PlayStation.Community Blog ›› GrayFox

32 hozzászólás

2018.02.19. 23:43:00

Utolsó hozzászólás: JediEco

2018.03.05. 15:34:59

Megosztás
Értékeld a blogot!
Sokat agyaltam azon, hogy egyáltalán belefogjak-e ebbe a bejegyzésbe, mert végülis minek. Annyira sok embert nem érint a jelenség, no meg, joggal lehetnek bárkinek előítéletei a címben említett játékkal kapcsolatban. Azonban egy ideje nem hagy nyugodni a gondolat, látván azt, amit a nagyeszűérdemű videojátékos publikum művel, akárhányszor szóba jön a játék. Arra a nyakamat tenném, hogy az emberek többsége le se szarná a tényt, miszerint egy alternatív-dimenziós, bázisépítős-craftolós multiplayer játékon dolgozik a Konami. Persze, nem szentek ők, senkinek nem apja, nem anyja a vállalat és bőven van mocsok a körmük alatt, ami miatt szídni lehet őket. Ez a bejegyzés pontosan annyira fog szólni a Survive-ról, mint a Konamiról, Kojimáról és a játékosokról. Na de, hol is indult ez az egész mizéria? Valahol 2015-ben, mikor Kojima összerúgta a port a Konamival, nem? Hát nem.

Repüljünk vissza egészen '98-ig, az első MGS megjelenéséig. Kojima nagyjából ekkor kezdte el megízlelni a sikert, mindenki vele akart interjút, mindenki az egekig magasztalta a géniuszát, a Konami pedig fürdött a pénzben. Nem csoda hát, hogy azonnal neki szerettek volna állni a kígyó... vagyis a tehén megfejésének. Sokat nem kellett várni, ugyanis az MGS küldetéslemeze, a VR Missions/Special Missions 100 százalékolását követően megnyílt egy koncepciós rajz a Metal Gear Ray-ről, majd jött a bejelentés: készül az MGS2.

A folytatás számára komolyabb mércét állítottak fel: az egész fejlesztőcsapatnak ötletelnie kellett, hogy mivel lehetne jobbá tenni a játékot. Ezeket az ötleteket kis cetlikre írták, majd továbbították, mígnem eljutottak Kojimáig, aki eldöntötte, hogy érdemes-e használni avagy sem. Mindemellett nem árt tudni, hogy Kojima hatalmas filmbuzi, mindössze azért állt játékrendezőnek, mert akkoriban Japánban nem voltak megfelelő körülményei ahhoz, hogy filmrendezést tanuljon. Az MGS-nek hála, a második rész már jóval komolyabb összegből készülhetett. Már az elsőnek sem kellett szégyenkeznie rendezés terén, tény, ami tény, Kojima remekül megírta a sztorit, valamint a rendezést is kiválóan lebonyolította a kor lehetőségeihez képest. De valóban minden az ő érdeme? Na, ekkorát még ne ugorjunk.

Ott tartunk tehát, hogy Kojima és kis csapata óriási erővel toborozza a mocap-tehetségeket, filmes tanácsokat kérnek, sőt, még a Szikla b-listás Hans Zimmer tanítványát, Harry Gregson-Williamszet is leszerződtetik a zenei anyagra (ami viccesen sokkal minőségibb lett, mint HGW kb. bármely másik munkája). Azonban az MGS2-vel volt egy kis probléma: nem egészen arról szólt, mint amiről szerették volna a népek, hogy szóljon. Kojima karrierjének talán legtökösebb és legkreatívabb húzása volt, amit a 2-vel csinált, de ennek a firtatásába nem mennék bele, mert végtelen oldalt tudnék róla regélni, főleg annak tükrében, hogy nagyjából a mai információs társadalmat gyakorlatilag nostradamusi pontossággal jósolta meg a mémektől kezdve mindenig, nézzetek utána. Még most, 17 év távlatában is az egyik legzseniálisabb mondanivalóval rendelkező videojátékként tartják számon, ez mondjuk nem meglepő abból kiindulva, hogy közel 10 év után esett le a tantusz legtöbbeknek, hogy bazze ez tök másról szól. Mindenki higgyen, amit szeretne, de Kojima azért ezt okosan többször is megerősítette már. Továbbra is felmerül azonban a kérdés. Ez valóban csakéskizárólag az ő érdeme? Még mindig nem ugrunk.
Az MGS2 eladások terén nyilván odavert mindennek. Napjainkig több, mint 7 millió darab talált belőle gazdára, ez a klasszikus trilógiából (erre ki fogok térni) a legjobban csipegetett darab. Minden Raiden-buzizás és szarsztorizás közepette bezsebelt azért szépen egy rakat díjat, Kojima pedig óriási trollmosollyal az arcán állhatott neki a szentháromság lezárásának. Sznééééékííííítőőőőőőőőőőőőr.

Adódott ugyanis, hogy a játékosok még mindig dobálták a képernyőnek a pénzt, amint megláttak bármit, amire Metal Gear volt írva. Nem véletlen: egy közel tökéletes sorozat volt megszületőben, amelynek a játékmechanikai csúcspontja igazából még csak akkor készült. Tóth János vízvezeték szerelőnek még fingja se volt arról, hogy, amit eddig látott kedvenc kígyóemberkommandósából, az lófasz esti fényben ahhoz képest, amit a harmadik felvonás művel majd. Ruhaváltogatás az elvegyülés érdekében, kajaszerzés, álcafesték, közelharc... Sorolhatnám még napestig, annyi biztos, hogy az MGS3 tökéletesítette a formulát. Emellett beütötték vele a végtelen pénz kódot is (legalább is, akkor azt hitték), ugyanis Solid Snake leváltása és Big Boss bevezetése hosszútávon nagyon gyümölcsöző ötletnek bizonyult. Üssetek, verjetek, az MGS3 véleményem szerint a legjobb Metal Gear játék a mai napig, a történet és a játékmenet kiváló összhangja, ami ötvözi az előzmények épületben lopakodós rafináltkodását egy teljesen új, izgalmas környezettel. Az MGS1 Foxhoundját nagyjából csak a Cobra Unit tudta megközelíteni, viszont, hogy végefőbossok közül az egész sorozatban a Boss volt a legérdekesebb, az hét szentség. A történet csavarjairól pedig inkább ne is beszéljünk, tökéletesen felforgatta az egész MGS-mítoszt. NA DE, vajon tényleg csak Kojima érdeme mindez? Haha, még mindig nem tartunk ott.

Ami ez után következik, azért lehet, hogy szétekéznek majd a népek, de nembaj. Így, érett(ebb) fejjel végigjátszva az összes Metal Geart, valahogy fura érzésem támadt. Mintha nem lenne teljesen koherens a sorozat. Mintha az első 3 rész (és a Portable Ops) után megváltozott volna valami. Hosszasan gondolkodtam, hogy mi lehet ez, amíg rá nem jöttem: a negyedik epizódtól kezdve egy kulcsember nem dolgozott már a játékokon. Ő nem más, mint Tomokazu Fukushima. Hogy ki ő? Kojima mellett az MGS-sorozat másik írója, egészen a harmadik rész befejeztéig. Sőt. Nem csak, hogy a sztorit írását köszönhetjük neki, ő volt az, aki az MGS-kánont igyekezett kordában tartani, ő végezte el a valós történelmi háttér fenntartásához szükséges kutatómunkát, nem mellesleg EGYESEGYEDÜL írta az MGS2-ben található, MGS1 eseményeit összefoglaló kis dokumentumot. Ez a játék oldalszámlálója alapján 324 oldalas, ám normál A4-ben "csak" olyan 60-at ölel fel. Nos, mivel az ilyen rövidke sztorik megalkotása mellett amúgy is rengeteg ideje maradt, így, a biztonság kedvéért a Sons of Liberty és a Snake Eater összes Codec-beszélgetést is kitalálta és papírra vetette, minden apró infóval, karakterkapoccsal, háttéranyaggal és egyebekkel. Több helyen is utána olvastam, hogy ez valóban igaz lehet-e (spoiler: igen), ekkor kezdett el a rózsaszín köd szertefoszlani nálam Kojimával kapcsolatban. Egyszerre elkezdtem megérteni, hogy hová lett midas touch a 3 után.

No, persze nem arról van szó, hogy minden, ami a Snake Eater után jött, az egy liter szar. Ezzel saját magam is szembeköpném, hiszen ettől a felfedezéstől csak úgy hirtelen nem változott meg a véleményem ezekkel a játékokkal kapcsolatban. A Metal Gear továbbra is a kedvenc sorozatom, azonban annyi biztos, hogy a 4 óta valami más lett. A Guns of The Patriots egy hollywoodi akció-dráma, Barátok Közt betétekkel és fanokat kielégítő lezárással. Benne volt mindenki, visszahoztak egy csomó dolgot, próbált újítani is meg nem is, ám valami más volt. Kojim már egy új irányba akart elmenni, ez érződött a 4-en. Az összes MGS közül ez volt a legnehezebb szülés (tudom, hogy ez a Phantom Pain körülményeit ismerve hihetetlen, de tényleg így van). Kojima ki nem állhatta ezt az epizódot, a fejlesztés egy katasztrófa volt, az engine a jó Istennek se akart működni, határidőről határidőre ugráltak (ez a making of videókból meg egy rakat interjúból ki is derül). Aki emlékszik a régi, 576-os MGS csoportra, az tudja, hogy már mindenki őrjöngve várta, hogy mikor jön már ez a nyomorúságos öregsznék és menti meg végre utoljára a világot. A 4-nek pontosan ugyan az volt a baja, mint a TPP-nek: túl hamar jelentették be.
Eddigre már persze a fél világ körbeszopkodta Kojimát, elkezdett spanolni az igazi filmes körökkel, csomó fura nyilatkozatot tett arról, hogy mennyire rendezne filmet, meg, hogy tök király lenne egy nindzsás-zombis Metal Gear, áthozta Ryan Paytont a Gears of War csapatból Fukushima helyére, hogy legyen váll melletti célzás a játékban (mást hirtelen nem tudok hozzá kötni). Egy szóval, ami eddig Kojima japán agyával elképzelt amerikai víziója volt, az most elkezdett direkt amerikaiasodni és ez látszott a karaktereken, a zenéken és a rendezésen. A Guns of The Patriots remek lezárása egy ilyen történetnek, de, ha úgy mész neki, hogy tudod a tényt, miszerint Kojima szívből utált minden egyes percet, amit ezen játék fejlesztésével kellett töltenie, észre fogod venni a hibáit. A nevetséges párbeszédeken át az erőltetett filmes poénokon keresztül a komikus Johnny-Meryl "szétlőnek de előadjuk a szerelmes álompárlövöldözést" jelenetig. Mindenesetre bezsebelte a 10-eseket, hozzátenném, mindezek ellenére is tök jogosan.

Na itt aztán elgurult a gyógyszer teljesen. Kojima (és csapata, ne felejtsük el, mert ez egy fontos részlet) nem hallatott magáról, majd derült égből villámcsapásként bejelentették a Metal Gear Risingot (villámcsapás, érted, Raiden, villámcsapás, namindegy). Köpködtek is egyből a jóemberek, miaz, hogy ikszbokszon lesz, ja nem, csak multiplatform, fuj de akkoris. Senkit nem zavart az ég egy adta világon, hogy tökre nem Metal Gear Solid akárhány a játék címe, meg, hogy egy teljesen más zsánert ragad meg. Onnantól kezdve, hogy a bűvös cím rákerült, nem menekülhetett. Szerintem a Konami marketingcsapata nagyjából gondolhatta, hogy valami hasonló fog történni (ja nem, biztos ez is Kojima volt), ezért kiküldték a nehéz fegyverzetet. Metal Gear Solid: PEACE WALKER, szólt a narrátor a trailer végén. Mindenki ujjongott (én pláne), co-op, PSP, a Sony fanboyok egymásnak verték örömükben, tehát nagyon adott volt minden megint a végtelen pénz kipörgetéséhez. Telt múlt az idő, nagyjából 343 órát beleraktunk a demóba, aztán egy szép napos napon csak kikerült a játék japán verziója. Mire az angolul beszélő változat megjelent, már 100 óra belekúszott a mentésbe és tény, ami tény: a Peace Walker a legtartalmasabb, legaddiktívabb MGS lett. Van azonban valami fura vele kapcsolatban. Kicsit olyan volt, mintha egy eddig komoly filmsorozat anime spinoffját néztem volna. A játék szinte teljesen családbarát lett (értsd: vér nuku), csomó termékmegjelenítést tartalmazott (legalábbis Japánban), ebből egyből meg is indult a botrány: mindenki lefizette Kojimát, a Konami meg a Famitsut, hát hogy lehetne már 100-ból 150 pontos a PW. Ja, amúgy a nyugati sajtó is annyit adott neki, okés, mindenki lenyugodott. Az tuti, hogy nagygépes játékokat megszégyenítő tartalom volt a PW-ben, ám valami mégis fura volt. Ez az egész Big Boss szál, mintha valami időhúzás lenne, vagy valami nagy kataklizma előfutáraként érkezett volna. Az egész rendezés, valahogy teljesen eltért a megszokott formulától, ám nem tett igazságot a 4 által a sorozaton esett csorbával. Sőt, még inkább megindult abba a bizonyos fentebb említett másik irányba. Kis túlzással azt is mondhatnám, hogy a játékmechanika fejlődése fordítottan volt arányos a sorozat misztikumának megtartásával. A Peace Walker utolsó negyede egy grandiózus giccsparádé volt lepkékkel, rosszul megírt, klisés karaktermonológokkal (Zadornov, anyám borogass) és fordulatos, de komolyanvehetetlen titkos főgonosszal. A tematika ezen felül mindenről szólt, csak a békéről nem (azon kívül, hogy mindenkinek beleszőtték a nevébe). Ezt a koncepciót ugyanis a Phantom Pain tökéletesítette, bár - sajnos - célt tévesztett és soha nem teljesítette be a küldetését. Amiről beszélek az nem más, mint a játéktörténelem egyik legnagyobb ötlete, amelyet az emberi természetnek köszönhetően soha nem tudtunk elérni, sőt a legtöbb játékos, aki nem merült bele nyakig az MGSV-be, nem is tud a létezéséről. Ez a Nuclear Disarmament nevű esemény. Ismét magam előtt rohanok, lassítsunk.

A Peace Walker tarolt. Az egyik legsikeresebb PSP játékként könyvelték el, Amerikában szerintem még a nagymamák is ezzel játszottak, így nem csoda, hogy Kojima ledobta a következő bombát. Elmondása szerint, a Peace Walkerből annyi sztorielemet kihagyott, amelyből kis túlzással egy rövidebb játékot meg lehetne csinálni. Csak számomra fura, hogy a Ground Zeroes a Peace Walker egyenesági folytatása, olyannyira, hogy szinte azonnal utána játszódik? Persze, itt azért el kell telnie két évnek, míg kiderül, hogy Kojima titkos "Project OGRE" című játéka valójába az MGSV. Micsoda meglepetés. Az MGSV koncepciója az egyik legfurább dolog volt videojátékos karrierem során, pedig én aztán imádom a furcsaságokat. Ground Zeroes, Phantom Pain, egyben jön, külön jön, megéri? Hónapokon át tartó sötétben tapogatózás után megkaptuk a választ: külön jön. A Ground Zeroes - szerintem - az MGS2 óta a legkomolyabban vehető, klasszikus(nak ható) Metal Gear. Sötét, szókimondó, nem finomkodik és nem happy enddel végződik. Tökéletes egyensúlyban van a játékmenet és a sztori, nem csoda hát, hogy mindenki hasonló dolgokat várt a Phantom Paintől. Persze, itt már elkezdődtek a gondok: a legtöbben fizetős demóként aposztrofálták a játékot és ki hibáztathatja őket? A cseppet sem egy kaptafa COD-ok és Fifák világában vérlázító parasztvakítás egy ilyen piaci koncepcióval előállni, ám már ekkor érezhető volt, hogy a Konaminak valamiért nagyon kell a lóvé és ezen az egy évvel korábban megjelent, egyébként a Platinum Games által fejlesztett, teljesen korrekt Metal Gear Rising sem tudott segíteni (hát nyilván, nem Metal Gear Solid volt a címe ugye).

A 2014 első negyedévében megjelent Ground Zeroes-t követően másfél évet kellett várnunk a folytatásra. A Phantom Pain minden nagy kiállításon kinn volt, végtelen merchandise készült a témában, Kojima ismét összetoborozta Hollywood apraja-nagyját, gyakorlatilag már csak Walt Disneyt nem keltették fel, hogy szóljon pár szót a játék érdekében. Ami teljesen felkúrta legtöbbek agyát az az olyan dolgokból fakadt, mint például a Ray Ban napszemüvegek utólagos beiktatása a játékba, azonban a harmadik fejezet és a még DLC-ként sem kiadott valódi befejezés teljes hiánya volt. Azt itt ismét leszögezném, hogy a TPP be van fejezve. Nem övezi semmi bullshit, nincs neki több mondandója annál, amit beleraktak, egyszerűen ennyi. Pont azért, mert ez a címe: fantomfájdalom. Azt keresi mindenki, ami nincs ott, Kojima egyfajta MGS2-t játszott ismét. A legnagyobb barmok az olyan játékosok/rajongók voltak, mint én. Megnéztünk minden trailert, felállítottunk egy bizonyos képet arról, hogy mi fog történni, minek hogyan KELL történnie, majd meglepődtünk, hogy nem azt kaptuk (már aki). Nem volt sem óriási nuclear jelenet, sem démonná válás, sőt. A játékost Big Boss képére formálták, a dolog lényege volt, hogy eggyé váljunk a karakterrel. Nem más mondja ezt el ugyebár, mint a valódi Big Boss a játék végén. Kojima ezzel tiszteleg a rajongók felé és egyben így engedi el a Metal Gear sorozat kezét. Te vagy Big Boss, haver, nincs már mit megtudnod itt. Az egész erre ment ki, a legnagyobb történeti csavar egy titkos kazettából derül ki, amire az országban nagyjából 20 ember volt kíváncsi, amely Big Boss és Zero viszályának valódi lezárása, amelyet utóbbi tesz meg egy nagyjából 2 perces magnószalag formájában. Ez, amennyiben átvezetőként készül el, akkorát robbant volna, hogy szerintem máig beszélnénk róla, ugyanis megborítja az MGS4 végét, egy lélekromboló, drámai utolsó szívszúrással. Ám, mivel ez nem így lett, örjöngtek az emberek: Quietet legtöbben tűzre dobták volna, Skull Face a legegydimenziósabb gonosz volt valaha, az új Metal Gear egy Gundam epizód gyengébb díszleteit idézte, meg úgy valahogy az egész tök fura volt a lángoló Volgintól a semmit nem csináló Oceloton át a szótlan Snake-ig (legalábbis sokan ezt állítják). Ebben vitát nem tudnék nyerni, a szerény véleményem, hogy ezen események sokasága nem a véletlen műve, szándékos provokáció Kojima részéről, hogy mindvégig benned legyen a "valami itt nem oké" érzés. Eltrollkodta az utolsó Metal Geart (is), ami vagy bejön, vagy nem. Annyi biztos, hogy már az első Phantom Pain trailer óta lehet tudni, hogy ez egy baromi nagy megvezetés, hisz már ott elmondják: nyisd ki a szemed. Pont úgy, mint Venom Snake a játékot megelőzően, mi is kómában voltunk, csak a játék végéig.
Mint kiderült, a Phantom Painből rengeteg minden kimaradt és ezt az emberek annak tudták be, hogy Kojima és a Konami összerúgták a port. Olyannyira de, hogy Kojima a TPP fejlesztésének vége felé már külön, elzárt irodában volt kénytelen szorgoskodni és viszontagságos történeteire egyből felfigyelt az internet játékostársadalma. Geoff Keighley könnyfakasztó beszédet mondott érte a Game Awardson, de azért persze mindezek ellenére bezsebelt a játék egy valag díjat. Viszont, itt álljunk meg egy pillanatra. Hányan gondoltak vajon bele, hogy a Konaminak mi nem tetszett? Mi volt az ok, amiért Hideo Kojima nevét le kellett vakarni az MGSV borítójáról?

Kojimának nagy szerencséje, ugyanis a játékosvilág imádja. A legzseniálisabb rendezők egyikeként tartják számon, lesik minden lépését, tweetjét, gyakorlatilag egy rocksztárként éli mindennapjait, akit szeretnek a gamerek, a kollégák, a szakma, Hollywood, a kiskutyád, na, de tényleg, kurva sokan. Akkor mi lehet a gond? Nos, a gond nem más, mint a látszat. Szinte biztos, hogy Kojima túl sokat tökölt a Phantom Painnel. Lefoglalta a Play Arts Kai figurákkal való roleplayezés, meg a Seiko órák próbálgatása, meg a Ray Ban szemüvegekben flexelés, meg a Puma legújabb kollekciójának promótálása. Csak egy dolgot felejtett el: ez a játék még közel sem volt akkor kész. Nem csak az utólagosan kimaradt dolgokról van szó, hanem például a trailerek által beharangozott, véres arcú Snake teljes nuclear módba borulásáról. Nem kaptunk semmit ezekből, de továbbra is fenntartom, hogy ez valahol a saját elvárásaink hibája is.

Mindenesetre valószínűleg a Konami üzleti divíziója nem örült annyira, hogy egy óriási büdzséből készülő játék, amelynek már meg kellett volna jelennie, még a fasorban sincs. Így, könnyen lehet, hogy behúzták a stoppot 2015 szeptemberére. Ez nem meglepő, hiszen az MGSV fejlesztési költségét nagyjából 50-80 millió dollár közé saccolják és ebben az olyan marketing nincs benne, mint a Puma, a Ray Ban vagy a Triumph, amelyek nagyjából 1 másodpercig láthatóak a játékban. Mindemellett ezen a pénzem 3 évig ültek, tehát, annak érdekében, hogy legalább nullszaldós legyen a mutatvány, meg kellett jelennie végre a játéknak. Komoly pénzek ezek, ahhoz túlságosan is, hogy egy ember egójához igazítsák. A videojátékozás, ha tetszik, ha nem, az AAA-szektorban mindenek felett biznisz. Egy olyan biznisz, amiből mindenki szeretne plusszosan kiszállni. Noha az MGSV nem teljesített rosszul, hisz több, mint 6 millió példány gazdára talált, a rossz döntések sorozata majdnem bedöntötte. A Konami főként abban hibás, hogy idő előtt hagyta elszabadulni a poklot: nincs rosszabb marketing egy játék számára, mint egy ilyen balhé megszellőztetése megjelenéshez közel. Természetesen mindenki szolidaritott Kojima mellett, ráírták a dobozokra a nevét, meg minden és innentől a Konami lett az egyetemes Lucifer, minden gonosz megtestesítője a világon. De felmerül a kérdés, hogy te, kedves játékos, mit tennél egy hasonló, kedvezőtlen üzleti helyzetben? Megszorongatnád kicsit a fejlesztőket, akik az alkalmazottaid (oké, Kojima alelnök volt) vagy hagynád, hogy elússzon a sok millió és majd ki tudja mikor visszaszerzed?

A Konami természetesen köznevetség tárgyává vált ezután, de azt tették, amit kell: mentették a menthetőt. És ne értsetek félre. Ki nem állhatom, hogy az olyan kedvenceimet járatják le nevetséges pénzbedobálós pachinko játékgépekkel, mint az MGS3 vagy a Castlevania Lords of Shadow, de ilyen szituban gyorsan vissza kell szerezni annyi pénzt, amennyit csak lehet. Eddig a pontig még sajnáltam is Kojimát, sőt, akár követeltem volna az illetékesek karóba húzását. Azonban ezután kibújt a szög a zsákból és kiderült, hogy Kojima is csak egy ember, akiből kibukik az indulat, ha úgy van. Mindez a Metal Gear Survive bejelentését követően történt, mikor is az újjáalakult Kojima Productions elkezdte ekézni az ötleteket és a történetet, amelyek a játékot övezik. Kojima értetlensége, hogy vajon a politikai fikcióban mit keresnek zombik (mert ugye, az MGSV fertőzöttjei nem viselkednek zombiként), sőt, eleve felháborítónak tartja, miszerint neki ehhez semmi köze. Nem is emlékszem ki akart kiborgnindzsás-zombis-kaszabolós Metal Geart korábban. Mindenki jót nevetett ezeken a dolgokon, egy bizonyos kis társulatot kivéve: a Survive fejlesztőcsapatát.

És most ugrik a majom a vízbe. Ugyanis: egyik Metal Geart sem Szent Kojima csinálta egyedül, két kis kezével. Közel sem lehetett volna ekkora sikere, ha a géniusza mögött nem áll 20 évig egy olyan fejlesztőcsapat, amilyen az ő rendelkezésére állt. Az MGS2 esetében említett példa csak egy volt a sok közül: nem minden játékmechanikai ötlet az ő fejéből pattant ki, amelyre egy trailer során azt mondhattad, hogy AZTAKURVA! Kojima egy zseni, továbbra is az egyik kedvenc rendezőm, a videojátékok világában lefektetett munkája pedig megkerülhetetlen. Azonban a mártír státusz nem áll jól neki. Nem azzal van a gond, hogy leugatta a Konami új játékát, amit az ő agyszüleménye alapján készítettek. A korrekt dolog ebben az esetben az lett volna, hogy csendben marad és megtiszteli azt a csapatot, amely neki dolgozott két évtizeden keresztül. És, ha már tematika: a Metal Gear Survive tökéletesen építi fel a sajátját. Egy csapat harcedzett katonáról szól, akiket elhagy a vezérük, akikre felnéztek és egy idegen világba zárva kell túlélniük úgy, ahogy tudnak. Kojima menesztését követően pontosan ez történt a Metal Gear fejlesztőcsapatával. Most jöhetne nekem bárki azzal, hogy el lehet menni máshova dolgozni, azonban ez nem ilyen egyszerű. Nem mindenki Kojima vagy Shinkawa, hogy azonnal kapkodjanak érte a stúdiók, nem mindenki teheti meg, hogy eldobja a biztos megélhetést és rocksztár életet válasszon, ha úgy adódik. Vannak egyszerű emberek az ilyen csapatokban, akik a családjuk eltartásának érdekében dolgoznak, ha tetszik nekik a koncepció, ha nem.

A Konami fogta azokat az elemeket, amelyeket a játékosok imádtak a régebbi Metal Gearekben, a projekt élére rakták a Kojima utáni második embert, Yuji Korekadót (aki továbbra is mentoraként tekint Kojimára) és megbízták a csapatot, hogy rakjanak össze egy mai igényeknek megfelelő, gyorsan elkészíthető, eladható multiplayer túlélőjátékot. Ezzel semmiképp sem azt akarom mondani, hogy a Survive egy tökéletes gyöngyszem és megmenti a játékosok lelkivilágát. Minden bizonnyal egy objektív tesztelő valahol 5 és 7 pont közötti értékelést fog neki adni (ezt a béta és az eddig ismert információk alapján saccolom), ami maximum a közép-plusz kategóriába sorolja. A probléma itt az elvvel van: legtöbben az esélyt sem adják majd meg neki, mert előítéletekkel vágnak neki. Ha nem lenne ott a neve előtt a Metal Gear felirat, valószínűleg normális(abb) bánásmódban részesülne, ám így szinte eleve halálra van ítélve. A gond az, hogy Kojima a lejárató nyilatkozataival szembeköpte egykori "bajtársait", akiknek a sikere jelentős hányadát köszönheti. Mert egyedül ezt nem tudta volna véghezvinni, maximum, ha könyvet ír. Mindez kihat a játékosokra is. Szemét, álszent banda egy részük, főleg a Metal Gear-rajongók. Nullkilómétert követően szarozzák a Survive-ot, esélyt sem adva neki, csak mert nincs rajta, hogy "A Hideo Kojima Game". Mindenesetre én azt mondom, hogy mind a Ghost Babel, az AC!D és a Rising is remek játékok voltak, amelyek érdekes új nézőpontból közelítették meg az ismert formulát. Nem szabad egy emberrel összekötni egy művet, csak azért, mert az ő nevét hallod a legtöbbször. A Survive-on is emberek szorgoskodtak és, ha másért nem, akkor ezért nem ártana megadni nekik a tiszteletet. Ők dolgoztak a kedvenc játékaitokon is.
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
32. JediEco  Szerkesztő
2018.03.05. 15:34:59
LV3
Ejj, nem semmi egy írás lett ez, 10/10, bravo!!! Sok ilyet még!!!!
"Néha tanácstalan vagyok, mint egy kisközség!"
31. GrayFox  Szerkesztő
2018.03.04. 17:55:45
LV9
Válasz 17. Masamune üzenetére:
Megtortent, pont, amire szamitottam. Mondjuk metan az is meger egy miset, hogy hanyan adtak 1 pontot kiprobalas nelkul, csak azert, mert "fuck Konami".
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
30. GrayFox  Szerkesztő
2018.03.04. 17:54:26
LV9
Válasz 25. ALF22 üzenetére:
Mondjuk sztem, ha mar Uedat megemlitetted, nala tenyleg sokkal "egyszemelyesebb" ez az egesz, mikt Kojinal (ettol fuggetlen mindketten geniuszok).
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
29. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.04. 12:43:24
LV25
Válasz 28. ColdHand üzenetére:
Jah oké.
LV426
28. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.04. 03:02:56
LV22
Válasz 23. Greg üzenetére:
Mivel a játék egy spin-off nem feltétlenül szükséges, hogy bekapcsolódjon. A kiindulópont a Ground Zeroes, onnantól a maga útját járja.
...a többit képzeld hozzá.
27. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.04. 03:01:27
LV22
Válasz 24. VictorVance üzenetére:
Tökéletes megfogalmazás!
...a többit képzeld hozzá.
26. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.03.04. 00:47:25
LV14
Válasz 21. Greg üzenetére:
En mindig vagom a temat!
"Na de Gyurma Gyuszi!"
25. ALF22  Son of Liberty
2018.03.03. 21:17:17
LV26
+1
-1
Váóó
Kívülállóként hihetőnek tünik. Nem védem a kiadókat,de álszent dolognak tartom a "gonosz kiadó" kikiáltást amúgy is. Meg hogy a pénzről szól az ipar nekik. Há mi a francról szólna. Milliós költségekkel szemben ott áll a játékostömeg akik meg fizetni nem akarnak. A piactörvény úgyis mindent eldönt.

Kojimat sose csíptem. Ahogy ueda is túlhypeolt számomra. A játékok tetszenek,de az egyszemélyes bálványozás már nem.
24. VictorVance  Szerkesztő
2018.03.03. 19:39:47
LV18
Válasz 23. Greg üzenetére:
Nem kell ebbe többet belelátni, ami, a Konami akar még egy kis pénzt keresni az MGS neve okán, ezért összehozta a Survive-ot, ahol már megvolt az engine, így annyira sokat nem kellett vele dolgozniuk. Így született egy olyan játék, ami önálló címnek erős közepes, némi szórakoztatási faktorral, MGS epizódnak viszont értékelhetetlen.
Örülünk?
23. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.03. 15:49:43
LV25
Válasz 22. ColdHand üzenetére:
Ez így még rosszabbul hangzik. Hogy kapcsolják bele az MGS-be ?! Vagy nem is kell hogy belekapcsolják...
LV426
22. ColdHand  Szerkesztő
2018.03.03. 14:26:33
LV22
Válasz 18. Greg üzenetére:
Nem az MGS világában játszódik, hanem egy másik világban, vagy dimenzióban.
...a többit képzeld hozzá.
21. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.03. 10:06:08
LV25
Válasz 19. Masamune üzenetére:
Amúgy tök jó hogy "átjött" a lényeg. ;)
LV426
20. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.03. 09:59:49
LV25
Válasz 19. Masamune üzenetére:
Véletlen írtam el, természetesen Duty akart lenni.
LV426
19. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.03.03. 08:29:16
LV14
Válasz 18. Greg üzenetére:
Pedig a Call od Dutt-rol sok jot hallottam. Nem ertem miert huzod le.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
18. Greg  PlayStation.Community tag
2018.03.03. 03:36:50
LV25
Ez a Survive valóban halálra van ítélve a részemről is. Az egész ötlet kb annyira illik az MGS világába mint mondjuk Songoku egy Call of Dutt-ba. Óriási mellélövésnek érzem... de majd kiderül mi lesz.
LV426
17. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.03.01. 07:31:14
LV14
Válasz 13. GrayFox üzenetére:
Egyebkent, erdemes megnezni a teszteket a jatekrol.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
16. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.03.01. 07:30:01
LV14
Válasz 15. quaid77 üzenetére:
Hjaaaaa.... honnan?
"Na de Gyurma Gyuszi!"
15. quaid77  PlayStation.Community tag
2018.02.26. 19:48:01
LV3
Honnan veszed, hogy Ryan Payton az Epicnek dolgozott?
14. MrZ  La Peste Noire
2018.02.25. 21:29:20
LV12
5csillag
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
13. GrayFox  Szerkesztő
2018.02.21. 18:41:00
LV9
Válasz 10. Masamune üzenetére:
Én ezt itt inkább annak tükrében hoztam fel, hogy mennyire imádja a fanbase köpködni ezt a játékot, meg szarozni, meg mindenki anyját szidni, aki dolgozott rajta, holott ez ugyan az a csapat, akik összerakták nekik az eddigi MGS-eket. Kojimának nyilván voltak okos húzásai, nem véletlenül emelkedett fel a Konami ranglétráján, de mindkét oldalnak voltak hibás húzásai, neki is és a cégnek is. Az a baj, hogy ennek az utóhatásai már nem azokon csapódnak le, akik a felelősök voltak. Érdekes, hogy mennyire meg tud ölni egy közösség bármilyen szellemi terméket már a megjelenése előtt.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
12. GrayFox  Szerkesztő
2018.02.21. 18:37:18
LV9
Válasz 11. martin üzenetére:
Van a Phantom Painben egy (elvileg) behozható titkos esemény. Mindenki tud a játékban nuke-ot építeni, amikor pedig bemész a másik bázisára online, el tudod ezt lopni és leszerelheted. A koncepció az, hogyha a világon minden játékos elkészített nuke-ját leszerelik, beköszönt a béke. Ez az egyik titkos befejezés, amihez egy titkos videó is van, de két év alatt eddig nem sikerült megcsinálni, sosem csökkent nullára az atomok száma.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
11. martin  Főszerkesztő
2018.02.21. 18:15:56
LV27
Válasz 7. Onimushaman üzenetére:
??
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
10. Masamune  PlayStation.Community tag
2018.02.21. 16:55:08
LV14
+3
Az teny, hogy amiota felkapott lett Koji, azota eleg OG lifestyleban nyomja. Azonbelul, hogy zsenialis, gondolom rengeteg allurt kapott fel. De azt elfelejtik sokan, hogy 2011-tol o volt az alelnoke a KDE-nek. A fejlesztes mellett rengeteg idot feccolt bele a social managementbe, kapcsolathalot epitett es rengeteg tamogatast szerzett kulonfele divat es egyeb kiegeszitoket forgalmazo cegektol (Puma, JFRey, Seiko,Triumph, etc... ezek azert komoly penzeket raktak szerintem a Konami zsebebe) es olyan statuszba emelkedett amit szerintem a szakmajaban, foleg Japanban, senki sem mondhat el magarol. Ahhoz nagyon elvakultnak kell lenni, hogy azt mondjuk a Metal Gear szeria, az csakis neki koszonheto. Ez butasag. De kreativkent mindenkeppen elvitathatlan erdemei vannak. Mellesleg erdekesseg, hogy az o jatekainal szinte filmipari dicseretkent csak ot emlegetik. Azt pl. sokszor szinten elfelejtik megemliteni, hogy a muveszi reszrol van egy hihetetlenul tehetseges figura mellette, akit Yoji Shinkawanak hivnak. O az a Konaminak mint Nomura a Square-Enixnek. Es azt is elfelejtik sokan, hogy abszolut reszt vesz a karakterek kidolgozasaban, a szemelyiseguktol kezdve a legaprobb reszletekig. Amikor eloadast tart mindig rengetegen latogatjak, mert fantasztikus muvesz. Ott van meg a Yuji Korekado aki gyakorlatilag izmokat es vazat adott a sorozatnak es meg sorolhatnam.

A Survive-hoz en ugy allok, hogy pont az hianyzik nekem belole ami miatt szerettem ezt a sorozatot. Ettol fuggetlenul biztos vagyok abban, hogy lesz olyan aki jol fog szorakozni vele. En a betat sem csiptem.

A Konami megdoglesztette rengeteg sikeres franchise-jat. Es remek pachinko gepekben tette oket halhatatlanna. Azt tudni kell roluk, hogy egy az elet es a szorakoztatas sok teruleten jelen vannak. Hogy miert dobtak ki Kojimat es a teljes Kojipro-t arrol lehet talalgatni, de frankot tudni nem. Koji nagyon tiszteletremeltoan nyilatkozott a szakitasrol. Arrol, hogy pontosan mi tortent azt o tudja es a Konami boardja. En magamban mar lezartam ezt a temat, az MGS eletem egyik nagyon szep gyongyszeme, aminek a gyujtemenyem allit emleket.
"Na de Gyurma Gyuszi!"
9. GrayFox  Szerkesztő
2018.02.21. 16:53:17
LV9
Válasz 1. Lucsy üzenetére:
Csak most, csak itt, csak Önnek!:D
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
8. GrayFox  Szerkesztő
2018.02.21. 13:09:29
LV9
Válasz 7. Onimushaman üzenetére:
Olvastam, de elvileg véletlen volt, a Konaminál sem tudják, hogy mi aktiválta. Az a játéktörténelem megold(hat)atlan rejtélye marad.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
7. Onimushaman  Szerkesztő
2018.02.20. 23:27:06
LV24
Arról hallottál, hogy az atom semlegesítő videó aktiválódott a közelmúltban?
señor
6. Onimushaman  Szerkesztő
2018.02.20. 23:26:10
LV24
Vicces, hogy a sok MGS2 köpködő tavaly hogy beleásta magát a cumóba.
señor
5. GrayFox  Szerkesztő
2018.02.20. 15:34:53
LV9
Válasz 4. martin üzenetére:
Minden cameora nem emlékszem, tudod, hogy pörög a biznicc, bástya.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
4. martin  Főszerkesztő
2018.02.20. 15:03:56
LV27
+1
Elfelejtetted megemlíteni, hogy megint szerepelsz egy játékban...
http://playstationcommunity.hu/note/18880
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. zodiac55  PlayStation.Community tag
2018.02.20. 06:55:50
LV12
+1
Totálisan egyetértek. Nekem alapvetően - a beta alapján - a játék maga nem tetszett, de azt hozzáteszem rögtön, hogy egyedül estem neki. Többen játszva biztos más.

Az írás meg parádé, főoldal!
"Si vis pacem, para bellum."
2. ColdHand  Szerkesztő
2018.02.20. 04:34:46
LV22
+1
Ennek ki kellene mennie cikknek!
...a többit képzeld hozzá.
1. Lucsy  PlayStation.Community tag
2018.02.20. 01:07:39
LV12
+1
Funf csillag, imadlak bazmeg.
nagy volt a pofam, elnezest kerek
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV9
Szerkesztő
PSC Kredit
1623 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Trén
Fórumhozzászólások száma:
1435 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
979 db
Utolsó belépés:
2019.08.23. 17:17:03
Regisztráció ideje:
2008.10.12. 15:22:49
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea

PlayStation®Network Online ID