PlayStation.Community Blog ›› SOLDIER

11 hozzászólás

2011.08.05. 00:55:29

Utolsó hozzászólás: Reita

2011.08.07. 12:25:20

Megosztás
Értékeld a blogot!
Üdvözlet a rég elfeledett játékok szentélyében, dojo-jában, házában, szellem kiskastélyában. Én lennék itt a Jani, a SOLDIER, az elveszett videojátékok fosztogatója, a kurátor. Ebbe a kis sorozatba amit indítani merészelnék, szeretnélek megismertetni egy-két olyan érdekes, netalán vad, esetleg klasszis játékokkal amikről jórészt a büdös életben nem hallottál. Ha ez még sem így lenne akkor gratulálok, ugyan olyan nerd vagy mint myself. Egyébként ezt nem úgy kell felfogni most, hogy huh, történelem óra következik, nem. Mivel mint már mondtam ezeket a játékokat úgy se ismered, nincs az a szorongó, kézizzadást beindítóan frusztráló megfelelni vágyás, ami akkor indul be nálad, mikor gamer társaid olyan, általuk áhítattal megnevezet produktumokról beszélnek amikről neked fogalmad sincs. Ezek nem a legjobb játékok, ezek eltűnt ereklyék. Elfeledett rongybabák amik előkerültek egy poros polc mögül. Néhány talán kuriózum, a legtöbb csak érdekesség. Meglátjuk, csak gyere beljebb ebbe a furcsa bazárba, a képernyő már villog is, amíg én szállalok, kezedbe dobok egy /Catch this!/ Nes kontrollert. Kripta ajtó nyögve nyílik, a halál szaga csap meg. Ma bemutatom neked a túlélő horror-ok ősatyját. Háh, nem. Nem az Alone in the Dark-ot.

Sweet Home - Suīto Hōmu
This is not for you.

Még csak 1989-et írunk és a Capcom már ekkor kicsapta az asztalra annak az alapjait, amit manapság csak survival horror-ként emlegetnek az angolul tudók. De ami még jobb, és amiért én rögtön beleszerettem: talán az első és utolsó igazi túlélő horror RPG! Persze van nekünk Parasite Eve-ünk, Koudelka-nk, Galeriens-ünk meg még ezer más horrort csak atmoszférában feszegető szerepjáték, meg RPG-sített horroros cucc, de... tegyük tisztába a dolgokat, szíven a kéz, a két alkotó elem ezekben a játékokban általában vizezett. Vagy a Xp szerző rész hígított, vagy a rémüldözés. Nekem ez nagyon is fájó pont volt mindig, mert a legnagyobb kedvenceim ebből a két népcsoportból származik, és szomorúan láttam a deformált gyerekeket, konstatálva, hogy génjeiket talán még maga Dr. Moreau se tudná normális módon keresztezni. Erre itt van ez a 12 éves kis szörnyeteg. És az oldschool beint a mának, baby.

Otthon édes otthon

Hogy mi is igazából az a Sweet Home: Egy kísértetházban játszódó történet, kis sushival meg wasabival. Kint a francban egy erdőben áll, a nemrég elhunyt híres festő Ichirou Mamiya, elhagyatott kúriája. Erre az istencsapása helyre érkezik meg egy öt fős riporter team, hogy a világhírű művész eleddig sose látott falfreskóiról forgassanak egy dokumentum filmet. A sz*r akkor landol a ventilátorban, amikor megérkezvén az elhunyt még elhunytabb (és ennek ellenére elég zabos) felesége Lady Mamiya kísértete fogadja a társaságot és életveszélyesen meg is fenyeget mindenkit, majd ezt nyomatékosítva, beomlasztja a kivezető utat mint ahogy azt ilyen esetben szokás. Ezután az asszonyság ott is hagyja a csúnyán megsz*patott társaságot, akik a "hát nincs más hátra csak előre,, elv szerint elindulnak felfedezni a kúriát, reménykedve egy másik kijáratban (Ja... mert azt még tuti nem omlasztotta be őnagysága).
Kicsit ismerős a szitu? Elhagyatott kúria, bennrekedt társaság keresi a kiutat. Azon kívül, hogy tuti van még ilyen rajzfilm is, ami így kezdődik. Shinji Mikami (kockaképző kis kézikönyv, 39. oldal 4. bekezdés: a Resident Evil apukája) is ezt a játékot nevezi meg első számú inspirációs forrásnak, és a történet alapjain kívűl még rengeteg ötletet vitt át saját horror vidámparkjába. Szerinte ugyan is ez akkor és most is egy gyöngyszem és sajnálja, hogy olyan kevesen vették. Ennek több oka is lehetett, de amire én most felhívnám a figyelmet az a tény, hogy japánon kívül sehol sem jelent meg. Az, hogy miért nyilvánvaló lesz kb. 10 perc játék után; mert durva, erőszakos és néha sokkoló. Már játékos életére törő rémek, a széltébe szelt zombik, a gonoszul mosolygó horrorbaba, a hányással és saját pattanásuk(!!!?) váladékával támadó szörnyek is mind elég torz ahhoz, hogy rájöjjünk ez nem igazán az akkori Nintendo profiljába illő termék. Pl.: hol vannak a dinókon lovagló olaszok? Jó volt akkoriban is azért szétrobbanó Hitler fej (Bionic Commando), meg Castlevania-nk is, de a Sweet Home tejóég, túl tesz ezeken bőven. A legfelkavaróbb képi világú 8-bites játék.
Ahogy csapatunk halad egyre beljebb a házban, úgy jönnek egyre ocsmányabb lények és úgy találkozunk a másik csoporttal, a kégli előző látogatóival. Illetve, ami maradt belőlük. A játék így mutatja meg nekünk a ránk váró sorsot, mintegy gúnyt űzve minden egyes megfeszített próbálkozásunkból, amit a kijutásért cselekszünk. És kicsiny csapatunk bármikor ténylegesen erre a sorsra juthat, mindjárt el is magyarázom miért. Maga a játék részben túlélő horror mint azt mondottam vala, az RE és a Silent Hill ősatyja. Tele van a ház fejtörőkkel, amiket az előttünk járók és a Mamiya család feljegyzéseiből oldhatunk meg. Igen a File-ok itt léptek először köztudatba, verseken és találós kérdéseken kell kibogarásznunk merre is a tovább út, illetve mi kell a megnyitásához. Itt lép életbe a játék egyedülálló tárgy rendszere. Már a kezdet kezdetén mindegyik karakterünknek van egy saját itemje pl.: Kazuo a kutató csoport vezére birtokolja a horror játékok leghasznosabb tárgyát, az öngyulát. Ezzel az utunkat akadályozó köteleket meg más, haladásunkat egyáltalán nem segítő dolgokat égethetünk hamuvá, de még a harcban is odapiríthatunk vele az ellenfélnek. A csapat többi tagjánál van a porszívó (a freskókat tisztíthatjuk meg vele a portól, az utunkat meg az üvegszilánkoktól), a kulcs (meglepő, de ajtókat nyit, kivéve amikor nem), a kamera (a freskók fotózására és egy-két ellenfél ellen jó) és végül az elsősegély csomag amivel minden kórságot le lehet szedni a bandáról. A fő itemeken kívül felszedhetünk még más tárgyakat is amik segítik a haladásunkat, ezeket a csapatunk tagjainál tárolhatjuk de csak limitált számban. Ha betelik az inventory nincs gáz, bármelyik tárgyat kicserélhetjük arra amit ép fel akarunk venni, de ha később meggondoltuk magunkat, vissza kell mennünk oda ahova letettük. Hasonló mint a RE Zero rendszere... illetve az hasonlít erre, de tökmindegy. De nem csak a tárgyakkal kell taktikázni, hanem az embereinkkel is. Mint a legtöbb JRPG-ben itt sem fog követni az összes társunk, 3 ember lehet egy csapatban, ezek összeválogatása általában nem kis fejtörést igényel, nem csak azért mert három ember könnyebben gyűri le az ótvaros lényeket, de mint említettem mindegyiküknél van egy key item, aztán a franc se tudja milyen csapda, vagy akadály fog megint elénk kerülni. Itt jön az, hogy bármikor eldönthetjük kit irányítunk, így a két hátramaradt csapattag is összeállhat és ketten mehetnek tovább a rémségek kastélyába. Sőt, néha kell is szimultán dolgozni két csoportosulással. Szóval nem csak a tárgyak, a fejtörők és maga a hely ad okot a bizonytalanságra, hanem az is, hogy a jó csapat-összeállítást sikerült e megalkotnunk. De van még egy valami ami folytonos aggódásra készteti a játékost, ez pedig a halál maga.
Mi történik egy RPG-ben ha meghal egyik csapattársunk? Hát beleszúrjuk a s*ggébe a Főnix tollát 'oszt él má' megint. Vagy elvisszük a városi paphoz. Na itt semmi ilyesmi nincs, ez egy horror RPG, itt aki meghal az halott is marad, ezzel elveszítve egy értékes ütőerőt, tárhelyet és egy key itemet. Bázzeg, na ugye, hogy para a dolog? A befejezésre is kihat, hogy mennyi emberünk maradt életbe a fináléig, tehát 5 befejezés van. Ennek ellenére egyáltalán nem nehéz a játék. Itt nincsenek mentőszobák, menteni bárhol lehet, az életet csak tonikokkal lehet tölteni, de azok feltöltik az egész csapat HP-ját és imádkozási energiáját. Imádkozással lehet ellenfelet gyilkolni, illetve az alkalomadtán megjelenő poltergeist jelenségeket hatástalanítani, egyfajta prehisztorikus Quick time event-ként. Ebből még van az az eset is, amikor az egyik emberünknek szándékában áll szakadékba zuhanni. Ilyenkor a menüben gyorsan bökjünk a team parancsra és már meg is menekítettük a havert.
A saját véleményem a játékkal kapcsolatban, hogy meglepően szórakoztató még ma is. A harcok többsége bár random, mégsem megy az ember idegeire, mert a rendszer gyors és egyszerű. Nem beszélve arról a megkönnyebbülést kiváltó tényről, hogy egyesével támadnak az egyes lények, szóval nem kell szét grindelni a fiatalokat ahhoz, hogy nyerjenek. Ha szorult a helyzet a másik csoportot is oda lehet hívni, segítsen már be egy kicsit ne csak a t*küket vakarásszák mint más jrpg-ben ("Hé te Barret nem akarnál egy kicsit tudod, segítő kezet nyújtani? Ez a Ruby Weapon ép most húzta le Tiffát és Yuffit a homokba!,, "Te raktál ki a csapatból, hogy sunázhassál nem? Akkor dögölj is meg bunkókám,,). Arról nem is beszélve milyen lendületes egy játék, olyan, hogyha félrerakod, piszkálni fog a tudat, vajon mi volt a következő ajtó mögött. Főleg, hogy itt viszontlátjuk a Resi sorozatból már jól ismert ajtó nyíló animációt, 8-bites dicshimnuszos pompában. És még így is hatásos.
Maga a Biohazard angol címe is a játékból ered, mikor a Mamiya házról így nyilatkoznak: "the house of residing evil". Azaz, a benne lakó gonosz háza. A történet is magával ragadó. Jó persze van benne egy-két klisé, de ilyen szörnyen nyomasztó sztori akkor is meglepő abban a korban, sőt még most is. Megszoktam már, hogy egy Silent Hill magába fordulós története mélyen megragadva, gyomromat összezsugorítva hasson rám, de hogy egy 8-bites játék ilyet tudjon?
Ehhez persze az is hozzájön, hogy a Capcom már a játék tervezésénél egy kész forgatókönyvvel rendelkezett, ugyanis a Toho Company bízta meg őket, hogy készülő filmjükből csináljanak egy játék átiratot. Szóval igen ez is egy fimből készült játékadaptáció és talán az egyetlen ilyen, ami jól is sikerült. Mivel a film és a játék együtt születtek (sőt, közös reklámot is kaptak) sok átfedés van a kettő között, így aki nagyon rámelegedett a témára a játékkal, az a film megnézésével tovább fokozhatja az élményt.

És most jöjjön a Retr-o-meter, mennyire is régi az anyag:
Voltak, vannak és lesznek majd olyan játékok amiket gusztustalan pasztává rágott az idő vasfoga és már rájuk se lehet nézni. a Sweet Home nem ilyen. Korához képest gyönyörű, kézzel rajzolt, színes grafika, remek játékmenete és kortalanul felkavaró, igazi japán horror történettel van felvértezve az idő homokja ellen.

Eljött az éjfél, záróra. Kezd áttetsző köddé foszlani a gamer szentély, mintha soha nem is lett volna. A Nes kontroller és a képernyő eltűnt. Az utcán találod magad a holdfényben. Talán legközelebb is eljön a dojo. A rég elfeledett játékok kísértetháza.
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. Reita  PlayStation.Community tag
2011.08.07. 12:25:20
LV17
Ha valakinek kell egy angol változat a cuccból az nálam jelentkezzen. Már nem tudom hol találtam, de át tudom küldeni ( ha mást nem email-en ).
10. zolika  HALF NINJA
2011.08.06. 18:52:15
LV9
Válasz 8. SOLDIER üzenetére:
~_~
Anthony Hopkick :D
9. Reita  PlayStation.Community tag
2011.08.06. 17:30:43
LV17
Fúdekipróbálom! Lopom is le e netről :D

Az írás meg nagyon komoly volt.
8. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2011.08.06. 17:15:25
LV11
Válasz 7. zolika üzenetére:
Kösz mindenki!

(Neked Zolikám még annyit, hogy nem megyünk Prince-re, de esküszöm, hogy összefröcskölök Judaston mindenkit piával, csak miattad!)
Please to meet you... Hope you guess my name.
7. zolika  HALF NINJA
2011.08.06. 13:21:49
LV9
Válasz 4. SOLDIER üzenetére:
Király blog!

A Purple Rain közben locsolj fel az égbe egy pohár rozét, vagy szamovárit, és álljatok alá nyitott szájjal, előre is köszi! :)

Idén nem tudok menni...:(
Anthony Hopkick :D
2011.08.05. 17:15:27
LV6
Borítón mintha Bruce Lee rémüldözne. :D
ブレイブルー
5. Papa
2011.08.05. 15:22:55
LV9
Válasz 4. SOLDIER üzenetére:
Kaphatsz egy hosszút is. Instantba szájadba. :D

Amúgy csodálkozom, hogy az Atari-s Haunted House-t kihagytad a sztoriból.
És nagyon remélem hogy a Bahamut Lagoon sem marad ki a sodrásból. :)
Könyörtelen NótaTV és Zone Romantica fan
4. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2011.08.05. 15:17:39
LV11
Válasz 3. Papa üzenetére:
Az akinek ma fizetsz egy rövidet!:)
Please to meet you... Hope you guess my name.
3. Papa
2011.08.05. 13:48:05
LV9
Ez mind nagyon szép. Már csak egy kérdés maradt. Kijafaszom az a Soldier?
:)
Könyörtelen NótaTV és Zone Romantica fan
2011.08.05. 11:30:35
LV5
szerintem így fest egy igazi videojátékos blog, ritka jó írás
érdekes, vicces
én is várom a következőt
don't eat the yellow snow
1. Beeblbrox  PlayStation.Community tag
2011.08.05. 10:52:15
LV3
Jó írás. Jöhet a következő.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV11
49%Motherfucker/51%SonOfABitch
PSC Kredit
916 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Gig pig
Fórumhozzászólások száma:
2678 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
1639 db
Utolsó belépés:
2019.06.24. 09:42:17
Regisztráció ideje:
2008.10.19. 11:33:28
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea

PlayStation®Network Online ID