.
 

PlayStation.Community

2013.12.22. 20:00 Játékteszt
58 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Itt a Killzone zenekar új albuma.

Azért nem múlt el nyomtalanul az a közel 30 év, amit a Rolling Stone zenei magazinnál töltöttem albumkritikusként, olyan halhatatlan előadók lemezeit értékelve az esztendők alatt, mint a Queen, a Metallica, vagy Eric Clapton. (Dehogy is.) Talán ez a múlt lehet az oka annak a párhuzamnak, amit a holland Guerrilla Games legújabb játéka, a PlayStation 4 exkluzív Killzone: Shadow Fall tesztelésekor éreztem: egyből egy olyan, több éve színpadon és rivaldafényben játszó, világhírű sztárzenekar ugrott be, akik több albumot is készítettek már, rajongók tízezreinek muzsikálva, rengeteg slágert jegyezve.
A Shadow Fall számomra most nem csak egy videojáték; egy lemez is egyben, a Killzone zenekar lemeze, melyen a pályák a számok, én pedig a hallgató vagyok, burámon egy minőségi fejhallgatóval, de a digitális médium tágabb határainak hála nem csak a fülemmel vagyok jelen, de a szememmel, a reflexeimmel és a szívemmel is.
Mert hát mi a helyzet a nagylemezekkel? Szerintem albumot írni, főleg sokadik alkalommal, nem könnyű munka. Mert míg első körben, az útkeresés során az ember tele van ambíciókkal és demóverziók, félkész dalok tucatjaival, mely anyagból válogatva könnyedén összeáll a bemutatkozó anyag, addig negyedszerre-ötödszörre már egy csomó más feltételnek és elvárásnak is meg kell felelni, mint korábban. A megfelelési kényszer pedig nagy úr.
Eleve ott indul a dolog, hogy bármilyen nagy és híres névről beszélünk is, alig akad olyan banda a modern könnyű- és fémzene teljes történelmében, mely képes volt arra, hogy adott nagylemezének minden egyes száma ugyanolyan magas teljesítményt és élményt nyújtson. Persze, minden lemezen ott van az első nóta, ami megadja az alaphangulatot, aztán jön a kilpes (rádiós) dal, "A" sláger, majd egy lassabb, pihentető szám, és így tovább. De a legtöbb lemezen, te is tudod, hogy mindig ott van az az egy-két bizonyos "furcsa" dal, amit valószínűleg nem az énekes és a szólógitáros írt egy mélyre ható benyomás után, hanem a dobos vagy a bőgős, esetleg a billentyűs, és ez a dal valahogy mindig máshogy szól, mint a többi.
Amennyiben elfogadod a párhuzamot, amit itt vontam, bizonyára nem lep meg, ha azt állítom: a Killzone: Shadow Fall pont olyan, mint egy világhírű, megérdemelten sztárzenekar hatodik albuma, melyen rajta van a remek címadó szám, a slágeres kipes nóta, a kellemes lassú ballada, de bizony a 10 szám között akad olyan is, amit talán inkább átléptetnél.
A Killzone sorozat számomra a PlayStation brand egyik koronadísze. Az első, második és harmadik nagygépes (PlayStation 2, PlayStation 3) epizód nekem olyat adott, amire előtte nem sok (First Person) Shooter volt képes: a tudományos-fantasztikus háborúzás intenzív, brutális és - legfőképpen - felnőtt módon tálalt, gyönyörű látványvilággal illusztrált élményét. Minden rész sokkal szebb tudott lenni az előzőnél úgy, hogy minden felvonás fantasztikusan, csúcskategóriásan nézett ki a maga idejében, és minden epizódnak volt egy jellegzetes íve, egy hangulatos bejárható útja, mely egy hatalmas intergalaktikus háború egy-egy szakaszát mesélte el. Az egész széria alatt van egyébként egy grandiózus, már-már történelemkönyv-szintű sztori is, amit mondjuk kevesen ismernek, de aki akar, az úgyis utána olvas - például itt a PSC-n.

A 2004-es Killzone után majdnem egy évtizeddel, 2013 végén debütált Shadow Fall sztoriját tekintve folytatás, nem pedig előzmény vagy mellékszál, ami jó döntés volt a Guerrilla részéről. Legfőképpen azért, mert az új gép, a PS4 képes arra, hogy ismét egy kategóriával magasabb grafikai- és látványminőséget villantson, mely ugrás kifejezetten jól passzol az időben harminc évvel távolabb bonyolódó hi-tech sci-fi sztori körítéséhez is. A tipikusnak mondható, szakadt és még virágzó cseresznyefáival is mocskos Killzone világot itt már egy szikrázóan patyolat tiszta, csupa üveg miliő váltja fel - legalábbis addig, míg a Fal jó oldalán vagy...
Hát igen, a Fal. Az új világban immár együtt élnek a néhai(?) esküdt ellenségek, a helghastok és vektaiak, a rosszak(?) és jók(?). A "piros szemű" helghastok szülőbolygója, a Helghan nem alkalmas tovább az életre, köszönhetően az előző epizódok nagy háborújának, így a két nép a Vektán él, egy hatalmas fallal elválasztva - egy bolygón, de mégis két külön világban. Mint minden utópia, ez is belülről rohad: ezt a rohadást pedig egy új főhős, Lucas Kellan szemszögéből nézheted végig. Kellan jelentősen eltér a korábbi részek - egyébként számomra különösebb súllyal nem bíró, kvázi "arctalan" - katona-hőseitől: ő egy Shadow Marshall beosztású ügynök, ennek megfelelően pedig rengeteg más is vele változott a Shadow Fall felépítését tekintve. Hősünk nacionalista mentorának és parancsnokának köszönhetően keveredik bele egy "nagy összeesküvésbe", melynek bizonyos felhangjai lecsupaszítva kísértetiesen hasonlítanak napjaink történelmének eseményeire. Ez kis "rádöbbenés" részemről pozitív irányba mozdította a mutatót a Shadow Fall megítélésekor.
Így a sokadik Killzone játék elkészítésénél egyszerre merész, ugyanakkor kézenfekvő dolog nagyot változtatni, mint ahogy a nagy együtteseknél - folytatva a cikk elején kezdett párhuzamot - is ilyenkor jön el a "nagy váltás". A Guerrilla is meglépte ezt, mégpedig úgy, hogy Kellan ügynök megjelenésével eltűnt a játékból az a bizonyos, általam annyira kedvelt háborús, nyomasztó, frontról frontra haladó vonal. Ennek helyét egy másfajta, ad-hoc jellegű, "küldetéses" rendszer vette át. Az egyszemélyes missziók megjelenésével együtt, ha nem is minden pályán, de jelentősen kinyílt a világ is a Shadow Fallban, ami a játékosok vérmérsékletétől függően egyszerre eredményezhet többféle hangulatot. Egyes helyszíneken tényleg jelentős bolyongásra van lehetőség a terület minden szegletét bejárva, fő- és mellékfeladatokat végrehajtva, emellett pedig a zártabb, "csőben haladós" missziókban is gyakran lehet a célterületet alternatív, "sunnyogós" irányból megközelíteni, amennyiben valaki nem a frontális tűzharc híve.
Nyilván felmerül a kérdés, jót tett-e ez a vérfrissítés az új Killzone-nak? Nekem személy tetszik a nyitott(abb) világ, viszont nem vagyok biztos benne, hogy például ezen az "albumon" a harmadik, külső helyszínes "szám" jó helyen van pozicionálva. Hogy értsd: némi prológus majd ismerkedős felvezetés után rögtön ezen az open placcon kezded meg a valódi játékot, ami engem - a már-már pletformer elemek megjelenésével - egy picit szokatlanul érintett a korábbi, megszokott játékmechanika után. Jó ideig csak nehezebben tudtam magamévá tenni a működést, elveszettségemet viszont kiválóan kompenzálta az, hogy egyszerűen nem tudtam betelni a Shadow Fall grafikai minőségével. Érdekes módon egyébként a későbbiekben a haladási irány sokkal konkrétabbá válik, mondhatjuk úgy is, hogy a játék lassan beszűkül a hasonló stílusú lövöldéknél megszokott mértékben. Nyilván egy "killzone-szűz" játékosnak, aki próbált már open world FPS-t, ez a nyitott megoldás fel sem tűnik majd, a későbbi beszűkülés viszont igen, szóval ezért bátorkodtam azt mondani, hogy a pályamechanika sorrendet esetleg máshogy is variálhatták volna.

További jelentős újítás a playert kísérő, repülő drón bevezetése. Ez a kis intelligens szerkezet, melyet a DualShock 4 kontroller tapipadjával vezérelhetsz, többféle módon is segítheti a játékos munkáját: meghackelhet számítógépeket, megtámadhat ellenfeleket, kisüthet ellenséges erőtereket, védőpajzsot bocsájthat ki, drótkötélpályát készíthet távolságok leküzdésére, valamint plusz egy funkcióként fel is élesztheti a hőst, ha rendelkezésére áll egy adrenalin csomag.
A drón igazából egy nagyon jópofa, friss lehetőség, melynek kiélvezéséhez nem szabad elfelejteni, hogy egyáltalán létezik. Én pl. csak akkor használtam, amikor kötelezően kellett, mégpedig azért, mert elfelejtettem, hogy van; így aztán a játék több pontján is a kelleténél többet szenvedtem egy-egy helyzettel, vagy akár a továbbjutással amiatt, hogy kiment a fejemből a drón,és az ő segítő funkciói. Hasonlóan voltam egyébként egy másik új lehetőséggel is, mely a főhős körüli terület letapogatásáról szól: ezzel az opcióval még a falak mögött, vagy más emeleteken álló ellenfeleket is láthatóvá lehet tenni, bár csak szabott ideig, így erre megint csak azt tudom mondani, hogy amikor eszembe jutott, akkor elnyomtam, hasznos volt, egyébként mintha nem is lett volna.
(A drónnál mondjuk nem értem, miért kellett a funkció-ikonját a célkereszt közelébe tenni, mikor ott lett volna, sőt ott van az egész képernyő széle, de ez már legyen inkább a saját egyéni problémám; lehet, mást nem zavar a célzásban.)
Mivel ez valahol már a játszhatóságról szólt, megemlíteném a Shadow Fall kezelésének egy olyan elemét is, ami nekem nem tetszett: ez pedig a haladási irány és a célfeladatok "megfestése". A program szinte "láthatatlanul" teszi ki a képernyőre a célt, mely gyakran egyenesen elveszik a vakító fény- vagy színorgiában, máskor meg ki sem jelzi, vagy elsőre érthetetlen helyre mutat, mely tény miatt több esetben is úgy éreztem, el vagyok veszve és csak téblábolok, mint kezdő homoszexuális a gőzfürdőben. Ez a kóválygás nem is egyszer mérgezte meg a játékélményt, sőt, az egyik pályán egyenesen kikészített.
Hozzátartozik még a játszhatósághoz a Mesterséges Intelligencia viselkedésének leírása is, mely a Killzone játékokban kiemelkedően jó szokott lenni. A Shadow Fall Helghast katonái nem olyan buták, mint egyes modern háborús szériák egy helyben kempelő droidjai, viszont nem is annyira furmányosak, mint a 2. vagy 3. részben. Taktikai hiányosságaikat inkább erőszakosságukkal (ledózerolnak vagy eltáncolnak) és genyóságukkal (imádnak töltés vagy regenerálódás közben megpiszkálni) pótolják, mely miatt már normál fokozaton is kifejezetten combos a kihívás! Tovább nehezítik szegény főhős (és a player) életét a védelmező erőteret vagy energiapajzsot állító speciális egységek, melyek persze drónunk használatát presszionálják, de a méretes harci pajzsot hordozó melákok is sok-sok vízszintes helyzetbe kerülést okoznak majd oldalunkon.
(Itt jegyezném meg, mintegy zárójelben, hogy az én drága kis drónom mindig akkor töltötte magát, amikor éleszteni kellett volna, már ha épp volt EÜ csomagom, és mindig akkor támadott, amikor pajzsot bontattam volna vele, szóval párszor azért felemlegettem azt a mechanikus édes anyját.)
Az új Killzone fegyverei pontosan ugyanolyan gyönyörűek, mint eddig mindig, így a fegyverpornó érzés garantált. Sajnos a "lecserélhetetlen" VSA alapfegyver inkább hajaz egy futurisztikus lézerpuskára, mint olajos gyilkoló eszközre, de kárpótlásként ott vannak a felszedhető Helghast modellek, melyek helyre teszik a fegyverszerelemre éhes játékosok lelki békéjét.
A játékban gyűjtögetésre is lehetőség van. Elég nagy számú és sokféle cucc felkutatható, például audio anyagok, dokumentumok, képregény lapok. Amennyiben teljes gyűjtögetésre adod a fejed, a Shadow Fall még inkább átcsap mászkálós kalandjátékba háborús FPS helyett, hisz az elrejtett motyók felszedéséhez a pályák minden sarkát és zegzugát be kell járni.

Maradva a nagylemezes hasonlatnál, a Shadow Fall album pályái között mindenféle hangulatú dalok vannak. A már említett, szokatlan "erdős" nyitott terep és a teljesen autentikus, minden Killzone-játékban felbukkanó, sötét városi külső és belső terek mellett akadnak egészen mellbevágó helyszínek (és epizódok) is, melyek közül a poéngyilkosság minimalizálása érdekében csak az űrt említeném, no meg a lopakodást, ami erősen telitalálat. Kár lenne viszont tagadni, hogy a magasan szárnyalás mellett vannak mélyrepülések is. Egy korai, vonatos pálya pl. számomra a kreativitás szinte minden - a menetrend szerinti járatokat kivéve - csíráját nélkülözte, de igazából a csilli-villi vektai felhőkarcoló szobáinak átkutatása sem villanyozott fel. Emellett volt ugyebár az a bizonyos nehezen emészthető helyszín is a gravitációs anomáliáival, ami kiverte a biztosítékomat, méghozzá nem alapszinten. Erről annyit mondanék a dióhéjban, hogy talán ez volt eddigi videojátékos pályafutásom legmeglepőbb helyszíne, és ahol ráadásként először éreztem a valódi újgenerációs technológiát, viszont ahol jártam, az annyira nem illett egy Killzone játékba, mint Slash gitárszólója egy goa-fesztiválra. Ezen a pályán fura mód két bugba is belefutottam, ami miatt checkpointot kellett újrakezdenem. Végül (sajnos) akadt egy olyan felvonás is egy föld alatti bázison, ahol rendesen könyörögtem azért, hogy legyen végre vége a szinte már primitív védekezésnek.
Mindent összevetve - amennyiben már elolvastad az értékelőt, magam ismételve - a Shadow Fall sokkal kevésbé intenzív és tömény háborús élményt nyújt, mint az előző 3 nagygépes rész, annyira, hogy néha inkább egy kémes-ügynökös Deus Ex, vagy BioShock játékban éreztem magam, mintsem egy Killzone-ban. Vicces egyébként, hogy a BioShock-feeling többször is előjött, leginkább akkor, amikor egy két esemény közötti üresjárat alkalmával egy fura, hangszórókból üvöltő szónoklatot hallgattam dobogó szívvel. Teljesen persze (szerencsére!) nem szívódott fel a valódi háborúzás izgalma sem a Shadow Fallból: egy másik esetben olyan BRUTÁLISAN atomkemény darálásba csöppentem nextgen verzióban, hogy amikor vége lett csak pislogtam, mint maki a fán, mondván "húbazmeg', ez mi a pöcsöm volt".
Biztosan jobbat tett volna a lelkemnek, ha ezekből többet is meg tudok élni a nagyjából 10-12 órás kampány során.
Mint eddig minden Killzone epizód, a Shadow Fall is brutálisan komoly látvánnyal dolgozik. A szériára jellemző fény-árnyék használatot itt egy újabb (nextgen) mesteri szintre emelték, mely eddig még soha nem látott képi hatásokat eredményez. (Annyira, hogy még a kilopott screenshotokon sem reprodukálható az élmény.) Az egy dolog, hogy a 1080p-s felbontás miatt szinte karcot hasít a szoftver a Full-HD tévé képernyőjébe, de a színskála is olyan mértékben gazdagodott, mint amikor valaki a grafitceruzáról átvált a 80 darabos színes ceruza készletre. A textúrák minden esetben tökéletesek, a program a legminimálisabb döccenés nélkül fut. Az animáció perfekt, az ellenfél mozgása kiváló. De nem csak technikailag, művészeti értékét nézve, esztétikailag is tökéletes a látvány, a Fal mindkét oldalán, de más helyszíneken is szemet gyönyörködtetően ízléses a körítés. A leglátványosabbnak mondható, jelentős méretkülönbségeket felvonultató helyszínek garantált szájtátást eredményeznek, az effektek egészen elképesztőek.
A Battlefield 4 PS4 verziója is nagyon szép nextgen játék, de a Shadow Fall messze túltesz rajta. Igazából itt lehet először kóstolót kapni abból, most épp mit jelent a generációváltás és mi várható a jövőben a Sony új gépén.
A szoftver hangjai magas szinten állnak, azonban a fegyverropogást most nem éreztem annyira kiemelkedőnek. Ez a KZ2-ben és KZ3-ban sokkal átütőbb volt, erre tisztán emlékszem, bár ott nyilván sokat tettek az élményhez a lehengerlőbb háborús szituációk. Ami szerintem nagyon faintos, az a zenei anyag: teljesen más, mint eddig bármelyik hasonló lövöldében, már-már a barangolós saját szemszögű akció-kaland játékok világát idézi, néha egészen rémfilmekbe illő dallamaival.

A Killzone játékokat korábban érték kritikák sztori módjaik szavatossága miatt. Igazából én ezeket a véleményeket szánalommal vegyes unalommal hallgattam végig, tudván azt, hogy egy ilyen intenzív játékból nehéz fokozaton egy pályánál többet egyszerre lezúzni totálisan felesleges és illúzióromboló. A Shadow Fall lényegesen "lassabb" game, mint elődjei, így felmerül a kérdés, mi marad a single player móka után? Nos, egy igen király multiplayer szegmens, melyet kipróbálva elégedetten kell csettintenem - ezt nagyon korrektül összerakták a Guerrilla katonái.
Hogy mennyire, arról egy profi Killzone-os, kisst-1 fórumtársunk nyilatkozik a következőkben.
Killzone: Shadow Fall multiplayer

A multiplayerben mindössze 3 kasztból választhatunk: Scout, Assault és Support. A korábbi részekkel összevetve a Scout egyfajta újraértelmezett Sniper tulajdonságokat hordoz, az Assault a taktikus és Infiltrátor házasságából született, illetve a Support a Mérnök és a Medic tökéletes kombinációja. A kasztok rendelkeznek különböző abilities-szel (képességek), eltérő fegyverekkel, illetve fegyverre szerelhető attachmentekkel (kiegészítők). Mindhárom kaszt rendelkezik egy alapképességgel, ami bal iránygombon foglal helyet, ezek radar (Scout), a pajzs (Sssault) és az élesztés (Support). Az egyes képességek lehetnek hasonlóak kasztonként, de a fegyverek a kasztok sajátosságaihoz vannak kialakítva.
Minden kaszt kétféle tulajdonságot vihet a játékba, így az alaptulajdonság mellett a jobb oldali iránygomb egy választott tulajdonság lehet. Ez Scout esetében a Cloak, Teleport és Stunt Drone (sokkoló drón), az Assaultnál a Body Drone (testőr robot), a Stunt Blast (elektrosokk), illetve a Support esetében van a legszélesebb választék, a Spawn Beacon, a Turret, az Air Support, a Supply Box, valamint a Support Teleport.

Játékba induláskor az alap és választott abilitiy-n kívül magunkkal vihetünk 1 elsődleges fegyvert, melyet kaszttól függően 4-5 féléből választhatunk ki, 1 másodlagos fegyvert, ami csak valamiféle pisztoly jelent, 1 gránátot, melyet 2-3 féléből választhatunk , illetve betehetünk a fegyverekre egy attachmentet, mely plusz tulajdonságokkal ruház fel minket és az L1-el aktiválható játék közben (pl. rakéta a drónok, vagy pajzsok ellen, vagy a fegyverre szerelhető sokkoló). Ezen kívül beállítható a fegyverpontosságot növelő célkereszt fajtája (Dot Laser, Holo, vagy ACOG).

Alapból kevésnek tűnhet a 3-féle kaszt, de minden fegyvert, tulajdonságot és a kiegészítőket tekintve igen magas a permutációja az összerakható karaktereknek. Ezt segíti, hogy minden kasztnál 4 szerkeszthető és elmenthető slot áll a rendelkezésünkre, hogy a számunkra legmegfelelőbb kombinációkat tartalmazó karaktereket készenlétben tartsuk, szinte nullára csökkentve ezzel a játék közbeni átállítási időket.

A menü csak elsőre tűnhet kicsit bonyolultnak, hamar rájövünk, hogy a PS4 menüjéhez hasonló kezesbárány, csak L1-R1-gyel kell váltogatni a főfejlécet, a többi a iránygombokkal magától értetődő, és hamar megszokható. Alapból az összes kaszt,, illetve fegyver és tulajdonság elérhető benne, kivéve a célkeresztek és kiegészítők. Érdekes, hogy ezúttal nem XP-re van szükségünk a megnyitásukhoz, hanem adott challange-eket kell teljesítenünk, amit rálépve a menüben kiír a program, ezáltal elég hamar magunkévá tehetjük őket. Több mint 1500 teljesíthető challenge van a játékban, melyek a lakatok lepattogtatásán kívül a legtöbb a kill listán megjelenő avatárod megszerzésére való . Ezen kívül fejleszthetőek a tulajdonságok, melyek I-es szintről indulnak és a cooldownt, tehát az újratöltődési időt befolyásolják. Ezek értelemszerűen aszerint lépnek szintet, mennyit használtad. Nem vagyok benne biztos, hogy ez a maximum szint, de egy ideje a Spawn Baconöm már XI-es.

Fegyvereket tekintve a balance jobban sikerült, mint az előző részekben. Egyértelműen az Assaultnak vannak a legjobban használható és kezelhető fegyverei (pl. Keyser, Rumble), nagy tűzerővel rendelkeznek, közelre és középtávra is jól használhatóak. A Scout fegyvereknél a gyorsaság és pontosság ellentétesen arányos a tűzerővel, tehát minél könnyebben kezelhetőek és pontosabbak, annál több golyó kell belőlük. Pl. a Kameraad kezesbárány, de 4 golyó kell a belőle, a Vultur már lassabb nehezebb, de már csak 2 golyó kell, vagy van az 1 golyóval ölő LS70, de az már igen lassú, nehézkes, hosszan táraz, és csak azok használják, akiknek az a játék, ha kivánszorog a bázisa elé 5 méterről kempelni. A Support fegyverei főként az LMG-k és SMG, melyek tűzerőben nem szenvednek hiányt, viszont pontosságban annál inkább.

Magára játékra rá lehet mondani, hogy a 2. és 3. rész által meghatározott ösvényen egyensúlyoz, így aki játszott az előző részekkel az konstatálhatja, nagyjából erre számított, mert a letisztultabb és világosabb pályák ellenére hozza a jellegzetes feelinget. A fegyverek és mozgások könnyen kezelhetőek, de irányításban még megmaradt a Killzone-os érzés. Gombkiosztásban lényeges különbség, hogy az L1- L2, illetve R1-R2 szerepet cserélt, persze visszaállítható akit ez zavar. A DS4 kialakításából eredendően véleményem szerint ajánlott mindenkinek az átállás, mert lényegesen kényelmesebb így az irányítás. DS4-nél ugyanis sokkal inkább felfelé feszített mutató ujjak kellenének a felső gombokhoz, mint a DS3-nál, ami hosszú távon kényelmetlen lehet.

Azt hiszem elmondható, hogy Sony által képviselt új filozófia, a "kérdezzük meg célközönséget, mi az óhaja" a Guerrilla Games-re is átterjedt, így rengeteg fórumkérésnek tettek eleget. Visszahozták, ami 2-ben jó volt (pl. szűrhető, mit lehessen játékba bevinni ), illetve száműztek néhány dolgot, amit a 3-ban sokan kifogásoltak Ezek közül pl. Scout-nak nincs Sta52-ese, nincs a sokak által kifogásolt földbe durrantós noobrakéta, és megszűntek a fix spawn pontok, melyek a fair play-t és a balanszot erősen eltolták a 3-ban. Ugyanakkor némileg vegyesen sikerült ez az akció is, ugyanis a készítők beletették az új ötleteiket a képességekbe, amelyek nem kevésbé lehetnek bosszantóak a korábbiaktól. A 3-ban rengeteget panaszkodtak a Sniper túl jól sikerült álcaruhájára. Nos, itt a GG ügyes húzással még rá is tett erre egy lapáttal, most olyan szinten láthatatlan a Scout, mint egy predátor, de ugyanakkor elvette a lövés képességét eközben. Tehát a Cloak Ability aktiválásával elfelejtheted a fegyvert, mert már elő is kapja a kisbicskát, és mehetünk láthatatlanban assasinkodni, ami egy igen különleges érzést nyújt egy FPS játékban. Gyilkolásra használhatjuk a melee-t, vagy kaszabolhatunk a tűz gombbal, de ne tegyük ezt nagy tömegben, illetve csak akkor, ha a többi háttal áll, ugyanis az első kill után leolvad ruha és csúnya véget érhetünk. Akinek bejön ez a harcmodor okos használattal, megfelelő pályaismerettel magas szintre fejlesztheti, csak annyi szabály van, sohase fussunk az ellenre szemtől szembe! Azt ugyanis észreveszi, hogy valami emberformájú "nagyítólencse" közeledik felé és hátrálva lőni kezd, ezért inkább hátába kerülve, vagy oldalról a periférikus látómezőben érkezve már biztonságban meglephetjük őket. Persze az elszenvedők nem igen fogják ezt fair play-nek tartani.

Maga a Killzone-os online közönség egyébként sem volt soha a fair play-ről híres, mindent pályaglitch és csalást bevetnek, amit csak a készítők lehetővé tesznek, de most az egyik tulajdonsággal véleményem szerint kissé túllőttek a célon. Ez pedig Stunt Ability. A sokkoló ugyanis nem elég, hogy elhomályosítja a látást, de eltűnik célkereszt és a HUD, halványan éppen látsz valamit, a hallásod is betompul, és ha mindez nem elég, még a fegyver csövét is a föld felé rántja, nehogy vakon próbáld védeni magad, és még futni sem tudsz mert totál belassulsz (animációban elég hülyén néz ki, ahogyan a sokkolt kolléga szinte egy helyben rohan).Tulajdonképpen harcképtelenné válsz, az ellen meg szánakozva választhat, hogy simán lelőjön, vagy brutál melee-t alkalmazzon, és ez nálam nem fér bele a fair play-be. Szerencsére ez a képesség csak olyan 8-10 méteren belül hat, így szűk folyosókon fogsz belefutni leginkább.

Képességek vannak szép számmal és lehet mondani, hogy aki kiismeri a játékot, kb. 1 hét után kezdi kapirgálni az ultimate karakterbeállításokat. Egyik ilyen a Scout radarral, teleport képességgel, fegyverre szerelt Stunt kiegészítővel, holo-s Volturral, Laser Tripmine gránáttal, amely kombóval a Scout igazi közelharci karakterré válhat. A Vultur az a fegyver, ami még közelre is jól használható, a Stunt segít azon, aki már túl közel jött, ha meg baj van, csak egy gombnyomás a teleportra. Ne szégyelljük megnyomni az első bekapott golyó után a teleportot, mert csak így menekülhetünk meg! Szerencsére a teleport jól használható, gyors és a pálya legüresebb részére teleportál.

Nagyjából minden kasztban meg lehet találni az igazán hasznos kombinációkat. Ezen kívül, ha egy összeszokott csapatban játszol, érdemes összehangolni az egyes kasztok tulajdonságait és szerepét. Pl. egy Bacon Retrieval feladatnál (ami a speakercipelés új neve) elegendő, ha négy ember képes együtt haladni. Mivel az ellen a beviteli pontot fogja leginkább körbevédeni, elöl kell menni egy Assaultnak, aki, mikor belép ez ajtón, egy mikroszekundum alatt kiteszi a Nanoshiledjét (pajzs) a csapatnak, amin a te csapatod átlő, de az ellen nem, így kipucolható a terem. Középen haladjon a baconcipelő, kissé lemaradva hátulról pedig támogat két Support Revive-val a Shiled mögé repülő gránátok miatt, és a siker szinte garantált.
Ez a fajta tervezhetőség az okos harcmodorra emeli nagyobb magasságokba játékot véleményem szerint.

Fontos tudnunk, hogy a Shiledet, ha kipakolja egy Assult, akkor azonnal keressünk fedezéket, mert esélyünk sincs ellene (a fedezékrendszer ugyanúgy használható, akár a single részben, a Körrel). A pajzsa mögül akciózó Assaultot vagy kigránátozzuk mögüle, vagy van pl. a Supportnak egy fegyverre szerelhető Missile kiegészítője segítségül, amivel Shieldek, Air Supportok, illetve Turretek egyaránt kilőhetőek. Ezt sajnos fedezék mögül, vagy nagyobb távolságból használhatjuk csak jól, mert vagy 3 másodperc, mire befogja a célt. Az ellenség Turretjét vagy Shiledjét bárki lebonthatja, ha odatipeg és nyomva tartja a Háromszöget, bár Turretnél ezt csak a háta mögül tegyük.

Általános megfigyelés, hogy a spawnok meglehetősen ritkák, pedig Warzone-ban ez jelenti a feladatnyerés kulcsát. Ennek az az oka, hogy a Support egyetlen tulajdonsága a választható 5-ből, és nem növeli a killek számát, és az átlagjátékosnál így nem jut szerephez, ha vihet Turretet, vagy Air Supportot. Pedig, ha nem vagy nagy mágus lövő, ezáltal juthatsz a legtöbb ponthoz, mivel egyfolytában pörög a Spawn Assist pont, mintha folyton killlenél, ahogy használják a társak a spawn-odat. Mindemellett Revive pontok is szép számmal jönnek a Supportnál. A feladatok megnyeréséhez mindképp spawn kell, mert lerövidíti feladathoz szaladgálási időt, ezáltal tulajdonképpen létszámfölényt teremtesz vele. Hasznos tanács, hogy okosan tedd le spawn, mert ha rossz helyre teszed, a csapatod küldöd vágóhídra vele - ha nem csak a bázis van, azonnal mindenki a spawn-t választja. Olyan helyre tedd, ahol könnyen tudnak éledni, minél több fedezék közé, lépcső alá, elhagyatott félreeső sarokban, zöld növényzetbe, minél közelebb a feladathoz, de semmiképp az ellenség útjába. Ha te találkozol az ellenség Spawn Baconjével, azonnal semmisítsd meg! Nem érdemes lőszerrel, mert sok kell bele, viszont egy csapással szét lehet ütni közelről. Én mindenképp ajánlom a Spawn Supportot, mert Warzone-ban egyértelműen a csapat leghasznosabb tagja - ne csodálkozz, ha a meccs végi kivégzés animációban te leszel képernyőn hóhér gyanánt az első hely végett, akkor is, ha aránylag keveset lőttél.

A játék jelenleg 10 alappályával rendelkezik, melyek elég változatos likalakításúak. Vannak pályák, melyek kifejezetten Scoutokra vannak tervezve, de vannak, melyek annyira sűrűn tagoltak falakkal, hogy leginkább a shotgun jöhet szóba, ami minden kasztnál ott van valamilyen formában (első vagy másodlagos fegyvernemként). A pályák meglehetősen bonyolultak, vannak melyeken 1 hét után sem ismerem ki magam teljesen, köszönhetően annak, hogy mindegyik legalább 3 szintes, sok alagúttal, folyosóval, rejtett helyekkel. A 3 szintes elrendezés nem jelent különösebb problémát, mivel sok helyen felkapaszkodhatunk az X-szel, akár a single részben. Vannak helyek, ahol csak a Kör megnyomásával, guggolva lehet áthaladni, vagy a futás közben Kört használva gatyaféken beszánkázni. Egyik érdekessége a pályadizájnnak, hogy több pályán is szimmetrikus elrendezést használtak a készítők, ami ötletes fair play elrendezés, de a tájékozódásban persze nem segít. Többször járhatsz úgy, hogy az ismétlődő elrendezés miatt már nem tudod, hol vagy (bár van, ahol feliratok segítenek): vajon most ez a te bázisod melletti terem, vagy ez az ellenség bázisa melletti, de legrosszabb esetben azt sem tudod, merre van a bázis - és ebben csak az a megnyugtató, nem egyedül vagy így ezzel.
A pályák grafikájukat tekintve gyönyörűek! Szeretek úgy bemenni, hogy kevés az ellenfél, így gyönyörködhetek azokban a csodákban, amiket a készítők elénk varázsoltak. Ebben a tekintetben mindenképp csillagos ötös jár a Guerrillának érte!

A játékmódok a megszokottak, TDM és Warzone, de ez sokféle lehet, ugyanis újdonság a személyre szabható, beállítható meccsek indíthatósága, melyeket elmenthetsz új játékmódként, tetszés szerint beállítva azt, használtató kasztok, tulajdonságok, fegyverek és minden egyéb tekintetében. Példának van olyan játékmód az online szerverre feltöltve, ahol csak Scoutot használva, csak Cloakkal mehetsz, fegyver nélkül, ami annyit jelent, hogy mindenki kisbicskával szaladgál a pályán, és az a móka tárgya, ki tudja a másikat hátba szúrni.
Feladatok tekintetében nincs igazán újdonság, tulajdonképpen 8-féle feladat váltogathatja egymást, amik a megszokott FPS játékmódok: robbantsd fel, vagy védd meg, zászló bevitel, vagy cipelés (ami itt Bacon), és a pontfoglalósdi variációi, illetve a TDM. Ha valamelyik feladat nem a kedvencünk, választhatunk olyan Warzone-t, ahol ez nincs engedélyezve, így semmire nem mondhatni, hogy bármit is rád erőltetne a játék, legyen az nem fair feladat, vagy használható képesség.
Hatalmas fejlődés a 3-hoz képest , hogy szinte sikerült kiküszöbölni a vesztes meccsre csatlakozást, mivel maximum 9 feladatig megy a játék, és ha az egyik csapat elérte az 5-öt, akkor ott vége a meccsnek és nem ad be több feladatot. Nem kell ezáltal egy vesztett meccset céltalanul tovább küzdenünk, továbbá adott a lehetőség, 4-0-nál joinolva még mindig fordíthatunk 5-4-re. Az, hogy meddig megy egy meccs, attól is függ, mennyi feladat végződött döntetlenre. Így találkozhatunk akár 4-4, 4-2, vagy 3-2 eredményekkel is. A játékindítás max. akkor jelent vesztes meccshez csatlakozást, ha 4-0 és pár másodperc van az 5-ödik befejezéseshez, de ennek jelentősen kevesebb esélye van a korábbi részekhez képest.

A leghasználhatóbb játékmódok a natúr TDM és a Classic Warzone (ami 7 vs 7). Sokan használják ugyan még a 24 playeres Warzone-t, aminek egyelőre kevés értelmét látom ebben a játékban. Sajnos ezt a részt meglehetősen elbaltázták a Guerrillánál, én elneveztem Deadzone-nak, mivel túl kicsik a pályák, illetve a hely-orientált feladatoknál, ha sikerül mindkét csapatnak egy közeli spwant telepíteni, ez annyira besűríti a játékosokat egy helyre, hogy óriási fejetlenség és hentelés alakul ki. Ez csak különös kínlódássá teszi a játékélményt, főként a kisebb pályákon. Tulajdonképpen minden revive vagy spawn után van esélyed 2-3 golyót kilőni a leseggelésig, a képernyőn pedig akkora csata zajlik, amilyet talán játékban még nem láttál! Ilyenkor ki-ki vérmérséklete szerint kínjában visítva röhög vagy káromkodik, egy biztos, bármilyen jó vagy, golyózáporban és gránátesőben nem sokat tehetsz a testi épségedért, a játék képére pedig a "kaotikus" kifejezés enyhe jelző. Akik játszottak a korábbi részekkel a Radec pályán, azt szorozzák be vagy 3-mal. A legnagyobb pályákon talán még elmegy ez a játékmód, de még ott is folyton hátba lőnek: ha arra vállalkozol, hogy valakit lelősz, a következő halott te leszel.

További változásnak vehetjük a korábbi részekhez, hogy totális halált csak headshottal okozhatsz, a földön heverőt nem lehet kivégezni, sem golyó által, sem leütéssel. Viszont ha kapsz egy revive-ot a Supporttól, nem kelt azonnal, és ez nagy fejlődés. Ő csak egy Revive Drone-t helyez föléd, neked kell rányomnod a Háromszögre, ha el is fogadod az élesztést. Így ostoba csapattársad nem küldhet a vágóhídra, a te döntésed kell hozzá. Azzal, hogy földön heverőt nem lehet kivégezni, a készítők talán azt akarták elérni, minél több Supportos legyen (mivel a korábbi részeknél ez nem a legkedveltebb kaszt volt), illetve minél nagyobb csata alakulhasson ki egy helyszínen (24 playeres Warzone-ban túl is lőttek eme célon). A földön fetrengőnél viszont szétlőhető a Revive drón, ha valakin mondjuk azt látjuk, a megfelelő alkalomra vár, hogy hátat fordítva felkeljen. Saját magunkat viszont nem tudjuk kelteni, ahhoz egy másik Supportra van szükség

Érdekes újdonságnak számít a játék végi animáció, ami annyit jelent, hogy a nyertes csapat első 3 helyezettje kerül képernyőre, illetve a vesztes csapat legjobbja, és a nyertes legjobbja egy kivégzést hajthat végre a az ellenfél legjobbján. Ez úgy zajlik, hogy X-szel választhatunk 3 kivégzési mód közül, majd amolyan GOW-szerűen a megfelelő gombot kell megnyomni a megfelelő időben a sikeres végrehajtáshoz. Ha elrontjuk, az ellen visszatámad és ő okoz nekünk kellemetlenséget az animáció során.

Összegezve lássuk előbb a az előnyöket és hátrányokat.
Először is előny, hogy gyönyörű szép a játék. Előny a szerkeszthető pályabeállítás. Hozza a szokásos Killzone-érzést, emberekre lövünk, nem alig kivehető pixelkatonákra. Hátrány a 24 playeres játékmód használhatatlansága, és a már a KZ3-at is sújtó lagg folyamatos jelenléte, így gyakran találkozhatunk itt is azzal a jelenséggel, hogy minket 2 golyóval megölnek, de a másikba félbe fél tártól több golyó kell. Ezt sajnos nem sikerült kiküszöbölni a Guerrillának, dedikált szerver ide vagy oda. További apró hibákkal rendelkezik még a játék: néha azt látjuk, hogy a csapatársunk jobbra-balra beleng a képernyőn, vagy egyszerűen átsuhan. Nagy hátrány még a gránát nehezen használhatósága szűk helyeken. Tiszta terepen jól használható, viszont ahol terepakadályok vannak, olyan mértékben változtat pályát és ívet, hogy vagy elpattan a vakvilágba, mintha egy falhoz vágott squash labda lenne, vagy éppen visszahullik a te fejedre, ezáltal a Suicide felirat gyakori vendéged lesz. Remélem idővel orvosolják majd.
További hátrány, hogy klánrendszert egyelőre nem kapott a multiplayer, de ígéretek szerint ezt egy későbbi patch-csel implementálja a GG. Hátrányként lehet felsorolni még azt is, hogy elkövették ugyanazt a hibát, mint a 3. esetében: mégpedig, hogy túl erősre tervezték a Turretet, Air Supportot, és a Body drónt egyaránt. Ha kilépsz eléjük szinte azonnal szétszednek, nincs esélyed kimozogni, vagy hamarabb lelőni. Biztosra vehető, hogy ezt patch-elni fogják még és legyengítik őket.

Mindent összevetve a játék multiplayer része hozza, amit vártam tőle, engem rajongóként legalább egy évre leköt majd. Ha pontoznom kellene külön rajongóknak 9, átlag FPS-szerelmeseknek 8-at mondanék.
Vége?

Irgalmatlanul szép és sok újgenerációs megoldást használó, minőségi First Person Shooter tehát a Shadow Fall, de nyüstölve számos alkalommal az is kiderül, hogy simán sokkal menőbb is lehetett volna ennél, még egy kis merészséggel. Egyes rövidebb, igazából csak már PS4-en megvalósítható, látványos és előre mutató részeinél azt éreztem, hogy na, ez az, amiből több kellett volna, másokból viszont kevesebb. Érted, egyből feltűnt, hogy minden falevél külön mozog minden faágon és minden fénynek van saját visszatükröződése minden tócsában, de az is, hogy a vektai járókelők mind egymás ikertestvérei.
Látom, hogy a Guerrilla sok mindenből akart ízelítőt adni ezen az új nagylemezen, és ez sikerült is nekik. Érződik, hogy meg akarták mutatni: nézzétek, ilyet is tudunk, meg ilyet is, és mindezt így meg így is. A zenehallgatás tesztelés alatt majdnem végig jól szórakoztam, meglepően erős kihívás elé voltam állítva, a sztori befejezése előtt fejet hajtok, plusz a multi is bejön - ennek fényében töltöttem tehát ki az értékelőt is.

(A remek játékot partnerünk, a Sony Computer Entertainment Europe biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
58. BoroSati  PlayStation.Community tag
2014.02.21. 08:44:00
LV2
Én csak nemrég kezdtem a multival játszani, de nekem pont a 24 emberes Warzone jön be a legjobban.
Nyugi Dagi, nyugi, nem csak foci van a világon!
57. MrFox  PlayStation.Community tag
2014.01.07. 12:43:30
LV2
Válasz 56. kisst-1 üzenetére:
Ennyi. Itt olyan nincs, hogy párszor le ne lőjenek vagy meg ne késeljenek. Pont ettől színes és élvezhető számomra. Meg egyebektől is persze, de aki multizik az tudja.
56. kisst-1  PlayStation.Community tag
2014.01.07. 11:52:35
LV4
Válasz 55. MrFox üzenetére:
Teljesen egyetértelk veled. Páran itt jól telehányták a témát. Én sem értem mi készteti őket a negatívkodásra, ha valami nem tetszik, az miért foglalkoztatja, bár tőlük máshol is csak ezt láttam.
Bár olyan ember váleményét is hallgattam aki azt mondja "Mér mi az a Kz, egy BF-hez képest, de később kiderül, életében nem játszott a Kz-val. Nekem nem jut eszembe lehúzni amivel nem játszottam...

Annyit hozzátennék még a teszthez, hogy a KZ balance szinte túl jól sikerült, itt a első napos papírkutya is hidegre tesz, és pályaszerkezet miatt sem igazán tudsz királykodni, folyton hátbalőnek, és csak a tényleg igazán jó lővők képesek kiugróan jó teljesítményre. Itt nem fogsz 50-0-kat lőni, meg sokszoros k/d-kat csinálni, (a legtöbb k/d 1 körüli, plusz mínusz kevés) ezért ha valaki csak az ego-ját akarja símogatni, "az akkor is én vagyok a legjobb", az csalódik magában és a játékot kezdi okolni. Aki a f@szméregetés miatt játszik, "nééé má mekkora k/d-m van", ez nem az ő játéka, az talán menjen BF-ezni, COD-ozni tökmindegy, ha ott jobban megy, de ez játék agyára mehet azoknak, akik képtelenek belátni, nem jobbak mindenki másnál.
A hsz kizárólag a felhasználó véleményét tükrözi..
55. MrFox  PlayStation.Community tag
2014.01.07. 08:55:52
LV2
Te jó ég mi megy itt is. Kéne egy "vita" fórum és akkor ott mindenki kiélhetné magát (anyázás és a többi).
Mindenki hűséges a számára fontos játékokhoz. Számomra és szerintem a KZ:SF jobban sikerült és jobban is szeretem (még ha BF tetszik is), mégsem láttok a BF topic-ban, hogy nyersen hangoztatnám a véleményemet. Mert felesleges és tiszteletben tartom, hogy a mások meg azért vannak oda. Ez a normális.
54. ficsur02  PlayStation.Community tag
2014.01.05. 18:38:39
LV3
Válasz 51. jabulani üzenetére:
te Imi ez a "tag" megnevettet XD
Válj eggyé vele! :)
53. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.05. 18:29:14
LV8
Válasz 52. neoptolemos üzenetére:
Innentől írhatsz bármit, egyelőre végeztem veletek, de ez már kikivánkozott belőlem.
Írjál csak, nem fogsz újat mondani senkinek, mindenki tudja itt hogy hadilábon állsz az értelemmel.
52. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.05. 18:26:33
LV8
Nos, nem vagyok ideges viszont tényleg kinyílt a bicska a zsebemben, tekintve hogy már ezer éve provokáljátok a közösséget az összes létező topicban, és annak ellenére hogy korábban már próbáltam normális módon értésetekre adni a dolgot, még mindig ugyanazt a bicskanyitogató stílust nyomjátok.
Régen volt már mikor megmondták neked jabu, lehet elfelejtetted, de még mindig szellemi fogyatékos vagy a másik lelkinyomorék haveroddal akit összeszedtél és idecitáltál a béefes vérpistik pont hú-ról.
51. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:54:48
LV21
Válasz 50. ficsur02 üzenetére:
Még ahhoz is fiatal szerintem XD
One Shot-One kill. No luck,Just skill
50. ficsur02  PlayStation.Community tag
2014.01.05. 17:50:40
LV3
Válasz 43. jabulani üzenetére:
szerintem csak ideges...lehet nem jött meg a havija XD
Válj eggyé vele! :)
49. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:44:58
LV21
Válasz 45. neoptolemos üzenetére:
De nyugodj meg, majd ha ingyen hozzám vágják a ps+-al a single részt ki fogom tolni de csak azért mert az elődök bejöttek, kivéve a 3. rész, már az is elég tré volt. Bár állítom te még lehet nem is éltél mikor én az első részét kijátszottam úgyhogy ne nekem dudálj kisautó!
One Shot-One kill. No luck,Just skill
48. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:42:35
LV21
A legjobb az, cserélhető kivéve KZ XD
One Shot-One kill. No luck,Just skill
47. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:42:00
LV21
Válasz 45. neoptolemos üzenetére:
ja, és nem véletlen árulják már xarér húgyért bocsi XD
One Shot-One kill. No luck,Just skill
46. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:41:03
LV21
Válasz 45. neoptolemos üzenetére:
Ebbe biztos te vagy jártas mert olyan szépen leírtad a nevét biztos így kell én nem tudom te nézel ilyen xarságokat, lehet azért tetszik neked ennyire ez a csilivilicsillámpónis játék te húgyagyú
One Shot-One kill. No luck,Just skill
45. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.05. 17:38:43
LV8
Válasz 44. jabulani üzenetére:
Sőt nem adnál egy Hannah Montana-t sem! :) Megtartod magadnak te szerencsétlen isten barma.
44. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:35:56
LV21
Válasz 41. neoptolemos üzenetére:
Egy PS3as FC3 nem adnék oda ezért a KZ:SF-ért! Ennyit a látványról!
One Shot-One kill. No luck,Just skill
43. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.05. 17:34:30
LV21
Válasz 41. neoptolemos üzenetére:
Elég félkegyelmű vagy te! Fasorba sincs látványorgiába egy KZ:SF a BF4hez pajti. Neked mi tetszik a neon fény vagy mi?
Amit te kérdeztél a ficsurtól azt neked is fel lehetne tenni nem gondolod? Nálad jön már a pici? Hanyadik hónapban vagytok már?
One Shot-One kill. No luck,Just skill
42. ficsur02  PlayStation.Community tag
2014.01.05. 17:31:16
LV3
Válasz 41. neoptolemos üzenetére:
te alapból ilyen hülye vagy,vagy különórákat veszel?
ezt a nem is lehet egy kategóriába venni a kettőt a teszternek mond.
én csak azt írtam,hogy vicces...erre te jössz az értelmiségi dumáddal :)
Válj eggyé vele! :)
41. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.05. 17:15:14
LV8
Válasz 40. ficsur02 üzenetére:
Veled mi van? El vagy ájulva?
Szerelmes vagy a béefbe? Meg is basztad már a lemezt? Jön már a pici?
Nem tök mindegy mi mennyit kap? Ezer éves franchise mindkettő, ráadásul nem is lehet egy kategóriába venni a kettőt. Már mindenki rég eldöntötte hogy melyikre költ pénzt. Ha jól tudom a béefet többet játsszák a világon, de viszont mindenki azt mondja aki letesztelte mindkettőt, hogy szebb a KZ. De ez neked mi a faszt számít ennyit? Egyedül te mondod, meg a félkegyelmű cimborád, hogy micsoda látványorgia (sic) a béef.
Biztos úgy van!
40. ficsur02  PlayStation.Community tag
2014.01.05. 14:20:44
LV3
"A Battlefield 4 PS4 verziója is nagyon szép nextgen játék, de a Shadow Fall messze túltesz rajta. Igazából itt lehet először kóstolót kapni abból, most épp mit jelent a generációváltás és mi várható a jövőben a Sony új gépén."

ez jó vicc XD
Válj eggyé vele! :)
39. MrFox  PlayStation.Community tag
2014.01.04. 17:37:32
LV2
Nekem nagyon bejön a játék, de ahogy olvasom vissza van akinek nem. Szíve joga, nem vagyunk egyformák.
A szerző irománya remek lett, csak gratula hozzá.
A játékról annyit, hogy nem volt rossz a single, baromi látványos és tetszik is, csak valahogy hiányzott nekem az a megszokott jó kis háborús élmény, mint amit az előző részeknél tapasztaltam. A multi kifogástalan :)
38. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.01. 15:42:26
LV21
Válasz 37. neoptolemos üzenetére:
Rendicsek! Remélem ki fogom bírni :D
De amúgy nem írtam egy rossz szót sem a játékról :)
One Shot-One kill. No luck,Just skill
37. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.01. 14:17:45
LV8
Szerintem nem keverlek, de maradjunk annyiban, hogy én sem fogok ugrani ilyesmire legközelebb, és te sem fogalmazol ilyen élesen. :)
Na mit szólsz? Peace! :)
36. jabulani  MINDENHATÓ
2014.01.01. 11:38:23
LV21
Válasz 35. neoptolemos üzenetére:
neo:szerintem valakivel keversz! Nem is írtam a KZ topicban nem hogy rosszat, de még egy betűt sem! Nem azért írtam azt hogy trollkodjak elhiheted, csak nekem ez az őszinte véleményem a játékról. Nekem ha valami nem tetszik, nem tetszik meg mondom róla a véleményem őszintén. Most is ez történt ilyen egyszerű.
Nem azért írtam hogy veszekedjek én bárkivel is emiatt.
Ha valaki szidja pl a kedvenc játékom legyen az BF, én nem okoskodok vele hogy az márpedig jó! Neki nem jött be ennyi, még jó hogy nem vagyunk egyformák :)
PEACE!
One Shot-One kill. No luck,Just skill
35. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2014.01.01. 11:07:31
LV8
Válasz 34. jabulani üzenetére:
Hidd el jabu én nem vágtam be a durcát, csak én ilyen lesajnáló kritikát nem engednék meg magamnak, és itt még hagyján de te megtetted már ugyanezt a KZ:SF topicban is.
Boldog Új Évet Neked is.
34. jabulani  MINDENHATÓ
2013.12.31. 23:45:49
LV21
Válasz 33. neoptolemos üzenetére:
Nem versenyeztetek én semmivel semmit, én csak elmondtam az én véleményem hogy nekem nem jött be. Remélem nem baj hogy leírtam.
Még a BF3at sem adnám oda ezért erről ennyit. Azt hogy te milyen topicba írsz be bármit is, szerinted, érdekel? Ha neked nem jön be, nem jön be! Én nem győzködnélek elhiheted, főleg nem írnám azt hogy majd jól beírok én is a topicba LOL Komolyan mint a gyerekek. Én csak véleményt írtam, és ha nekem ez a véleményem akkor ez erről a játékról. Most azért mert Killzone-os cikk nem fogok jót írni róla ha nem tetszik! Hova írjam be erről a véleményem? tradecenterbe vagy hova?
Remélem nem tiportam túl mélyre a lelkivilágodba mert van egy olyan, akinek ez a játék nem nyerte el a tetszését.
B.U.É.K
One Shot-One kill. No luck,Just skill
33. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2013.12.30. 01:40:34
LV8
Válasz 32. jabulani üzenetére:
Úgy látom neked nem elég az egyfrontos harc(CoD vs BF), mostmár a KZ-val is versenyeztetnéd szeretett programodat. :)
Emlékszel hogy járt a wermacht a második világégésben? Alaposan leégtek mindkét fronton.
Innentől minden egyes bf topicba, és hírbe majd én is JÓL odamondom, hogy talán akkor sem játszanék a BF-el ha ingyen lenne! :)
32. jabulani  MINDENHATÓ
2013.12.28. 23:50:50
LV21
Kipróbáltam onlány mert most ingyenesen meg lehet tenni, hát..... még jó hogy nem adtam ezért pénzt! Tudom most sokan meg fognak kövezni de nagyon nem jött be!
Majd ha PS+ fogják adni ingyen, akkor a single részt végigviszem, talán annyit meg fog érni, talán.
One Shot-One kill. No luck,Just skill
31. Greg  PlayStation.Community tag
2013.12.26. 23:13:25
LV25
Válasz 30. Adamska üzenetére:
Melyik játékban volt ilyen ?
LV426
30. Adamska  PlayStation.Community tag
2013.12.26. 10:55:57
LV2
Válasz 29. Greg üzenetére:
es ez nextgen megoldas? : d
kulonben is rosszul emlekszel
29. Greg  PlayStation.Community tag
2013.12.26. 09:32:27
LV25
Válasz 23. zooole üzenetére:
Pl amikor a mini csapatszállító repülőről lelógó kötelet kell elkapni és miközben rángat a levegőben neked célzott lövéseket kell leadni. Na például ilyen még egy FPS-ben sem volt ha jól emlékszem....
LV426
28. MaverickM1  PlayStation.Community tag
2013.12.25. 13:02:03
LV1
Jobb lett mint a PS3-ra kiadott két epizód, de az első részt még ez sem tudja megközelíteni sem. Ami az akkor volt, ez attól fényévekre van. Valóban, esetenként gyönyörű a játék, de a fegyverek továbbra is bénák. Aki fogott igazi katonai fegyvereket a kezében, az ettől idegrohamot kap, a vicc az, hogy az első rész fegyverei ütősebbek voltak. Helyenként meg kimondottan lastgen a grafika. Én speciel a fényeket leszarom, ha raytrace-elni akarok, arra ott a cheetah vagy a lightwave. Játszani a !!játékélmény!! miatt akarok. És a kz a második rész óta nagyon le van maradva ezen a téren. Ez a játék csak jelenthet a Battlefield4-nek. Na annak a kampány része tényleg olyan mint egy játszható film. Abban ütnek-vágnak a fegyverek, jó a mozgás, kiváló a fizika, vagyis a hangulat szinte fullos. Bundle-ként rendben a KZ, de külön meg nem venném, főleg teljes áron nem.
27. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2013.12.25. 12:07:30
LV4
Még nem játszottam végig, de az eddigiek alapján nagyon tetszik! A látvány tényleg pazar, mi lesz még majd ezek után?! Legtöbbször a Helgast fegyvereket használom iszonyat jól ki vannak dolgozva tényleg még a legapróbb csavarok is látszanak! A hangulata is nagyon jó nekem nem baj hogy annyira nem darálós!
I love games!
26. MonstAir23  PlayStation.Community tag
2013.12.24. 11:45:49
LV3
Köcce a tesztet, faszányos lett...
...kéne egy PS4...
25. ALF22  Son of Liberty
2013.12.24. 08:06:31
LV26
Remélem majd a Killzone4/ps4 bundle csomagra csorogni fog a nyálam.
2013.12.24. 00:23:15
LV4
Akartam venni ps4-et, de most már inkább hanyagolom egy időre. Inkább gépre költök. Semmi olyat nem hozott nekem ez a ps4 sem az X1 amire azt mondanám kell. Ez is szép szép , de minél többet olvaasok az NG gépekről annál kevésbé kell... És azért ide írom mert ez lett volna az a játék amiért vettem volna most ps4et de kicsit sem az lett belőle amire számítottam. Majd 2 év múlva kicsit olcsóbban a pc mellé talán, ha lesz rá vmi ami tényleg kell.
Ratchet and Clank forever:)
23. zooole  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 21:17:13
LV2
"sok újgenerációs megoldást használó"

Technikai szempontból talán. Játékmenetileg meg mire gondolsz?
22. karfiol  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 14:17:24
LV19
Nagyon jó a teszt, egyetértek vele.
21. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 11:58:54
LV7
10-pontos cikk, elég informatív is, meg van mondanivalója is, nem csak annyi, hogy: klafa a grafika, meg ha rám hallgattok, akkor vegyétek meg a játékot, ha ti is úgy gondoljátok.

Nagyon meginogtam a korábbi elhatározásomban, hogy megvárom a nem annyira demo jellegű második generációs exkluzívokat a gépvásárlással.

Ugyan is a KZ-ban inkább az első részében túlsúlyban levő lopogatós pályák tecettek, a későbbi részek minden vasat a levegőbe lövöldözősökkel szemben. Az is jó volt, csak 3-4 pálya után azért nekem elég repetatív.
Szal, lehet, hogy egy ilyen fiilósabb, kicsit "várjuk meg a pálya egyik szegletében kushadva, amíg az ellenséges AI unalmában öngyilkos lesz" jellegű játék jobban bejönne?;)
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
20. G-men  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 11:39:02
LV11
Jó teszt! és jó game, de remélem a nextgen még majd többre is képes látvány terén....
SicKLy SaVaGe
19. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 10:08:25
LV17
Nagyon bejön a game . A teszt is korrekt .
psn/sen id: pcpmate
18. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2013.12.23. 09:33:52
LV28
Válasz 4. Sweet1 üzenetére:
Tehát a pozitív(nak mondott) változtatások annyira nem is pozitívak. Érthető! ;)
17. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 08:41:14
LV5
nagyon korrekt teszt. örültem az újított játékmenetnek, az OWL is állatság de a gyakori bolyongás tényleg sokat elvett a KZ hangulatból. a látvány pazar nem kétség és a hangok is, tökéletes nyitocím számomra.
..loading, please wait..
16. Mark  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 01:06:35
LV4
Nagyon jó game lehet! Ahogy leírtad a multit egyből kedvet kaptam egy kis Killzone3-azáshoz. Az meg zseniális, hogy eldöntheted, elfogadod a revive-t vagy sem. A 3-ban rengeteg halált köszönhetek a "kedves" felélesztéseknek.
Demon Lord / Dark King
15. sonerone  PlayStation.Community tag
2013.12.23. 00:11:10
LV11
Válasz 6. gugello üzenetére:
ugyan ezt érzem en is, itt felvetették szépen h mi miért lesz ugy ahogy lesz a kz4 ben, es az pedig sztem hatalmas háború lesz. azon sem lepődnék meg ha nem azon az oldalon harcolnank mint amit eddig megszoktunk :)
sztem nagyon nagy játék de vannak benne olyan hibák amiért en sem adnék több pontot ra. ( szellőzőben mész, eső nem esik bent de az eső cseppek meg csattognak a földön. ) es ha mar battlefieldel kene hasonlítani a grafikát... ott olyan bakik vannak amit nem akarok látni next genben minden tükröződik, szó szerint minden, csak nem az aminek kene :)
hehe
2013.12.22. 23:34:31
LV3
Egyedül az csillagközi háborús hangulat miatt imádtam az előző két részt, szomorú hogy ez a hangulat eltűnni látszik.
13. Szativolution  PlayStation.Community tag
2013.12.22. 23:18:40
LV2
Martin, nem mindig értek egyet veled, a tesztjeidben megfogalmazott véleményeiddel és értékelési rendszereddel, de ez a teszt, mint ha az én élményeim és érzéseim után íródott volna. Szinte minden egyes szóval egyet értek, sőt, pontosan át tudom érezni mikor, mi ment át neked a programból. Szóval ezt most nagyon odatetted, respekt!
12. ufonauta  PlayStation.Community tag
2013.12.22. 23:14:01
LV15
Nagyon jó teszt volt köszönöm , nekem ez alapvétel lesz gépvásárláskor . anno killzone ps2-n vezetett be az fps játékok világába nagyon közel áll hozzám a sorozat . Teszt alapján ez a rész is tutira megfog fellelni az én egyedi elvárásaimnak :)
11. skate_punk  PlayStation.Community tag
2013.12.22. 22:52:53
LV14
Válasz 10. MUNRO üzenetére:
azért nem mondanám rá, hogy "mint egy COD" :D
Én nem okoskodok, hanem okosakat mondok
10. MUNRO
2013.12.22. 22:31:32
LV1
Nekem a teszt olvasasa utan ket dolog jutott az eszembe:
1 - a Killzone az ot megilleto helyre kerult, vagyis az olyan 7 -8 pontos jatekok koze. Ami jo jatekot takar ugyan, de azert semmi extrat nem kell tole varni. Mint egy COD.
2 - Vagy a jatek totalis tulpontozasra kerult, mint ezen az oldalon az osszes tobbi Killzone. Ebben az esetben a valos ertek olyan 5 - 6 pont koruli.

Szerintem az 1. eshetoseg tortent.
9. shmano  PlayStation.Community tag
2013.12.22. 22:21:28
LV1
Ez a multi leírás kicsit "ijesztő" számomra, aki még sose játszott kz multit. Olyan érzésem van h ha bemegyek majd valamelyik szerverre vagy azért halok meg mert nem vagyok ultra skilles, mint az előtte ülő cyber player, vagy azért mert nem vágom ezt a bonyolult rendszert.
De az írás igazán magas színvonalú, gratula hozzá, öröm tesztet olvasni itt a PSC-n.
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
KILLZONE: SHADOW FALL
Guerrilla Games / SCEE
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Pazar látvány, mely valós ízelítőt nyújt a nextgen minőségből; a fejlesztők mertek változtatni a bevett játékmechanikán; van benne elég kihívás; korrekt végszó; élvezetes és szép multiplayer
Negatívum
Eltűnt a háborús hangulat; nem oly intenzív, mint elődjei; két pályánál is rosszul éreztem magam; időnként csak bolyongtam, mint gólyafos a levegőben