játékon éreztem az utóbbi kb. 3 évben az újítani akarást, ám számtalan olyan alkalom volt, amikor csak a görcsös megfelelési kényszer hajtotta igája alá a végleges produktumot. Hála a magasságosnak a New Order ki tudott törni ebből a kalitkából és az elég sablonossá vált FPS műfajba némiképp felüdülést hozott.
Taglaljuk akkor a játékmenetet. A két különböző verziójú irányítását nem firtatnám, hisz a játék mindent igyekszik tudtunkra adni, az alap kiosztás azonban hajszálnyit eltér a megszokottól. A game első alapeleme természetesen a harc lesz, mivel ez fogja dominálni játékidőnk javát. Jó néhány gyilkoló alkalmatosság áll rendelkezésünkre a nácik megakadályozásához: az alap pisztolytól a gépfegyvereken át egészen a fejlettebb, az adott kort meghazudtoló technológiákig. Ha egyszerre egy hangszer nem volna elég, némely fegyverből egy másodikat találva lehetőségünk lesz duplán használni őket, minden valamirevaló amerikai hazafi legnedvesebb "dual wield" álmait beteljesítve. Csak győzd lőszerrel!
Örömömre szolgált, hogy az elefántcsorda módra, egy porcelánbolton hatalmas csinnadrattával való keresztülhaladás mellett lehetőségünk nyílik csendben is gyilkolni. Sőt, nem csak, hogy lehetőségünk adódik, javallott sok esetben ezt a megoldást választani. Az ellenség általában mindig rendelkezik egy (vagy több) parancsnokkal, akinek van egy olyan rossz tulajdonsága: mégpedig, hogy riadóztathat és hívhat erősítést. Ha egy nyílt tűzharc keretein belül próbáljuk meg őket eliminálni, több, mint biztos, hogy meggyűlik a bajunk az utánpótlás brigáddal, ám, ha rászánjuk az időt és megtervezzük a támadást (ami a szuperjól átlátható térképnek köszönhetően lehetséges), csendben is megszabadulhatunk tőle. Ez már csak azért sem hátrány, mert, míg alacsonyabb nehézségi szinten még eljátszhatjuk Janit, a kőkeményt, feljebb már kénytelenek leszünk fülünket-farkunkat behúzni a túlélés érdekében.
Apropó túlélés: halálunk bekövetkeztét az életerőpontjaink csökkenése határozza meg, ezt elkerülendő érdemes betárazni folyamatosan egészségügyi csomagokból, élelmiszerből, hisz a HP nem töltődik vissza magától, csak kis mértékben. A későbbiekben a főhadiszállásunkon is tölthetünk életet alvás által, csak jó ágyra kell feküdni. Életünk mellett még egy páncélmérőt is növelhetünk, ha ehhez használatos tárgyakat szedünk fel. Érdemes mindkét értéket minél magasabban tartani, esetleges kitérőket is tenni feltöltésük érdekében. Akár túl is tudjuk tölteni őket, ám idővel visszacsökkennek az alap 100-as értékre. Életünket lesz lehetőségünket tápolni, ám erről majd a fejlesztések alatt konkrétabban beszámolok.
Meglepő mód, mikor épp nem szórjuk az ólmot, barangolni fogunk. A mászkálás egy hálás dolog a játékban, hisz amellett, hogy továbbgördíthetjük az eseményeket, értékes dolgokra lelhetünk. Itt nem csak lőszerre és egyéb szükségletekre gondolok, hanem felfedezni való titkokra is. Ezek megszerzése általában valamilyen jutalmat eredményez, legyen az egy értékes tárgy, egy nagyobb rakomány utánpótlás, vagy feltörni való Enigma-kód részlet, amely bónuszokhoz juttathat. Természetesen megtalálásuk néha embert próbáló feladat, általában valamilyen kisebb logikai alapművelettel jár.
A titkok mellett találhatunk még fejlesztésre alkalmas tárgyakat is. Ezek növelhetik életerőnket, ám, ami fontosabb, tuningolhatják a fegyvereinket. A fegyvereknek lesz másodlagos funkciójuk is, melyeket különböző upgrade-ek megszerzése által nyithatunk meg. Érdemes ezekre nagyon odafigyelni, mert merőben megkönnyíthetik az életet. Nincs is jobb érzés annál, mint mikor a rohampuskánkra erősített robbanó-pusztulat vetőjének jóvoltából atomjaikra szakadnak a náci szuperkatonák.
Mert, hogy Deadshead katonái, a jó náci okkult hagyományokhoz híven nem fognak kimerülni a mezei bakákban. Lesz itt kérem minden, mi szem szájnak ingere: elitkatona, óriási szupernáci überkatona, robotkutya, Világok Harcát meghazudtoló óriáslépegető, egyszóval, mindenki egy helyen van egy jó bulihoz.
A megfelelő mértékű pusztításnak természetesen megvan a maga jutalma, ugyanis a kedves készítők egy igen egyszerű, ám de annál nagyszerűbb perk-rendszerrel látták el a játékot, melynek segítségével még több előnyre tehetünk szert. Teszem azt, ha nagyon szeretsz késsel gyilkolni, elég ölést bezsebelvén már dobálózhatsz is vele, és így tovább! A fejlesztési fák igen terebélyesek, nem szeretnék nagyon semmit sem lelőni; legyen annyi elég, hogy mindenki saját játékstílusa alapján tudja majd kamatoztatni ezen lehetőségeket, ami szerintem elég jó dolog.
Nyilván mindenki kíváncsi a technikai oldalra is, a mérvadó ugyanis jelen esetben a PS4 verzió. Ám, mivel mindkét generációs szoftver magához mérten nagyjából ugyanazt produkálja, nem láttam értelmét külön tesztbe foglalni a PS3-as inkarnációt. A PS4-es persze kiválóan hozza a Full-HD és szélsebes 1080p/60fps-t , ha törik, ha szakad, nagyon ritka a megakadás. Talán egy kezemen meg tudnám számolni hányszor akadt meg a játék amellett, hogy igen pergős dolgok történtek: robbannak, lőnek, jön a lépegető, megy a repülő, süllyed az emelet, stb... A grafika ezzel szemben semmi kiemelkedőt nem produkál egyik Sony konzolon sem, viszont egyáltalán nem nevezném egyébként csúnyának sem a játékot. Nincs is mit túlragozni: van a Wolfensteinnek egy sajátságos stílusjegye, mely néhol tud igen szép lenni, ám mégis egy elég átlagos színvonalat véltem felfedezni. Talán a mostanában divatos "ez még nem is igazi nextgen grafika!4!!" közhelyet szólást tudnám itt érvényesíteni, de ezúttal cseppet sem örülök ennek. Szerencsés helyzetben vagyok azonban, hisz a PSC nem is igazán a grafikát, hanem a látvány összehatását pontozza, ami még ennek dacára is elég boss. Legyen az egy ódon kastély, modern város, vagy ellenséges bázis (csak, hogy a legunalmasabbakat említsem), mindig lesz valami olyan megkapó dolog, ami miatt a szavunk eláll és csak pislogunk, mert nem lehet betelni a képernyőn hömpölygő történésekkel. Pont ebből fakad az is, hogy a látvány összképe, mint olyan, ezúttal szerencsére felülkerekedik a konkrét technikailag vett grafikán.
A hangok terén nincs okunk a panaszra: a fegyverropogás első osztályú, a robbanások súlyosak, minden apró nesz a helyén, néhol meg majdnem összesz*rtam magam, amikor a rám vetődő, morgó robot-eb előtűnt a semmiből. A zenék is egész rendben vannak egyébként, ám tény, hogy nem ez a soundtrack lesz a maradandó kedvencem. (Martin tud valamit elvileg az akkoriban divatos popslágerek játék számára elkészített német verzióiról, ez a CD azért pöpecül hangzik...)
Most, hogy az alapvető kötelező köröket letudtam, rá szeretnék menni kicsit arra, ami leginkább lehengerelt. Ez egy olyan dolog, ami ugyan nem nagy titok, mégis sok játék elbukik a megragadásában. Ez nem más, mint a hangulat. A New Ordert ez, a HANGULAT cipeli igazán a hátán. Igazából sajnos nehéz helyzetben vagyok, mert nehéz ezt úgy szemléltetni, hogy közben ne lőjek le egy poént sem. A program tele van jobbnál jobb húzásokkal, mindig rá tud licitálni az előző nagy dobásra. Az igazán apró dolgok is nagyon feldobják a játékot: a bázisunkon tudunk beszélgetni a bajtársainkkal, ezzel egyre közelebb kerülvén hozzájuk, megismerve motivációjukat, hátterüket, és mire észrevesszük, már a mi barátaink, nem Blazkowicz-é. Egyes átvezetőkben a karakterek anyanyelvükön szólalnak meg, ez szerintem szintén király húzás. Maga a narráció véleményem szerint nagyon erős. B.J. mindig nagyon drámaian képes előadni a helyzetet, viszont mindezt abszolút csak néhány szóval. Mire észbe kapsz, már magad próbálod kibontani ezen szavak jelentőségét, hogy mi-mire vonatkozik és, hogy van-e egyáltalán értelme annak, amit elszánt, ám megkeseredett főhősünk próbál végrehajtani. Első osztályú dolognak tartom, hogy egy ilyen változatos karakterré avanzsálták hősünket! Elvétve lesz lehetőségünk választani bizonyos dolgok közt, amelyek a későbbiekben befolyásolhatnak eseményeket, így hozzájárulva a (minimum) egyszeri újrajátszás lehetőségéhez.
Számtalan dolgot sorolhatnék még, az utcákon kiragasztott agiprop poszterektől kezdve, a német befolyás által "üzemeltetett" országok nacionális eseményein át, egészen a történelem és popkultúra eseményeinek a játék szerint átírt megfelelőjéig, ám nem akarok. Ez a játék a nagybetűs HANGULAT, melynek sehol és soha nem kell túladagolnia magát - úgy éreztem, abszolút sikerült utat nyitnia az aranyközépút felé. Ez nem, hogy egy FPS-től, de bármely játéktól igen nagy teljesítmény! Amikor arra gondoltam, harcolnék egyet, lám jött egy harc, de amikor nyugisabb, barangolósabb szegmens után áhítoztam, az is megérkezett. Mintha érezte volna program, mi kell a játékosnak.
Végezetül elárulom azt is, hogy a game egyetlen tartalmi negatívuma vált az egyik pozitívumává is, ami nem más, mint a multiplayer mód abszolút kihagyása. Ugyan a többjátékos mód egyáltalán nem teszi tiszteletét a játékban, cserébe azonban kapunk egy igazi, többször is unalom nélkül legyűrhető single player élményt, ami után garantáltan megnyalod mind tíz ujjad, ha kicsit is marod a stílust.
Az akció intenzív, a látvány összképe kellemes, a tartalomra nem lehet panasz; hát mi kell még? Egy nagyon erős játék született itt meg kérem szépen, nem csak egy melléktermék a Doom bétához. Számomra az egyik legnagyobb ajándék volt ez a Wolfenstein, annak révén, hogy a Wolfenstein 3D volt az első FPS, amivel életemben találkoztam. Úgy érzem, ezzel a fejezettel körbe ért ez a széria és végre ismét a legjobbak panteonjában tudhatjuk a sorozatot. Okkal.

(A játékot partnerünk, a CNG.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjaiban, illetve webshopjából meg is rendelhető a linkre klikkelve.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
31. tukacs
2015.05.12. 22:15:44
LV1
hali valakinek lefagy a jàtèk ? mert nekem sajna lefagy ps3 jàtèk wolfenstein the new order. pedig semmi karc a lemezen, mit lehet tenni vele ? valaki ?
MIÓTA ANDERSEN MEGHALT MESE NINCS!!
30. kisst-1  PlayStation.Community tag
2014.05.30. 12:01:46
LV4
Láttam stream-et, olvastam tesztet. Nincs mese. Kell.
A hsz kizárólag a felhasználó véleményét tükrözi..
29. HUN_hatrix  The Saboteur
2014.05.29. 19:01:49
LV29
Válasz 21. nfl45 üzenetére:
Látom akkor nem csak én gondoltam ezt. XD
PSN ID: HUN_hatrixx ... Nincs hiszti! ;)
28. martin  Főszerkesztő
2014.05.29. 13:08:54
LV27
Hűha, még dugás is van benne.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
27. Alien  PlayStation.Community tag
2014.05.29. 06:37:50
LV10
simán hozza a retro fps feelinget, amellett, hogy rengeteg szerethető dolog van benne. Ami szerintem nagyon f*sza lett, az a játszhatóság, illetve a fedezék-rendszer. Nekem a megatexture eljárás részben csalódás, valahol nagyon szép a játék, valahol nagyon nem. Az átvezetők viszont gyönyörűek.
26. danteneverdie  PlayStation.Community tag
2014.05.28. 22:22:01
LV2
Válasz 21. nfl45 üzenetére:
megelőztél XD
less talk, more screams!
25. alienware85  PlayStation.Community tag
2014.05.27. 22:50:13
LV2
látvány átlagos... ?! :DDDDDD nem is vártam többet, hiába istenitették, láttam streamen is,h ratyiiiiiii
24. BloodyDeathH  PlayStation.Community tag
2014.05.27. 20:56:01
LV6
3 hét és megveszem. Már nagyon várom. Biztos nagyon büntetni fog PS4-n.
A teszt remek lett.
Az űrben senki sem hallja a sikolyod.
23. Kovi
2014.05.27. 10:45:38
LV1
Ezt már nem a Raven software fejlesztette?
22. Resiskull  PlayStation.Community tag
2014.05.27. 10:06:33
LV21
jó kis game, a tesztet olvasva ugyanígy éreztem én is.
21. nfl45  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 21:37:53
LV1
8-as kép Dr. House ? :O
Ugass mint egy csirke
20. gabe82_  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 20:49:08
LV16
Élvezem ezt a játékot. Soha rosszabb FPS-t!
19. jankibaszott  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 20:11:37
LV3
3. sor 2. kép: Hugh Laurie ?
PSN ID: jankibaszott
2014.05.26. 19:08:15
LV1
Bizonytalan vtam vele kapcs, de megvettem és az első játék PS4-re amit megtartok! nagyon szórakoztató, hosszú, újrajátszható többx is!
Tuti vétel mindenkinek ! üdv
17. Ricsi
2014.05.26. 14:44:46
LV7
Végre egy jókis nekem való fps :)
16. martin  Főszerkesztő
2014.05.26. 09:59:23
LV27
Válasz 13. Sektor üzenetére:
Persze. Az élmény majdnem ugyanaz.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
15. KozyP  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 09:32:18
LV1
Én is bátran ajánlanám mindenkinek :) a Náci Katonákon kitöltött Blazkowicz dühe... megfizethetetlen élmény
14. noumar1986  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 09:24:40
LV1
Válasz 11. martin üzenetére:
Lehet igazad van akkora már lehet lesz:Mortal Kombat ,Uncharted,SW Battlefront. :)
13. Sektor  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 09:24:17
LV3
Momentán, nekem csak a 3-as verza jöhet szóba..
De valszeg az is játszató, nem??!
Mixing.Dj/Progressive
12. martin  Főszerkesztő
2014.05.26. 09:15:55
LV27
Válasz 10. Tiger27 üzenetére:
Inkább a PS4-est, bár a különbség nem eget rengető. PS4-en 60fps a játék, szép simán fut és gyors.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
11. martin  Főszerkesztő
2014.05.26. 09:15:03
LV27
Válasz 8. noumar1986 üzenetére:
Másfél év múlva te már nem ezzel fogsz játszani PS4-en.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
10. Tiger27  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 09:12:28
LV1
a ps3 vagy ps4 verziót vegyem meg? mekkora a különbség a 2 között?
9. Sektor  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 08:47:52
LV3
Ezt megveszem, az ziher!
Mixing.Dj/Progressive
8. noumar1986  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 08:19:25
LV1
Sziasztok.Szerintetek érdemes beruházni a PS3 változatra vagy inkább 1,5 év múlva a PS4-es verziót vegyem meg?
Nagyon lassú textúra betöltés Ps3-mas verzióba?
7. fr3ntzen12  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 06:49:53
LV4
Használtan 1-2 hét és nálam is landol. Köszi a tesztet, ma délutan ha lesz időm elolvasom.
6. Villa  PlayStation.Community tag
2014.05.26. 00:23:27
LV11
Válasz 5. newkratos7 üzenetére:
igen és picsa nehéz sztem xd
5. newkratos7  PlayStation.Community tag
2014.05.25. 23:54:31
LV3
Jártatok a bázis legfelső emeletén? Lefekszetek az ágyatokba és egy titkos küldetés nyílik meg! A régi Wolfensteinnel tudtok álmotokban játszani!!! 20 éves játék de el lehet vele lenni!!!! :)
Guardians! Tonight, we dine in hell!!
4. cratoska25  PlayStation.Community tag
2014.05.25. 22:30:39
LV5
Jó játék, jó teszt
Hjujj, de nehéz a jáátéékk..
3. KJ_1985  PlayStation.Community tag
2014.05.25. 22:21:37
LV2
Már alig várom, hogy be tudjam végre szerezni :)
"Felhívom mindenki figyelmét a gyilkolo gépek klán
2. talos86  PlayStation.Community tag
2014.05.25. 22:13:17
LV3
Meghoztad a kedvem hozzá. Majd bevállalok egy használt példányt, ha elfogynak a játékok a jelenlegi listámról.
1. ps4
2014.05.25. 21:56:48
LV1
GrayFox kösz.A játék pedig hangulatos.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
WOLFENSTEIN: THE NEW ORDER
Bethesda
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene / Hang:
Hangulat:
Kiemelkedő
8/10
Pozitívum
Eszméletlen hangulat, változatos helyszínek, rengeteg felfedeznivaló
Negatívum
A látvány technikai szempontból nem különösképp kiemelkedő

MARTIN BELESZÓL
Nagyon kellemes meglepetés számomra ez a játék! Nekem minden perce élvezet volt, a választott nehéz fokozat és a kihívások teljesítése (perkek töltése) pedig jelentősen növelte a szavatosságot is. Örömmel tolom majd végig másodszor is, talán még a platinát is megkísérlem. Jó szívvel merem ajánlani!