PlayStation.Community Blog ›› kobe

20 hozzászólás

2009.10.23. 01:13:17

Utolsó hozzászólás: mark910624

2009.10.24. 00:36:51

Megosztás
Értékeld a blogot!
Pár napja Motoko blogjában (http://playstationcommunity.hu/blog/16962) olvashattatok az OnLive szolgáltatásról, és a beindulása kapcsán tartott előadásról, amit mindenkinek érdemes megnéznie, főleg mivel elég szellemesre és szórakoztatóra sikeredett, ugyanis elég jól lefesti a jövőnket, mi várható ebben az iparágban: http://www.youtube.com/watch?v=OGdecNDDr9g

Ennek kapcsán felfrissítettem egy korábban félbehagyott írásomat a konzolok jövőjét illetően.

De előbb egy pár szót az OnLive-ról.

Az OnLive az idei évben mutatkozott be, és egyből port kavart fel, kiadók tömkelege csatlakozott az újszerű kezdeményezéshez.
Aztán a vihar elült, és mindenki pünkösdi királyságnak hitte az egészet, megvalósíthatatlan fantazmagóriának.

Az OnLive bétája idén rajtol az Egyesült Államokban!
Még a 90-es évek közepén (bár ide a MÁR szócska jobban illett volna) lehetőség volt rá, hogy számítógépünkkel egy távoli munkaállomás feladatvégzésébe besegítsünk - esetünkben egy földönkívüli jeleket feldolgozó állomásról volt szó, talán épp a NASA-ról, de ebben már nem vagyok biztos. Amikor először hallottam erről a rendszerről, és úgy általában a cloud computingról, egyből ez ugrott be. A más gépek helyett végzett számítás tehát korántsem új keletű, azt is megkockáztatom, hogy egyidős a net elképzelésével.
Hogy-hogy nem a videojátékok világától mindeddig - különös módon - távol tartotta magát. A konzolozás amennyire a modern szórakoztató elektronika része, épp annyira konzervatív is egyben. A jelentős technikai vívmányok csak nagy riktán támadják be a konzolokat elsőnek, kivételnek lásd a Sony PlayStation 3-át, és az őt ért fogadtatásokat.
Az OnLive életképessége abban rejlik, hogy nemcsak újszerű, de kényelmes is egyben.

A készülék, mint egy set-top box üzemel. Csak a legszükségesebbek vannak rajta: kimeneti jel a tv-hez, hálózati csatlakozó, USB a kontrollereknek.

Az OnLive rendszere lenyűgöző flexibilitást mutat.

Az egész USA egy hatalmas LANparty-vá válik!

Ahogy a fiúk is elmondták, hatalmas szerverparkok állnak mögöttük. Gondolhatod, ennyi és ilyen teljesítmény kiszámításához kell is. Őszintén szólva erre még alaposabban kíváncsi lennék.
Az OnLive működéséről előzetesen is nagy találgatások mentek, de a honlapjukon csak a legegyszerűbb dolgok vannak felvázolva.

http://www.onlive.com/

De a lényeg, és ezt ők is elmondták, ez első körben a PC-seknek hatalmas nyereség. Embereknek, akik megunták a folytonos fejlesztést, az éves, sőt akár havi szinten jelentkező költségeket.
A bemutatón konkrétan egy mezei laptopon játszották a Crysist hi-detailed grafikával. Ez bármi más módon lehetetlen volna.

Az OnLive a stádiumához képest lenyűgözően késznek mutat. Nem is csoda: ez már lényegében egy kész project, amit titokban fejlesztettek ennyi időn át.
A kompatibilitási problémák megoldása óriási munkát és erőfeszítéseket igényelt. Aki dolgozott már valaha bármilyen technikai problémán, az tudja, amikor a legnagyobb ötlettel készen vagy, akkor jön a tucatnyi kis probléma, az idegesítő kis bugok, amik megoldást követelnek. Hiszen itt nincs optimalizálás, ez nem működik, meg kell oldani minden elérhető kapcsolatra.

Jót röhögtem azon, mikor azt kérdezték, hogy a távoli országokban az elkerülhetetlenül jelentkező lagot miként fogják megoldani, mire a fickó azt válaszolta, hogy megpróbálkoznak majd a fénysebesség túlszárnyalásával, de ha sikerül, az már a videojátékokon túli jelentőségű lesz majd. :D (tképpen nincs gáz, csak föl kéne kelteni Einsteint, és pofán rúgni, hogy írjon egy másik könyvet ;)

Komolyra fordítva a szót: Az OnLive szolgáltatás egyelőre csak az USá-ban lesz elérhető. Egyelőre két szerverparkkal üzemelnek: egy a keleti, és egy a nyugati parton.

A technikai háttér baromira érdekelt, de arról csak nagy vonalakban esett szó. Pl. hogy hangolják össze két játékos játékát? Arról is szó esett, hogy egy egység több játékost is kiszolgálhat, amennyiben az kisebb teljesítményű (erre hozták példának a Lego játékokat).
De nincs kétségem afelől, hogy ez az egész beindul. Komolyan, ha azt mondod valakinek akárcsak 15 éve (egy átlagos embernek), hogy lesz egy egész világot behálózó rendszer, ahol pillanatok alatt elérhetsz bármit a világ másik végén, mit gondolt volna?
Sci-fi. Ugyanezt gondolták az OnLive-ról, csak hogy a technológiák megvalósulása sosem a nehézségektől függ, hanem attól, hogy megéri-e.
lenyűgöző választék az OnLive segítségével

Felmerült sokakban a letöltési limit. Meglepő módon az OnLive azonban nem igényel extrém adatátvitelt. SDTV-re 1.5 Mbps, HD-re 5Mbps az "ajánlott" konfiguráció. Elmondásuk szerint folytonosan az 2Mbit/sec érték körül marad - HDTV-n mérve (érdekes, a honlapjukon csak 720p60-t írnak). Ez ugyancsak meggyőző, hozzátéve, hogy ezek a sávszélességek és elérések a jövőben csak javulni fognak - mind-mind az OnLive, és a hasonló rendszerek malmára hajtva a vizet.

Ez tehát már a közeljövő muzsikája.
Itt következik egy pusztán elméleti fejtegetés a részemről; akit érdekel, tartson velem.

Különböző lehetséges elképzelések vannak a jövő konzoljáról, amiket ez az OnLive szépen felboríthat, de menjünk szépen sorjában.

Az egyenkonzol

Az egyenkonzol "hagyományos" elképzelése a közös architektúrán bukik el. Azon, hogy minden egyes gépnek (a DVD-lejátszó mintájára) ugyanazt kell tudnia, hogy lejátszhass bármit rajta.
Futni kell rajta a Super Mario Galaxy-nak és a Killzone 2-nek egyaránt. Elképzelhető ez? Szerintem nem igazán.

Két esetet különítek el:

- Mondjuk, hogy minden egyenkonzol egyenlő tudású. Ebben az esetben minden fejlesztő a tudásának legjavát akarja nyújtani, és szépen-sorra jönnének a tök ugyanolyan játékok.
Felejtsd el a Killzone 2 dinamikus fény-árnyék effektjeit, a Super Mario Galaxy tökéletes irányítását: egy egyenkonzolon ezek a játékok nem így néznének ki.
A teljesen azonos architektúra már csak azért is nonszensz, mert számos hardvergyártó létezik, akiknek egyáltalán nem érdekük az, hogy valaki uralja a piacot időtlen időkön át.

- A másik eset, hogy az egyenkonzol különböző tudású, de képes lejátszani mindent. Ebben az esetben optimalizálni kéne mindent, hogy a legkisebb tudású konzolon is le lehessen játszani a legújabb csodákat.
Megvan? Ezt úgy hívják, hogy "dobozolt PC".

Szerintem az egyazon architektúrájú játékgép ötlete nem életképes.

Ugyanakkor szögezzünk le valamit: az egyenkonzol létrejöttének LEGKEVÉSBÉ az exkluzív játékok állnak az útjában.
Az egyenkonzol útjában a gyártók különböző elképzelései állnak. A KONZOLT illetően.

Konzoljövő?

A másik út, amit fel szeretnék vázolni, az OnLive szolgáltatásból kiindulva, a közös platform HELYETT a platformtól FÜGGETLEN játék elve. A fizikai rendszer hiánya ugyanis érdekes gondolatokhoz vezet.
Egy olyan megoldás, mely megkerüli a konzolgyártókat, és saját, független stúdiókat tesz lehetővé, akik a saját eszközeiken dolgozhatnak.

Éveken át mondogatták sokan (köztük én is), hogy az Electronic Arts be fog szállni a konzoliparba. Ez nem valósult meg, és már nem is fog. Azonban a lényeg nem is ez. A lényeg az, amit úgy hívhatunk: mecénás. Hogy minden kiadónak legyen egy holdudvara, és aminek az OnLive immáron értelmet ad: saját elképzelései a játékgyártást illetően.
Nincs szükségük a Sony-ra vagy a Microsoftra, egyéni fejlesztésekkel állhatnak elő; ez talán vadnak hangzik elsőre, de az OnLive, és az OnLive-hoz hasonló rendszerek szerintem szavatolják ennek az eljövetelét.

Ahogy az előadáson is elhangzott: ezek a kiadók hatalmas, már létező és működő szerverparkokat üzemeltetnek.
Kérdés, hogy vajon ezek a kiadók feltétlenül ki akarják-e adni a kezükből a játékaik terjesztését a jövőben?
Hiszen ezeket mind egytől egyig át lehet alakítani az OnLive típusú rendszernek megfelelően.

Igen. Nem kell, hogy meglegyen otthon a World Of Warcraft. Elég, ha a szokásos módon kicsengeted a havidíjat, és már játszhatsz is a Blizzard szerverén.

Ha az OnLive bejön, komoly konkurensekre számíthat.

Gondoljunk bele. Van egy EA, több tucat fejlesztő stúdióval. Ők előállnak valami játékötlettel, és az EA, mint kiadó eldönti, hogy mennyi pénzt szán rá.
Minden kiadónak, vagy akár stúdiónak meglehet a saját fejlesztői rendszere, amit saját maga a hardvergyártóktól szerzett be. Erre a rendszerre tetszőleges játékot fejleszthet. Hogy ez megéri nekik, vagy sem, azt az EA eldönti. Az EA finanszírozza a fejlesztéseket, mi meg fizetünk az EA-nek. Ami kimarad a sorból, az a konzolgyártó, kimarad a konzolgyártónak kifizetett díj, és a többi kényelmetlenség, ami ezen a generáción már tucatjával felmerült.

Nehéz programozni a Cellt? Kevés a DVD? Ez nem lehet többé probléma.

Gondoljunk csak Kojimára. Az ő maximalista elképzelései talán szabad utat nyerhetnek, ha nem azzal kell küszködnie, hogy kevés a RAM, kevés a Blu-Ray...
Persze nem mehet a végtelenségig - a kiadó feladata mérlegelni, mennyit engedhet meg magának a stúdió.

Szkeptikus vagy? Mondok még valamit.
Capcom: Monster Hunter 3 - a kedvenc példám.
A PS3 fejlesztési költsége sok lett volna, megértettük. Viszont a Wii meg talán kevés az elképzeléseikhez.
Ebben az esetben is az lett volna a jó, ha a Capcom maga választja meg, hogy mennyire komoly játékot akar készíteni.
Hány esetben láttuk, hogy patinás japán fejlesztő csapatok nem kívánnak átállni az új gépekre, mert az ő elképzeléseiket és lehetőségeiket jobban kiszolgálja egy régebbi gép? Mi van, ha nem nekik kéne alkalmazkodni?
Ez a módszer számos japán fejlesztőstúdió előtt újra megnyitná az utat. Márpedig rájuk szükség van.

Én úgy gondolom, hogy ez egy működőképes üzleti modell lehet. A fejlesztő örül, mert saját maga dönt a kérdéses részletekben a hardvert illetően; a kiadó örül, mert nem kell a konzolgyártóval harcot vívnia. Nekünk meg végül is mindegy.
A vesztes a Sony és a Microsoft, akik háttérszerepre kényszerülnek, átlényegülnek sima mecénássá, saját maguk által berendelt technikával, amit a saját fejlesztőstúdióik rendelkezésére bocsátanak.
A végeredményben ugyanazt láthatnánk tőlük, mint az eddigiekben, csak konzol nélkül. Nincs hardverhiba, és nincs telepítés.

Én örülnék ennek a víziónak, nekem tetszik ez a jövő. Saját konzol kiadására ugyanúgy lehetőség lesz, ugyanakkor megvalósul a sokak által várt oneconsolefuture - csak nem abban az értelemben, ahogy ők gondolták. Nem az architektúra lesz közös - ami azt illeti, az szerteágazóbb lehet, mint valaha - , de a lehetőség fennáll, hogy játssz akármivel akárhol, és ez a lényeg.

PC és Mac között is létrejön a barátság - persze csak addig, amíg valaki fejbe nem lövi shotgunnal a másikat.

"A harmadik út"

Azt már ezen a generáción is láthattuk, hogy a hagyományos konzolozás kétféle válik. A Nintendo Wii külön utakon jár, és a Microsoft X360-a és a Sony PlayStation 3-a képviseli a másik ágat. Az egyik hagyományos játékgépként működik a továbbiakban is, a másik modern médiacenterré alakul át.
Ami a Wii csábereje, az a másik kettő konzolból teljes mértékben hiányzik - habár az X360 tekinthető átmenetnek is a két elképzelés között, viszont a PS3 már teljes mértékben a highend hi-fi részleg alá való.
Azt gondolom, hogy a hagyományos játékgépek nem fognak kihalni, a "dobozolás" nem szűnik meg, ehhez viszont olyasmit kell, hogy nyújtson, amit önmagában csak a letöltés, cloud computing nem old meg, és erre úgy gondolom, jó példa a Wii.
A Wii-t akkor is vennék, ha az összes játéka elérhető lenne egy központi szerverről. Ez a típusú játszás a jövőben is életképes lehet.
Én azt is el tudom képzelni, hogy a Wii utódjával elsőként lépik meg a holografikus játékot.

Képzeld el: Ketten teniszeznek a lakásban, épp úgy, mint a Wii Sportsnál. A mutatvány azonban nem a képernyőn folyik, hanem egy a szobára holografikusan kivetített teniszpályán.

Vagy emlékszel A Sziget című filmben a verekedős játékra?

Ezzel a Nintendo azt érheti el, amit a másik két konzol kevésbé tudott: folyamatosan fenntartani az érdeklődést a mainstreamben.
Ez persze csak egy (nagyon) csekély valószínűségű lehetséges jövőkép - mondjuk pont annyira, amennyire a Wii annak tűnhetett volna 2001 tájékán. ;)
TV helyett mindezt akár a nagyszobában

A játékvilágban a kiadók függnek a fejlesztőktől, a konzolgyártók pedig a kiadóktól - ennek legkirívóbb példája ugye az volt, amikor az EA bojkottálta a Sega gépét.
A "három királyok" időszakából létrejöhet a kiskirályok korszaka. Kíváncsi vagyok, főként a Sony-ra és a Microsoftra, mit fognak lépni, és a saját szolgáltatásaik mennyiben reagálnak az Onlive-ra.

Egy biztos. Ez most egy olyan nagy durranás, ami nem sok van egy ember életében - egy konzolos életében. :)
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
20. mark910624  PlayStation.Community tag
2009.10.24. 00:36:51
LV4
nekem ez az írásod is tetszett ! grat !
19. Motoko  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 19:43:41
LV7
Válasz 18. HUN_GERGO üzenetére:
Ez most, hogy jön ide?
Lucy az egyetlen igazi Tekken karakter!
18. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 19:36:03
LV15
Szerintem elsőként olyan masinák lesznek amikhez lesz egy gigabrutál merevlemez...
2009.10.23. 16:48:13
LV6
Szerintem marketing szempontból nem éri meg,aki gyűjti a játékokat díszdobozzal meg egyéb nyalánkságokkal annak nem lehet azt mondani,hogy ez a jövő.Ez csak egy lehetőség azok számára akiknek nem kell konzol,meg új gép fejlesztés.Olyasmi ez mint a busz,metró,vonat!Akinek autója van az azzal jár ide oda,persze felül a tömegközlekedés járműveire is akár,szal sztem világszerte nem ez lesz csak,jah de kb jó pár év múlva,amikor ez lesz a "divat"!!Amúgy ez a rendszer kiakarja szorítani a számítástechnikai fejlődést,amit sztem nem lehet!Mivel az utóbbi évtizedben a számtechipar annyit fejlődött mint az autógyártás 50 év alatt.Na és azt se felejtsük el,hogy a számtechipar azért fejlődött ki mert voltak új,és újabb játékok amiknek egyre nagyobb gépigényük volt,amit az emberek meg is vettek és a pénzükből újabb fejlesztések jöttek ki!
16. kobe  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 15:13:05
LV11
Válasz 15. Alien üzenetére:
pontosan erről beszéltem a bejegyzésben
az OnLive talán csak a kezdet, hamarosan mindenki megcsinálhatja a sajátját
15. Alien  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 14:05:24
LV10
egyébként ha ez is a jövő,akkor is max az lesz,hogy vagy felvásárolják őket a konzolbizniszben érdekeltek,vagy megcsinálják a saját hasonló megoldásaikat...

mint ahogy a sony már le is védette a PS Cloud nevet...check:

http://www.gamesindustry.biz/articles/sony-pa[...]
2009.10.23. 12:28:17
LV2
Osztom Bula véleményét: marha jól írsz! Sőt ezek az írásaid még jobbak, mint a konkrét játékokról szóló (pl teszt stb).
OnLive véleményem: szerintem PC-s körökben lesz nagyon elterjedt. Én pl inkább a dobozos (esetleg limitált) cuccokat szeretem.
a.k.a. Bandee23
2009.10.23. 12:04:56
LV10
Válasz 12. kobe üzenetére:
"akár" :)
12. kobe  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 12:03:35
LV11
Válasz 6. Bencsizy üzenetére:
áramszünet, és akár viheted a konzolodat a szervizbe
11. kobe  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 11:53:30
LV11
Válasz 10. Motoko üzenetére:
köszönöm :)
10. Motoko  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 11:08:50
LV7
Amúgy korrekt kis cikket kanyaríntóttál, gratula.:)
Lucy az egyetlen igazi Tekken karakter!
9. Motoko  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 11:06:40
LV7
Lehet viccelődni, lehet köpködni, de így vagy úgy ez lesz a jövő.
Az őszintét megvallva, nem akarok több konzolt venni!
Lucy az egyetlen igazi Tekken karakter!
8. Bula
2009.10.23. 10:22:21
LV10
Válasz 7. Alien üzenetére:
Igaz, időnként minden baszarik. Korrekció, minden megy tovább.
TROLL VOLTAM, MEGSZOPTAM.
7. Alien  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 10:15:25
LV10
Válasz 5. Bula üzenetére:
nem mi...haggyadmár...hát nálam jó pár multigame-nél volt probléma...Volt,hogy a COD4 szerverek nem mentek,volt,hogy a BF:BC szervereket kellett újraindítani...de nemrég a komplett google mail halt be fél napra...tetracsilliárd fiókkal együtt...
2009.10.23. 10:08:29
LV10
Válasz 5. Bula üzenetére:
„Gondolj bele: áramszünet." :D :D :D :D
5. Bula
2009.10.23. 10:04:58
LV10
Válasz 4. Bencsizy üzenetére:
Gondolj bele: áramszünet.
---
A 'hagyományos' játékok onlájn szerverei sem omlanak össze. Mint ahogy az internet maga sem.
TROLL VOLTAM, MEGSZOPTAM.
2009.10.23. 10:01:48
LV10
Gondolj bele: Összeomlik a szerver, akkor nincs is játék???
Itt a szerverektöl, meg a nettöl függ minden!

Maradok a kézzel fogható játékoknál, az az Enyém, látom, h ott a polcon! Bedöglik egy szerver: Volt játékom, nincs játékom :)
3. Bula
2009.10.23. 09:33:59
LV10
Az onlájv rendszeréről, illetve a hozzáállásomról korábban mindent leírkáltam ide-oda.
Így aztán' csak két dolog:
A péeshármat nem a "highend hi-fi részleg alá" sorolnám, inkább tartom a masinát valamiféle öszvérnek. Leginkább olyan, mint egy átlagos otthoni használara tartott pécé, kicsit kibelezve. Játék, zene, film, képnézegetés, netböngészés. Merthogy az otthon használt pécék sorsa ez. Illetve amennyire gondolom, ezek a funkciók a leginkább használtak. Talán csak a torrentkliens hiányzik belőle.
A másik, hogy szép összefoglaló írást rittyentettél. Kis korrekciókkal (vagy akár a nélkül) simán mehetne a péescé 'hivatalos' felületére. Emelné a nívót.
TROLL VOLTAM, MEGSZOPTAM.
2. Alien  PlayStation.Community tag
2009.10.23. 09:16:10
LV10
érdekes project lesz ez az onlive...A sony & MS nem áll be mögé valszeg,tehát maradnak a pc-s játékok,amikből effektív már semmi exkluzív,nagyon csábító játék nincs...Viszont ahhoz,hogy legyen, nagyon komoly vásárlóerő kell...PC-s játékok full grafikával?!?!? 720p@60fps...Bármelyik techb*zi pc-s körberöhögi....
Nem beszélve a minőségről,kapok egy 5mbites streamet,amikor nekem csak az Uncharted 2 7.1 lpcm hangja kb ennyi,kép még sehol.....és akkor a lagról ne is beszéljünk.....ááhh...érdekes ötlet,de nagyon nem érzem....
2009.10.23. 01:52:19
LV1
Ettől a cucctól mi itt Mo.-n nagyon messze vagyunk. Mire hozzánk elér, addigra kint meg is unják. XD

Meg Én a kézzel fogható dolgokat preferálom, jobb szeretem, ha valamiért fizetek az ott is van a polcomon és nem csak virtuálisan létezik. Ezért nem vagyok oda a PS3-as letöltős játékokért sem. De ettől függetlenül nagyon érdekes dolognak tűnik és jó látni, hogy milyen gyorsan fejlődik a technológia. :)
Wuff, wuff!!! Who let the dogs out?!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV11
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
9435 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Takács Gábor
Fórumhozzászólások száma:
634 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
1722 db
Utolsó belépés:
2019.06.30. 22:49:58
Regisztráció ideje:
2008.10.10. 14:05:39
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea