PlayStation.Community Blog ›› Gulandro

4 hozzászólás

2010.06.06. 21:44:45

Utolsó hozzászólás: Iron1

2010.06.07. 12:30:30

Megosztás
Értékeld a blogot!
Van abban valami jelzésértékű, hogy a képregényes szcéna képviselői, amikor filmkészítés közelébe kerülnek végtelenül alulmúlják önmagukat. Frank Miller (The Spirit) és Neil Gaiman (Tükörálarc) után "most" Enki Bilal is gyarapítja ezt a sort. Az időbeli bizonytalanság abból ered, hogy hat év távlatából értékeljük a 2004es mozifilmet.
Itt van ez a különös alkotás, ami már az eredeti címét tekintve is furcsa. Nem szokás olyan nemzetközi filmcímet adni, hogy Immortel (ad vitam). Egyáltalán nem illendő zárójelet használni, hiszen akkor még bajlódtunk azzal, hogy a gépen katalogizáljuk a filmeket és az ilyesmi zavaró lehet ugyebár. Moziban nézve persze kevésbé volt az.

Különösen akkor állok értetlenül ehhez, hogyha az eredetileg Nikopol trilógiából készült a film és ez is a helyzet. Ez a "kultikus" képregény több más európai klasszikus mellet már a kilencvenes évek végén ismert volt, elsősorban persze az akkoriban elkészült angol fordítása által. Az eredetileg 1980as sorozat a Pif, Druuna és Corto Maltese uralta európai piacon is nevet tudott szerezni, ami komoly fegyvertény. Más kérdés, hogy ezt olyan körökben tette amely az előbbieket ismerte ... legalább hírből.

Így az, hogy francia-angol-olasz koprodukcióban elkészüljön a Halhatatlanok egy nagyon bátor vállalkozás volt. Szerintem valaki még ma is nyögi odaát. Az elmúlt években nem voltunk híján elvont, elborult és öncélú francia fantasztikus filmeknek (Dante 01, Eden log) és akkoriban is el voltunk látva instant klasszikusokkal (Delicatessen, Amélie csodálatos élete, Elveszett gyerekek városa). Azonban sem ezek, sem a későbbiek és a Halhatatlanok sem volt képes felnőni a Luc Besson forradalmához, az Ötödik elemhez.

Ez persze korántsem jelenti azt, hogy rossz film lenne. Akkor sem volt az, csak akkor sem értettük, hogy ez mit csinál moziban, amikor a többi meg cédéken terjedt a pad alatt. Különösen úgy, hogy a Kaena, adott évben és gyakorlatilag korábban is, sokkal szebb animációval rendelkezett, mert itt néhol kibukkan a kis Vuk. Pedig látszik, hogy pénz volt rá, helyenként olyan a díszletek látványa, hogy egy-egy korabeli amerikai sorozat megirigyelhetné (egy másik blogomon Firefly hét van és ott elemzem ezeket).

A közhiedelemmel ellentétben a film nem fedi a képregény eseményeit, ami azért izgalmas, hiszen a forgatókönyvet maga az alkotó hozta össze. Tetten érhető itt, hogy egy történet mennyit változik a művészekben ennyi idő (20év) után, de még a képregény egyes albumai között is van egy-egy érzésnyi eltérés. Azonban az a spiritusz ami a képregényes műfajban vibrálóvá teszi a történeteket, filmen éppen hogy zavaróvá és követhetetlenné. Itt is ez a helyzet.

Ajánlhatnám ugyan, hogy a képregény ismerete nélkül ne kezdjünk a film megtekintésébe, de az milyen lenne már? Így is elég, hogy a képregény rajongói csalódtak a filmben és akik natúr vágtak bele sokszor végig sem nézték (ez akkoriban valami népi jelenség volt felnőtteknek szóló animációs filmek esetében mozikban). Még sincs más lehetőségünk, mint reménykedni, hogy így vagy úgy de megragad.

Van abban valami felséges (az animáció igénytelensége ellenére is), ahogyan a jövőbeli New York felett lebegő piramis falából kilépő Hórusz köszönti az emberiséget, amit ő teremtett. Zuhanása a halandók, mutánsok, fertőzöttek, diktatúrák világába tulajdonképpen a lendületvétel egy szilaj, szabadszellemű filozófiai és teológiai utazáshoz, amit inkább hullámvasútnak lehet felfogni.

Képzeld el mintha nyitástól zárásig ülnél fent. Nem szállhatsz ki, ezért kínodban iszol, zabálsz és dugsz már a kényelmetlen ülésen. Pár óra múlva garantálom, hogy magadról nem fogsz tudni és körülbelül olyan kemény képeid lesznek a világról, mint a Halhatatlanoknak. Gyerekkorodban tanult memoriterek citálásával óvod elméd a végső széthullástól, amikor pedig az egésznek szórakoztatónak kellene lennie eredetileg. 'This is art ... art hurts."

A filmnek van története? Több is, válassz. Van főszereplője, persze, csak lehet hogy hamar meghal vagy eltűnik. Tulajdonképpen szól valamiről? Nem tudom, a te életed igen? Nem tudom eléggé megjegyezni, hogy abban az időben térdig jártunk az ilyen filmekben, akkor a ma emészthetetlennek számító sallangok felét természetesnek vettük az intelligens pörölycápáktól kezdve az inhumán negyedig. Mai szemmel, kiragadva a filmet a korából, egy öncélú torzszülöttnek hathat.

Különösen mellé olvasva a képregényeket tűnhet fel az a sok betoldás amit Bilal elkövetett. Ezek nagy részét értem is (titokzatos sorozatgyilkosságok, trolibusz szerű ötödik elemes városkép) másokat viszont nehezebben tudok én is értelmezni (hogyan és miként lett egy buckalakóból eónok óta létező halhatatlan istenség). A közhely, hogy a film erősen épít az allegóriákra és metafórákra legalább olyan gyenge lábakon áll mint maga Nikopol Hórusz segítsége nélkül.

Nincsen nekem bajom a filmmel így évek múltán újra megnézve sem, hiszen őrültségével a képernyő elé szegezett. Kétségtelenül nem is kell jobb felvezetés ahhoz, hogy az eredeti képregény alapján készült Sokal kalandjátékkal játszhassak. Bizony, a képregényből lett fantasztikus film aztán a hagyományos point-and-click zsáner keretei között találtam meg magát és (úgymond) fejezte be röptét. Valami van ezzel a történettel, hogy útja ilyen sorsszerű...

Mosolygok, mert tudom, hogy még vitaindítónak sem jó a film, hiszen védhetetlen és akinek nem tetszett, az őszinte és jogos dühvel vagdalkozik felé. Akinek mégis mutat valami újat és maradandót ez a modern francia szárnyas fejvadász utánérzés, az pedig már gondolatban régen feltette a polcára és nincs az a lehúzó kritika vagy vélemény ami leszedeti vele. Úgy tűnhet, hogy elvont gondolatmenetem még csak farkába sem harap, de képzeljétek el, hogyha egy akkori, hasonló koreai filmről áradoznék most, hiszen akkoriban az volt az én "területem".
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
2010.06.07. 12:30:30
LV8
Válasz 3. Gulandro üzenetére:
A Sin City-nél társrendezőként és forgatókönyvíróként is közreműködött, még ha leginkább Rodrigueznek is tulajdonítják a filmet.
Ő a ró...
2010.06.07. 12:04:27
LV2
Válasz 2. Iron1 üzenetére:
Mint képregényalkotó Miller remek, mind a 300, mind a Sin City az, a filmeket azonban nem ő rendezte .... ellentétben a Spirittel.
2010.06.07. 10:37:44
LV8
Nos, azzal nem lehet vitakozni, hogy a The Spirit nem lett egy felejthetetlen alkotás, de ott van ellenpéldaként a Sin City, vagy a 300, amik fényében sántít az első mondatos kijelentésed.

Azt nem értettem, hogy mi alapján hasonlítod az "Amélie"-t és társait az egyébként szintén fantasztikus "Az ötödik elem"-hez. A maguk nemében mindegyikük kiváló alkotás, egytől-egyig.

Egyébként az írásod tárgya számomra kicsit kaotikus, zavaros volt néhol, ettől függetlenül szeretem.
Ő a ró...
1. Greg  PlayStation.Community tag
2010.06.06. 21:48:59
LV25
Jaj tudom mi ez, látványra jó lenne de maga a sztori nekem (is) egy nagy össze-visszaság volt....
LV426
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV2
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
2665 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Szilágyi János
Fórumhozzászólások száma:
1 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
187 db
Utolsó belépés:
2011.10.11. 10:15:34
Regisztráció ideje:
2008.11.20. 10:13:13
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea