PlayStation.Community Blog ›› antaru

22 hozzászólás

2008.11.26. 15:10:39

Utolsó hozzászólás: antaru

2008.12.04. 11:28:47

Megosztás
Értékeld a blogot!
Az előbb (egy bejegyzéssel korábban) határoztam el, hogy írok egy játéktesztet a Dead Space-ről.
Két oka van:
1. Ezt a játékot van időm végigjátszani, mivel nem olyan végtelenül hosszú, hogy valahol hosszú időre félbehagygassam. tart.
2. Annak ellenére, hogy született már róla több leírás, nem hangzottak el bennük azok a dolgok, amiknek szerintem el kellene egy rendes játéktesztben.

Itt fel is ötlött bennem, hogy a magyar videojáték-tesztelgetősdi még mennyire gyerekcipőben jár.

Részben azért, mert az ún. tesztelők nem teszteket írnak, hanem többnyire csak ajánlókat, hosszú kedvcsinálókat, azaz ismertetőket. Leírják, hogy miről szól a játék, bemutatják a lényegesebb, jellegzeteseb elemeit, de az értékelésnél úgy hasalnak el, mint három lábú kutya a jégen.
[-Ha nem a munkahelyen lennék, rászerkesztettem volna egy Dead Space feliratot a cipellőkre:]

Nem is igazán a pontszámnál, mert míg az egyik oldal (például a Gamer) kifejezetten egy az IGN, GameSpot eredményeit követő policy-t tűzött ki, addig a másik mindenre 7-9,5-et ad, ami értékelhető.

A probléma inkább ott van elásva, hogy a sorokat fejjel lefelé olvasva sem lehet pontosan megmondani, hogy végül is miért, mi alapján dobott rá annyit a cikkíró, amennyit.

Mi lehet az? Hangulat vagy összhatás?
Meh.

Sehol sincs (vagy csak nagyon kis mértékben van) a tesztekben szó arról, hogy a játék elemei hol segítik vagy akadályozzák az élvezetet, mi az ami egyszerűen felesleges bennük és/vagy csak ront/javít az összképen.
Persze minden összetevő megítélése szubjektív dolog, de amíg nincsenek egyáltalán efféle elemeire bontva a játékok, addig semmiképp sem tartom lehetségesnek az összehasonlításukat vagy értékelésüket.

A mai magyar tesztek leginkább szellemesen megírt ismertetőnek vagy kedvcsinálónak nevezhetők, amikor jó játékról és több, mint érettségizett íróról van szó.
(Az igazán rossz játékoknál már ki tudják szúrni a hibákat a srácok) .
Időnként azonban - és sajnálatosan - még élvezetesen fogalmazni sem tud a fórumok főszereplője. (Megjegyzés: csak ezt bizonyítandó, el fogok olvasni pár - az utóbbi időben készült - magyar játéktesztet újra)

Persze ne érje szó a ház elejét sem: átértékelve gaming sajtós előéletemet, úgy érzem, hogy eddig egyetlen egy játékteszthez közeli dolgot írtam csak, azt is a Valkyria Chronicles kapcsán, az utolsó 576 Konzolba.

De még az az írás sem teljesen teszt (értsd: feltáró értékeléssel rendelkező leírás). Nem volt még nálam sem teljesen tudatos az, hogy gondolni kell a hogyanra és mikéntre. Hogy nem elég leírni azt, hogy korszakalkotó vagy motiváló, hanem azt is meg kell mondani, hogy miért, alá kell támasztani a kijelentéseket.

Szóval a Dead Space.

Ha minden jól megy, a péntektől hétfőig tartó, négy napos kényszerhétvégén meg fogom írni a megírnivalót vele kapcsolatban.

Ha arra gondolok, hogy egyáltalán van-e szükség ilyesmire, akkor persze az első ösztönösen előtörő válasz az, hogy nem, nincs.
Az olvasóközönség remekül elvan az azonnal érkező cikkekkel, melyekkel lehet egyetérteni vagy ellenkezni, sőt magasztalni, ha a pontszám az olvasó által hájpolt szoftvert elég magasra emeli.

Lehet, hogy nem lesz az igazi, biztos, hogy a kutyát sem érdekli, de ettől függetlenül belevágok, legyen egy ilyen is. ;)
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
22. antaru  PlayStation.Community tag
2008.12.04. 11:28:47
LV4
oke.
amit leirtal az igaz, nem tudom mit reagaljak ra.

nem a tokeletes teszt megalkotasa a celom, csak a tobb informacio a jatekok jatek reszerol.
azota megtortent, kaptam hideget-meleget is.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
21. Oldern
2008.12.03. 16:31:18
LV1
Antaru, a "jó teszt lett" tudod te is, hogy mit jelent :)
Azt jelenti: nekem tetszik a játék, jó lett a pontozás.

Sajnos ez ilyen. Nagyon szűk réteg olvas teszteket, aki pedig mégis, annak általában a teszt szövege számít, nem pedig a pontszám. Vagy az, hogy a kettő nincs összhangban.

Ami pedig a "tökéletes teszteket" illeti, előhozom a kétmilliárdszor emlegetett Bűn és Bűnhődés példámat: a könyv az alapmű, nem pedig a könyvkritikák. Videójátékok esetében is hasonló a helyzet - nagyon kevés olyan hazai tesztre emlékszek, amelyik tényleg megmaradt bennem, és nem csak a játék miatt. Ilyen például Reiker Ikaruga/Rez tesztje.

Harmadik dolognak pedig csak annyit jegyeznék meg, hogy Tim Rogers belevaló, kőkeményen író csávó (értelmezze ezt mindenki úgy, ahogy szeretné), de szerintem nem kell idáig elmenni, ha jó videójátékos értekezéseket akarunk olvasni. Abszolút kedvenc a Penny-Arcade és az ott közölt esszék: néhány bekezdésből álló, csapongó de mégis lényegretörő szövegek. Vagy az Eurogamer néhány tesztelőjének tesztjei - azokat is egy élmény olvasni.

Az már megint más kérdés, hogy néhány embernél az EG már szar, de odáig nem veszik a fáradtságot, hogy azt mondják: az EG ez és ez az újságírója szar, nem maga az oldal.
20. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.28. 21:29:36
LV4
mert szerintem egy ocska, hype-olos cikk lett, most belegondolva pedig a jatek sem er 7 pontnal tobbet.

hogy az olvaso mit akar hallani, vagy mit jo hallania, az mas sztori, de nem is erdekel.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
19. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.28. 21:26:47
LV4
de legalabbis nem ertem, hogy miert nincsenek legalabb online effele tesztek.
vannak sokan, akik nagyon szepen fogalmaznak es jok is, de szerintem lehetnenek jobbak.
tudom, en nem az atlagolvaso vagyok.
de bakter, ott ultunk a kocsmaban legutobb.
mi, 'videojatek tesztelok'.
ami leginkabb megmaradt bennem, az az, hogy senki sem olvas el senkit es a sajat irasainkkal is legtobbszor elegedetlenek vagyunk..:)
emlekszem, amikor osszekalapaltam a crisis core-t. nem ereztem az ihletet, nem tudtam kiragadni belole semmit. sot, a szoveg sem a legjobb, bar volt benne helyenkent par kellemes mondat.
adtam ra 9.4-et.
az egyik elso hsz az volt, hogy 'ilyen jo tesztet meg sosem olvastam!'
azota, ha erre gondolok, mindig szegyellem magam egy kicsit.
tenyleg.:)
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
18. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.28. 21:13:35
LV4
jobb lett volna, ha nem megint munkahelyi excell anyagba agyazott szovegdobozban irni a blog szoveget es azzal elkerulni a felreerteseket.
ha meg idetalal valaki:
tudom, hogy ma az megy, ami eladhato.
nem akarok mertani elemzest meg bugirtast vegezni.
ellenben..
sokszor ugy erzem - annak ellenere, hogy keves tesztet olvasok el -, hogy a jatekok ertekelesenel tobb dologra is oda lehetne (jobban) figyelni.
ha en irnek a dead space-rol (vegre vegigjatszottam) akkor megprobalnam jobban szembeallitani a pozitivumait a negativumaival, ahelyett, hogy benyogom a szokasos (es ahogy en is csinaltam eddig) forradalmi ujitas, remek grafika, itt-ott linearis kombot.

tenyleg nem ferne el lapban es neten sem olvasnak sokan, de el lehetne kicsit idozni azon, hogy akkor most jo is-e az, hogy a hudot levettek a kepernyo sarkabol (igen), de kiraktak a csavo hatara (nem). egy szornyekkel teletoltott, sotet urhajon en nem szeretnem, ha pont a hatam vilagitana. meg hat amugy sincs semmi ertelme.
mennyire nagy ujitas ez? dicserik sok helyen, de valojaban visszalepes.
hp csikod van. amikor fullos, akkor nyugodt vagy, amikor piros, akkor gyogyitasz.
a resi4-ben vagy silent hillben a serult vagy faradt ember lassu, nem tud futni. sokkal jobb lett volna ugy.

amikor azt irtam, hogy gyerekcipos jatekteszteles, azt arra ertettem (vagy talan a pillanat heveben meg nem, de arrol akart szolni a dolog) hogy hianyolom a tesztekbol, keveslem bennuk az ilyen, atgondolosabb reszeket.
mert ami ma megy (leirni a sztorit, bemutatni a karkatereket, ertekelni az osszhatast) az inkabb ismerteto vagy kedvcsinalo, nem teszt.

nem eladhato? nem.
most nem vagy nalunk nem. de a sok hozzaerto jatekteszter neha elgondolkodhatna azon is, hogy a kereslet-kinalat viszonyban nem orokervenyu a szabaly, hogy csak a sokak altal kivantat kell adni.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
17. Ghz
2008.11.27. 09:44:57
LV1
Válasz 16. Tyler üzenetére:
Az rendben van, hogy jól ír a csávó meg érdekesen meg stb. Én csak arra akartam rávilágítani, hogy ennek a műfajnak az életben maradási esélyei a jelenlegi internetes játék közösségek színvonalát elnézve, olyanok lennének mint isacnak fegyverek nélkül. És ahogy mondtad a csávó ego tripjei nem biztos, hogy mindenkinek feküdnének. Nézz csak körül a neten, tele van büdös kis patkányokkal, akik fröcsögik a szart rendületlenül, miközben fingjuk sincsen a dolgokról. Ha 6 pont egy játék az a baj, ha 10 akkor az. Mert, hogy szerinte ez egy fos vagy az év játéka... Nincs értelme ezeknek minőségi produktumot letenni az asztalra, mert túl primitívek ahhoz, hogy felfogják. Természetesen respect a sok kivételnek.
16. Tyler
2008.11.27. 07:26:07
LV1
antaru: orulok, hogy ilyen mely benyomast tett rad a pasas... ;)

GHz: ha abbol indulok ki, hogy Antarunak Tim Rogers az etalon, akkor a 70 ezer karakteres iras es a reszletesseg nem azt jelenti, hogy bugreportot keszit, hanem azt, hogy kiegesziti a tesztet ilyen-olyan elmenyekkel (kapcsolodo jatekok, filmek, olvasmanyok, riportok, egyeb kulturalis hatasok, et cetera). Rogers kvazi blogot ir az ActionButton-on, ahol kokemeny egotrip megy, de mivel rovatot vezetett a GamesTM-nel, az InsertCreditnel, es publikalt sok mas helyen, megteheti azt, hogy "foallasban" irjon - valamint amellett ugy, ott es annyit, amennyit es ahogy akar. A vegeredmeny egy csapongo, szubjektiv meglatasokkal teletuzdelt velemenyhalmaz, de egyseges egesz.

Ezt lehet szeretni - jomagam is odavagyok erte, meg akkor is, ha neha ugy erzem, hogy sok az oncelu "bashing". De ugy fogalmazza meg a "kulonvelemenyet", hogy tiszteletben lehet tartani. (Elvileg mindenkiet lehet, akinek mas az allaspontja, de ebben nincs semmi negativ felhang, mint altalaban a "nem ertek egyet, de tiszteletben tartom, amit ugatsz" legyintesekben.)

Es persze van ellenvelemeny is: http://insomnia.ac/commentary/on_new_games_jo[...]
15. Ghz
2008.11.27. 00:49:18
LV1
Már megint túlbonyolítod a dolgokat:) Az a baj a te elképzeléseddel, hogy nem életképes, sajnos. Írhatsz te egy szigorúan vett "tesztet" egy játékról, csak az lenne vele a baj, hogy mindenki elaludna rajta. Nekem elhiheted, hogy én tudnék úgy írni egy játékról, hogy kifejtem benne, hogy az adott bug milyen részterületen található és a scripter/pályaépítő szerintem milyen hibákat vétett, vagy hogyan helyezte el az objekteket. Most őszintén ki a f*szt érdekelne ez?:) 5 embert max? Beszélgettünk már erről sokat és ezért is tudom, hogy tisztában vagy azzal, hogy ez az iparág is egy sima showbiznisz lett. Úgy alakítod a tartalmat, hogy az szórakoztató, vicces, könnyen emészthető legyen mindenki számára, mert akkor sokan elolvassák. Ha sokan elolvassák, akkor sok a látogató, ha sok a látogató akkor több pénzt lehet kérni a hirdetésért, amiből aztán kenyeret veszel, hogy legyen erőd megírni a tesztet:) Így működik a gamer is így működik ez az oldal is. Így működik a világ összes játékos oldala ahol a megélhetésért generálnak tartalmat. A te elképzelésed remek, a cél nemes és egy blogba tökéletes is lesz:) Írok levelet majd, van infóm az EA-s dologról de nem sok sajna... DE futok még vele egy kört.
14. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 23:40:58
LV4
a magyar gaming sajto es a penz, mint tema kulon cikket - mit cikket, tanulmanyt - erdemelne.
elobb-utobb lehet, hogy ossze is hozok egyet, de azt nem fogom ide kirakni, mert ez is jatekoldal.

de a lenyeg, hogy az alapjan, hogy mennyit kerestem vele nem lehetnek 'profi'.
ez inkabb az 'orulj, hogy benne lehetsz vilag', nem a 'keresel is vele'.

de tudom, hogy mire gondolsz.

nyilvan mas szemmel tekintenek azokra, akiknek jelent mar meg irasa valahol.
a magyar viszonyok mellett ok a hivatasosak.

hathathat, en is irtam mar par szar cikket.:)
(amugy vicces, hogy jo par 'kollega', akikkel kocsmaztam mar egyutt parszor, hozzam hasonloan szinte keptelen masokat elolvasni es utolag onmagat is tobbnyire leszarozza.)

mindegy, el nem ijesztesz, bar a vegeredmenytol magam is tartok rendesen.
de ez egy proba lesz. ha lesz nehany epitkezos kritikus, akkor szivesen elragodom a velemenyukon.

a 'szar' meg az 'ilyen jot meg nem olvastam' nem jelent magaban semmit.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
2008.11.26. 21:26:05
LV2
Válasz 10. antaru üzenetére:
Szigorúan véve a "profi" kifejezés arra érvényes aki pénzt is kap az adott munkájáért, szóval érdemesítik eredményét.
Ezúttal inkább mégis arra értettem, hogy az elméleti tökéleteshez közelebb álló alkotásra vagyok kíváncsi tőled.
Csak el ne ijesszelek ezzel a sok maszlagga la megírástól. :D
12. Okami
2008.11.26. 17:49:59
LV14
Nem értek a témához, a fogalmazáshoz főleg nem XD

Várom a saját kis élménybeszámolód :)
11. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 16:42:03
LV4
Tényleg kényes a téma, a legjobb lett volna rossz példákat hozni, de nem illik. :)
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
10. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 16:39:16
LV4
Válasz 8. Gulandro üzenetére:
A profitól olyan messze vagyok, mint a Tatuin a világegyetem közepétől.
Csak örülnék, ha a saját értékítéletem szerint kicsit érdekesebbé válnának a tesztek. Persze nem mindegyik és nem is úgy, hogy színes textboxokkal van kicicomázva, sőt tudva, hogy igazából erre nincs igény.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
9. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 16:37:10
LV4
Válasz 5. Foxhound üzenetére:
Azért meg bocs, ha mindenki magára veszi. :)

De hogy érthető legyek és ne degradáló nézzünk pár példát.
Elolvastam mondjuk az oldal indulásakor Chriss Motorstorm 2-jét és baromi élvezetes volt.
Sok mindent persze nem lehetett írni arról a játékról, de ahogy leírta az állat.

Megnéztem ma Zsolt Dead Space-ét.
Rendesen bemutatja a játékot, el tudod dönteni, hogy érdekel-e vagy sem. Mellesleg (nem mellékesen) jól olvasható, rendben van.

Viszont a tesztelés (amiről itt hadoválok) szerintem picit más.
Később kívántam leírni, de én az értékelésnél figyelembe vettem volna és felhoztam volna azokat a dolgokat, hogy az ellenfelek kicsinálása mennyire egyszerű sémákra épül, egyedül az a behemót kivétel, akit sztázisozni kell és hátulról lőni.
Azt, hogy az életerőcsík már rég kiment a divatból, hiába van a bal felső sarok helyett az ember hátán.

Emellett persze vannak pozitívumai is bőven, de majd összefoglalom.

Nem degradálni kívántam, csak azt mondani, hogy lehetne másképp és akkor (megint szerintem) más pontszám jönne ki.
Talán az olvasóknál is rétegződne jobban az, hogy mi miért 8 pontos kurva jó és mi miért 10 pontos kurva jó.

Francba:) Nincs most időm kifejteni, a lényeg, hogy meg ne sértődjön senki, de szerintem ez még mindig gyerekcipő, amibe bele lehetett volna venni a külföldieket is, csak nem foglalkozom velük.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
2008.11.26. 16:36:06
LV2
Érdeklődve várom. Az része, hogy "olyasmi hangzik el ami máshol nem" jobban érdekel mint a értékelés mizéria. Nem hiszek egy játék számszerűsíthető értékelésében. Nekem az jelenti a gyerekcipőt etéren, De a profizmusból mindig szívesen tanulok. :)
7. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 16:29:21
LV4
Válasz 5. Foxhound üzenetére:
Ejj, féltem, hogy valaki majd így érti.
Nem éppen degradálni szerettem volna, ha kicsit igen, abba saját magamat is beleértem természetesen.

Ezért is írtam le, hogy vannak szórakoztató írások, amik szerintem inkább ajánlók, mint tesztek, de a szórakoztatót (talán rossz a szó), jó értelemben értettem, úgy, mint kellemes olvasmányt.

Ha mindenki úgy írna, mint az általam kedvelt actionbutton-os Tim Rogers, akkor kihalna gaming sajtó, tudom.

De sokszor, a sok sztorizgatás mellett hiányolom az olyan meglátásokat, mint mondjuk ami az ő cikkeiben van.

Ajánlom mondjuk a fable2 vagy shadow of colossus írását.

Egyébként nem ír szárazon, remek dumái vannak, csak ahogy említettem, azzal, hogy elemez is és egyben jópofa is a végére egy cikk olyan hosszú, mint 10 másik.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
6. antaru  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 16:23:06
LV4
Válasz 3. kryss777 üzenetére:
Csak egyet tudok:
actionbutton.net
Tim Rogers-re kattantam rá (azóta, hogy Tyler mutatta)
De készülj fel, hogy nem lesz egyszerű, a csávó 70 ezer karakteres szövegeket ír.
De a végén mindig igaza van.
..:.:...:..:...:..:.:.......:.:...:..:..:.:..
5. Foxhound  Szerkesztő
2008.11.26. 15:57:00
LV14
Sokkal szívesebben olvasok egy személyesebb beszámolót, tele élményekkel és a meglátások ismertetésével mint egy, úgymond profi játéktesztet. - amit így hirtelen el sem tudok képzelni milyen, és, hogy őszinte legyek: nem is akarok. Ha elolvasok egy cikket az író személyes meglátására, a játék által nyújtott élményekre vagyok kíváncsi. Arra mit élt át a játékos miközben tolta az anyagot. Ütött-e a stuff nála, vagy sem. Pontszámos felvetésedet meg végképp nem értem. Egy tesztet nem tudok mondani - PSL viszonyokat tekintve - amiben ne lenne egyértelmű, hogy a cikkíró miért adott annyi pontot xy modulra mint amit. Ne vedd sértésnek és lehet, hogy csak én értelmeztem félre fenti soraid, de igencsak degradálónak hatnak azokra nézve is akár akik itt tevékenykednek.
"Why did i move here? I guess it was the weather."
4. ssj3_vegetto  The Champion of the Gods
2008.11.26. 15:33:03
LV20
Ha 9pont alatt lesz bannolunk :)
Don't Tempt My Dark Passenger
3. kryss777  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 15:31:45
LV7
Szerinted melyik oldalon, vagy egyáltalán hol (online/offline) olvashatóak 'igazi' játéktesztek? Csak, hogy lássak egy konkrét példát.
2. slickadam  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 15:30:08
LV5
várjuk!
Super Ultra Taokaka Deluxe!!!
1. persuid  PlayStation.Community tag
2008.11.26. 15:25:57
LV3
Én nagyon kíváncsi vagyok rá.
Eddig minden tesztet elolvastam itt is(persze olyan játékok értékeléseihez nem szóltam hozzá,amik nem az én profilomba tartoznak),de jó volt olvasni őket.
De szakmailag nem nagyon tudok ilyen mélységekben hozzászólni a dolgokhoz.:)
Anri,you are the breast...I mean the best
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV4
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
7830 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
antaru
Fórumhozzászólások száma:
166 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
790 db
Utolsó belépés:
2015.08.08. 09:52:46
Regisztráció ideje:
2008.10.02. 15:26:23
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea