PlayStation.Community Blog ›› DawidHUN

12 hozzászólás

2010.01.21. 15:00:45

Utolsó hozzászólás: ceu

2010.01.23. 07:28:09

Megosztás
Értékeld a blogot!
Episode 1.:

Játéktesztelés: De mi is az?

Sok játékos fejében megfordul az a gondolat, hogy Ő egész életében kedvenc elfoglaltságát szeretné művelni, de nem csak hobbi, hanem hivatás szintjén is. Természetesen legtöbbjük ezt úgy képzeli el, hogy egy magazinnál vagy fejlesztő stúdiónál helyezkednek el valamilyen QA vagyis tesztelői pozícióban. Magazin esetében természetesen más a felállás de most inkább vesézzük ki a fejlesztő stúdiók QA pozícióinak mibenlétét.
Először is oszlassuk el a téveszméket!

- Egy ilyen munka nem csak abból áll, hogy éjjel-nappal játszunk!
- Egy ilyen munka nem csak abból áll, hogy havonta több játékot is a kezünk alá vehetünk!
- Egy ilyen munka sok egyéb más tudást is igényel, nem csak elhivatottságot a videójátékok iránt!

Kifejtés:

- Míg a magazinokban publikáló teszter dolga főleg abból áll, hogy a kézhez kapott játékot végigjátszva átadja tapasztalatait az olvasóknak egy érhetően és frappánsan megfogalmazott cikk formájában, addig a QA Tester dolga teljesen más aspektusokból tevődik össze. A valós PALYTESTING vagyis a játékÉLMÉNY tesztelése a fejlesztés utolsó fázisaiban kap csak szerepet, mikor már olyan állapotban tart az, ami ezt lehetővé teszi. (Másolt szöveg következik egy lead designer és én köztem zajló levelezésből) "A sima "testing" az inkább technikai jellegű. Defektusok keresésére használjuk a fogalmat - pl. működnek-e a fícsörök, nincsenek-e kifordult polygonok, szól-e a hang, működnek-e a fegyverek... "

Ez mit is takar magában? A programozó elkészít egy scriptet pl. ami azt vezérli, hogy egy adott helységbe belépve elinduljon valamilyen más folyamat (ingame videó, hanghatások, képi effektusok, ellenfelek támadása, stb.)és tesztelni kell, hogy ez minden lehetséges módon bekövetkezik-e. Pl. ha egy másik játszható karakterrel lépsz be vagy a fegyver használható-e, a lövedék nem hatol-e át a falon, nem süllyedsz-e el a padlóban, stb.
- Mikor már játszható állapotban van a játék kezdődik csak igazán a valós PLAYTESTING, amikor már olyan szempontok alapján kell értékelned a játékot, amiket a majdani játékosok is figyelembe vesznek. Egy FPS játék esetében be kell kalibrálnod a fegyverek hatásfokát, hogy ne legyenek túlzottan nagy eltérések, ki legyen egyensúlyozva. (UZI sok lőszer, gyors tüzelés de kevés sebzés; rakétavető nagy sebzés, lassú újratöltés). RTS játék esetében több játszható frakció is szerepel a játékban. Ezeket kell egymáshoz hangolni, hogy az esetleges online versenyek alkalmából ne essen meg az, hogy csak az egyik fajjal játszanak a játékosok, mert az túlzottan erős a többihez képest. Ne legyen az, hogy rögtön csak az atomsilót fejlesztik, mert az azon nyomban elpusztít mindenkit. Olyan új játékmódokat kell kiötlened amiket szívesen játszanak. (Újabb típusú Capture the Flag, stb.) vagy a pályát kell játékos baráttá tenned esetlegesen több fedezékkel, nagyobb átlátható terekkel, hangulatos helyszínekkel, rejtett kis zugokkal "kemper mentes" helységekkel.
Meg kell keresned azokat a részeket a pályán ahol esetlegesen ki tud menni a játékos a pályáról. (pl. a Punisher tesztje alatt fél órát idegeskedtünk, mert nem találtunk meg egy srácot aki gránátvetőjével mindig kiirtott bennünket, de csak annyi volt a trükkje, hogy kilépett a pályáról és a falon átlőve random mód irtott bennünket. De megesett olyan is, hogy egyik pályán volt egy olyan zug, melybe ha bebújtál még az aura érzékelős "fícsör" sem látott meg téged, de Te ki tudtál lőni alóla és ha Te magad aktiváltad az aura érzékelést, akkor óriási nagy előnyre tehettél szert.) Ilyen és ehhez hasonló elemek, bugok százával előfordulhatnak, és a jó játékélmény fenntartása érdekében "le kell őket vadásznod".

Természetesen vannak olyan tesztelési eljárások is, melyek automatizálhatóak, de sokukat manuálisan kell tesztelni úgy, mint egy igazi játékos, hisz minden eshetőség nem kalibrálható bele egy automatizációs script-be sem. (Lásd azt az esetet, amikor a tesztelő a pályán elhelyezett upgrade ikonokat egymásra tologatta, mert rájött, hogy ha maximumra fejlesztette őket, akkor nem tudta őket már felvenni, hanem a karakter maga előtt tolta az ikonokat - nem ment át rajtuk - és így szépen egy rámpát építve kiugrált a pályáról. Ez az eshetőség a programozó fejében nem fordult meg, de a teszter szemfüles volt és megtalálta a hibát.)

A munka nagyobb hányadát pedig nem a bugok fellelése teszi majd ki, hanem a dokumentálásuk. Ehhez jól kell érteni valamilyen BUG TRACKER rendszerhez, vagy legalább az EXCEL-hez, mert másból sem fog állni, csak táblázatok kitöltéséből és hibák címkézéséből. Természetesen a jó fogalmazási és írási készség kulcsfontosságú, hisz ha a programozó, designer nem tudja kibogozni írásod értelmét, az félreértésekhez vagy konfliktusokhoz vezethet. Nagyobb cégek saját BUG-TRACKER szoftvereket alkalmaznak, kisebbek valamilyen más fejlesztő által készített "szabvány" rendszert. Egy interjú alkalmával nem árt, hogy ha tudod, hogy mit is takar ez a fogalom. Természetesen a próbaidő alatt kioktatnak a rendszer használatára, de ha szűzként állsz elé nagyon nehezen rázódhatsz majd bele a munkamenetbe. Gyakorold, hogy dokumentálsz eseményeket, jelenségeket: tömören és mégis jól körülírva, mások számára érthetően tudod-e előadni.
És, hogy miért is írtam le mindezt? Bevezetésképpen ahhoz, ami ez után fog következni. Ha valóban e szakmát szeretnéd választani tisztában kell lenned valós mibenlétével, mert ha csak ott döbbensz rá, hogy eleinte csak monoton és unalmas munkád van akár örökre is elmehet az egésztől a kedved, másfelől pedig egy állásinterjún ha tanúbizonyságot teszel arról, hogy ezekkel tisztában vagy, a társalgás a neked megfelelőbb irányba terelhető el.

A folytatásban további információkat olvashatsz majd a tényleges munkáról és pár jó tanáccsal is szolgálok, hogy ha mégis úgy döntenél e szakmát választod hivatásodnak vagy ha nem is életre szólónak, a játékfejlesztésben mindenképp ez számít az első lépcsőfoknak és így kiindulópontnak tökéletes választás lehet.
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
12. ceu
2010.01.23. 07:28:09
LV9
érdekes, és olvasmányos. klassz bejegyzés. kerek.
2010.01.21. 23:31:30
LV2
Huhh, ezt jó volt olvasni!!!!
a.k.a. Bandee23
10. KROTCHY  a here
2010.01.21. 21:52:59
LV29
Az új PSC feature-nek köszönhetően, már mész is a kedvenc bloggerek közé =)
Playing: Uncharted 3 multi
9. Chrome  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 21:45:30
LV10
Érdekes.
Akkor gondolom egy tesztelönek elég türelmesnek, és szemfülesnek kell lennie.
"Behold the Razgriz, its wings of black sheath!"
8. HUN_ter  Dark Soul
2010.01.21. 16:26:44
LV26
faxa blog, köszönjük szépen! :)
So many games, so little time...
7. DawidHUN  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:54:55
LV8
Válasz 6. slickadam üzenetére:
Másik blogban már diskuráltuk. (Pont az adta az ihletet ehhez az íráshoz is. Voltak akik megkerestek pü-ben és érdeklődtek ez iránt .) ;) Zen Studios és pár PSC-s srác is volt ott még anno a The Punisher: No Mercy (PS3, PSN) tesztjén.
6. slickadam  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:47:20
LV5
Válasz 5. DawidHUN üzenetére:
melyik cegnel voltal, ha szabad kerdeznem?
Super Ultra Taokaka Deluxe!!!
5. DawidHUN  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:40:25
LV8
Válasz 3. slickadam üzenetére:
Volt szerencsém pár hónapig tevékenykedni e téren és akkor mélyebben beleástam magam a szakmába (Ha valamit csinálok, nem veszem félvárról). Azóta pedig tartom a kapcsolatot az ott megismert embere(kk)el, mert egy nagyon jó kis társaságot ismertem meg az ottani szakemberek közt. Ezen kívül most azon izgulok, hogy felvegyenek egyetemre Game Artist szakra, mert e szakma már régebb óta érdekel és végre beadtam a jelentkezésem is.
4. DAHANDE  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:38:07
LV7
Jò hogy valaki vègre tiszta vizet öntött a pohàrba,jò volt olvasni,thx :)
FMA Brotherhood - best anime ever
3. slickadam  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:35:14
LV5
te is tesztelo vagy?
Super Ultra Taokaka Deluxe!!!
2. Penge70  PlayStation.Community tag
2010.01.21. 15:28:30
LV22
nagyon jó blog, érdekes volt számomra
2010.01.21. 15:08:36
LV3
ez a blog nagyon kellett már.
A bustle in your hedgerow.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV8
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
6589 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
.
Fórumhozzászólások száma:
837 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
547 db
Utolsó belépés:
2018.03.26. 17:49:15
Regisztráció ideje:
2009.09.09. 22:37:20
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea