PlayStation.Community Blog ›› Balee

9 hozzászólás

2011.04.01. 22:23:08

Utolsó hozzászólás: Balee

2011.04.05. 17:32:06

Megosztás
Értékeld a blogot!
SPOILERES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Csak az olvasson tovább, aki végigjátszotta a játékot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Egyértelműen a tavalyi év legjobb játéka, mestermű. A legösszetettebb, legtöbb lehetőséget felvonultató sandbox játék, egyben a legjobb "GTA". Nem csalódtam a Rockstar-ban (bár ezt a Vancouver és nem a GTA-król elhíresült North fejlesztette).

Hol is kezdjem? Talán a történettel. Mert nem mindennapi.

Klisé, de találó: a múlt utolér. Akkor is amikor a háború sújtotta Kelet-Európából röppensz át az "ígéret" földjére (GTA IV - Nico Bellic), és akkor is, amikor a századforduló után (a játék 1913-ban játszódik) döntesz úgy, hogy felhagysz a bandita múlttal és helyette inkább a békés farmer életmódot választod. Mert a játék főhőse, John Marston ezt tette. De Marston-t utolérte a múlt, számolnia kellett tetteivel, így elhatározta, hogy tisztára mossa magát, de nem akarta veszélybe sodorni a családját, így úgy döntött, hogy elhagyja a nyugalom szigetét és visszatér a vadnyugatra. A vadnyugat utolsó érintetlen szegletére, oda, ahol még 1913-ban is a farkastörvények uralkodnak.

A történet szerint John Marston-t megbízza a kormányügynökség, hogy vadássza le egykori bandája utolsó tagjait, ezzel mentesül az általa korábban elkövetett bűnök alól és új életet kezdhet, Marston visszamegy vadnyugatra és megkezdődik a hajsza...

A játék első területe, New Austin az igazi klasszikus vadnyugatot tárja elénk. A vadnyugat minden klasszikus elemét megtaláljuk itt, végeláthatatlan, hatalmas sivatagok, kaktuszok, kisebb a western filmekből ismert városkák, farmok, bányák, sziklás hegyvidéki tájak, gyönyörű kanyonok, folyóvölgyek váltják egymást, már a játék első tájegysége is elképesztően hatalmas. Már itt is ráismerünk a vadnyugatra, de nem a klasszikus formájában, érezni, hogy már a végét járja ez a kor. Aztán jópár játékórával később eljutunk délre Észak-Mexikóba (a játékban ugyan Mexikóként is emlegetik, de leginkább Nuevo Paraiso, azaz New Paradiso, Új Paradicsom elnevezéssel szerepel), ahol még durvább, még kaotikusabb állapotok uralkodnak. Mexikó az, amilyen a vadnyugat volt úgy 40 évvel korábban, a zsarnok tábornok és az útonállók sanyargatják és szipolyozzák a népet és az országot. Maga a táj tényleg olyan mintha Mexikóba csöppentünk volna, az országra oly jellemző módon épült városok, az égetett agyagból készült fehérre mázolt házak, hatalmas groteszk alakú vörös sziklák, végeláthatatlan kaktuszokból és napszítta hófehér kavics rengetegből álló sivatag jellemzik a tájat, tényleg úgy érezzük ez olyan mint Mexikó. Elképesztő és brutálisan hatalmas (talán New Austin-nál is nagyobb). Itt Mexikóban nem kisebb feladtunk van mint egy polgárháború sikerre segítése... és természetesen mellékesen egykori csapattársunk elfogása.

A játék vége fele (bár még ekkor legalább 10 óra van vissza a játékból :D) eljutunk a játék harmadik nagy tájegységére, a Great Plains-nek nevezett területre (ez hegyvidéki, havas, hegyes, fenyőerdős, folyómenti részeket, hatalmas prérit és egy nagyvárost tartalmaz, amit találóan Blackwaternek neveznek, hiszen egy nagy tóparton terül el), egykori otthonunkba, ahol feleségünk, Abigail, gyermekünk, Jack és az "uncle" (akiről nem derül ki valójában John vagy John feleségének Abigail-nek a testvér-e) élnek. Amint hazatérünk gyökeresen megváltozik az eddigi véres, leginkább gyilkolászásra épülő küldetésekből álló játék, farmunkon farmerként fogunk élni, gyermekünket lőni és vadászni tanítjuk, megóvjuk a termést a kártevő varjaktól, a teheneket visszük legelni, lovakat fogunk és törünk be stb. Amikor ezzel a játékmenetbeli változással szembesültem, kb. 30-35 óra játékidő után, szinte sokkhatásként ért, mondom ez már nem igaz, annyi minden brutálisan ötletes dolog volt eddig is a játékban és akkor még ez is. Le a kalappal a Rockstar előtt. Aztán természetesen váratlanul végetér az eddigi idilli élet, amikor... (ezt már tényleg nem írom le) És az ezutáni újabb ledöbbenés, amikor Jack... és vele tovább... Mondom ez már a zsenialitás csúcsa, virtuális orgazmus.

A játékmenet alapvetően a GTA hagyományokra épül, küldetéseket "veszünk fel", de rettentően változatosak, összetettek, sokkal jobban bejöttek mint bármely más eddigi sandbox játék küldetései. A játék le sem tagadhatná a GTA hagyatékát, fejezetről fejezetre mutatja be az elborultnál elborultabb karaktereket, az erősen nekrofil sírásót, Sethet, az egyik bajból nagyobb csöppenő írt, a minden betegségre gyógyírt áruló kígyóolaj árust, Nigel West Dickenst, az egyetemről kirúgott, folyamatosan ópium mámorban fürdő, össze-vissza beszélő, a legképtelenebb ötletekkel előálló tudóst (nem ugrik be a neve), akinek élete fő elmélete, hogy a fehérek bizony felsőbbrendűek a barbár népekhez képest. Minden karakter teljesen illik a játék világába, képtelen, a valóságtól elrugaszkodó hülyeségek nincsenek benne.

A játék rettentően addiktív, órákat el lehet lenni a legapróbb részletekig kidolgozott táj bebarangolásával, felfedezésével, rengeteg apró kis megoldandó feladattal, miniquesttel, minijátékkal, challenge-ek teljesítésével. Először arról ejtenék szót, hogy micsoda aprólékosan oldották meg a táj bejárására szolgáló hátasokat (szamár és különféle fajtájú lovak), gyönyörű ahogy kidolgozták őket, a legapróbb részletekig is valósághűek, ahogy feszül rajtuk az izom valami elképesztő. És természetesen az irányításuk sem mindennapi, érzi az ember, hogy lovon ül, rengetegféleképpen lehet "állítani" hátasunk sebességén (természetesen ez függ a ló fajtájától, később lehetőségünk lesz gyorsabb, erősebb, strapabíróbb lovak betörésére is), igen betörésére, mert hogy a világban szabadon befogható vadlovak is vannak, amelyeket nekünk kell lasszó segítségével befogni és egy minijáték keretében betörni. És természetesen lehetőségünk van kisebb-nagyobb 2-3-4 fogatú fogatok, lovaskocsik "meghajtására" is, mind utasként, mind driverként. (küldetésfüggő) És ott van még a vonat, amellyel ingyen és bérmentve utazhatunk, kidolgozása, ahogy bejárja a tájat szintén elképesztő (főleg éjszaka)

Nem is lenne igazi western játék az RDR fauna nélkül. Igen vadállatokkal is találkozunk, na ezen a szinten szintén átment a ló túlsó oldalára a Rockstar, (persze csak idézőjelbe mondom) mert legalább 30-40 különféle állattal találkozhatunk. (a sivatagban rókák, hiénák, bűzös borz, tatu, prérifarkas, kígyó, sas, sólyom és egyéb különféle madarak, északon a havas, hegyvidéki tájon, farkasok, medvék, jaguár, bagoly, vaddisznó, a prérin bölények, vadlovak, a folyók mentén hódok, mosómedve stb stb stb.) Az állatokat levadászásuk után meg is nyúzhatjuk. És challenge-ek is kötődnek a vadászathoz (ebből meg abból az állatból ennyit vagy annyit ölj, meg, nyúzz le, ölj meg egy bizonyos számút egy dead-eye-al, késsel, dinamittal stb.). Emellett egyéb tevékenységekhez is kötődnek challenge-ek: különféle növényekből kell meghatározott számút begyűjtenünk (ezek is tájegységekhez kötődnek), lövész skillünket is fejleszthetjük: bizonyos módon kell elintéznünk embereket, vagy pl. a kalapot kell lelőni róluk, disarmolni kell őket stb. És van még a kincskeresés: kapunk egy térképet, amin csak valami homályos utalás látszik a kincs helyére vonatkozóan, mondjuk egy ismertebb épület, fa, kőfal, útvonal, sziklaszirt stb. ezekből kell kitalálnunk merre is induljunk el, nagyon ötletesek, imádtam őket.

Aztán ott van a rengeteg minijáték: a pókerrel, black jack-kel, liar's dice-szal (ötletes kis kockajáték) órákig el van az ember, aztán ott van még az arm wrestling vagyis a szkander, a five finger fillet (ügyességi reflexalapú késsel ujjközböködő-játék), a lóbetörés, a horseshoes, vagyis a patkódobálás (amikor ráérez az ember nagyon addiktívvá válik :D).

A játékban a fentiek mellett rengeteg a fősztorihoz nem kötődő stranger-quest-tel is találkozunk: ezek sokszor ötletesebbek mint a fősztori küldetései, összetettek, gondolkodást, kutakodást igényelnek, érdekességük, hogy nem fejezhetőek be egyből, hanem mondjuk később újra találkozhatunk a játék folyamán a küldetést adó karakterrel és folytathatjuk a küldetést. Ezekből is rengeteg van (olyan 20 körüli).

A harcrendszerről is érdemes pár szót ejteni, van ugyan automatikus célzás, de van rásegítés nélküli szabad célkereszt is és természetesen a GTA IV-ből is ismert fedezékrendszer. Az egész szuperul működik a gyakorlatban, a fegyverválaszték meg elképesztő, ahogy haladunk előre úgy oldjuk fel a brutálisabbnál brutálisabb darabokat. Ami nagyon tetszett, hogy minden fegyvernek érezni az erejét, iszonyú módon képesek visszaütni, hála a rezgő kontrollernek ezt érezni is rendesen. :D Emellett ott a dead eye: a RDR bullet time-ja, visszatöltődő, célpontkijelölés alapú időlassítás. Ötletes és nagyon jól használható és ajánlott is a használata. :D

Amik még nagyon tetszettek azok outflitek, ruhadarabokból kell összeállítani őket, amiket különféle bizony sokszor nagyon nehéz célok teljesítésével szerezhetünk meg. (pókerban vagy five finger fillet-ben győzzünk le mindenkit, nyúzzunk le a bőrt 8 kígyóról, stb.) Ezekből is rengeteg van, kihívást jelent a megszerzésük, és sokszor adnak valami hasznos kis pluszt. (egyik ruhával pl. lehetőségünk nyílik csalni a pókerban)

Érdemes szót ejteni még a játék vizuális oldaláról is, a játékot a Rage engine hajtja, amely már a GTA IV alatt is dohogott, de itt rá sem ismerni a motorra. Tömör gyönyör a játék, elképesztő a látvány, amit a játék elénk tár, a táj kidolgozása brutálisan részletes, a karakterek, a táj szinte lemászik a TV-ről. Leginkább a fények tetszettek, a napkelte- és nyugta, a fék között átszűrődő fények játéka fantasztikus. Ilyen szempontból a legszebb játék. Na meg a karakterek kidolgozása sem semmi.

Még a multiról röviden: szintén nagyon addiktív, eddig 2 napom van benne és még sehogy nem állok. Szintalapú multi (50 a max szint), rengeteg challenge-el, vagy 30 féle játékmóddal, 4 fős coop-móddal, zombi móddal, free roam móddal stb.. Egyszerűen ku.rva jó.

Sorolni lehetne még napestig a játék érdemeit, ez a bemutató csak amolyan kis betekintés a Rockstar mesterművébe, biztos vagyok benne, hogy a western témába ilyen összetett, ennyi lehetőséget felvonultató játékkal jó ideig, de legalább az RDR 2. részéig nem fogunk találkozni.

Kissé elfogult is lettem a játékkal kapcsolatban, mert ugyan vannak hibái (bugok), kissé nehezen elérhető 100%, de olyan szintű egységet alkot a fent leírt rengeteg dolog, hogy szemet hunyok a hibák felett és kijelenthetem, hogy számomra bizony ez volt a tavalyi év játéka és egyben minden idők egyik legjobb játéka. Várom a Rockstar (igazából Team Bondi és a Rockstar North egy része által fejlesztett) új játékát, az L.A. Noire-t és az RDR 2. részét.

Szóval ez bizony: 10/10
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
9. Balee  Devil's Advocate
2011.04.05. 17:32:06
LV12
Köszi mindenkinek az elismerést. :)
8. Lotar  PlayStation.Community tag
2011.04.03. 14:57:25
LV17
Mevvan' . 10 ponty . :]
psn/sen id: pcpmate
2011.04.03. 03:28:41
LV5
nagy játék gecccc
"Square Enix"
6. Cingarayzsa  PlayStation.Community tag
2011.04.02. 14:24:48
LV4
Válasz 5. Cingarayzsa üzenetére:
elfogyik XD elfogy.
A magból fa lett s a fáról le esett az alma.
5. Cingarayzsa  PlayStation.Community tag
2011.04.02. 14:23:41
LV4
"A legösszetettebb, legtöbb lehetősèget felvonultató sandbox játèk ès egyben a legjobb GTA" (ès pont ezèrt nem is lett több.) Pontosabban a mondatban szereplő utolsó rövidítèsre gondolok, bárcsak ne lenne ott az a fránya GTA. A játèk maga hihetetlenül hangulatos ès a látvány gyönyörű ez egyèrtelmű, de a játèkmenet tipikusan GTA ès ezzel rettentően mellè nyúlt a R* ! Abban az eseteben ha eltudtak volna szakadni a már jól megszokot beidegződèsektől az elmúlt èvek legnagyobb játèkát tudták volna össze hozni. De sajnos ez így csak egy... :) na mi következik? Igen GTA. A játèk nagyon jó indít ès egy darabig nem is veszít a lendületèből de egy kis idő elteltèvel erőltetettè válik ès azaz elkèpesztő lendület mintha futóhomokra szaladt volna. A legtöbb lehetősèget felvonultató sandbox: nekem ezzel kapcsolatban más èrzèseim vannak, a játék elejèn finoman adagolva tökèletesen hibátlanul osztja a játèk a feladatokat aztán hirtel nagyon sokmindent kapsz egyszerre. Ez a nagyon sok minden pedig a vègère elfogyik.
A magból fa lett s a fáról le esett az alma.
4. videkiman  PlayStation.Community tag
2011.04.02. 12:20:03
LV2
nem semmi kis ˝szösszenet˝,köszi :))
egyébként meg teljesen egyetértek mindenben,már benne van 5 napom (multi+single),de nem lehet megunni

ha gondolod,multihoz felvehetsz:)
3. ps2true  -A LEGNAGYOBB-
2011.04.02. 10:00:19
LV24
jó írás. köszi!
Playstation
2011.04.02. 08:47:39
LV1
Nagyon jó írás! Köszi.Meghoztad a kedvem a játékhoz!
1. amstel80  PlayStation.Community tag
2011.04.02. 06:00:07
LV5
Fél év az életemböl, ugyhogy megértelek. grat az íráshoz.
"Megvagy tetvesgörény mostpróbálj meg ugrándozni"
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV12
Devil's Advocate
PSC Kredit
4257 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Bálint
Fórumhozzászólások száma:
4594 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
2126 db
Utolsó belépés:
2019.04.23. 19:01:14
Regisztráció ideje:
2010.12.09. 21:49:38
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea

PlayStation®Network Online ID