PlayStation.Community Blog ›› VictorVance

10 hozzászólás

2015.10.25. 22:25:46

Utolsó hozzászólás: VictorVance

2015.10.28. 18:50:39

Megosztás
Értékeld a blogot!
Sicario – A bérgyilkos (Sicario – 2015)
Az emberrablási ügyekre specializálódott FBI ügynök, Kate Macer (Emily Blunt), és csapata egy átlagos bevetésre indulnak Arizonában, egy átlagosnak tűnő napon, azonban az akció tragikus kudarccal zárul. Bombarobbanás miatt két kommandós meghal, a lerohant házban pedig falba temetett, rothadó hullákra bukkannak. Kicsivel később kiderül, hogy a holttestek a mexikói Sonora kartellhez köthetőek, amely a drogcsempészettől az emberrablásokon, kínzásokon át a kivégzésekig a szervezett bűnözés minden területén jelen van a közép-amerikai régióban. Az eset után a kapitányságon váratlanul ismeretlen hivatalos személyek tűnnek fel, köztük a feltehetően CIA-s Matt Graver (Josh Brolin), és a láthatóan latin származású Alejandro Gillick (Benicio del Toro), akik arra kérik Kate-et, hogy legyen egy szigorúan titkos, különleges egység tagja, akik arra készülnek, hogy egyszer s mindenkorra megtörjék a kartell hatalmát. A mexikói bűnbanda megfékezése egyre nehezebb feladat, és mivel Arizonában csak a felszínt kapargatják, Kate elvállalja a feladatot, és nemsokára a mexikói Juarez-ben találja magát, egy olyan véres háborúban, ahol az ellenfél semmilyen szabályt nem tisztel, és könyörtelen módon intézi el mindazokat, akik az útjukba állnak. A kegyetlen vérfürdőben azonban Kate rájön, hogy senki sem az, akinek látszik, és hogy a jónak mondott oldal is összetettebben értelmezi az igazságszolgáltatás fogalmát.

Szép lassan már ott tartunk, hogy a kanadai rendező, Denis Villeneuve egy-egy új filmjének bemutatója valóságos esemény lesz. Piros betűs ünnep a naptárban, amire megelőlegezett bizalommal, és nagy várakozással készülünk. A Fogságban direktora ezúttal kissé más vizekre evezett, pontosabban délebb tájékra, ahol az USA, és Mexikó nap, mint nap véres, és sok áldozatot követelő háborút folytat a különböző, becsületet, erkölcsöt nem ismerő drogkartellekkel, akiknél egy hivatalos személybe golyót röpíteni nem tabu, hanem dicsőség. Mára már a két ország közti határvonal lett a 21. század vadnyugata. Csak itt hatlövetű pisztolyok, és lovak helyett az amerikaiak gépfegyverrel, és fekete terepjárókkal indulnak csatába, kalap helyett golyóálló mellényt viselnek, az indiánokból mexikói vérebek lettek, akiknél a kegyetlenség nem ismer határokat, előszeretettel akasztanak fel szerte a városaikban megcsonkított hullákat elrettentésként, az ottani lakosságot pedig már különösebben nem is nagyon foglalkoztatja, ha egy-egy focimeccset távoli fegyverropogások szakítanak meg. A film első perceiben az FBI kommandósai megrohamoznak egy drogbarlangot, mintha egy westernfilmben lennénk, csak ez a verzió legalább háromszor olyan kegyetlen, és cseppet sincs benne semmiféle melankolikus romantika, csupán a nyers valóság. Percek alatt iszonyúan nyomasztó feszültséget teremt a film, a megkapó, száraz, és mindenféle cicomázás nélküli képek megalkuvást nem tűrő módon berántják a nézőt. A Sicario, bár elsőre egy átlagos akciófilmnek akar tűnni, valójában sokkal több annál: nélkülöz mindenféle hatásvadászatot, ami jellemző a zsánerre, nincsen akcióorgia, látványos pufogtatások, csupán a sötét, baljós hangulat, amely mindvégig igazi túlvilági démonként uralkodik a filmen.

A kiváló operatőri munka lírai hangvételű képkockákkal mutatja be az első látásra végtelennek tűnő szikár, sziklás sivatagot, és a Mexikó városában jelen lévő brutális nyomort, az összkép pedig egyszerre meseszép, és fenyegető is. Ahogy a kamera légi felvételben szép lassan pásztázza Juarez lövöldözésekben gazdag, erőszakos utcáit, az olyan különleges atmoszférával ruházza fel a filmet, hogy mi is feszültséggel telve érezzük, itt valami történni fog, valami rossz. Bámulatosan találkozik egymással a szépség, és a brutalitás. A méltán elismert Roger Deakins képei egy teljesen más világba vezetik be a nézőt. Egy olyan világba, ahol semmilyen, általunk ismert szabály nem érvényes, a határok teljesen elmosódtak, a moralitás kiment a divatból, ahogy törvény sincs már, se az erkölcs, se a józan ész nem dominál. Az egész egy őrült, erőszakos, átláthatatlan, pokolszerű forgatag lett, az emberélet pedig itt már réges-rég nem számít. És ehhez az alaphangulathoz vegyük még hozzá Jóhann Jóhannsson horrorisztikus benyomást keltő zenéjét, ami után tényleg úgy érzi a néző, hogy a pokol valamelyik bugyrában van, ahol az ördög ember alakot öltött. Mintha nem is egy akcióthrillert, hanem egy horrort néznénk. Rendezésileg pedig szintén zseniális a film, a cselekmény mindenféle sallangtól mentes, nem mondanak benne nagyokat, ellenben mégis feszesek a dialógusok, Villeneuve a lassabb tempót részesíti előnyben, nem siet el semmit. Időnként egy-egy karakter arcát sokáig fürkészi a kamera, és az ehhez hasonló rendezői megoldásoktól némi művészfilmes beütés vehető észre. de a Sicario egész játékideje alatt megbízhatóan egyensúlyozik a művészi, és a kommerszebb határvonal között. Azonban a fokozatos tempója, és elvont megvalósítása miatt mégiscsak inkább rétegfilm marad.

A film azonban nagyrészt a színészei miatt az, ami. Három, jellemében egymástól gyökeresen eltérő embert mutat be, más előélettel, háttérrel, és világszemlélettel, látszólag egy oldalon állnak, céljuk ugyanaz, azonban azt mindegyikük másmilyen módon szeretné elérni. Ugyanakkor mindegyik főszereplő nagy jelentéssel bír, velük szemléltetik azt a végtelen, kibogozhatatlan hálót, amiben nagy szerepet kap a politika, az bűnözés, és az igazságszolgáltatás is – ezek az egymástól távol álló dolgok mindentől függetlenül gyomorforgatóan fonódnak össze. Emily Blunt remekül kelti életre az idealista főhősnőt, aki mindig a nagykönyvben leírtakat követte, egész addigi életében szabályszerűen járt el, erős személyiséggel felruházott, hiteles, kemény karakter, ugyanakkor sebezhető is. Szép lassan rájön, hogy maga is eszköz ebben a hatalmas sakkjátszmában, csak egy elhanyagolható fekete pont, akit felhasználnak, bábuként mozgatnak, de emellett bármikor képesek lennének feláldozni is a cél érdekében. Josh Brolin a szokásos, vigyorgó, foglalkozásáról rébuszokban beszélő titkos ügynök szerepkörében tetszeleg, del Toro pedig rejtélyességével maga a megtestesült kifürkészhetetlenség, akinek a jelenlegi személyiségét a drogháború alakította olyanná, amilyen. Az ő jelenetei viszik a prímet egyébként, egyik pillanata sem lóg ki az összképből.

A Sicario zseniális alkotás, és úgy lett az, hogy gyakorlatilag semmi újat nem mond el arról a témáról, amiről szól. Láttuk ezt már százszor, és százegyedszer is bemutatják nekünk, viszont olyan különleges, elvont, és nyomasztó stílusban, ahogy arra kevés példa van a filmművészetben. A maga rettenetesen erős lezárásával az idei év egyik legjobb filmje lett: a lassabb tempó ott sem pörög fel igazán, de a néző figyelmét annyira elkapják a jelenetek, hogy észre sem veszi az eltelt időt. A szálakat elvarrják, a megbosszulandó sérelmeket megbosszulják, ugyanakkor mégis keserű szájíz marad a végén, a jók nem dicsőülnek meg, és nem ünneplik őket, az igazságot pedig cseppet sem klasszikus értelemben szolgáltatják. Nem változik érdemben semmi, marad a szélmalomharc, és egy olyan háború, aminek soha nem lesz vége.

90%
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
10. VictorVance  Szerkesztő
2015.10.28. 18:50:39
LV18
Válasz 9. Totoro üzenetére:
Nincsmit, szívesen! :) Már csak del Toro miatt is érdemes megnézni, zseniálisat alakít megint.
Örülünk?
9. Totoro  PlayStation.Community tag
2015.10.28. 18:18:45
LV6
Nagyon jó szereplők egy helyen! Josh Brolin nekem a Nem vénnek való vidék és az Amerikai gengszter óta kedvenc. Benicio Del Tororól már nem is beszélve! Köszi az írást! :)
Mirror, mirror on the wall..
8. zola0306  SonsOfSaRock
2015.10.27. 22:24:57
LV15
Válasz 2. martin üzenetére:
Hasonló téma,ha érdekelne:

http://port.hu/article/37566
"Nem isten az ami ilyennek teremtett!"
7. Peti85  PlayStation.Community tag
2015.10.26. 17:46:20
LV3
+1
Tegnap néztem meg. Nagyon jó film!
6. CountofHell  PlayStation.Community tag
2015.10.26. 12:59:08
LV14
Jó film de mostanában hanyagolják a túl divatos happy endingeket.
Én egy hatalmas csavart azért tettem volna bele a film végére annak ellenére, hogy van egy kellemetlen meglepetés. Emily-nek keményebb szerepet osztottam volna, Tom Cruise mellett jobban játsszott.

Ettől a rendezőtől a Fogságban sokkal jobb és keményebb film.
PSN - CountofHell_HUN
5. martin  Főszerkesztő
2015.10.26. 12:23:58
LV27
Válasz 3. taron üzenetére:
Mondjuk nekem 100-ból 1 film jó, ha tetszik.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
2015.10.26. 10:42:23
LV5
belenéztem az elejébe, és nem tudtam eldönteni, h kell e ez nekem vagy sem. de asszem most majd megnézem, ha már ennyire jónak tartod.
3. taron  PlayStation.Community tag
2015.10.26. 09:23:38
LV5
Válasz 2. martin üzenetére:
látom főnök ebben nem egy az ízlésünk:)
játékokban viszont szinte ugyanaz
Ar0nka
2. martin  Főszerkesztő
2015.10.26. 07:12:30
LV27
+1
Na, ezt láttam. Végre egy király film annyi tucat szar után. Nagyon bejött.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. taron  PlayStation.Community tag
2015.10.25. 22:40:40
LV5
Tegnap néztük.....ritka szar egy film majdnem eret vágtunk alatta....a csaj csak azért van benne hogy kattogjon....10% max
Ar0nka
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV18
Szerkesztő
PSC Kredit
15651 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Vlagyimir
Fórumhozzászólások száma:
5833 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
4664 db
Utolsó belépés:
2019.06.17. 19:33:59
Regisztráció ideje:
2009.09.21. 14:17:16
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea