PlayStation.Community Blog ›› NEXUS0001

8 hozzászólás

2013.08.08. 23:00:07

Utolsó hozzászólás: NEXUS0001

2013.08.11. 10:18:27

Megosztás
Értékeld a blogot!
A neten láttam egy érdekes blogot, amely a PS és az Xbox brand közötti hatalmas küzdelmet próbálja részletesen végig tárgyalni. Az írás egy nagy, epikus ívet szándékozott a sztorinak adni, bár nekem inkább az egész csetepatéról Yoda szavai jutnak eszembe, hogy a harc senkit nem tesz naggyá.

Azonkívül, nincs is unalmasabb, mint valakinek a hőstetteiről szóló sorokat számolatlanul olvasni, hallgatni (pl. LotR - bocs Gyűrűk ura hívők), pláne, hogy ezek így ebben a formában nem is feltétlenül fedik a valóságot (lásd ugye Sir Robin esete):D .

Gondoltam tehát, hogy magam is nekiugrok, hogy a nagy konzolháború eme híres küzdelmének megéneklője legyek, kicsit az egészet hátulról, alulról, néha inkább a bulvároldalak szemszögéből átadni, (ami azért az emberben levő kisördög miatt sokkal vonzóbb is a legtöbbünknek) mint a törikönyvek stílusában elregélve.

Tehát akkor:

Konzolháborúk
Negyedik epizód: Egy új remény

A nem olyan boldog, de visszatekintve ma már idilli kilencvenes évek végén amikor olyan, korukat a retrózásban messze megelőző opuszok szóltak a rádióban, mint az Up együttes NAP című száma (http://www.youtube.com/watch?v=rPddzc5neZg) elérkezett az idő, hogy majd 5 évnyi permanens siker után bemutassák a kis PS utódját.

Az akkorra a nagyzási hóbortnak még csak első jeleit mutató Ken Kutaragi, mint a PS ősatyja sajnos az 1999 márciusi PS2-bemutatón mikrofonvégre került, és megtette az első néhány Bill Gates-i magasságokba törő szürreális kijelentését. Persze meg is tehette, hiszen a cég forgalmának több mint 40%-át akkorra már a PS biznisz biztosította.
Nem tudhatta, de szavaival azonban olyan szellemet szabadított ki a palackból, ami végül 7 év múlva a vesztét okozta.

Talán ez volt az egyik legvisszafogottabb nyilatkozata akkoriból: "You can communicate to a new cybercity... This will be the ideal home server. Did you see the movie The Matrix? Same interface. Same concept. Starting from next year, you can jack into The Matrix!"

Nem tudjuk, hogy ő mennyire vette komolyan a saját szavait, minden esetre az addig a konzol műfajjal szemben erős távolságtartással viselkedő Microsoftnál (a továbbiakban M$) azt tették. Hiába uralta akkoriban a cég a PC biznisz 99%-át, hiába volt hasonló szinten népszerű a web böngészője, hiába volt annyi pénze, hogy a mára nyugdíjba vonult BG azóta is abból jótékonykodik (Épít pl űrkorszakbeli WC-t az afrikai éhezőknek, Úristen, ez egy vicc!? Neeem!). Mivel az eddigi sikereiket jórészt a valós és potenciális ellenfeleikkel kapcsolatos paranoiájuknak köszönhették, illetve annak, hogy az orákulumok (vagy az erő) segítségével meglátott, a jövőben végzetes kihívást képviselő ellenfelüket kíméletlenül elpusztították.

Megpróbáltak tehát megtalálni egy a kor szelleméhez illeszkedő stratégiát, elkerülni azt a sötét, vagy inkább csak kellemetlen jövőt, ami Kutaragi szavai szerint nekik jutna.

Az első ehhez kapcsolódó ülés két nappal a PS2 március 16-ai bemutatója utánra esett. Ebben az időben jött létre a M$-nél házon belül az Xbox csoport, amelynek tagja fejükbe vették, hogy csak úgy tudják megakadályozni, hogy a Sony fekete ördöge lenyúlja a felhasználók nappaliját, ha a Mikró is készít egy saját konzolt. Hónapokig tartó egyeztetés következett házon belül és kívül, olyan cégekkel is mint intel, AMD, Nvdia, 3Dfx. Végül Bill Gates ki tudja, hogy jól döntött-e, amikor '99 júniusában a WebTV-t és az új saját fejlesztésű, PC alapú Xbox-konzolt prezentáló csapat közül az utóbbinak dobott kendőt. (WebTV ugye, meg Xbox One tévétévétévé fícsör? Hogy is van az a mondás a történelem önismétléséről?).

Az Xbox neve valójában DirectX-box volt korábban (vagy valami ilyesmi), vagy is a M$ saját, a PC platformon használt programozási felületére épülő, egy számítógépnél egyszerűbben használható, alapvetően játékra, szórakozásra kitalált eszközt jelentett. Mondhatni a nappalik ideális tartozéka, a M$ szemszögéből.

Közben eldőlt hogy az új konzol lelkét, éppen hogy megelőzve az AMD-t a tárgyalásokon az intel (CPU), illetve az Nvidia (GPU) fogja biztosítani, ami miatt tényleg egy mini PC lett a a szerkezet, amivel sokáig gúnyolták is szegényt. (Ez ma amikor a PS4-ben is X86 alapú proci ketyeg talán még egyfajta jövőbemutató dolognak is értelmezhető, akkoriban viszont elég ciki volt).

Az Xbox csapat ebben az időben folyamatosan bővült. J Allard, Seamus Blackley, Kevin Bachus, Otto Berkes, and Ted Hase.
Ismerősek a nevek? Nem hinném. A Mikrót jellemző jó szokás szerint azóta egyik sincs talán már a konzol közelében, és ez az eljárás a Cégnél, hogy pár év alatt lecseréli/lecserélődnek a Box jövőjéért felelős arcok azóta is általános.

Némi árnyék azért vetült a kezdetekre '99 szeptemberében, mert pl Michael Dell nem igazán látott esélyt bármilyen profitra is, így visszalépett attól, hogy résztvegyen ebben a kezdeményezésben. Rick Thompson az Xbox csapat éppen aktuális vezetője figyelmeztettette is Gatest, hogy a játékszeren a következő 8 évben kb 3 milliárd $-t veszíthet. Nagyjából igaza is lett.

De Gates döntött és ezt többször megerősítette, és a következő-generációs TV-vel szemben, az Xbox úthengert pedig már nem lehetett megállítani a lejtőn, hogy képszerű legyek (jó szar kép). Gates úgy tűnik egyfajta kitörési lehetőségnek látta a konzolt, mielőtt bele süllyednének egy Oracle típusú sótlan szoftvercéghez hasonló imidzsbe.

Érdekes epizód volt a két óriás között kibontakozó gigászi csatában az, amibe ma már sokan nem is gondolnak bele, hogy vajon mennyire is okozta az Xbox ekkorra már a médiában is beharangozott, közelgő megjelenése a Sega konzoljának a Dreamcast-nek a sikertelenségét és végül a cég kivonulását a hardver bizniszből?
Pedig nagyon. A Dreamcast dúrván egy évvel a PS2 előtt jelent meg és nem tudott ez alatt annyi vásárlót maga mellé állítani, ami a cég fennmaradásához elég lett volna. Mindenki ugyanis az erősebb PS2-re, majd a még annál is erősebb Xbox-ra várt.

A cég bukása után az Xbox nem csak a Sega vásárlók jelentős részét hódította el - előbb-utóbb egyfajta, a Sonyt hibáztató érzelmi reakció miatt ugyanis a DC tulajok nagy része végül inkább a Box, mint a PS2 irányába mozdult - azonban a M$ szakembereket is lenyúlt (Pl Peter Moore, aki majd az X360-at indítja), illetve exkluzív címeket (MSR DC-n, Project Gotham Racing/PGR X-en, vagy a Jet Set Radiot), amivel abszolút haszonélvezője lett a cég bukásának. A DC-ből mindösszesen 10 milliót adtak el, ami sajna kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a cég a víz fölött maradjon.

Az Xbox tehát még meg sem jelent, de közvetve már is kinyírt egy konzolt a csapatból, attyaúristeeen, mi lesz még itt!?

A PS2 viszont a Sega kivonulása után gyakorlatilag kapott egy jó évet, amikor az új generációt képviselő ellenfelek nélkül egyedül uralhatta a piacot. A 2001-től a GameCube-bal és az Xbox-szal kiegészült mezőnyben a PS2 hardvere már nem volt kiemelkedő, ha nem éppen a legharmatosabb volt valójában bizonyos paraméterekben, azonban a Sony a kezdeti hiányos játékpalettát kiegészítette az olyan címekkel, mint a GTA3 és az új MGS rész. Nagy előnyt jelentett továbbá az is, hogy a PS2 önmagában alkalmas volt DVD lemezeket lejátszani, amire a GC nem volt képes, az Xbox is csak egy kiegészítővel.

Ezalatt a szűk egy év alatt mondhatni a generáció sorsa eldőlt, az Xbox ugyanis nem tudta azt a szintet hozni, amit a gép teljesítményét demózó prerend grafikák mutattak. Talán emlékszünk még a Tamer (kb. idomító) c képre, amelyen egy erősen transzszexuális leányzó egy hatalmas robotnak mutat, tanít egy mozdulatot. A demó animáció (http://www.youtube.com/watch?v=-FGeqomYUyU) alapján készült, nagy felbontású képeken látható, elvileg a kiadás előtt álló Box teljesítményét bemutató grafika reprodukálása valójában egy PS4 kategóriájú hardvernek is becsületére válna. Ebből is látszik, hogy nem kell a Mikrónak sem ötletet kérni Kutaragi szantól a nagyotmondásban. Szal a konzoltörténelem egyfajta nagy tanulsága kb az, ha látsz egy horgászt, egy focistát, egy pilótát, egy biztosítási ügynököt, vagy egy konzolfejlesztőt a kocsmapultnál, akkor nem nagyon érdemes velük beszélgetésbe elegyedni, mert ledumálják rólad a gatyát is.

A Mikró igazából, ha megnézzük a valós pénzügyi lehetőségeihez képest csak tétova lépéseket tett afelé, hogy egy komoly exkluzív címekből álló portfóliót hozzon össze. A korábban említett PGR-t fejlesztő Bizarre mellett a Rare, vagy a Bungie neve fémjelzi a kezdeti szoftver csapatot. A PS2 sikerét látva a nagy cégek viszont szinte önként is hajlandóak voltak exkluzív, vagy időlegesen exkluzív címekkel kedveskedni a Sony-nak.

A M$ akkor úgy tűnt, hogy nagy kockázatot vállalt, hogy a gépbe széles sávú netezésre alkalmas hw-t épített, ezzel tovább ment azon az úton, amit a Sega kezdett a DC-hez kitalált SegaNettel. Az Xbox Live, habár először nem tűnt egy nagy előnynek, de a konzol következő generációjának sikerében igen fontos szerepe lett.

2002 januárjában a Mikró törölte az UltimateTV projektet (Már megint ez a tévé!!! Hallott valaki róla egyáltalán!? Pedig volt ilyen!), és megkezdték az új generációs Xbox fejlesztését. Azonban ekkorra már egy szűk éve folyt az IBM, a Sony és a Toshiba együttműködése, amelynek egy abban az időben még senkinek semmit nem jelentő „cell” nevű termék lett az eredménye.

Rá egy évre már mindkét oldal ezerrel készül a következő generációs konzolok terveivel, a médiában olyan futurisztikus elképzelésekről lehetett hallani az új PS-sel kapcsolatban, hogy a hálózaton keresztül olyan erőforrásokat vehet igénybe a többi cell-lel rendelkező eszköztől, ami jócskán meghaladja a konzol saját teljesítményét. Akkor ezt a technológiát grid-, ma inkább cloud computingnak hívtuk/hívjuk. Szó volt arról is, hogy a következő generációs konzolok már fizikai adathordozó nélkül fognak kijönni.

Őööö, ismerős szöveg?
Az hát, de ismétlem még a PS3 és az X360 kiadása előtt vagyunk.
Ekkorra az XBox csapatot az a Peter Moore vezette, aki körmeszakadtáig küzdött a Sega amerikai részlegénél a DC megmentésén, és újra kész volt arra, hogy az új generációs XBox-szal revansot vegyen a magányos, meglehetősen agresszív szamurájként a médián keresztül a konkurenciát verbálisan zaklató Kutaragin.

A generáció 2005-ig tartó nagybani történelme a méreteiben egyre zsugorodó fekete kis PS2 abszolút győzelmével zárult közel 100 milkó eladott géppel. Az Xbox közel 24 millióval második helyezett lett úgy, hogy a japán piacon gyakorlatilag elbukott. Ha úgy nézzük mivel a Sega is amcsi/japán közös vállalat volt (létrejöttekor gyak az szigeteken szolgáló amcsi katonák szórakoztatását célozta meg) az eseményeket értelmezhetjük úgy is, mint a japán nemzeti öntudat megerősödését a külföldről benyomuló idegen technológiákkal szemben.
A Nintendo harmadikként 22 milliót ért el a GC-vel 2006-ig, és senki nem sejtette, hogy a következő....

De ne szaladjunk ennyire előre!

To Be continued ...
(Next part: The Television .... izé, The Empire Strikes Back)
;)
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
8. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.08.11. 10:18:27
LV7
Válasz 7. ALF22 üzenetére:
Nekem az a csoda, hogy a cégek, hogy nem tudnak még sem igazán operatívak, rugalmasak lenni.

Egyrészt hogy a faxba nem jutnak több infóhoz a konkurenciáról, lásd pl a PS4/X0-nak is ugyan az a gyár csinálja az APUci-ját. Még is hogy a faxba nem tudnak csak közvetetten annyi infót szerezni, amivel ha nem is rálicitálnak, de legalább nagyjából egálba hozzák a gépüket. A kiadás előtt ezen ugyanis már nem fognak tudni nagyon hegeszteni, ha valamit elnéztek. Mert az X0 gyengébb GPU-ja + RAM-ja véleményem szerint nagyon dúrván alacsonyabb valós teljesítményt fog eredményezni. De ne legyen igazam.

A M$ másrészt még is meglepően gyorsan váltott a stratégiáján az állandó netkapcsolat + DRM tekintetében. Azonban ezt a kinektes hülyeséget úgy erőlteti továbbra is, hogy az AAA kategóriás exkluzívjainál még csak nem is utaltak a használatára! Ráadásul az első vásárlók, a HCgémerek kifejezetten rühellik, pláne, hogy 25%-kal megdobja a gép árát.

Ez aztán meg is látszik a két gép közötti előrendelések közötti különbségen.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
7. ALF22  Son of Liberty
2013.08.10. 15:10:07
LV26
Válasz 6. NEXUS0001 üzenetére:
Az is forgandó. Következő generációt majd az xbox kezdi jobban a "hallgatunk a játékosokra" szöveggel. A sony meg ismét nyeregbe érezve magát megint vmi méregdrága luxuscuccot akar kiadni.
Legalábbis 2000-2001 óta így megy felválta. A "győztes" azt hiszi megnyert mindent és hűségesek a vásárlók, a vesztes meg mindig akkor veszi észre a hangokat.
Totál nem értem néha miért nem tanulnak sose a hibájukból. Pont mint a "sztárok" akik az elején alig várják hogy ismertek legyenek, utána meg csak arra kellenek a rajongók,hogy pénzt költsenek rájuk, de amúgy hagyják nyugton őket.
6. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.08.09. 15:39:45
LV7
Válasz 3. ALF22 üzenetére:
Ez a biznisz tényleg olyan, mint egy háború. Vannak tanulságok is, amire stratégiákat lehet építeni.

A M$ és a Tendo tapasztalata a cikkben tárgyalt generációban az lehetett, hogy milyen fontos az indítás időzítése, a megfelelő játék portfólió, és az hogy nem mindig a legerősebb nyer.

A gond az minden háborúval, hogy mindenkinek jelent tanulságot, kivéve a győztesnek, ő ugyan is azt hiszi, hogy mindent jól csinált, ráadásul általában még a vak szerencse miatti előnyét is betudja a tudatos stratégiájának.

A Sony pont így járt a PS3-mal.
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
5. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.08.09. 15:32:39
LV7
Válasz 2. metadata üzenetére:
Az M$ inkább abban volt profi, hogy azt az imidzst keltse, hogy ők milyen profik.:D

Pl. sokáig egyszerűen nem reagáltak a konkurenciára a médiában, ami a nyugodt erő látszatát keltette.

Aztán, pont mint most az Alma, folyamatosan perben álltak a világgal, ami azt biztosította, hogy anélkül kerüljenek a címlapokra, hogy egyetlen centet is kelljen az újságoknak fizetni.:D
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
4. NEXUS0001  PlayStation.Community tag
2013.08.09. 15:28:03
LV7
Válasz 1. Alien üzenetére:
Köszi! Beszúrtam, meg kicsit javítottam a hejesírásot.
;)
Csak tudnám mit jelent ez a szmájli: 3D !?
3. ALF22  Son of Liberty
2013.08.09. 14:03:22
LV26
Jó ideje azt veszem észre,hogy hiába találnak ki ezt vagy azt a guruk vakszerencse,hogy kinek mi jön be. Van egy kiba..ott gyors technikai fejlődés , a gyártók, meg a vásárlók nagyon széles fizetőképes rétege. Minden átalakul és van ami csúnyán elbukik, más meg hirtelen felemelkedik.
megjósolhatatlan mi fog beindul
és mivel a gyártóknak lassan megy a váltás így nagyon be kell lőniük a közeljövőre

Nem akarom a ps szöveget nyomni, de a wiiu-nál nemtom mit akarnak a tablettel, xboxone-nál meg a nappali központosításával. Simán játszani akar az ember.
2. metadata  PlayStation.Community tag
2013.08.09. 12:58:53
LV15
Válasz 1. Alien üzenetére:
"profin felépítve"?

Sok minden eszembe jut az M$-ről csak a profizmus nem. Az X360-ra mondanád hogy profi?

Mindig is a anyagilag ellehetetlenítés, porhintés és félrevezetés nagymesterei voltak. Ha valami bejött tőlük akkor az az első Xbox volt. Nem fért a fejembe hogyan alázza a 2 generációval régebbi hardver a PC-met grafikailag. Játék az mondjuk nem volt rá normális, de a grafika ütött!
FatHead
1. Alien  PlayStation.Community tag
2013.08.09. 07:38:22
LV10
jó kis összefoglaló ez. nekem az xbox branddel mindíg is egy problémám volt, hogy nincs lelke. Egy pénzgyár, viszont az profin felépítve. Ezt sikerült most a One-al szétbarmolni.

az általad említett techdemo tényleg vicces: http://www.youtube.com/watch?v=-FGeqomYUyU

ja és linkeld be, úgy hatásosabb...;)

5*
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV7
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
4022 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
NEXUS6
Fórumhozzászólások száma:
201 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
1837 db
Utolsó belépés:
2019.08.24. 16:06:08
Regisztráció ideje:
2008.09.08. 00:15:43
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea