PlayStation.Community Blog ›› VictorVance

11 hozzászólás

2015.05.21. 00:52:43

Utolsó hozzászólás: VictorVance

2015.05.24. 19:19:12

Megosztás
Értékeld a blogot!
Mad Max 3: Az igazság csarnokán innen és túl (Mad Max Beyond Thunderdome – 1985)
A továbbra is anarchikus, és kemény poszt-apokaliptikus világban Max (Mel Gibson ugye) még mindig a kietlen országutakat járja, egyetlen társa ezúttal egy majom, kocsiját pedig tevék húzzák. Nemsokára még ettől a kis vagyonától is megfosztják, ő pedig elindul, hogy megkeresse, és elkapja a tolvajt. Útja Cserevárosba vezet, ahol megismerkedik a helyi úrnővel, Nénikével (Tina Turner), aki bár vért izzadva építette fel a látszólag jól működő közösséget, mégis kisebb gondja akadt néhány emberrel, akik a hatalomtól megrészegülve vezérnek akarják kikiáltani magukat. Max alkut köt Nénikével, és hamarosan a Viharkupolában találja magát, ahol gladiátorok módjára kell legyőznie hegyomlásnyi ellenfelét, ám az nem úgy sül el, ahogyan eredetileg gondolták: Max nem öli meg ellenségét, felfedi az emberek előtt az alkut, mire a sivatagba száműzik, hogy lassú kínhalál közepette haljon szomjan. De számára ez még mindig nem az út vége, egy csapat gyerek talál rá, és menti meg, elviszik magukhoz, ahol kiderül róluk, hogy már régóta megváltójukat, Walker kapitányt keresik, akiről azt hiszik, hogy elviszi őket a holnap országába. És minő meglepő, a kapitányt rögtön Max-el azonosítják, akinek semmi kedve részt venni egy újabb kalandban, ám miután a gyerekek egy csoportja útnak indul Cserevárosba, a magányos harcos ismét fegyvert ragad.

A Mad Max, és Mad Max 2: Az országúti harcos nagy sikere után nem is volt kérdés, hogy előbb-utóbb trilógiává kell duzzasztani a sorozatot. Az első rész újszerű volt, eredeti, vad, és a maga módján hihetetlenül „undergrond” is, a második felvonás pedig ügyesen vitte tovább ezt a receptet, miközben legalább két lapáttal rakott mindarra, ami miatt kultusz lett Max figurája, és világa. És ezen kívül még azt sem felejtette el, hogy lényegében egy teljesen más, sokkal szürreálisabb élményt nyújtson, mint elődje. Ezek után nem csoda, hogy piszok nehéz volt harmadik részt csinálna egy olyan sorozatnak, ami gyakorlatilag már az első folytatással elérte a csúcspontját, annyira, hogy még csak megközelíteni is szinte lehetetlen feladatnak bizonyult. George Miller szívesen vállalta ismét a kihívást, azonban már a kezdetben történt egy rakás sajnálatos esemény, ami végleg rányomta a bélyegét a kész produkcióra. Ugyanis 1983-ban Byron Kennedy (az előző filmek producere, és társ-írója) forgatási helyszíneket keresve meghalt egy helikopterbalesetben, ezután Miller kedve, érthető okok miatt elment a rendezéstől, így inkább barátját, a mozi világában még teljesen tapasztalatlan George Ogilvie-t kérte meg arra, hogy befejezze a harmadik felvonást. Ez még talán nem is lett volna akkora probléma, tekintve, hogy Miller azért az akciójeleneteket tisztességesen befejezte – de erről majd később.

Miller-ék mindenképp egy, még a második epizódnál is grandiózusabb, és látványosabb filmet akartak, ami nemhogy meglódította a költségeket, de mindjárt hatszorosa lett Az országúti harcos komplett büdzséjének – és ennek köszönhetően az amerikai befolyás is jelentősen megnőtt. Ami érthetően azt vonta maga után, hogy az erőszakos jeleneteket, a gore-t dobni kellett, a helyét egy olyan könnyedebb hangvétel vette át, amit szélesebb közönségnek is el lehetett adni, arról nem is beszélve, hogy a Mad Max 3: Az igazság csarnokán innen és túl forgatókönyve eredetileg nem is Mad Max-mozinak, hanem egy ifjúsági kalandfilmnek készült, vadonban ragadt gyerekekkel a főszerepben. Ha megnézzük a ’80-as évek legnagyobb kasszasikereit, szinte kivétel nélkül kalandfilmek gazdagítják a sort, az E. T., vagy a Kincsvadászok után nem meglepő, hogy a stúdió is inkább egy siker-orientáltabb, felhőtlenebb irányba mozdult el. Ami gyakorlatilag ki is irtotta a filmből mindazokat az elemeket, amik miatt az első két Mad Max igazán ütős, és szórakoztató volt. Pedig egyébként egész korrekten indul: a produkción első látásra meglátszik a nagyobbra dagasztott költségvetés, és az operatőri munka, a megkapó, kietlen sivatagi környezet sikeresen veszi fel az előzményekkel a versenyt, Csereváros miliője tisztességesen illeszkedik a már jól megszokott poros poszt-apokaliptikus világba, és igazából az első néhány jelenetben tényleg minden oka megvan rá a nézőnek arra, hogy elhiggye, a trilógia harmadik felvonásából valami igazán jó fog kisülni. Ennek ellenére már szimbolikus jelenete van annak is, mikor Max a városba érkezve, felszólításra kénytelen megválni a fegyvereitől. Az amúgy igencsak humoros szegmensben Max kipakolja igencsak tisztességes fegyvertárát, majd amint leadja különböző gyilkoló eszközeit, a film úgy indul meg apránként a lejtőn.

Amint megjelennek a gyerekszereplők, teljesen hiteltelenné, és nevetségessé válik a film. Érthető ugyan a koncepció, és lenne is értelme, még a Mad Max univerzumán belül is a kissé naiv, megváltásra váró, ártatlan gyerek-közösségnek, ha nem próbálnák az egészet könnyed, a korhatárt igencsak lenyomó ifjúsági kalandfilmként eladni. A monumentális megvalósítás, a szép jelmezek, és díszletek, legyenek akármilyen drágák, innentől fogva nem feledtetik azt a rengeteg következetlenséget, amit a kölyök kommuna hoz magával. Sikerült olyan barátságossá varázsolni a környezetet, hogy abban a formában elveszik mindaz a fenyegetettség, pánik, amit az ember korábban érzett, mikor a védtelen embereket dühöngő, pusztító őrültek tartották rettegésben, és gyilkolták meg. És ha már a Mad Max filmekkel egy csomagban járó csöpögő vérről, lövöldözésekről, robbanásokról van szó, nos, ezen a téren is nagy csalódást kelt a harmadik rész. Max egyetlen egy árva embert sem öl meg, ami már így önmagában is röhej, az pedig megbocsáthatatlan, hogy a fináléként beékelt akciójelenet során még az ellenfelek sem tudnak rendesen meghalni. Felrobbanhat a kocsijuk, leeshetnek a vonatról, pöröghetnek a levegőben, a végén ugyanúgy felállnak, csak leporolják magukat, és folytatják tovább a megkezdett gonoszkodást, maximum csak koszosak lesznek kicsit. Ezek után az olyan apró dolgok megemlítése, mint hogy Max itt egy serpenyővel üt le egy rosszarcút, vagy Bruce Spence beleerőszakolása a filmbe (totál más karaktert játszik, miközben semmiféle indok nincs erre, még a szerepének jelentősége is elhanyagolható) csak tovább rontja az összképet. Közben egy szereplőt kegyetlenül lenyilaznak, egy gyereket pedig a futóhomok nyel el, ami felvet néhány kérdést a film következetességével, és koncepciójával kapcsolatban, leginkább azt, hogy valószínűleg az alkotók sem voltak tisztában azzal, milyen mozit is akartak igazából forgatni. De az biztos, hogy a forgatás körüli zűrzavar szépen megpecsételte a filmet.

A sajnálatos tragédia miatt Miller csak az akciójeleneteket rendezte – mármint azt az egyet, amit láthatunk a filmben. Ott tükröződik valamiféle lendület, és energikusság a jó öreg Mad Max-feelingből, és igazából az első néhány jelenetet leszámítva a film legjobb része (ennek 2Pac is megmondhatója), igaz bár, hogy Az országúti harcos lezárásának újrahasznosításaként is felfogható, de mivel a giccses cukormáz után a mozi visszakap valamiféle feszültséget, különösképp nem lehet rá haragudni. És, elsőre valóban nagyon meglepő, de Tina Turner-t sem lehet okolni semmi miatt. Toecutter-el, vagy Humungus-al természetesen nem veszi fel a versenyt, viszont korrekten alakítja a tejhatalmú, domináns személyiséggel megáldott úrnőt, még ha a fenyegető stílusát fokozatosan veszti el ő is a cselekmény előrehaladtával – de legalább nem ripacskodja el végtelenségig a szerepét (az általa előadott főcímdal sem rossz, csak persze mondanom sem kell: nagyon nem Mad Max). Mel Gibson is elvan, bár láthatóan kényelmetlenül érzi magát a figurához képest teljesen idegen környezetben, és a figuráját majdnem sikerült kiherélni, azért még mindig elég menő tud lenni. A kizárólag önmaga érdekeit szem előtt tartó személyiségből, gyerekekre vigyázó, oltalmazó férfi lett, azonban magát a történetet úgy is lehet értelmezni, hogy Max szép lassacskán, a gyerekek közé kerülve megtanul újra ember lenni, és egy kiüresedett, kiégett magányos farkasból újra érzelmes, az életet értékelő karakter lesz.

Az igazság csarnokán innen és túl igazán ambiciózus, és monumentális filmnek indult, de félúton hihetetlenül félrement. Majdnem mindent sikerült belőle kivenni, ami miatt az első két rész klasszikus lett, és így ki lett hagyva a lényeg: a brutális hangulat, a kaotikus viszonyok, a kegyetlen poszt-apokaliptikus környezet (bár megvalósítás terén nem muzsikált rosszul), de annyira giccses, és meseszerű az egész, mintha két külön filmet néznénk. Van az első fele, a felvezetés, Max útja a sivatagban, Csereváros, a gladiátor viadal, a száműzetés, és a bolyongás a sivatagban. Aztán megérkeznek a gyerekek, és mintha Max minimum egy másik dimenzióba került volna, ahol saját világának kifordított, barátságosabb változatával kerül szembe. Önmagában talán nem annyira gyatra, de Mad Max filmként majdhogynem elfogadhatatlan.

55%
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. VictorVance  Szerkesztő
2015.05.24. 19:19:12
LV18
Válasz 10. martin üzenetére:
Oké, mindenképp. Köszi!
Örülünk?
10. martin  Főszerkesztő
2015.05.24. 19:17:55
LV27
Válasz 9. VictorVance üzenetére:
Tegyük ki főoldalra. Csináld meg blognak nem publikusban én meg atemelem. Uzenj ha kesz.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. VictorVance  Szerkesztő
2015.05.24. 19:02:56
LV18
Válasz 8. martin üzenetére:
Legkésőbb holnap biztosan megírom.
Örülünk?
8. martin  Főszerkesztő
2015.05.24. 18:57:59
LV27
Válasz 4. VictorVance üzenetére:
Új Max kritikád mikor jön ?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
7. duckdany  PlayStation.Community tag
2015.05.23. 00:38:48
LV5
Válasz 5. skate_punk üzenetére:
Én is így voltam ezzel. Keverték a Mad Max filmeket Pán Péterrel. Már azt vártam, hogy mikor fog Max repülni... :D
www.ilovewp.net
6. VictorVance  Szerkesztő
2015.05.22. 22:26:07
LV18
Válasz 5. skate_punk üzenetére:
Igen, a környezet, és a design itt sokkal jobb. Az első részben kissé puritán megvalósítás volt (bár nekem az is bejött), de itt persze már több pénzből gazdálkodhattak a készítők, és ez meg is látszott a jelmezeken, meg a díszleteken.
Mondjuk szerintem egy önálló alkotásként (vagyis nem Mad Max-ként) még egész szépen működhetett volna egy ilyen ifjúsági kalandfilm.
Örülünk?
5. skate_punk  PlayStation.Community tag
2015.05.22. 16:08:17
LV14
Most néztem meg gyorsan még a mozi előtt, hogy frissebb, felkészültebb legyek.
Nekem itt a környezet jobban tetszett, mint az első résznél, viszont a cselekmény... semmi érdekes nincs kb benne.
Amikor találkozik a gyerekekkel mondjuk az vicces, nekem Sohaország jutott eszembe, csak Wendy helyett Mel Gibson a vendég. Aztán lehet, csak nekem jutott eszembe az a jelenet :D
Én nem okoskodok, hanem okosakat mondok
4. VictorVance  Szerkesztő
2015.05.21. 20:21:56
LV18
Válasz 2. martin üzenetére:
Ritkán olvasok Indexet, és akkor se a filmkritikákat.
Örülünk?
3. NamelessOne  PlayStation.Community tag
2015.05.21. 19:31:07
LV1
Válasz 1. Penge70 üzenetére:
Már a cikket nyitó kép is többet ér mint 55%!!!
Clear Eyes, Full Hearts, Can't Lose!
2. martin  Főszerkesztő
2015.05.21. 09:00:14
LV27
Ezeket a kritikákat úgy írod, miután elolvastad az Index rákos cikkeit egy héttel korábban?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
1. Penge70  PlayStation.Community tag
2015.05.21. 07:07:50
LV22
én a hibái ellenére is imádom ezt a részt :)
5*
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV18
Szerkesztő
PSC Kredit
16437 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Vlagyimir
Fórumhozzászólások száma:
6161 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
4842 db
Utolsó belépés:
2019.12.07. 07:54:40
Regisztráció ideje:
2009.09.21. 14:17:16
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea