PlayStation.Community Blog ›› NEXUS0001

16 hozzászólás

2013.09.01. 15:24:03

Utolsó hozzászólás: NEXUS0001

2013.09.04. 21:38:45

Megosztás
Értékeld a blogot!
Játék a betűkkel – h/UMA

Előre bocsájtom, hogy ez az írás nem az egykor népszerű TV-s játékvezető Egri János előtti tisztelgés lesz, akinek hasonló címmel volt műsora a tv-ben, hanem szokásomhoz híven a konzolos hírekben szereplő aktuális technikai kérdéseket feszegetem a magam józan favágói szintjén.

Az aktuális gumicsont, amivel a hozzá nemértő jónépet, pl. engem is etetnek ez a: h/UMA szépséges akroníma, betűszó magyarul. Ez a jelenség persze jelzi, hogy mi is a bennfentesek módszere az ecceri játékos megvezetsére, elfoglalására, amíg ugye nincs a kezében a hőn áhított. Szal gyakorlatilag általuk sem értett kifejezéseket dobnak fel, amin aztán mindenki napokig rágódik.
Most éppen a Gamesconon nyilatkozott egy AMD-s szakember, aki a PS4 h/UMA képességét fényezte, az X1-gyel szemben, aminek ilyenje nincs. Aztán szépen pár nap múlva a cég pontosított, hogy egyrészt mivel customizált hw-ről van szó, ezért ők nem illetékesek nyilatkozni (hiába ők gyártják/inkább tervezik/ a PS4 és az X1 procijait is, másrészt meg nem volt teljesen korrekt a nyilatkozó sem. Hogy miben nem, arra már nem válaszoltak. Na ez az egész egy kisebb atomvillanást okozott a magát szagértőnek gondoló konzolos társadalomban és elkezdett mindenki mindenfélét beszélni.

Kicsit visszamenve kezdjük ott, hogy a rövidítés feloldása Heterogeneous Uniform Memory Access, az az heterogén (gyak.: vegyes) egyesített memória elérés. Hmmm, na ennek meg mi a fax értelme van!? - gondolhatjuk.
Az un UMA architektúrával már az X360-nál is találkoztunk, ez azt jelentette, hogy egyetlen fizikai memória egység van a konzolban, ami aztán viszonylag flexibilisen felosztható a CPU (központi processzor) és a GPU (grafikai processzor) között, nem úgy mint pl. a PS3 esetében, ahol a CPU nak volt fizikailag is külön, más rendszerű 250MB, és külön a GPU-nak 250MB RAM ja. Ugyan ez a felosztás van a PC-nél is, ahol az alaplapon van pár GB rendszer memória, és a videokártyákon is gyakorlati tapasztalatként általában feleannyi, de sokszor az is más típusú.

Az elkülönült memória területeken az adott processzor szabadon garázdálkodhat, ami jó, de az adatok átvitelére külön busz, erőforrás szükséges, az egyik „birodalomból” a másikba. Ez még az UMA memóriánál is így van, csak ott a „birodalmak” határai az adott erőviszonyok, gyakorlatilag igények szerint változtathatók. Az UMA esetében már kiesik az olyan általános, viszonylag lassú és nagy késleltetésű (latency) busz is, mint a PC esetében a PCIexpress, amin a videokari csücsül.

A h/UMA valójában az AMD saját technológiája, és nem csak egy kis h betűvel toldotta meg a dolgokat, hanem a két birodalomból most már nem csak fizikailag, hanem működési szempontból is egyet csinál, pontosan azért, hogy ne kelljen az adatok mozgatására, vagy esetenként duplikálására erőforrást lekötni. Az erőforrásokat felszabadítva értelemszerűen ugyan annyi „vasból” egy nagyobb teljesítményű gépet hozhatunk ki, miközben pl. még sem melegszik a rendszer annyira.

Király! Sőt császár, ha már birodalmakról van szó. A külön CPU-GPU úgy is egyesült az új konzolokban is az APU-nak nevezett egységben, mellé kell rakni egy jobbfajta memóriát, oszt öröm é' bodottá', nem?
Hát hogy költőiek legyünk, lófaxt!

Az un. APU-n belül ugyanis továbbra is elkülönül a CPU és a GPU. A CPU összetett, de csak néhány (jelen esetben 8) szálú számítási/logikai feladatok végzésére, valamint a fő program futtatására találták kis. Amíg a GPU sok, egyszerű alapvetően grafika műveletet egyszerre végez.
Jó példa volt ez egy videóban arra, hogy ezek a procik hogy dolgoznak az, hogy egy könyvben meg kell találni egy mondatot.
A CPU abban a pillanatban, hogy a feladatot megkapta már olvassa is az első oldalt és soronként megy az egészen végig, az első oldal után késedelem (latency) nélkül kéri (a memóriából) a következőt, mert lehet, hogy a mondat az utolsó oldalon van, így sietnie kell.
Ezzel szemben a GPU nagy latency-vel dolgozhat, mert megengedheti magának, mert hogy kiba nagy a teljesítménye. A feladat kézhezvétele után főz egy kávét és ..., na jó, csak vicc volt, de marhára ráérősen (nagy latenciával) válogatja a könyv lapjait, majd, amikor előkészítette képes rá, hogy az összes lapot egyszerre olvassa. Namost, ha nem az első lapon volt a keresett mondat, a GPU biztos, hogy előbb végez ilyen nagy tömegű adattal, mint a CPU, mert a többszálúság miatt gyakorlatilag annyi idő kell neki, mint a CPU-nak egyetlen oldalhoz, így ahhoz képest megengedheti magának a nagy késleltetést.

Na most ez a latency jól jellemzi a két egység eltérő igényét a memóriával szemben. A CPU kis latency-vel dolgozik, azonnal akarja a dolgokat, de nem sokat, a GPU ráér, viszonylag ráér, de amikor kell, akkor aztán kéri a Jókai-összest. Azonban ha fizikailag csak 1 fajta memória van, adott latency-vel és adott átviteli sebességgel az gáz. Ha mindkét egységnek ugyan abból szolgáljuk ki annak perpatvar lesz a vége. Pláne, ha egyszerre dolgoznak ugyan azon az adaton.

A h/UMA gyakorlatilag Gizike, aki két eltérő vérmérsékletű főnököt szolgál ki, ráadásul úgy, hogy az eredeti memóriában levő dokumentumot nem másolgatja feleslegesen. Annélkül, hogy szükségtelen technológiai részletekbe kéne menni elmondható, hogy a h/UMA pontosabban a PS4 és az X1 esetében is megvalósított ezzel kb egyenértékű rendszer olyan viszonylag nagy sávszélességű extra adatbuszokat használ, ami szinkronizálja, koherenssé teszi a GPU és a CPU közvetlen közelében levő kisebb tárhelyeket, cache memóriákat, így biztosítja, hogy mindkét „főnök” ugyanazt az adatot lássa.

Az AMD által bejelentett h/UMA fő pillérei:
A fizikailag és működésében is egységes RAM
Koherens memória tartalom (a GPU/CPU ugyan azt látja, ugyan azzal dolgozik)
Szintén egységes virtuális memória

Namost ami tudható a legutóbbi Hot Chips konferencián prezentált anyagból, hogy az X1 több pontban megvalósítja a h/UMA rendszer követelményeit, azonban pl. teljes koherenciára nem képes.
Némi részletesebb info:
http://semiaccurate.com/2013/08/29/a-deep-dive-into-...

A PS4 esetében szintén van két extra busz (onion, garlic), amelyek hasonlóan szinkronizálják az adatokat. Erről részletesebben az eurogamer The crew PS4 verziójáról készült cikkben olvashatunk, bár az M$-hez hasonlóan részletes infó még nem érhető el a rendszerről.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-how...

Érdekes mellékzönge az amit a BF4 PS4 verziója esetében látunk, hogy a PC-hez képest alacsonyabb szintű grafikával jön.
Az utóbbi cikkben található, hogy a The crew fejlesztői az első verziójuk futtatásakor csalódottan tapasztalták, hogy elég lassú a progi. Szerencsére a Sony elég jó rendszer monitor eszközöket is biztosít a fejlesztéshez, amit futtatva azt látták, hogy a CPU által számolt paraméterekkel van a gond.

Az én olvasatomban, lehet hogy rosszul, az jön ki, hogy valóban igaz az, hogy az új konzolok mobil platformról érkező CPU magjai elég gyengék, ami nem újdonság. Azonban legalább több van belőlük, mint egy átlagos PC-ben. Ezzel kb összevág az amit a fejlesztők végül csináltak: a paramétereket (megvilágítás, koordináták, stb) számoló CPU progit többszálúsították és több magra rakták, amivel több erőforrás bevonásával sikerült helyrerakni a sebességet. Szal lehet, hogy a BF4 esetében is egy ilyen komolyabb beavatkozásra lenne szükség ahelyett, hogy a fejlesztők egyszerűen csak levennék a felbontást?!

Az új konzolok által megvalósított egységes heterogén memória rendszerrel kapcsolatban elmondható, hogy az valószínűleg egy korábbi fejlesztési fázist képvisel, mint az AMD által az év végén a PC-khez kiadásra kerülő h/UMA architektúra. Azonban lévén, hogy ilyen még sehol máshol nincs és hiába jön ki az AMD a PC-s verzióval még évekig nem lesz általánosan elterjedt, ezért a konzolok ebből a szempontból is csúcsszintet képviselnek.
Az hogy a PC-n esetleg elterjedtté válik a h/UMA az AMD-t olyan pozícióba hozhatja, amiről a cég alapításától fogva csak álmodhatott, hogy végre igazi kihívója legyen az intelnek. Az AMD h/UMA architektúráját minden esetre a konzolok erősíteni fogják a sajátjukkal a játékpiaci oldalról, a fejlesztési platformok viszonylagos egységessége által.

Azonban a két konzolt tekintve felmerül a kérdés, hogy az M$ képes lehet, hogy ezen rendszer implementálásával felvegye a PS4-gyel szemben a versenyt?
Aligha!
Mégha a PS4-ben egy alacsonyabb, vagy akár semmilyen szinten nem lesz egy h/UMA-hoz hasonló rendszer megvalósítva, az azt jelenti, hogy az alapvetően a GPU nagy étvágyát kiszolgáló 8 GB RAM-ok technikai különbségén (DDR3 vs. GDDR5) ez nagyon kicsit tud majd enyhíteni. Ez párosítva a GPU jelentős erőfölényével a PS4 jelentős előnye biztosra vehető. (PC-s videokártya analógiát keresve +100% valós fps-ben megjelenő különbségről beszélünk).

Azonban Mark Cerny fő rendszer tervező kijelentései szerint az, hogy a jövőben várhatóan a GPU-t olyan feladatokba vonják be, amit eddig csak a CPU-val alacsonyabb szinten voltak képesek megoldani azt jelenti, hogy nagyon valószínű, hogy akár h/UMA-nak, akár másnak nevezzük, de a PS4-ben is megvalósítottak egy heterogén memória elérési architektúrát!
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
16. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.09.04. 21:38:45
LV7
Válasz 14. prototype üzenetére:
Höhöhö.
Ez jó!:)))

Az a szép ezekben az összeesküvödési elméletekben, hogy a logikájuk tök az ahogy a világ is működik. Csak ott van a hiba, hogy nem hiteles info forrásokkal dolgoznak.

Minden új hír valahogy így kezdi, és igen egy bennfentes kiszivárogtatja, ami az egyes új elemek kevésbé ellenőrizhető voltát magyarázza.

Na de ki a fax ez az Insider? Egy srác aki xopatja, egy hozzánemértő nagyotálmodó fejlesztő, esetleg tényleg ő maga?
XD

Az az érdekes, hogy a PS3 startjának hibás lépéseit az M$ eddig tökéletesen másolta az X1-gyel. És most végre megvan a "szlyuperkompjúter in dö nappali" legenda megfelelője is, cell=cloud/w2w-SOC.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
15. prototype  PlayStation.Community tag
2013.09.04. 06:03:28
LV11
Válasz 13. NEXUS0001 üzenetére:
Az hogy két képet egymásra vetített bizonyítékként zseniális XD
"Brave. Not particularly clever, but brave."
14. prototype  PlayStation.Community tag
2013.09.04. 06:02:12
LV11
Válasz 13. NEXUS0001 üzenetére:
Hatalmas :)

Valamiért Eric Cartman képe ugrott be, hogy a dagadt kis testével ül a gép előtt, találja ki az összeesküvés elméleteket és csinálja hozzá az ál-interjúkat Mister X és az Insider között, alátámasztva a saját kitalációit :)
"Brave. Not particularly clever, but brave."
13. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 23:37:20
LV7
Na ez a OMhG/S teknolódzsi!
Gyerekek, na most dobtam egy hátast!:D
http://misterxmedia.livejournal.com/

Kicsit görbetükröt állít ez az xboxfanszájt minden spekulatív agyalgással szemben, így én is magamba szálltam kicsit.

Szal egy olyan masszív összeesküvés elméletet nyomat a srác konzol viszonylatban, amihez képest Szalacsi Sanyibá egy nagy kopasz zéró.
http://www.youtube.com/watch?v=2oKh0-mb770

Ezexerint az X1 valójában 2 rétegű, vagy akárhány rétegű csipet tartalmaz, amiből még csak egyet láttunk. A többiben van egy marhakibaxottbika erős GPU, meg 2 GB GDDR5 RAM, meg valszeg egy csillagkapu is.
Nade az Inszájder gyerök asszondja, hogy a M$ azért nem mondja a tutti igazságot, mert még magával szemben is titoktartási kötelezettséget vállalt és majd szept 29 fellesz lebbentve az összes fátyol. De addig a színfalak mögött megy a harc a SONY-val, mert ők sem véglegesítették a hw-t és valami hasonlót ők is beépítenének de nem tudnak hihihi. + teknológiai halandzsa kb sztártrek szinten. De úgy is mindegy hogy hány terrafloppsz van az X-ben, vagy a PS4-ben (most éppen 2,4 - mindegy csak páros szám legyen, mert ugye az a tudományos:), mert kétévmúlva a klód nevű arc úgy is belerak még kettőt az X-be, a Sanyi meg csak állva lesz hagyva.

Ez kész!:DDD
És hányan kajálják, szentisteeen!
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
12. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 14:21:17
LV18
Válasz 8. NEXUS0001 üzenetére:
Reméljük ! :]
psn/sen id: pcpmate
11. tgabesz  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 20:38:51
LV14
Válasz 9. NEXUS0001 üzenetére:
Állítólag a Microsoft a DDR4-et akart, mivel az még elég messze van és ragaszkodtak a 8 gb-hoz, maradt a ddr3. Így a 360-hoz hasonlóan megint kellett egy gyors memória a chipre ami meg sok helyet foglal.
10. Alien  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 19:05:29
LV10
Válasz 9. NEXUS0001 üzenetére:
sztem meg az lehetett, hogy az egész koncepciót a kinect köré építették, ami meghatározta a költségvetést. Aztán jött a média + a nép és megborította a tervüket. dobtak egy 180-at és semmi sem úgy van ahogy megálmodták.

az xbone bemutatásánál konkrétan mindent elb*sztak.
9. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 18:05:44
LV7
Válasz 4. Alien üzenetére:
Köszi!
Kicsit a konzolok fejlesztésén elmélkedve (mit raknak bele, mi jön ki adott, a vevő által is elfogadható árból, milyen erős CPU/GPU/RAM) az emberben persze felmerül a kérdés, hogy a M$ hol nézhette be a dolgokat, hogy ekkora különbség alakuljon ki teljesítményben.

Valszeg a korábbi kiszivárgott PS4 specifikációra építettek, amiben 4 GB RAM-volt. Ez azt jelenti, hogy ők 8 GB RAM-mal pl a grafikában, mondjuk a textúrák felbontásában bármikor le tudják majd hagyni a PS-t, még a gyengébb számítási teljesítménnyel is, és a több RAM ráadásul több képességet tesz lehetővé a rendszer számára.

Csak aztán a Sony februárban, amikor már nagyjából mindkét oldalon véglegesítették a hw-t benyögte, hogy bocsi nem 4, hanem 8 GB RAM lesz a gépben. A M$-nél először valszeg dobtak egy hátast, de nem utoljára.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
8. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:54:57
LV7
Válasz 6. Lotar üzenetére:
Persze!

Azóta a Hot Chip konfon az X1 architektúráját részletesen bemutatták, de a PS4-ről jelen pillanatban még kevesebbet lehet tudni.

Érdekes azonban, hogy a Prohardveres cikk viszonylag régi, azonban az abban szereplő megállapítások a konzolokra vonatkozóan úgy tűnik az új infók mellett is helytállóak.

Ha ez igaz, akkor a PS4-ben tényleg egy a h/UMA architektúrához nagyon közel álló megoldás van.

A Sony minden estre nagyon magabiztosan nyilatkozik: a PS4-en megjelenő játékok minden estben a legjobb konzolverziók lesznek.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
7. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:17:26
LV18
Válasz 4. Alien üzenetére:
mert lusták ... szerintem
psn/sen id: pcpmate
6. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:16:38
LV18
Válasz 3. NEXUS0001 üzenetére:
Köszi . :] Azt a cikket amit linkeltem , olvastad ? Az is erről ( is ) szól .
psn/sen id: pcpmate
5. Sakamoto_14  A bölcs
2013.09.01. 19:44:29
LV20
Végiggörgettem, túl sok a nagybetű, ez nem nekem való. :)
4. Alien  PlayStation.Community tag
2013.09.01. 18:29:31
LV10
egyébként az amd cpu-k pc fronton is gyengébbek, főleg a régebbi játékokban, viszont amint előtérbe kerül a többszálúság(BF3) azonnal megtáltosodnak. Szal a fejlesztőknek is ideje végképp átállniuk.

egyébként a ps4-es butított BF4-et egyelőre nem nagyon értem. vki majd biztos elmagyarázza, hogy miért kell médiumra nyírbálni.


zsír volt! thx!
3. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.09.01. 17:08:03
LV7
Válasz 1. Lotar üzenetére:
Röviden, a HUMA nem annyi hogy az APU-ban található memóriavezérlőre rákapcsoljuk a 8GB RAM-ot, és kész, hanem vannak ott egyéb adatvonalak, buszok, amelyek a GPU-CPU-t kötik össze és szükségesek a működéséhez.

Az, hogy a legnagyobb sebességű GPU-RAM adatbusz mondjuk 176GB/sec sebességű nem jelzi teljesen a rendszer képességét, bár ha van benne egy ilyen az jó, mert akkor a grafikával nincs gond.

Az előbb említett buszok azok valójában "csak" 10-20GB/sec sebességűek, de ha a rendszer "koherens" működését akarjuk elérni, hogy mindenhol ugyan azok az adatok jelenjenek meg, akkor elengedhetetlenek. Viszont rajtuk keresztül nyomni nagymennyiségű grafikai adatot, az megint zsákutca.

Szal a fejlesztőnek mégiscsak értenie kell a rendszer működését, pont mint a PS3 esetében.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
2. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.01. 16:55:31
LV18
"PC és konzol, avagy az új generációs játszma"

http://prohardver.hu/teszt/pc_konzol_avagy_uj[...]
psn/sen id: pcpmate
1. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.01. 16:48:51
LV18
Nna , ennek asszem nekifutok mégegyszer . prohardveren is van egy jó cikk a PS4 vs XO vs PC-ről . mindjárt rákeresek , és linkelem . :)
psn/sen id: pcpmate
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV7
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
4057 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
NEXUS6
Fórumhozzászólások száma:
201 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
1862 db
Utolsó belépés:
2019.12.14. 19:51:58
Regisztráció ideje:
2008.09.08. 00:15:43
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea