PlayStation.Community

2013.12.14. 00:32 Játékteszt
82 hozzászólás
Szerző: Binder
Értékeld a cikket!
Hölgyeim és Uraim. Engedjék meg, hogy bemutassam önöknek a GranTurismo öt… akarom mondani hatodik részét.

2013 December. Közelegnek az ünnepek. A Mikulás idén sokunkat meglepett és elhozta a PlayStation 3 exkluzív Gran Turismo 6-ot a virgácsok mellé, fényesre pucolt csizmácskáinkba. (Mondjuk az én bakancsomat egy nappal előbb tisztelte meg, mivel itt a messzi távolban megesik az ilyesmi.)
Szokásos csütörtöki nagybevásárlásra mentem. Nem számítottam rá, de belebotlottam a műszaki osztályon a PS3 szekcióban egy GT6+U3+PS3 Bundle-hegybe, majd pár méterrel odébb magába a játékba is. Hozzáteszem, én nem rendeltem elő, ugyanis egyrészt itt €70 volt az alap, 80 a fémtokos Anniversary Edition, másrészről pedig van jó pár játékom, amit szerettem volna kitolni és tudtam, ha megveszem, ezekre nem lesz időm, mert beszippant a GT, ahogyan tette azt az előző rész is. De a boltban ott volt €60-ért, egy nappal a megjelenés előtt, gyakorlatilag hasra estem benne. Ott álltam, kezemben a játékkal és gyenge voltam. Elbuktam.
A barátaim előrendelték és csak pénteken vehették át, így, mert én ilyen fain gyerek vagyok, szolidaritásból félretettem és csak másnap, pénteken délután bontottam ki, Hatrix komámmal együtt. Így megvolt a feeling. Elkezdtük nézegetni a játékot, de aztán mennem kellett a gyerekekért az oviba. Lényegében 2 órám volt rá, ez idő alatt a menüt/garázst tudtam csak "nézegetni" (szakszóval: nyálat csorgattam). Este, ahogy elaludt a család apraja nagyja, szépen összeraktam a cockpitet, sütöttem egy pizzát (meg kell adni a módját), füstölőt gyújtottam, elköszöntem az asszonytól és beleültem a cockpitbe.

Aznap este, ahogy ott ültem, megcsippant a telefonom. Martin ama megtisztelő kérdést tette fel, elvállalnám-e a GT6 tesztjét. Természetesen azonnal igent mondtam, de csak pár nappal később csapódott le bennem, mekkora dolog ez!
A Gran Turismo nem egyszerű eset. Nem könnyű beszélni róla, még nehezebb bírálni, ítélkezni felette.
Az autókat sokan szeretjük. Így az autós játékokkal is elég sokan játszunk. Sajnos nem mindenki ugyanazt várja el egy játéktól. Van aki csak szórakozna, van aki csak gyönyörködik a járgányokban, de vannak itt kemény "kanapépilóták" is. Közülünk sokan ültek már igazi autó volánja mögött is, de kevesünknek adatott meg, hogy egy igazi versenypályán, egy igazi versenyautó volánja mögött éljük át a versenyzés izgalmát. Hallani azokat a fülsüketítő hangokat, érezni azokat a szagokat, a G-erőket és a száguldás izgalmát. Jómagam idén nyáron, Empi barátommal karöltve eljutottam Európa legnagyobb kültéri gokart pályájára, a Mariembourg Ringre. Meghatározó élmény volt. Mint egy mini Nordschleife. Ugyanúgy versenyeztünk ott is, mint a játékban esténként. Századmásodperces köridő különbségek, izgalmas előzések (kicsi drift). Nos, a GT6-ban ezt az élményt a minap újra átéltem a cockpitben ülve, egy virtuális gokart versenyen. Azt hiszem ez mindent elmond a játékról.
Mindenki másért olvassa a játékteszteket. Van, aki azért, mert még nem vásárolta meg az adott szoftvert és kíváncsi rá, érdemes-e rákölteni sok ezer forintot most, vagy csak mérsékelt érdeklődéssel és nagy türelemmel, később fektessen bele. Viszont van olyan is, aki csak szimplán szórakozásból olvas, mert szereti a tesztelő írásait, vagy csak van 5-10 perce és lazítana. Igyekszem minden igénynek megfelelni, bár akik olvastak már hasonló írást tőlem, tudják mire számítsanak. Zavaróan alapos és kíméletlen leszek. Teszem ezt azért, mert egyrészt ilyen vagyok, másrészt valószínű az elkövetkező 1-2 évben szanaszét fogják peccselni a játékot, és majd akkor jó lesz visszaolvasni, hogy mik voltak megjelenéskor. Miközben ezen sorokat írom, már több javításon is túl vagyunk. Volt, amit felírtam, de a cikkbe már nem kerülhet bele, mert javítva lett azóta.
Bizonyos szempontból szerencsés helyzetben vagyok, mert ennél a játéknál nem kell attól félnem, hogy lelövök valami fontos poént, vagy szétspoilerezem a sztorit.
Mindenki aki játszott a GT5-tel, tudja nagyjából, mire számíthat. A cikk bevezető sorában egy gyenge poénnal indítottam, bár nem annak szántam. Inkább ironizáltam kicsit. Lényegében ez a GT6 a GT5 végleges verziója. A PD nem egy lehúzós cég. A GT5 megjelenése után olyat tapasztaltam, amit még sosem. Olyan szintű támogatást kapott a játék, ami egyedi. Természetesen kapott hideget meleget, mivel néhány javítás néha többet ártott, mint használt, de összességében még most, a múlt héten is jött új GT5 Seasonal (bár a szervereket a hónap végén lekapcsolják). Évekig támogatták, foltozgatták ingyen a játékot, ami dicséretes. Remélem megtartják eme jó szokásukat. Sok eget rengető hibát javítottak is, de most egy nagyobb dologgal készültek.
Most, hogy kézbe vettem a GT6-ot, rettenetesen sok mindent akarok mondani. Az elmúlt napokban 5 oldalnyi jegyzetet írtam össze… ez rengeteg. Kavarognak bennem az érzelmek, mert jobb lett mint vártam. Sokkal jobb!
Nos, ugorjunk is bele. Előre szólok, a teszt a megjelenést követő héten íródott, így sok beígért tartalom még nem elérhető. Sajnos. (Mivel nagyon kíváncsiak volnánk arra a GPS pályaszerkesztőre. Számomra ez az egyik legizgalmasabb újítás.)
Mivel nemigen van vetélytársa ezen a platformon ennek a sorozatnak, így nem tehetünk mást, önnön magával kell összehasonlítani. Lássuk mi változott, mi maradt. Ha valaki nem kíváncsi a részletes blablára, az elég, ha elolvassa a cikk végén a Summát. A többieknek jó szórakozást.

Tartalomjegyzék:

-1- Telepítés/Menü
-2- Tartalom
-3- Árkád mód
-4- Jogsik
-5- Ajándékok
-6- Versenyruházat
-7- Autóvásárlás
-8- Tuning
-9- Garázs
-10- Standard vs. Prémium
-11- Grafika
-12- Füst és a Pixelek
-13- Fotózás
-14- Hud
-15- Visszajátszás
-16- Törés
-17- Fizika
-18- Hagok
-19- Nehézség
-20- Mesterséges Intelligencia
-21- Online/Szezonális versenyek
-22- Ami hiányzik…
-23- Summa summarum
-1- Telepítés/Menü

Először is az egész játék magyar nyelvű lett. Akik tolták a demót/Academy-t, azoknak ez nem újdonság. De ezt mi sem gondoltuk. Ugyanis ez nem csak a menü lefordítását jelenti, hanem a tuningok és az autók leírásait is. Igen. Az 1200 autóhoz minden egyes szót szépen lefordítottak. Lesz mit olvasgatni!
Nem kell telepíteni a játék kezdetekor semmit. Kiveszed, beteszed, leszeded, megy. Igen. Le kell szedni egy 1.2GB-os peccset. Hogy ez mit tartalmaz? Igazából mivel első napos peccsről van szó, senki sem fog észrevenni semmi különöset, mert az első indítás előtt megtörténik a frissítés. De dióhéjban:

- Vision GT hozzáadva, a Vision AMG-t megkapod ajándékba. (Egyszer… utána fizetni kell érte.)
- Online részen a Community meg Quick Match kivéve.
- GT szervereket ezzel indították.
- A Tuning menüben össze lehet csukni a kategóriákat.
- Nemzeti B-ben Freshman Cup hozzáadva.
- Status (Stat) frissítve.
- A kiválasztott gumi rövidítése bal alul ki van írva.
- Be lehet állítani (online), hogy legyen minimális pitstop, tehát hogy kötelező legyen kimenni annyiszor a verseny alatt, ahány be van állítva.
- Ugyanez gumicserével is.
(A hangokról egyelőre nincs infó)

Amint ezzel megvagy, a játék elindul, majd (mint a GT5-nél is tette) a pályákat az első elindításukkor telepíti, így az a 20GB adat majd szép lassan, apránként felkúszik. Ettől függetlenül is gyorsabb lett a játék, minden tekintetben. Először is az indítás. GT5-1:20, GT6-0:40. A fényképek is gyorsabban készülnek el. Sok fotós barátom azért nem fotózott a GT5-ben, mert nagyon sokáig készültek a képek.
A menü is jóval gyorsabb lett. Tesztelésem során többször váltottam lemezt, mert nem emlékeztem pontosan bizonyos dolgokra, így elég kontrasztos volt a kettő. Hogy az új menü mennyire lett átlátható vagy praktikus? Nos ez úgy hiszem gusztus dóga'. Nekem bejön, de olvasgattam a fórumon, néhányotoknak nem nyerte el a tetszését.
Van Stat, ami jó (bár hasonló volt a GT5-ben is), ellenben sajnos nem érjük el a barátaink statisztikáit. Bár még nem tudni, mi lesz az elkövetkező hónapokban, hiszen még idénre is ígértek ezt meg azt. A közösségi felület lehet sok dolgot meg fog még nyitni.
Nem szabható személyre a kezelőfelület. (A GT5-ben képet és alapszint lehetett változtatni)
-2- Tartalom

A GT6-ba több új pálya és járgány bekerült, amiket az első pillanattól elérhetünk. (http://www.gran-turismo.com/local/jp/data1/products/... - az első 130, újonnan bekerült autó listája).
Ami kimaradt: TopGear Test Track és az F1-es Ferrarik. Így összesen 1200 autó és 71 pálya kapott helyet a játékban.
Itt már nem lehet autókat kölcsönadni, megosztani, elajándékozni, ahogyan alkatrészeket sem. Nincsenek pl. dudák és múzeumkártyák sem csilingelnek minden elindításkor.
Újdonság, hogy a PP-ből TP lett és eltűnt az XP rendszer. Csak a pénzünk szabhat határt vágyainknak, rögtön a kezdetekkor megvásárolható a legdrágább 20 misis autó is. Ha türelmetlenek vagyunk, a játék árával felérő virtuális hitelkártyákat vásárolhatunk a menüből elérhető GT Áruházban, akár 7.000.000cr értékben.
A maximum credit ismét 20 milló. Amúgy 30.000cr-el indulunk neki a történetnek, ebből azonnal vennünk kell egy kisautót (kötelező…amíg nem vásároljuk meg, nem nyílik meg semmi).
"Lezárva" csak egy pálya van, a Goodwood Hillclimb. Ez egy Speciális Verseny, ami bizonyos feltételek teljesítése után nyílik meg (ha jól emlékszem 25 csillag elérése után). Első körben 3 kihívás (3 autó), majd később, talán 50 csillagnál kapsz további hármat, majd még hármat, összesen 15 kihívást. Az utolsóban X1-gyel kell hasítani.
Ezen kívül ezt csak Árkád módban éred el, kizárólag az időmérő szekcióban (az első pillanattól). Kár. Pedig mekkora lenne egy 16 fős futamot indítani ott! (muhaha) Nürburgring is elérhető a kezdetektől.
A másik Speciális verseny a Holdon van, de mint versenypálya, sajnos nem szerepel a listában (többször átnéztem, biztos ami biztos).
Drift módban továbbra sem indíthatóak el az oválpályák és a gokartpályák sem! (Miéééért???) A GT Aréna pl. kifejezetten alkalmas rá. Első dolgunk volt az online teszt alatt kaparni rajta.
-3- Árkád mód

Árkád módban amúgy van egyjátékos és többjátékos (osztott képernyő) mód is. Itt indulhatunk az épp aktuális autónkkal, vagy a kedvenceinket listázza be, vagy egy ajánlott listát. Ebben 20 autó van. (Evoque, KTM, Quattro, BRZ, stb.)
Az osztás szokásos módon vízszintesen történik, a HUD nem állítható, a kijelzők a képernyő két szélén kaptak helyet. Csupán két nézet van, külső és "aszfalt". Füst/porfelverődés nincs, bár a guminyomok látszanak. A visszajátszás itt is menthető és ebben már lesz por/füst. Beállítások nincsenek, a változó időjárás és napszak sem állítható.
-4- Jogsik

A jogsik is változtak. A karrier mód 6 részre van bontva. Kezdő, Nemzeti B-A, Nemzetközi B-A, Szuper. Minden blokk végén lesz egy Licenc. Akkor juthatunk tovább a következő kategóriába, ha a jogsikat teljesítjük, minimum bronzra. Jogsiknál hiányzik a következő feladatra lépés. GT5-ben volt, de itt ki kell lépni és úgy belépni a következő feladatba.
Minden verseny után csillagokat szerezhetünk. Ezen csillagok száma nyit meg további különleges feladatokat is (pl. a jogsi egy adott blokkban, bizonyos csillagmennyiség után nyílik meg).
-5- Ajándékok

Az ajándékautók is változtak. Kevesebbet kapunk, de menőbb járgányokat! Kizárólag Prémium verdákat osztogatnak (KTM, S2000, Lancia, stb.), összesen 31-et. Igen. Jól olvastátok. Prémium. Azaz van standard is. De erről majd később.
Amiért kapunk:
- Karrier módban megszerzed az adott kategóriában a csillagok felét. (5 autó) (Kezdőben csak az összesért jár)
- Karrier módban megszerzed az adott kategóriában az összes csillagot. (6 autó)
- Goodwood Festival of Speed, Speciális versenyek teljesítése, aranyra. 5 blokk van, blokkonként 3 verseny. (5 autó)
- Jogsik. Mind legalább bronz. (5 autó)
- Jogsik. Mind arany. (5 autó)
- Küldetésversenyek. (5 autó)
Amiért nem kapunk:
- Hold küldetések
- Kávészünet versenyek
- Márkakupák
Szezonális versenyek:
-Itt ált. festéket nyerhetünk, de sajnos itt már csak az aranyéremért kapjuk a jutalmat, ráadásul nem tudni mit. A GT5-ben a dobogó minden fokán kaptunk valamit, amit előre jeleztek is.
-6- Versenyruházat

Versenyruházatot itt már szintén vásárolni kell.
Sisakok: 500-30.000cr
Overálok: 2.500-60.000cr
Különleges Felszerelések: 50.000-100.000cr (Senna ruhája 500.000cr)
Ahol ki van írva, hogy több színben is elérhető, ott az R1-L1-el tudtok váltani.
-7- Autóvásárlás

Eltűntek a használt autó kereskedések. Itt már minden egyben van. Három blokkban (Európa/Ázsia/Amerika), összesen 117 kereskedés található. Természetesen bal fenn a Kereskedőlistában betűsorrendben is megtalálhatóak a gyártók.
Az autók árai bizonyos modelleknél moderálódtak. Pl. az X1 modellek már csak 6 misit kóstálnak, a 2J 4.5 misi. A Delta Wing körül sok hercehurca volt, de végül belekerült. Fekete és Chrome verzióban kapható, ára 2 misi. Van 6 fokozatú váltós gokart, kivették viszont (fentebb említettem) az F1-es Ferrarikat. A Formula Gran Turismo-kat végre bármelyik színösszeállításban megvásárolhatjuk, ja és dec.12.-én érkezett az M4-es BMW, egy frissítéssel. További érdekesség, hogy megvásárolhatóak a kereskedésben a GT5-ből ismert DLC (TC-TouringCar) autók, ChromeLine és a Stealth modellek. Nincs lehetőség Racing Modoficationre, ellenben megvásárolhatjuk a GT5-ben tuningolható modellek RM változatait is, sőt, a 130 új autó közt a szemfülesebbek kiszúrhattak Base Modelleket, amik a versenyfestésű autók (Pl Cusco Subaru) alap, festhető változatai. Áruk és bodykitük megegyezik a másik modellével, de ezen nincs rajta a csapatminta, csak a versenymatricák. Az ilyen rajtszámos autóknál amúgy itt is be lehet állítani a rajtszámot, négyféle betűtípussal. (A Garázsban a legalsó menüpont - csak ezeknél az autóknál aktív) Amíg nem választasz rajtszámot, itt már nem 99-es szám, hanem egy üres tábla lesz.
További hasznos újítás a "Kiemelt autók" kereskedés. Itt hasznos autókat találunk Osztály, Versenykategória és Klasszikus blokkokban. Ide csak pár autót tettek be, ami az adott kategóriában hasznos lehet számodra. Okos ötlet volt így összeszedni Rali, Nascar, Super GT, stb. és a Karrier mód különféle kategóriáinak autóit.
-8- Tuning

Optikai Tuningnál az autót körbe lehet forgatni (R1-L1), összesen 9-féle nézetből lehet megtekinteni, hogy áll neki a felszerelni kívánt alkatrész.
A felnik fejlődtek a leginkább, 3 méretben rengeteg gyönyörű darabot találunk, 2000-4000cr-ért.
Végre felrakható egyből a 3-as szintű motortuning, nem kell megvenni az 1-2-őt és vissza is állítható az eredeti állapot! Kasznikönnyítés dettó. Minden elérhető verseny "közben" is. Még a Carbon motorháztető is. (A Standard autóknál csak a színre fújtat tudjuk felrakni.)
Végre vehetünk versenyfékeket (a felfüggesztésnél találjátok) és Nitro-t, ellenben itt összevonták a kuplungalkatrészeket. A GT5-ben a Karosszériamerevség Javítás (Rigidity Improvement) a tuningok közt volt, a helyreállítás pedig a szervizben. A GT6-ban mindkettő átkerült a Box-szervizbe.
Eltűnt továbbá a kis kép az autóról, ami a GT5-ben tuning közben, a jobb felső sarokban volt. Az alkatrészeknél sincsenek azok a kis ábrák, ellenben mindenhez részletes magyar leírást találunk és az adott kategóriákat felcsukhatjuk. Ennek köszönhetően minden egy oldalon van, nem kell kategóriákra kattintgatni. A GT5-ben volt lehetőség rá, hogy ha elállítottunk egy alkatrészt, pl. a váltót vagy a felfüggesztést, visszaállíthattuk az eredeti (gyári) állapotot. Itt erre nincs lehetőség. Úgy tudjuk megoldani, hogy visszarakjuk rá az alapot, majd újra feltesszük a tuningalkatrészt, ekkor minden visszaáll az alapértékre.
Felhalmozni sem lehet őket, ugyanis ha valamit megveszel, arra rákérdez a program, hogy ezt most fel akarod-e tenni. Ha nem, akkor is az adott autó alkatrésze lesz, csak az alapot hagyja fenn, majd később, ha szükséged lesz rá, egyszerűen csak rárakod. Kis kék ledecskék jelzik, miből mi van meg, ez praktikus, mert ahogy ránézünk az oldalra, egyben látjuk, miből mi van meg, mi aktív, mi passzív. A csúszkák mozgatása is gyorsabb lett.
A felfüggesztések közé bekerült egy újdonság (legalábbis én nem emlékszem rá, hogy lett volna az előző részben), mégpedig a rali-felfüggesztés.
Festékeket az autók vásárlásával/nyerésével szerezhetünk, vagy Seasonal Eventekben nyerhetünk (sajnos már nincs kiírva, hogy hol mit nyerünk). Ha egyszer egy festéket megkapunk, onnantól akármennyit fújhatunk belőle, természetesen pénzért, de végre az autón/felnin nézhetjük meg, hogyan nézne ki az új köntösben a kicsike.
-9- Garázs

A garázsban is sok minden átalakult. Először is már csak egyfajta nézet van. Újdonság, hogy az autóinkat betehetjük az Istállóba. Ennek mi értelme azt nem tudom, de nem ajánlom a használatát, mert ha oda beteszünk egy autót, akkor percekig gondolkozni kezd, kilépésnél ismét. Az ide berakott autók nem jelennek meg a listában, mintha nem is lennének. Versenyeknél sem lehet őket kiválasztani.
Van azonban itt is lehetőség a Kedvencek közé pakolni a különlegességeket. Ez is jóval gyorsabb, mint az 5-ben volt.
A szűrés opciói is nagyon jók, bővültek. A garázsból közvetlen tudunk tuningolni (Autó beállítások). Innen indíthatunk egyéni gyakorlásokat is. (GT5-ben külön volt kinn egy Practice menüpont.)
A Galérianézetben egy másféle környezetben nézhetjük meg az autónkat, mint az autókereskedésekben. Itt egy kamerával járja szépen körbe valaki a vasat. Végre az autó a talajon áll. Apróság, de a GT5-ben halára idegesített, hogy az autó forog a "levegőben".
Az autó adatait, itt is megtekinthetjük, továbbá a pilótánk számára vásárolt ruhákat/sisakokat is itt tudjuk cserélni. Összességében, ha elsőre valakinek átláthatatlannak is tűnik, ez egy sokkal összeszedettebb, rendezettebb menü/elrendezés. Minden ott van, ahol lennie kell!
A témához tartozik, hogy az autóválasztást és tuningolást a menü bármely részéből elérjük a Start gomb megnyomásával előugró menüből. Itt találjuk a beállításokat és itt tudunk amúgy manuálisan menteni is.
-10- Standard vs. Prémium

A Standard autók, mint fogalom eltűntek a játékból. De sajnos mint autók, megmaradtak. Annyi változott, hogy most már a kereskedésben összekeverték őket, így nehezebb megmondani hogy melyik milyen. Vihetjük őket fotótúrára, de kb. ennyi. Nincs Galérianézetük, a belsőnézet pedig ugyanolyan maradt, mint volt. Egy fekete keret. Visszajátszásból fotózva nincs korlátozva, mennyire mehetünk hozzájuk közel! Néhány régi standard vas kapott prémium változatot is (pl. Shelby GT350, Bugatti Veyron). Tehetünk rájuk szárnyakat és felniket (bár ez volt a GT5-ben is). Néhányan mintha szebbek lennének, pl. a RUF-ok (igen… továbbra sincs Porsche a játékban). A többi viszont sajnos ugyan olyan ocsmány, mint volt! Ráadásul most jóval kontrasztosabb a különbség, mivel már in-game a prémium modellek jóval kidolgozottabbak. (Erről bővebben a grafikánál írok.)
Igazából ez a standard autók körüli mizéria mindig is vita tárgyát képezte a rajongók közt. Sokan úgy vannak vele, jobb volna, ha inkább nem lenének benne, mert rontják az összképet, mások meg azt mondják, így legalább vezethetik azokat az átlagosabb autókat is, amiket az életben is nyúznak/tak. Valószínűleg a mester is ezen dilemmázik, mert nagyon nem akar megválni tőlük. Pedig anno már léptek hasonlóan merészet. 1997-ben, a Gran Turismo első, PS1-es része, 178db autóval jelent meg. 1999-ben, ugyanezen generációban a sorozat második részében már 650db autót találtunk. 2001-ben jött a GT3, PS2-re, 181db járművel! 2005-ben a GT4, 728db, majd 2010-ben jött a GT5, 1032db járgánnyal, amit további 50db DLC egészített ki. Most pedig itt a GT6, 1200db ó'tóval.
Attól félek, a GT7-ben is találkozni fogunk a standard vasakkal. Nem kéne. Már itt is elég egyedi kontrasztot ad a játékélményhez, amikor fotózok egy versenyt és belekerül a képbe egy standard vas. Szerencsére, mivel már nincs megszabva, mennyire mehetek hozzájuk közel, így a GT5-ben megszokott "böööööp" hang sincs többé. Elég idegesítő volt, hogy a saját prémium autómat akartam fotózni, de a háttérben/előtérben található standard vas miatt nehezen tudtam fókuszálni. Természetesen ennek is megvolt a trükkje. Mi tudtunk a standardokról is lőni közelit, de ez már egy másik történet...
-11- Grafika

Természetesen a grafika sokaknak fontos, de azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ez még mindig az a PS3, ami a GT5-nek kevés volt és állítólag a lelkét is kipasszírozták a masinának. Ennek ellenére valamit nagyon tudnak a srácok ott a PD-nél, mert rengeteget javult az összkép. (Meg romlott is, de erről majd később.)
Először is egy új, 3D modell leképzési technikát alkalmaztak (alkalmazkodó tesszaláció), ami dióhéjban annyit jelent, hogy minél közelebb megyünk az autóhoz, annál részletesebb lesz a felbontás (osztódnak a poligonok és a vertexek). Ennek köszönhetően a visszajátszásból történő fotózás egy új szintre lépett. Konkrétan olyan részletességű közeli képeket tudok készíteni, mint a GT5 Photo Travelben. Sőt, még jobbakat!
A belső tér is sokat változott. Nagyjából ez is elérte a GT5-ös Photo Travel belső terek szintjét, ami vicces, mert így akár pályán is fotózhatunk belső teret.
Javítottak a bevilágításon is, szebbek a fények. Ha valakit ennél részletesebben érdekel a dolog, az itt (http://www.gran-turismo.com/hu/products/gt6/technolo...) elolvashatja (magyarul).
A 3D-s közönség is szebb lett. Új fotósokat kaptunk a pálya szélére, valamivel összerakottabbak. Szó szerint értem, mert az előző rész 3D-s karakterei furák voltak. Mintha papírból hajtogatták volna őket, de az illesztéseket elszabták volna, ezért itt-ott nem értek össze az "alkatrészeik". Na, itt ez már jóval szebb.
A pályákon szebb lett a bevilágítás. Egyedül Autumn Ring öltözött új köntösbe. Színesebbek a fák, ősziesebb az egész és már nem csak fű, hanem falevelek is felverődnek az autónk mögött, ha szűken vesszük a kanyart. Kanyarban jól bedőlve izgalmas képek születnek így… kedvenc pályám fotózás szempontjából!
Új táblák kerültek LeMans-ba, pár falat odébb tettek, Monzában pedig egy első sikánt nélkülöző verzióval is találkozhatunk.
Sajnos megmaradt pár régi csúfság is. Továbbra is rengeteg pályán vannak lapkaemberek, a hozzájuk tartozó lapkaautókkal.
Fullos ültetésnél néhány autónál még mindig belelóg a kaszniba a kerék, amikor kanyarodunk.
-12- Füst és a Pixelek

Nos... Elértem a lényegi részhez. Sokan tudjátok, ennek a témának nagy szakértője vagyok, mert mi leginkább driftelünk és fotózunk. A GT5-ben már tökéletességre fejlesztettük, művészi szinten űztük a "Pixelkerülést". Aki nem játszott vele, annak dióhéjban lefestem a történetet.
A GT5-ben minden ojj'ektum pixelesedett a portól, hótól, esőtől, gumifüsttől. Szétesett tőle a kép ott, ahol találkozott a füst az autóval/betonnal/korláttal. Ezzel már az első nap szembesültem és megnehezítette rendesen a dolgunkat a fotózás/videózás terén. Habár időközben peccselgették, sosem sikerült lényegi javulást elérni. Egészem mostanáig. Mondták, hogy megoldják, én meg jól nem hittem el nekik. És megcsinálták! Emelem kalapom. Napokig próbálkoztam, mire sikerült egy darab pixeles képet lőni. Igen. Továbbra is lehet, pont olyat, mint rég. De ez a képek kevesebb, mint 1%-át érinti, ellenben a GT5-tel, ahol 99%-os volt az arány. Szóval kijelenthetjük, hogy megoldották. Öröm ez számunkra, hiszen végre onnan fotózunk, ahonnan a legjobb a kompozíció, nem kell ügyeskedni. Sajnos viszont azt kell mondjam, picit keserédes a szánk íze, mert azért megint sikerül valamit el is rontani. A füst ugyan megjavult, de csak az autókkal való interakciójuk. A sötét felületekkel való találkozásoknál régebben is voltak gondok (autó/korlát/leginkább út), most pedig még jobban csíkozódik, kockásodik. Sokszor a hosszú záridő sem segít. Valamiért a fák lombjai is ilyenek. Nézzétek meg Autumn Ringen.
A másik pedig, hogy az út illesztéseinél, széleinél néha vibrál valami, fény tör át rajta. De ez még elmegy. Ami viszont fájdalmas, az az árnyék. Ez a GT5-ben sem volt a helyzet magaslatán, de most elképesztően rossz lett. Annyira, hogy ezt bizonyosan hamar javítani fogják. Készítettem is egy videót róla:
-13- Fotózás

Itt is vannak apróbb finomságok. Először is az elkészült fotóink a Galériában találhatóak meg, a visszajátszások alatt. A Select gombbal, szerkesztés módban választhatjuk ki őket, nem kell nyomni hozzá az L1-et, mint az előző részben, hanem csak szépen kipipálgatjuk azokat, amiket szeretnénk és másolhatjuk is az XMB-be. Itt is egyoszlopos elrendezés van és mint ahogyan a garázsban vagy a visszajátszásoknál, itt sem lehet más elrendezést választani.
Maga a fotózás nagyjából ugyanúgy működik, mint az előző részben, igazából ebbe most nem mennék bele. Írtam 2 éve egy igen átfogó cikket a témában (http://gt.ballor.hu/blog/33), amiben találtok egy több mint 1 órás video-tutorialt is. Akit érdekel a fotózás, az nézze meg, olvassa el, minden ami ott le van írva, ide is érvényes. Itt most csak ehhez képest a változásokat firkálom le.
Az első és legszembetűnőbb újítás a nagyobb, majdnem full képernyős "kereső". Nekem tetszik, hogy jóval nagyobb előképpel dolgozhatunk, de elég zavaró, hogy belóg a szélén a menü. Felesleges oda, ekkorában főleg. Remélem idővel rájönnek erre és egy jövőbeli peccsel eltüntetik onnan, vagy legalább minimalizálják.
A Háromszöggel előcsalható, "oldalsó" menü átkerült a jobb oldalra. Nem tudni, miért? Majd megszokjuk. A szűrők maradtak, csupán 2 új jött hozzá, a "keresztbehívás" (2-3). A képernyő tetején, információs jelleggel látható az aktuális felbontás/szűrő/követés (mód 1-2-3). Alul a kép kiterjesztése (JPEG, MPO(3D)) és a felbontása (1x, 2x) látható.
Van egy érdekes "hiba" is. A keret, amit elszámoltak. Érdekes, mert Fotóutazás alatt ez normálisan működik, de visszajátszásból fotózva a keresőben látható kép nem egyezik a végleges kép kivágásával. A fekete keret mögötti részt is belerakja. Így elég nehéz vele számolni. A GT5-ben ezzel nem volt gond.
A cikk elején említettem, hogy gyorsabb lett a képek készítése. A GT5-ben, legdurvább esetben akár 6 percet is igénybe vett egy kép gyártása (álló, 2x, drift, sok füst, háttér a távolban), de egy átlag 2x-es kép is 3:40 volt, visszajátszásból fotózva. Most ezek átlag 40-45mp alatt megvannak. Az 1x-es képek 6-7mp alatt készülnek el, a GT5-ben ezek 7-9mp-et vettek igénybe.
A füst pixelmentességét is említettem már, de nem tudok vele betelni! Egyszerűen még meg kell szokjam, hogy végre onnan fotózhatom a driftelő vasakat, ahonnan akarom. Mámorító érzés.
A belső tér fotózása maradt ugyanolyan körülményes, mint volt. Annyi változott, hogy most már bármelyik fotóhelyszínen az 5 közül betolhatjuk a kamerát az üvegen. Sőt, továbbmegyek: az új grafika miatt akár visszajátszás közben is tudunk belsőteret fotózni, ugyanis a felbontás olyan, mint a GT5-ben a fotótúrás modelleké!
Szintén újdonság, hogy már két autót (akár standardokat is) és a pilótát is bevihetjük a fotóhelyszínekre, ellenben már nincs térkép, így nem látjuk hová vihetjük az ojj'ektumokat és hová nem.
Sajnos továbbra sem jegyzi meg a beállításokat a program és a zene is elhallgat, ahogyan belépünk. Pedig itt aztán pont hogy jól jönne. Verseny közben úgyis kikapcsolom, de fotózás közben szívesen hallgatnék muzsikát.
Egy érdekesség: Nessi még mindig a tóban van, a bagoly/maki pedig fenn a fán.
-14- HUD

Változott itt is sok minden. Van kilométer-számlálónk a kijelzőn. Ha sokáig driftelünk, vörösen izzanak a gumik és a GT5-höz képest jóval lassabban hűlnek ki. A gumihőmérséklet kijelző is rovátkázva van, hogy jobban lássuk, mennyi maradt még belőle. Mellette látható az aktuális gumi típusa is. Fentebb látni mennyi az idő és milyen nedves a pálya.
Újdonság, hogy változtatható a kijelző színe (számlap és a keret külön). A színek (férfitársaim, kapaszkodjatok): Sima fehér, Kárminvörös, Kobaltkék, Mézsárga, Malachitzöld, Pezsgőarany.
Viszont kicsit megkavartak dolgokat. Először is a HUD menet közben már kevésbé személyre szabható, ugyanis a térkép mérete már nem változtatható, az idő és a versenyzők listája így külön-külön, csak kinn a Beállítások menüben kapcsolható ki/be. Egy újdonság is van, méghozzá a versenyzők neve helyett beállíthatjuk, hogy az autójuk nevét mutassa. Még egy újdonság a pályán. A szellemautónkat átállíthatjuk egy "sárga csík"-ra. Így jóval kevésbé zavaróak. A jogsiknál pl. ilyen csíkokat látunk magunk körül (ha online állapotban nyomjuk). Ezek a barátaink eredményei. Ha kikapcsolod a "szellemet", az összes csík el fog tűnni!
A versenyvonal ki/be kapcsolható, menet közben is!
-15- Visszajátszás

A Visszajátszás terén is vannak változások. Kapott egy kis blur-effektet is (csak visszajátszásnál látható, ki nem kapcsolható). Azt kell mondjam, jót tett neki. Sokkal dinamikusabb tőle a visszajátszás. Ez az effekt amúgy fotózás közben, a kamera mozgatásakor is él. Vicces.
A mentett visszajátszások most egy helyre kerültek a fotókkal és a videókkal. Jóval több adat található meg a visszajátszás adatlapján és végre lehet megjegyzést írni hozzá (max. 25 karakter), ami igen hasznos. A fényképekhez írt megjegyzések ugyan megjelennek a fénykép címe alatt, de a visszajátszásoknál ez csak az adatlap megnyitása után válik láthatóvá. Végre azt is írja, hogy mennyi volt a best lap.
Visszajátszás megtekintése közben új az egész "menü". Lényegében kaptunk egy mini lejátszót. Itt említeném meg azt az újítást, ami picit érthetetlen számomra. Történetesen a Karrier mód versenyei után a játék elindít egy visszajátszást, amit csak a Start gomb lenyomásával tudunk átlépni. Itt nem jön fel a mini lejátszó. Ellenben a Háromszöggel bele tudunk közelíteni az akciókamera nézet képi anyagába és azon nézetekben, ahol lehet forogni játék közben, a visszajátszás közben is tudjuk mozgatni a pilótánk fejét. Ha így akartok kamerázni, akkor érdemes kikapcsolni a HUD-ot még játék alatt, mert itt már nincs rá lehetőség. Ahogy kilépünk ebből a visszajátszásból, erre többé nem lesz módunk. Nem értem miért? Nem lehet olyan nehéz megoldani, hogy a mini lejátszó ezekre a gombokra ne aktiválódjon. Na mindegy.
Térjünk vissza a lejátszóra. Ezt bármelyik gomb megnyomásával előhozhatjuk, a Körrel pedig eltűnik. Alul írja a pilóta és az autója nevét is, továbbá látható egy kis csík, ami által követhetjük, hol tart a videoanyag, mögötte a jobb alsó sarokban pedig óra:perc:másodperc mutatja a videónk hosszát és azt, ezen belül hol tartunk épp. A Start gomb lenyomásával, ugyanúgy mint a GT5-ben, itt is megáll, következő lenyomásra pedig megy tovább a videó, a Select gombbal pedig a *legnépszerűbb* nézetek közt válthatunk. Legelöl a Nézetváltás, majd a Célautó, azután a Versenyadatok. Itt is van újdonság, történetesen leszedhetjük csak a HUD felső részét, vagy nézhetjük csak azt (vagy egyiket sem). Van Élő időmérés is, ahol egy újabb, GAP menüponttal bővül a lejátszónk, ahol beállíthatjuk hogy az ellenőrzőponthoz, a célautóhoz, avagy a következő autóhoz mért különbséget mutassa. Végül van egy Beállítások blokk, ahol a pilótalista és a térkép megjelenítési módja mellett a pálya néha feltűnő emblémáját, a GT6 logót, és a visszajátszás adatait tüntethetjük el. Videózásnál hasznos opció. Köszönjük hogy gondoltak ránk.
A GT5-ben volt egy trükk. Ha egy balesetet, ahol összetört az autó, átléptettem, akkor a sérülés nem látszódott. Mintha meg sem történt volna. Ezt itt javították. Bár nem tökéletes, mert a por az autón, mintha a lakk alá került volna, fénylik a teteje. A guminyomok továbbra is ottmaradnak az úton, ha visszalépünk egy szakaszt. Ez a drift fotózásakor elég zavaró.

(*legnépszerűbb* nézetek)
Elsőre megijedtem, mert nem találtam bizonyos nézeteket. Online és osztott képernyős visszajátszásokban továbbra sincs belső nézet, de a többi replay fajtában megtalálható az összes. A csavar ott van a történetben, hogy a Select nyomkodásával csupán egy részét érjük el. A tetőkamera (előre/hátra) és a 2 extra belső nézet nincs benne a Selecttel váltható kamerák közt. Ellenben ha a replay közben előugró menüsoron rányomunk a nézetválasztás gombra, ott előjön az összes. Az extra belsőnézeteket sajnáltam volna elveszíteni. A gokarton pl. marha jól néz ki az alsó kamera.
-16- Törés

Erről is érdemes pár szót ejteni (ennyi elég is lesz). Az előző résznek ez nem volt erősségre. Fura módon online ki lehetett kapcsolni, de offline nem. Mikor a játék elején böngésztem a menüt, megakadt a szemem a beállításoknál egy részen: "Látható sérülések" (ki/be). Nagyon megörültem neki, de sajnos semmiféle hatással nincs a sztorira! Ahogyan a fölötte látható "AI-autók viselkedése" (0-Visszafogott, Agresszív-10) is csak az Árkád módra érvényes. Online itt is kikapcsolható.
Nem tudom eldönteni, hogy javult-e a törés? Mintha (szebben) horpadna. Az biztos, hogy koszosodik a vas elég rendesen. Természetesen a törés és a kosz itt is csak az adott futamra érvényes.
-17- Fizika

Értelemszerűen ez sokat fejlődött. Fejlesztették az aerodinamikát, a gumi és a felfüggesztés szimulációt. Itt (http://www.gran-turismo.com/hu/products/gt6/technolo...) erről is olvashattok részletesebben, nem mennék bele a technikai blablába. A lényeg, hogy iszonyúan élvezetes lett, jóval valósághűbbnek érzem azt, ami a képernyőn történik, főleg egy jó kormánnyal. (Bár egyelőre még tud a program érdekeseket produkálni.) Minap a Vision Mercivel nekimentem a neki fenntartott Seasonalnak. Konkrétan a rajt után fékeztem egy nagyobbat, mire az korrektül az orrára állt! Hozzáteszem, ez csak ennél az autónál fordult elő, bár Hatrix mutatott egy képet pár napja, ahol az AI egy versenyen alkotott hasonlót. Ezt leszámítva jóval kezesebbek a vasak, könnyebb őket rajta tartani a megfelelő íven, könnyebb megfogni, ha bajba kerülünk, bár sokkal inkább bünteti a hibáinkat. Hamar a pálya szélére kerülünk, ha nem azt csináljuk, amit kell. Fontos megemlíteni, hogy végre nincs különbség az offline-online időmérő és online futam fizikája között! Ezt órákig teszteltük mekee barátommal, kormánnyal és kontrollerrel egyaránt, és hibátlan az összhang. Végre nem azt érzem a verseny indítása után, hogy egy másik játékkal játszom!
-18- Hangok

Hát, a hangokkal kapcsolatban nem tudom mit mondjak. Fentebb említettem, hogy nincs infó róla, hogy az első napos peccs tartalmazta-e őket. Bevallom, mintha néhány autó jobban brummogna, de ennyi. Semmi eget rengető. Egy dolog van, ami viszont tuti új. Ez pedig a homok/kavics hangja. Ha kimész a pályáról a bukótérbe, nagyon jó a felverődő kavicsok hangja, ahogyan verik az alvázat/kasznit. Az ütközések továbbra is elég dobozhangon szólnak. A gumik csikorgása szintén új. Más, mint az 5-ben volt. Itt konkrétan hallani, amikor kezdi elveszíteni a tapadást az autó, így ha határon tolod, sokat fog segíteni egy jó füles. Saját zenét most is lehet betenni.
-19- Nehézség

Nem tudom... Hatrix azt mondta (és lehet benne valami), hogy nem feltétlen a játék lett könnyebb, hanem mi magunk lettünk ügyesebbek az évek során. Tény, hogy a jogsikat kb. elsőre abszolváltam, bár az is igaz, hogy rengeteget fejlődtem az elmúlt egy évben. De ez akkor sem magyarázza azt, hogy a versenyeket azzal tettem izgalmassá, hogy 500-600TP-s kiíráson 420-as autóval mentem. Így csak nehezebben tudtam nyerni, bár így is max. 2 próbálkozás után megvolt. Tehát lényegében amíg lehet, menjünk a gyári autóval, csak akkor tuningoljunk, ha láthatóan esélytelen. (Pl. túl hosszú egyenesekben lenyomnak a jóval erőseb autókkal.)
Ahogyan a GT5-ben, itt is leginkább a különleges feladatok adnak kihívást, de ezek leginkább kitartást / türelmet igényelnek. (A bójadöntögetősök elég betegek)
-20- Mesterséges Intelligencia

Hát ez megint egy érdekes pont. Saját tapasztalatom az, hogy javult is meg nem is. Javult abból a szempontból, hogy már nem olyan könnyű őket kifékezni, de én még mindig később fékezek, mint ők. Sajnos viszont elég durván tolják. Konkrétan megesett, hogy egy hosszú egyenesben egész egyszerűen belém száguldott. Meg sem próbált kikerülni. Kanyarban elég lassúak. Hatrix viszonyt arról számolt be, hogy egy igen komoly balesetet került el az AI. Konkrétan elé zuhant, a gép pedig elrántotta a kormányt az utolsó pillanatban és elkerülte az ütközést!
-21- Online/Szezonális versenyek

Ahhoz, hogy ez a két mód megnyíljon, teljesítened kell a Nemzeti A licenc-t (legalább Bronz érem). Egyébiránt így nyílik meg a Hold felfedezése is. A Szezonális versenyeket úgy hiszem nem kell bemutatnom, de ha valaki nem játszott volna az előző résszel, akkor röviden csak annyit róla, hogy ez egy rövid ideig elérhető versenyeket felvonultató, ingyenesen játszható, folyamatos online frissítés, amiért általában festékeket (vagy bármi mást), esetenként járműveket és minden alkalommal pénzt nyerhetünk. Bizonyos futamokért minden alkalommal kapunk pénzt, de van amit csak egyszer lehet "megfejni". Hogy mi meddig érhető el, melyik versenynek mik a feltételei, az ott le vagyon írva.
"Nyílt előcsarnok", avagy az Online szegmens. Ez is egy elég összetett átalakuláson ment át. Elég bonyolult, de megpróbálom minél rövidebben leírni. Először is már nincs az a fajta saját szobakreálási rendszer, ami a GT5-ben volt. Ez itt sokkal jobb. Jóval átgondoltabb és összetettebb. Igazából így a teszt vége felé kezdem átlátni, miért is kellett ezt az egészet egy teljesen új köntösbe bújtatni. Egész egyszerűen túl sok mindent kellett átszervezni. Ha elsőre szokatlan is, úgy érzem tökéletes lett. De legalábbis közelít hozzá. Fentebb említettem a fizikánál, hogy végre egységes lett. Ez dicséretes és egyben az egyik leghasznosabb újdonság.
A szoba beállításai jóval részletesebbek, ebbe most nem mennék bele (majd egy videotesztben kivesézzük). Lehet beállítani kötelező Pitet és kerékcserét is, van repülőrajt és kvalifikáció. Az autókról egy kis képet (ugyanúgy mint a garázsban) látunk a listában. Végre. Ellenben a járműkölcsönzőből választott autók színe nem választható! (???) A pályáknál viszont továbbra is hiányolom, hogy valamiféle rendszer szerint lehessen sorba tenni őket. Pl. hossz, vagy név alapján. Ha valami le van tiltva, azt neked kell kikapcsolni. GT5-ben ez automatikus volt.
A szoba beállításai elmenthetőek, 3 slot áll rendelkezésünkre, amiket akár online futam közben is elérünk és bármikor betölthetünk másik szobabeállítást. Természetesen bizonyos zárolt elemektől eltekintve szerkeszthetőek is menet közben. Végre van lehetőség rá, hogy privát szobát nyissunk, ahová kizárólag a barátaink léphetnek be és a szoba tulajdonlását is zárolhatjuk. Ez annyit tesz, hogy senki nem piszkálhat bele a beállításokba. Ellenben, ha így van beállítva a szoba és minket levág a rendszer, nem száll át a "korona"!
Jelentősen átalakult a szoba kezelőfelülete is. Végre láthatjuk a listában a játékosok és az autójuk nevét is. Egyszerre! Középen a pálya képe alatt, a pálya adatai és térképe is helyet kapott. Lehet "pályaválasztás szavazást" indítani. Végre lehet hivatalosan is nézetet váltani a "váccsterécben". Azért írom ezt le, mert a GT5-ben ezt nem lehetett, csak ha meghekkelted a mentést. Belső nézet ugyan továbbra sincs, de az összes többi szabadon választható. Van továbbá "nevezés" gomb. Ez arra jó, hogy ha rányomunk, a verseny kezdetekor, automatikusan berak minket. Ha belépünk a pályára, magától bekapcsol ez a "gomb". Amíg ez aktív, nem férünk hozzá az autóválasztás és autó beállításokhoz. A Visszajátszás mentése is kinn kapott helyet, nem kell hozzá belépni az eredmények közé. Ha mindenki kilépett, menthető az a verseny is, amit senki sem fejezett be.
Sajnos itt sem lehet eltüntetni a versenyző nevét az autója fölül. A GT5-ben ez, ha távolabb került a kamerától az illető, eltűnt, de itt már akkor is megmarad, ha nagyon messze van a kamerától.
Van még itt egy apróság, amit nem tudtam, hogy a visszajátszásoknál említsek-e meg, vagy itt. Végül úgy döntöttem itt hozom szóba, mivel a beállításoknál lehet ezt megadni. Konkrétan a szoba Megjegyzés rubrikájába írt szöveg lesz a mentett visszajátszás neve! Ez a megjegyzés részt bármikor átírhatjuk.
Szomorúan vettük továbbá tudomásul, hogy sajnos a beígért Online Drift mód kimerült abban, hogy a szoba beállításainál meg tudjuk adni, hogy ez egy Drift szoba. Ennyi. Konkrétan ugyanúgy időt mér. Nem pontoz. Semmiben sem más. De reméljük ezt idővel javítják.
Még valami. A résztvevők számának állítása hatással van a szoba minőségére. Ezt láthatjuk is a beállítás közben. Itt, ha 16 főről levesszük 3-ra, akkor a verseny magas minőségen lesz ajánlott és a hangos cset is engedélyezett, jó minőségben. Ha több résztvevőt engedélyezünk, akkor viszont a verseny minősége alacsonyabb lesz, a hangcset pedig nem lesz ajánlatos.
-22- Ami hiányzik…

Várjuk a GPS pályaszerkesztőt (DE NAGYON!) és a közösségi tartalmakat, mobil eszközök integrálását, az új hangokat. Kíváncsi vagyok mit hoznak ki belőle, mert a jogsiknál/szezonáloknál marha jó poén kergetni a haverok csíkjait, de sajnos jelenleg kb. ennyiben ki is merül.
A teszt írása miatt nem haladtam annyira a játékkal, így csak hallomásból tudom, nincs 24-órás verseny. B-Spec sincs (bár ez nem is hiányzik), de ha jól emlékszem, ezt is ígérték egy későbbi frissítésben.
Nekem továbbra is hiányzik a beállítások menüpont menet közben. Mondjuk ha a kontroller gombkiosztását akarom beállítani, ehhez ki kell lépnem a főmenübe.
A másik, amit szintén nagyon hiányolok, a komolyabb kormánnyal kapcsolatos beállítások, hiszen ez egy szimulátor. Mégis egy 900-fokos kormányon egy dolgot állíthatok, az FF-et. Sajnos a Kuplung még mindig csak az utolsó fél centin fog, ezáltal használhatatlan.
Van még egy apróság, amit nem tudtam hová írjak, sehová sem illik, uh. ide került. Ha kontrollerrel vagy kormánnyal, manuális váltással tolatunk (nem H váltóval, hanem szekvenciális módban, gombbal), akkor a gázadással is rükvercben marad.
-23- Summa summarum

Összességében azt kell mondjam, pozitívan csalódtam. Nem számítottam rá, hogy ennyire jól fog sikerülni, hogy ennyi új dolog, megannyi apróság lesz a GT6-ban, amire így rá tudok majd csodálkozni. Sokat merít az előző részből, sok hibáját kijavították, de úgy hiszem, ez már a maximum. Ennyit tud a PS3. Mégis sokat javult a grafika és a fizika is. A hangulat kétségtelenül megvan, sőt javult is. A menü és az egész játék gyors, letisztult, praktikus. Azt se felejtsük el, még nagyon az elején van a GT6. Habár már útnak indult az új generáció, ez a játék mégis sok élményt fog még nyújtani nekünk PS3-on.
Nekem a GT5 volt az első Gran Turismo-m, de barátaimnak hála az elmúlt évek alatt sok mindent tudtam meg a sorozatról és beleszerettem. Ahogyan az előző rész, ez is sok időmet el fogja venni, talán még többet is, mert annyival jobb mint az elődje. Ráadásul itt, ha belekerül a GPS pályaszerkesztő, beszkennelhetjük a fél világot, de Magyarország összes autóversenyzésre alkalmas útvonalát biztosan! Tapasztalt barátaim azt mondogatták mindig, hogy a "páros számú GT a JÓ GT". Úgy hiszem, igazuk lehet.
Ha még nem vásároltad meg a Gran Turismo 6-oz, de gondolkozol rajta, ne habozz. Ennek a polcon, pontosabban a gépben a helye. Találkozunk a pályán. Én leszek az ott elől, aki azt a marha agy füstöt csinálja. :)

Szeretnék köszönetet mondani Hatrix, mekee és Empi barátomnak, akik sokat segítettek a tesztelésben. Észrevételeikkel reményeim szerint egy igen átfogó tesztet sikerült összehozni.

(A játékot partnerünk, a Sony Computer Entertainment Europe biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
82. morganmarduk1988  PlayStation.Community tag
2017.11.18. 06:30:19
LV1
Szerintem eddig a legjobb GT a kettő. De ez sem lett rossz.
81. Binder  Drift & Photo
2015.05.19. 15:56:24
LV22
Válasz 80. Lesath üzenetére:
Ízlés dolga...ez ajáték játszható DS3-al is, de természetesen egy jó kormánnyal az igazi...minimum egy DFGT.
80. Lesath  PlayStation.Community tag
2014.11.16. 11:14:47
LV4
erdemes dualshockal jatszani vagy mindenkeppen kell hozza egy kormany? csak ezet tanakodok a beszerzesen :)
Dolgozni mentem, 10 perc múlva jövök!
79. Binder  Drift & Photo
2013.12.20. 21:42:39
LV22
Válasz 78. Noob üzenetére:
Pedig az ponthogy reális, mivel az van fejmagasságban. Ezért sem szeretem "aszfaltnézetnek" hívni. Nálam úgy van belőve minden, hogy a cockpitben ülve, a kormánykerék felső/belső ívén látom a fordulatszámmérőt/kilóméterórát. Tökéletesen adja.
A belsőnézet is jó, de túl sokat kitakar, ugyanis élőben az A oszlop ha útban van, a fejed elmozdítsával mögé tudsz nézni. Itt nem. Így jóval reálisabb az "aszfaltnézet".
Én a motorháztetőnézetet nem értem, mert bizonyos autóknál van (Silvia, M3) másoknál meg a tetőn van, mintha MrBean nyomná a fotelból. (természetesen nem a teőkamerára gondolok)
Eleve külső nézet is minek, főleg hogy nem lehet körbenézni az autót mint pl egy GTA-ban!!!
78. Noob  PlayStation.Community tag
2013.12.20. 18:47:10
LV5
Én nem értem, hogy tudnak az aszfaltos belső nézetben játszani, abszolút irreális és nem szimulátor érzés.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
2013.12.20. 07:52:18
LV1
Érdekes értékelés
Nem rossz játék, de 10/10-et biztosan nem ér
76. Binder  Drift & Photo
2013.12.19. 15:41:36
LV22
Válasz 75. danny2008 üzenetére:
Tégy úgy...találkozunk a pályán. :)
75. danny2008  PlayStation.Community tag
2013.12.18. 22:36:09
LV6
Binder pajtás elismerésem. Ez aztán a kifilézős teszt. Ettől még az kedvre kap, akinek nem zsánere a GT. ;)
Már csak be kell(ene) szereznem a játékot... :)
74. Agent  Vissza a mátrixba
2013.12.16. 18:14:33
LV11
Profin összeszedted. Jó kis teszt.
73. Kazama_Jin  PlayStation.Community tag
2013.12.16. 13:56:59
LV6
nagyon komoly
72. Binder  Drift & Photo
2013.12.16. 12:24:52
LV22
Válasz 71. Yokozuna üzenetére:
Nem lenne rosz. :)
71. Yokozuna  PlayStation.Community tag
2013.12.16. 08:52:06
LV6
skacok, ez ugye kamu? :D

http://www.youtube.com/watch?v=T66syMR1QTo
"Csináltunk fényt. A végén már Unikumból."
70. Genya  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 17:01:39
LV1
Ha lehetne én is kivenném a törést mert kb semmi értelme. Egy destruction derby-ben anno az volt a lényeg, de itt az a cél hogy ne menj a falnak, sem a másik kocsinak. Ha meg egy koccanásnál kiszakadna a futómű, akkor meg azért anyáznának hogy nem tud teljesíteni egy futamot... Mindenkinek megfelelni sose lehet.
69. jime  non-alcoholic
2013.12.15. 16:31:37
LV29
Alapos teszt, Binder Úr!!! :)
"wake up, you're dead!"
68. Binder  Drift & Photo
2013.12.15. 14:12:02
LV22
Sokan felhozzátok a törést...igazából számomra az a legnagyobb probléma a GranTurismo törésével, hogy van benne. Egy GTA4-5-ben van törés...szép is, jó is, fizikailag is hat...félrehúz ha elmegy az alváz, vagy beszorul a kaszniba a kerék, ami beáll, nem forog el és végül ha így haladsz, kidurran a kerék. Valahogy minimum egy ilyen szintű dolgot képzelnék el...de mivel ezt nem kaptunk bele soha, így elfogadtuk (én legalábbis) hogy ebben nincs. Oké...idáig gondolom tudtok követni...
Nade akkor mi a ráknak kell erőltetni...ide minek került bele, ha látták, tudták, hogy amit a GT5-ben láttunk, az rettenetes és kiábrándító volt.
Ott csak online lehetett kikapcsolni, amit sosem értettem. Ha ott kilehet, offline miért nem. A cikkben is irtam aszem, hogy mikor első nap turkáltam a menüben és megláttam, hogy ott az opció, amivel ki lehet lőni, az volt az első amit kipróbáltam. Erre nem. Csak Árkád módban. Komolya...ezt sosem fogom megérteni. Ezt a fajta kettősséget. Benne van a lehetőség, de itt odaadjuk, ott meg nem. Ráadásul ugye már nem tudjuk kijátszani a törést azzal hogy áttekerjük a visszajátszásban. :(
67. jones  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 10:46:06
LV1
Lehetne benne egy olyan opció amivel ki lehet kapcsolni a standard autókat. Csak, hogy sokan megnyugodjanak. Engem a törés nem annyira érdekel, azzal érvelni, hogy a Forzába van az meg badarság hisz 10-ből 10 ember visszatekeri és megy tovább. Ha meg 5-6-szor összetörsz egy kocsit egy pályán belül akkor nem biztos, hogy a játékban kell keresni a hibát. Úgy gondolom, hogy ez a játék -mint a címe is takarja- vezetés szimulátor. Nem verseny. Hiányolni én is hiányolom a jó versenyeket de az nem ennek a játéknak a feladata. A többi hivatalos verseny játékok "gagyisága" miatt ebben keressük a többi játék hiányosságát. A F1 jó de a szezon végén jön ki így olyan mint ha mindig tavalyi játékot venné, főleg úgy, hogy évente mások a szabályok. WRC is jó de csak egy rétegnek. Talán nincs is több hivatalos versenyjáték. NFS pedig nem sorolható ide szerintem. A lényeg az, hogy nincs alternatívája a játéknak így megosztott mert sokan ettől a játéktól várnak el mindent.
66. talos86  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 10:45:37
LV3
Grat a teszthez. Nagyon állat a játék. Fél óra játék után bátran kijelentem, amíg rongyossá nem zúzom a lemezt, addig nem kell másik autós játék. :D
65. darkferro  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 08:52:47
LV1
Ez aztán teszt!!! Grat!
id: darkferro73
64. HolfyTeebee  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 00:54:13
LV4
Na bocsánat...De nekem itt elment az agyvíz... Direct kívártam reggel óta a kommenteket. Megvettem megjelenés napján a GT-t. Vártam, hogy a teszt is megjelenjen, ami számomra nem fontos mert az első rész óta imádom a sorozatot, legjobb amivel valaha is játszottam... Soha nem írtam hosszú kommenteket a blogra, de nekem tudott most újat mutatni a gama. A teszt nagyon jó lett, mindent beleírtál ami lényeges. A 10/10 helyett lehetett volna megint egy ?-et odasózni, mint a GT5 tesztjénél anno. Sajnos ez a játék megosztja a játékosokat, sokan panaszkodnak a törésre.... Könyörgöm.. itt soha nem a törésre ment a játék, hanem arra, hogy a lehetséges adottságokal a legjobbat hozd ki magadból. És van aki még mindig NFS-ezni akar... tegye azt. Van hasonlítási alapom Forzával kapcsolatban, volt x-emm. De személy szerint a GT.. na az olyan nekem... az pont olyan és pont. Még 1x jó a teszt, és sorry ha beletiportam vki lelkébe. :)
Keresztet fogok a majmának, azt PÁFÓ! :)
63. Fritz  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 00:16:09
LV2
Jah ami tőlem lemaradt: Binder. Nagyon faja a teszt, jó kezekbe került. :)
62. Genya  PlayStation.Community tag
2013.12.15. 00:04:19
LV1
Az hogy a játék milyen könnyű az könnyen orvosolható. Én most csináltam meg pár futamot és laza 130-150 tp különbséggel már eléggé odakell figyelni. És mint ahogy az előttem szólók mondták ha egy játék évekre beletud "szorulni" a gépbe csak tud valamit.
61. Binder  Drift & Photo
2013.12.14. 22:44:33
LV22
Válasz 60. rappit üzenetére:
Ezt irtam a tesztben is...elvileg fogják...igérték...ezért is előlegeztem meg nekik a kiválót...mert bítom bennük. Most a megjelenést is napra pontosan betartották...ennek ára volt...mégpedig az hogy még nem tudták befejezni...de sztem tisztában voltak vele, ha nem adják ki 6.-án, elszakad a cérna...a GT5 körül elég sok volt a késés... :)
60. rappit  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 22:12:00
LV4
Ejha, na ez már teszt! Grat! Nekem a játékkal egy bajom van, ami miatt nem fogom megvenni: az autók hangja :( Ha azon csiszolnának tökéletes lenne a játék.
Nem fog kifér...
59. Binder  Drift & Photo
2013.12.14. 22:02:05
LV22
Válasz 54. Noob üzenetére:
Gondolom ezt nem nekem akartad. :)
58. Binder  Drift & Photo
2013.12.14. 21:40:03
LV22
Válasz 57. EmpiHUN üzenetére:
Jaaaj...mingyá sajnállak...nekem kb. 5x (vagy többször) kellett végigolasnom...Hatrix a PS4 átvételnél, sorbanállás közben is ezt olvasta, jegyzetelte a hibákat...na ő mártír...xD

Amugy sztem egy hónap mulva kiadok a cikkhez egy peccet...xD
Már most tudnék irni plusz egy bekezdésnyit ehhez az 5000 szavas, 40.000+ karakteres kis szösszenethez. De még nem teszem, várok még néhány GT6-os pöccsöt. :)
57. EmpiHUN  Driftrocker/BF Veterán
2013.12.14. 21:19:44
LV13
Még egyszer Grat barátom!
A csiszolások után még jobb lett. (2x szer végigolvasni is teljesítmény!) :D

Én a hangokat és az Online, driftet várom igazán!!
A Birodalom örök!... khm.. Hupsz!
56. szarka996  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 18:49:09
LV2
Válasz 5. unrealnoise üzenetére:
A probléma az, hogy a két játékot össze se lehet hasonlítani. És nem azért, mert az egyik sokkal jobb lenne a másiknál, hanem mert nem ugyanannak a rétegnek készültek a játékok.
PSN ID: szarka996
55. szarka996  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 18:45:58
LV2
Valóban király teszt Binder. Gratula hozzá! :) A 10/10-es pontszámot viszont szerintem csak a frissítések után érdemelné meg...
PSN ID: szarka996
54. Noob  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 18:26:27
LV5
Válasz 3. Binder üzenetére:
Akkor játssz a Forzával. Panaszkodsz a karrier rövidségére, kíváncsi vagyok, mit szólsz a Forza 5 tartalmához.
Én mindig igazat mondtam, akkor is, ha hazudtam.
53. Balee  Devil's Advocate
2013.12.14. 18:12:28
LV12
Terveim között szerepel, hogy beszerzem, de sztem már csak jövőre lesz rá zsé. A PS4 felemésztette minden pénzemet. :)
52. ficsur02  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 17:23:24
LV3
Válasz 51. Sharky üzenetére:
igen,lehetne több stb.de azért nyitott eu felé a pd.
egyedül amit lekinkább hiányolok az a porsche márka.



amikor betolom a discet a gépbe csak lesek.....hogy milyen gyorsan a menuben vagyok :)
agyonoptimalizált a cucc XD
Válj eggyé vele! :)
51. Sharky  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 16:40:33
LV2
Válasz 50. ficsur02 üzenetére:
Ez igaz,de nem hinném,hogy ez vol le az értékéből.Most is túlnyomó része japán,csak mitsubishiből vagy nissanból,nem tudom pontossan több,mint 100 van!Európai kocsik közül rengeteg márkának rengeteg modeljje hiányzik,elvétve akad csak 1-2.De nem baj az ha sok a japán verda,azzal megyek ami van.
50. ficsur02  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 16:30:40
LV3
Válasz 45. Sharky üzenetére:
a régi gétékben alig volt eu verda...ezt sokan elfelejtik.
Válj eggyé vele! :)
49. Ricsi
2013.12.14. 16:13:39
LV7
Kár hogy nem sokat fejlődtek a hangok. Viszont az hogy könyebb lett nálam +1 pont :)
48. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 16:04:53
LV17
Majd bepótolom ,de most PS4 megy . :)
psn/sen id: pcpmate
47. Bandage_520  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 15:55:08
LV5
Binder: Örülök, hogy "elárultad" magadat, és nem vártál vele, majd remélem csapatjuk ebben is együtt.
Jó lett a cikk, amit eddig tapasztaltam benne, az teljesen megegyezik az általad leírtakkal. Az irányítás, a fizika bámulatos, a hangulata és maga az egész rettenetesen jól össze van rakva. Nekem teljesen GT4 érzésem van, többet fejlődött a GT most, mint az előző részben, pedig akkor volt a generációváltás.
Egyébként a hosszú távú versenyek szerintem biztosan benne lesznek, különben minek szarakodtak volna annyit a csillagokkal.

unrealnoise: Nem érted a GT lényegét, szerintem sosem értetted, úgyhogy hagyd is inkább az egészet és jó szórakozást kívánok a FORZA-hoz. Csak arra kérlek, hogy az azon megszerzett utolérhetetlen és tartalmas élményeidet máshol és másokkal oszd meg. Előre is köszönöm.

Zozo08: Az utolsó bekezdésedben van a legnagyobb igazság.
2013.12.14. 15:46:33
LV1
Jó teszt lett egy remek játékról a hiányosságaival együtt is, amit biztos kompenzálnak majd a jövőben a frissítésekkel. Tényleg elég rövidnek tűnhet mert már én is 46 % nál járok, de azért ha mindent ki szeretne maxolni az ember (mondjuk az 1200 autót fullra tuningolni!!!) nem 1 hónap alatt fog sikerűlni és a seasonal eventsek meg mindig adnak annyi + a játékhoz hogy ne tegye le az ember a kontrollert (vagy kormányt:) ) Még csak 6 autót tunngoltam maxra és a teszt olvasása alatt megtudtam hogy a motortuning és kasznikönnyítésből elég a 3.-at megvenni az összes helyett, de még így is 300.000 és 400.000 ezer kredit között van 1 autó full tuningja ami jóval több mint az 5. részben volt, és az optikai tuning még ezen felűl van. Szóval sztem 1 évig biztos el lehet lenni vele míg más játákokat ki lehet pörgetni 1-2 hét alatt (nem feltétlen autós játékokat :)) Nekem eddig nagyon tetszik és sztem nem vagyok vele egyedűl!!
45. Sharky  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 15:37:40
LV2
Jó volt a teszt,de a pontozással messze nem értek egyet.A hiányosságok,standard autók,hangok stb...ez sem az a csúcs gt,ami az első 4 részt jellemezte.Nagy gt fan voltam,emiatt vettem ps1-2-3at is,már nem vennék,csak egy jó autós játék,ennyi.Remélem a ps4-es gt7-hez nagyon hozzányúlnak,úgy,mint annó a gt3-hoz a 2 után.Tervezzék,modellezzék át a pályákat is stb.A gt dönti el,hogy one vagy ps4 lesz a tv alatt.
44. gugello  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 15:00:09
LV14
Frankó cikk, grat! GT5 platina után jöhet majd a 6!
- lazíts ha bírsz -
43. Adamska  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 14:49:29
LV2
hat ez kinosan hosszu lett
42. Zozo8  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 13:50:58
LV24
Válasz 1. Zozo8 üzenetére:
Na, elolvastam:)

A cikk jó, jó emberhez került. Tényleg nagyon érdekes, mindent megtudtam belőle amire kíváncsi voltam. Bár ígyis úgyis rajta van a listán, de na... Bindernek gratula, szerintem ez egy nagyon jó kis írás lett, tényleg minden benne van.Szép volt :)!

A pontozás...én a GT5nek a mai napig 10-et adnék...ha valami 3éven át a gépben tudja magát tartani, az mit érdemel? Hát persze hogy a maxot!
T.függő és -.len blog: http://zar-ido.blogspot.hu
41. Gerilla  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 13:24:51
LV3
Válasz 5. unrealnoise üzenetére:
"a Forza szinte mindenben sokkal többet adott nekem pár óra leforgása alatt is"

Aztán melyik része? Mert jómagam is próbáltam mindegyik részt, és messze nem így ítélem meg. Nincs tökéletes játék, de a GT mindenben igényesebb produktum mint a Forza. De egyszerű a megoldás, tessék azt tolni. Probléma letudva. A "sírás" biztosan nem segít bánatodon.
40. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 13:14:58
LV4
Nekem jobban tetszik ez a rész mint az 5. Az szerintem nem baj hogy kicsit könnyebbek lettek a jogsik így legalább megvan az esély arra hogy mindet megtudjam csinálni aranyra! Bár lehet én vagyok béna de az 5 nehéz volt nekem! Annyit hozzátennék még hogy azért akinek nincs internetje az még sok mindenről lefog maradni, ergo ők egy félkész játékot kaptak.
I love games!
39. Gerilla  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 13:12:29
LV3
Jó teszt. A játék top.
A standard gépek is szebbek, a pályák is, a fizika is fejlődött (de eddig sem volt ezen részével nagy gond). Ennyire képes egy 7 éves vas. Azt pedig nem szabad elfelejteni, a játék tovább fog bővülni pályák és autók tekintetében. Összességében és egyben röviden, a Gran Turismo a király konzolon, legyen szó bármelyik vasról.
38. Mekee85  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 13:08:07
LV1
Jólett! :D
remélem az apró hiányosságokat pedíg pótolják, így, hogy pluszban van elég gyakran frissítés, amihez ki sem kell lépni, játékon belül megoldja...
Közösségi cuccok biztos fejlesztés alatt állnak, mert eztis ígérték, remélem megkapjuk amiket nagyon erősen hiányol a közösség
37. Binder  Drift & Photo
2013.12.14. 12:20:31
LV22
Válasz 32. MonstAir23 üzenetére:
Azt elfelejtettem beleírni, hogy szerencsére megmaradt az az okosság, hogy a már meglévő tütüket, pipálja a kereskedésben. :)
36. Binder  Drift & Photo
2013.12.14. 12:18:15
LV22
Válasz 35. Takitibi71 üzenetére:
Hehe...köszi. :)
Bevallom, nem hittem hogy kikerül a teszt. Azt hittem martin elolvassa, kap egy laza agyvérzést és elküld a pi**ába. xD
35. Takitibi71  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 11:56:24
LV1
Köszi a tartalmas tesztet Binder.
Grat. Szép munka.
Te is mindig a tökéletességre törekszel mint KAZ mester.:)
http://bth.ballor.hu/ ID: BTH_Taki_71
34. ficsur02  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 11:50:45
LV3
Válasz 4. unrealnoise üzenetére:
mi a problem unalomnoise?

éjjel 3 kor ezt biztos fontos volt idevésni XD

tőled nem is vártam többet.
Válj eggyé vele! :)
33. MonstAir23  PlayStation.Community tag
2013.12.14. 11:49:53
LV3
Válasz 3. Binder üzenetére:
Kiadtad a teszthez az első peccset :-D
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
GRAN TURISMO 6
SCEE
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
10/10
Pozitívum
Gyorsabb lett minden; Átgondoltabb kezelőfelület; Elképesztő grafikai előrelépés, itt a generáció végén; Végre egységes fizika; Magyar nyelv
Negatívum
Sajnos továbbra sem tudtak elszakadni a Standard vasaktól; Az árnyékok jelenleg rettenetesek

MARTIN BELESZÓL
Minden idők legjobb autóvezetés szimulátora a Gran Turismo 6. Szinte nextgen élmény látni és hajtani. Ennek megfelelően minden idők legrészletesebb és legprofibb tesztjét készítettük hozzá. Kösz Binder! (Az ausztrál pálya nagyon kőnig.)