PlayStation.Community Blog ›› VictorVance

16 hozzászólás

2015.08.29. 17:41:27

Utolsó hozzászólás: soliduss

2015.08.31. 13:06:44

Megosztás
Értékeld a blogot!
"A mi világunkban az abszolút igazság nem létezik. Ami a dolgokat megváltoztatja nem az hogy tudjuk-e az igazságot, vagy tévedünk. Ami számít, az a hitünk mélysége. Ne foglalkozz ezekkel a szavakkal... Találd meg mi van mögöttük, és dönts az életedről."
Az ezredforduló eljövetelével a technológia rohamos iramban fejlődött, ahogy a videojáték ipar is egyre kiterjedtebb, népszerűbb lett, és ennek köszönhetően pedig hatalmas üzlet is. Egyre több ember lakásába költöztek be a különböző játékkonzolok, a következő lépcsőfokot azonban a 2000-ben megjelent PlayStation 2 jelentette, mely minden eddiginél szebb, és élvezetesebb alkotásoknak jelentett táptalajt, a különböző cégek, fejlesztők pedig maradéktalanul ki is aknázták a gépben rejlő minden addiginál hihetetlenebb teljesítményt – az már cseppet sem meglepő, hogy a fekete masina minden idők legkelendőbb játékkonzolja lett végül, a maga 150 millió eladott példányával. A fejlesztők egyre-másra akartak játékokat készíteni rá, az akkoriban szupersztárrá váló Hideo Kojima is meglátta a lehetőséget a PS2-ben, így a következő MGS már ezen a platformon jelenhetett meg – később azonban napvilágot látott a Metal Gear Solid 2: Substance, ami egy bővített változata volt az alapjátéknak, és PS2-n kívül Xbox-ra, és PC-re is kijött. A Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty címen érkezett folytatás 2001 végén került a boltok polcaira, és a nevét nem hazudtolta meg: hatalmas siker lett, mind eladásilag (mindmáig több mint 7 millió darab kelt el belőle, vagyis eddig ez a csúcstartó epizód az MGS sorozatból), mind kritikailag. Azonban ha már kritikai sikerről beszélünk, nem árt csak úgy lábjegyzet-szinten megemlíteni, hogy még így, lassan 15 évvel a megjelenése után is ez a legvitatottabb MGS játék. Nem véletlenül, Kojima gyakorlatilag szembement minden rajongói elvárással, és ahelyett, hogy egy hagyományos, „igazi” második részt csinált volna, valami olyat hozott, ami talán még tőle is szokatlan, és meglepő volt – legalábbis abban az időben biztosan, de erről majd később.

A Metal Gear Solid óriási sikere okán a folytatás fejlesztése már sokkal ambiciózusabb vállalkozás volt: a játék büdzséje 10 millió dollárra rúgott, a Konami minden zokszó nélkül megelőlegezte a bizalmat Kojima-nak, és a csapatának, akik gyakorlatilag teljesen szabad kezet kaptak. Ez a mentalitás egyébként igencsak szokatlan ettől a kiadótól, még egy Kojima szintű zseni esetében is, nem is hazudtolták meg magukat, amikor néhány kreatív nézeteltérés után nemrég arra jutott a két fél, hogy szépen megválnak egymástól – de ez már egy másik történet. Vissza a 2000-es évek elejére: a fejlesztőcsapat jelentősen bővült, a céljuk pedig, hogy egy minden eddiginél filmszerűbb videojátékot készítsenek, ami akár egy hollywoodi blockbusternek is tökéletesen megfelelne. Többek közt ezért döntöttek amellett, hogy a Sons of Liberty zenéjét egy tapasztalt, mozifilmekben már jártas szerzőre bízzák: Harry Gregson-Williams több híres hollywoodi filmhez is komponált már, és második MGS játék dallamait is a megszokott profizmussal készítette el – ez olyan zenéket eredményezett, amiket még ma is ott őrzünk agyunk egyik rejtett zugában, és gyakran dúdolgatjuk unalmas perceinkben. Ezeknek a különböző összetevőknek pedig az lett az eredménye, hogy ez az epizód már valóban filmszerű volt, és hihetetlen szép vizualitással, látványvilággal rendelkezett. Realitás a köbön. Csak úgy mellékesen, Kojima eredetileg a játéknak a Metal Gear Solid III címet adta volna, a „III” jelölés Manhattan három legmagasabb felhőkarcolóját szimbolizálta volna – egyedi ötlet, azonban a laikusok számára elég nagy kavarodást okozott volna, főleg az igazi harmadik felvonás megjelenése után.
Ha már a japánok a videojátékok következő lépcsőfokát szerették volna megalkotni, akkor miért ne vennék bele ebbe a komplex történetet is, ami már az előző részben is képviseltette magát. Ugyanakkor Kojima még egy annál is nagyívűbb sztorit akart elmondani, ezért telezsúfolta az alkotást rengeteg mondanivalóval, mögöttes tartalommal, magvas gondolattal, karakterrel, és még rengeteg mindennel, ami után nem csoda, hogy megjelenésekor a videojátékos sajtó értetlenül vonogatta a vállát, mert a legtöbben egyszerűen már a végigjátszás első negyedében elvesztették a fonalat, és ahelyett, hogy a végére összeállt volna bennük a kép, csak még jobban lett bonyolítva a már egyébként sem könnyen emészthető cselekmény. Két évvel járunk az első MGS történései után, 2007-ben: Solid Snake immár nem az amerikai hadsereg tagja, szabadúszóként tevékenykedik Hal Emmerich-el egy Philantropy nevű szervezetben, céljuk a világon fellelhető összes Metal Gear modell elpusztítása. Tudomást szereznek róla, hogy nemsokára egy új Metal Gear-t, a RAY-t fogják egy tankhajón a New York-i öbölbe szállítani. Ez az új típus gyakorlatilag egy anti-Metal Gear, amit a haditengerészet fejlesztett ki. Snake behatol a hajóra, azonban nemsokára megjelennek az oroszok, és Revolver Ocelot is, aki, mint kiderült, saját karja helyére varratta a halott Liquid Snake végtagját, és ő is az új Metal Gear-re pályázik. Az akció balul sül el: Ocelot megszerzi a RAY-t, a hajó elsüllyed, Snake meghal, a testét meg is találják, és az egész terrorcselekményt a nyakába varrják. Az incidens után több ezer liter olaj kerül az óceánba, ezért a kormány megépíti a Big Shell nevű szennyezéstisztító létesítményt, amit két évvel később, 2009-ben elfoglal egy Szabadság Fiai nevű terrorista csapat. A csoport sorai közé tartozik egy orosz katonai magánhadsereg, és a Dead Cell nevű különleges osztag, ami egykori SEAL-tagokból áll, vezetőjük az információk szerint pedig maga Solid Snake, akit mindezidáig halottnak hittek. Közel 30 túszt ejtettek, akik közé tartozik az USA elnöke, James Johnson is, 30 milliárd dollárt követelnek, ellenkező esetben elpusztítják a Big Shellt, mely az óceánba kibocsájtott olaj, és a tisztítószerek kigyulladása miatt a történetelem legsúlyosabb természeti katasztrófát jelentené. Roy Campbell ezredes az újjászervezett FOXHOUND egyik újonc tagját, Raiden-t küldi a terroristák likvidálására.

Ismerős a sztori? Nem véletlenül. Első látásra Kojima a Metal Gear Solid történetét hasznosította újra, csak más szereplőkkel, több fordulattal, de valójában ugyanazokkal a szituációkkal, és elemekkel. Ugyanakkor a legelső benyomás egyáltalán nem helytálló, de ez majd a későbbiekben derül ki, ahogy a játékos egyre jobban belemélyed az igencsak komplex, már-már túlságosan bonyolult sztori hálójába, és szép lassan minden értelmet nyer, ami elsőre csupán önismétlésnek tűnt. A Sons of Liberty kétségtelenül a legkomplexebb epizód a széria történetében, és egyben minden idők egyik legösszetettebb videojátéka is. Nagyon könnyű elveszíteni a fonalat a cselekményben, rengeteg csavar, tucatnál is több fordulat, megannyi karakter – kissé túlzsúfolt, és talán néhány fokkal bonyolultabb, mint kellene. Egy rakás kérdést tesz fel, alig válaszol meg valamit, és ezek a válaszok is sokszor újabb csavarokba fordulnak, amiket eléggé nehéz kibogozni, még annak is, aki amúgy keni-vágja az MGS univerzumot. Sok kritika érte ezért a Sons of Liberty-t, azonban megvolt ennek a dolognak a jó oldala is. A történetben fellelhető kérdéseknek, és fordulatoknak mindmáig érződik a hatása, még mindig beszélnek róla a rajongók, mivel néhány elem még most sem tisztázott száz százalékig, a különböző játékosok, és az MGS sorozat szakértői még ma, 2015-ben is spekulálnak, és vitáznak arról, hogy valójában mire is gondolt Kojima, mit is akart elmesélni ezzel a szövevényes történettel. Az ember azt hinné, hogy már maga a nagy japán mesélő is belezavarodott a saját agyszüleményébe, azonban nehéz a magvas gondolatok mögé látni, hiszen a Sons of Liberty nagyon sűrű, súlyos játék.
Ettől függetlenül viszont a saga vitathatatlanul legfontosabb epizódja is egyben. A teljes sorozat megértéséhez elengedhetetlen, stílusában igazi, esszenciális MGS játék, ami után a „mindfuck” fogalma már nem csak a mozifilmekben, de a videojátékok műfajában is jelen volt. A történetben ugyan még mindig nagy szerepet játszik a nukleáris fenyegetés, ugyanakkor a korhoz igazítva már megjelent a digitális jövőtől való félelem. A küszöbön állt már a digitális korszak, ami által az emberek is sokkal könnyebben befolyásolhatóak lesznek, a felsőbb hatalmak is könnyebben alakíthatják maguk kénye-kedve szerint a történelmet, miközben az egyén, és a társadalom fontosságai kerülnek szembe egymással, és az egyén, mint olyan, csak egy apró homokszem ebben a hatalmas világban. A cselekményben sokszor maguk a főszereplők is csak egyszerű bábok, akik nem tudják, hogy őket magukat is befolyásolják, és egy felsőbb vezetés akarata szerint cselekednek csupán. A sztori azt is boncolgatja, hogy az azonosságra hogyan hatnak az egyén társadalmának filozófiái, és hogy milyen hatással van a társadalomra a cenzúra, ezen kívül pedig a mesterséges intelligencia is nagyon fontos szerepet játszik az alkotásban: a Patrióták megjelenésével lesz csak a sztori igazán bonyolult, és szerteágazó. A Sons of Liberty-ben sokkal több az átvezető is, ami miatt aztán valóban úgy érezheti a játékos, hogy egy grandiózus mozifilmbe csöppent, ezek a videók ráadásul teljesen profin lettek megrendezve, és megkoreografálva, nem lehet bennük hibát találni, ennél fogva pedig a grafika is szemet gyönyörködtető volt annak idején, és most sem kifejezetten csúnya. A szinkronhangok terén is szokásos profi minőséggel teljesít a játék, Snake-et ismét David Hayter szinkronizálj az angol verzióban, aki egyébként az X-Men, X-Men 2, A Skorpiókirály, és a Watchmen forgatókönyvét is írta. Sokat fejlődött a játék, kivétel nélkül minden téren.

Sajnos a játék készítését azonban egy hatalmas tragikus esemény is beárnyékolta. Konkrétabban a szeptember 11-ei terrortámadás, ami miatt különböző változtatások mentek végbe a fejlesztés során. Azt már sosem tudjuk meg, hogy milyen lett volna pontosan a játék, ha eredeti állapotában kerül a gyártósorra. A második rész eredetileg iraki, és iráni atomfegyverek körül forgott volna, Snake pedig megpróbált volna megállítani egy repülőgép-hordozón található Metal Gear-t záros határidőn belül, miközben Liquid, és csapata ellen harcol. Azonban a Közel-Keleten zajló politikai események miatt ez a rész nem kerülhetett bele a játékba, ezért helyére a tankerhajós prológus került. A finálét is jelentősen meg kellett vágni, eredeti elképzelésben az Arsenal Gear letarolja a Szabadság-szobrot, és vele együtt fél Manhattan-t, azonban a terrortámadás miatt egyértelmű volt, hogy ezt is muszáj megváltoztatni. A legtöbb kritika azonban az új főszereplőt, Raiden-t érte. Kojima azért döntött mellette, mert egyrészt egy olyan karaktert szeretett volna, akivel a női játékosok is könnyen tudnak azonosulni, másrészt, mert úgy gondolta, Solid Snake történetét nem tudja eléggé hitelesen Solid Snake szemszögén keresztül bemutatni – elég fura elképzelés, de be kell vallani: működik. Azonban Raiden egyáltalán nem olyan erős karakter, mint Snake, nem olyan ikonikus, se karizmatikus, inkább olyan, mint egy manga figura, inkább egy tökéletes testű férfimodell benyomását kelti, mint egy harcedzett, tűzkeresztséget már sokszor átélt katonáét. Talán a játék legnagyobb rákfenéje ő: a játékos inkább bújna ismét Snake bőrébe, minthogy ezzel a kevésbé szimpatikus szépfiúval lopakodjon, viszont hozzá kell tenni, ez miatt a fura döntés miatt is rengetegen beszélnek még mindmáig is a Sons of Liberty-ről. A különböző gonosztevők kidolgozása viszont most is tökéletes, ezúttal is mindenkinek saját célja van, története, indíttatása, és drámája is. A halhatatlan Vamp, a bombaszakértő Fatman, a különleges képességekkel rendelkező Fortune, és az egykori amerikai elnök George Sears, avagy a „Les Enfants Terribles” projekt harmadik tagja Solidus Snake mind-mind emlékezetes karakter, zokszó nélkül felveszik a versenyt a FOXHOUND renegát tagjaival.

A Sons of Liberty minden hibája ellenére is mérföldkőként lépett a videojátékok közé. Játékmenetében sokkal nagyszerűbb volt, mint az elődje, a fedezékrendszer is fejlődött, ahogy a lopakodás, célzás is, a belső nézettel együtt, és a kicselezendő őrök mesterséges intelligenciája is profi volt. Sokan úgy ítélték meg a második epizódot, mint a poszt-modern videojátékok egyik korai előfutárát. A dicsérő szavakkal szemben azonban a negatív vélemények is elég hangosak voltak, még akiknek tetszett a játék, azok sem igazán tudták eldönteni, mit is kezdjenek vele. Sokan érezték, hogy valami nem stimmel vele, de hogy pontosan mi, azt nem igazán tudták megfogalmazni. A kritikát Kojima is meghallotta, így a folytatást már egy másik mederbe terelte, attól függetlenül, hogy eredetileg nem akarta vállalni a következő epizód rendezését, csak produceri feladatokat szeretett volna elvállalni. Ez azóta már hagyomány lett nála, hogy minden egyes MGS játék után elmondja, hogy részéről az lesz az utolsó, és végleg kiszáll ebből a világból, de végül csak visszatalál hozzá. A rajongók legnagyobb örömére.
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
16. soliduss  A Krónikás
2015.08.31. 13:06:44
LV25
Válasz 2. jime üzenetére:
Hát ha a PW az alján van akkor a 5 rész is mellé kerül. Kis túlzással a PW továbbgondolása ,fejlesztése, csinosítgatása a 5 rész.
15. VictorVance  Szerkesztő
2015.08.31. 10:44:34
LV18
+1
Válasz 11. Onimushaman üzenetére:
Nem is tudom mit mondjak erre komolyan. Látszik, hogy a csávó még nincs teljesen tisztában az MGS világával, és olyan dolgokat kifogásol, ami ennek a világnak a része, ráadásul ahogy nézem, nemhogy nem értette a sztorit, de nem is nagyon akarta érteni.
Ez, hogy egyenesen lemásolta az első rész szituációit, hát könyörgöm, pont ez volt a lényeg, és rendesen el is magyarázzák ezt, ha valaki végignézi az átvezetőket, meg végighallgatja a codec-beszélgetéseket, akkor semmi akadálya annak, hogy képbe legyen ezzel a dologgal. Ha a srác a második rész átvezetőinek hosszúsága miatt kaparta az arcát, akkor a negyedik részen szerintem fel is akasztja magát :D
Örülünk?
14. MrZ  La Peste Noire
2015.08.30. 10:45:48
LV12
Válasz 11. Onimushaman üzenetére:
Lul. Csávesz azt se tudja mi van. Az MGS2 a leg agybaszósabb sztorival rendelkezik a szériában. De hát aki csak rohan meg átvezetőzik az kb mindenről lemarad. Ez nem játék ez lsd trip, egy rémálom amiből ha felébredsz rájössz, hogy kurvára a valóság. A legjobb...persze csak az első rész után :P
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
13. Penge70  PlayStation.Community tag
2015.08.30. 07:08:27
LV22
tökéletes blog, mindennel egyetértek
12. Lucsy  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 23:47:15
LV12
+1
Válasz 6. jime üzenetére:
Szetutlek.
nagy volt a pofam, elnezest kerek
11. Onimushaman  Szerkesztő
2015.08.29. 22:32:07
LV24
http://gamekapocs.hu/tag/daemonx/blog/9488/me[...]

0 kilométeres "MGS játékos" tollából.
señor
10. jime  non-alcoholic
2015.08.29. 21:36:08
LV29
Válasz 9. Zsolt üzenetére:
:)
nagyon megnézném mi lett volna az eredeti koncepció a végére.
"wake up, you're dead!"
9. Zsolt  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 21:26:07
LV11
Válasz 7. jime üzenetére:
Először csak néztem, hogy mi van...? Meg másodszor is. :) Talán a negyedik rész környékén értettem meg valamennyire, mi is történt.
8. Zsolt  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 21:24:32
LV11
+1
Válasz 4. Lucsy üzenetére:
Én még az első részt játszottam 2000 körül úgy, hogy nem sok mindent értettem belőle, angolul alig tudtam, arra már nem is emlékszem, hogy ha elakadtam, akkor próbálkoztam egyáltalán vagy rögtön néztem a végigjátszás-magazinokat. :) Persze már akkor is király játéknak tartottam, de akkor még más miatt.
7. jime  non-alcoholic
2015.08.29. 21:24:01
LV29
Válasz 3. Zsolt üzenetére:
háááá, amilyen vége lett, inkább ne adta volna ki xD
"wake up, you're dead!"
6. jime  non-alcoholic
2015.08.29. 21:19:28
LV29
Válasz 5. Lucsy üzenetére:
ez van :D
a pw-t sírva toltam végig egyszer csak, hogy képben legyek a sztorival. fos kezelés, játékmenet, hiányos mozgásrepertoár, még a menü is szar volt :D
a "nagy" részek után nekem nagyon lebutított volt.
na de majd az PP, az lesz igazi, az majd elfeledteti velem a rossz emlékeket ;D
"wake up, you're dead!"
5. Lucsy  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 21:15:18
LV12
Válasz 2. jime üzenetére:
Pfejjj! MGS2 es PW leghatul? Azt ugye tudod, hogy az ilyen embereknek kulon hely jut a Pokolban?
nagy volt a pofam, elnezest kerek
4. Lucsy  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 21:14:38
LV12
Válasz 3. Zsolt üzenetére:
Nekem a Substance volt az elso Metal Gear Solid-om anno. A megjelenes kornyeken kaptam. Kis pocs leven akkor elnyomtam az osszes atvezetot (amator voltam na!) es kb 9 ora alatt kiporgettem. Kb. 3 eve megvettem a HD Collection-t es kiporgettem ujra. Tatva maradt a szam. Mind az otletektol, mind a tortenettol. Marha nagy elmeny volt szamomra.
Nekem is a kedvenc reszeim kozott van es talan ennek a resznek tetszett a legjobban a kozponti temaja es a tortenete.
nagy volt a pofam, elnezest kerek
3. Zsolt  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 21:01:35
LV11
+1
A második rész a kedvencem (és az elsőt tartom a legjobbnak, ugye ez nem ellentmondás? :), a-tól z-ig ismerem minden titkát, de most összeszedtél olyan dolgokat, amiről még nem is hallottam!
A TPP-re készülvén most olvasok egy MGS-es könyvet, és egy csomó új infót tudtam meg a sorozatról, így a második részről is. Például hogy a 9/11 után a Konami amerikai ügyvédeket keresett meg, hogy mi maradhat benne a játékba és mit kell kivágni. Kojima teljesen kétségbeesett, mert pl a WTC két jelenetben is fontos szerepet játszott (volna), és már-már túl sok mindent meg kellett volna változtatni. Az is felmerült, hogy ki sem adják a játékot; Koj azon gondolkozott, hogy lemondjon a rendezői pozíciójáról. Egy városi legenda szerint egy 9/11-ben odaveszett tűzoltó gyereke írt neki, hogy adja ki a játékot, "ne nyerjenek a terroristák" és ennek hatására átdolgozva bár, de megjelent a játék.
2. jime  non-alcoholic
2015.08.29. 20:55:31
LV29
-1
nagyon nehezen tudtam megbarátkozni ezzel a szőke buzival.
mekkora átbaszás volt anno a tankeres demolemez, úgy felspanolt, hogy majd az ablakon ugrottunk ki, erre meg...
na de azért eléggé megszerettem a későbbiekben.
ettől függetlenül nálam a MGS tetszési lista végén kullog, szorosan a PW-rel kézen fogva :D
"wake up, you're dead!"
1. zodiac55  PlayStation.Community tag
2015.08.29. 20:37:45
LV12
Egy ilyen írás után mit lehet hozzátenni? Mint a játék: zseniális!:)
"Si vis pacem, para bellum."
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV18
Szerkesztő
PSC Kredit
16464 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Vlagyimir
Fórumhozzászólások száma:
6172 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
4847 db
Utolsó belépés:
2019.12.14. 20:15:38
Regisztráció ideje:
2009.09.21. 14:17:16
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea