PlayStation.Community Blog ›› konzolcowboy

11 hozzászólás

2009.07.27. 10:07:13

Utolsó hozzászólás: zephyr

2009.11.07. 12:58:52

Megosztás
Értékeld a blogot!
A golyó függésem egészen 7 éves koromig nyúlik vissza. A füstös, és hangos presszóban élvezet volt löködni a masinát, és bizony nem egyszer kellett a "TILT" szót olvasnunk a kijelzőn egy egy erősebb lökés után.

De honnan is ered e nagyszerű masina?


"A mai flippert Chicagoban találták fel a nagy gazdasági világválság idején, de a gyökerei egészen egy tizennyolcadik századi szalonjátékig, a bagatelle -ig nyúlnak vissza. Ebben a francia nemesek egy kis dákó segítségével igyekeztek a golyót egy táblán elhelyezett lyukakba juttatni. A bagatelle-t Amerikába a francia szövetségesek juttatták el, és a játék ott olyan híressé vált, hogy még Lincoln elnökről is fennmaradt egy rajz, amin éppen bagatelle-t játszik.

A flipper akkor vált önálló játékká, amikor 1870-ben egy cincinatti játékgyártó, Montague Redgrave a dákót kicserélte egy rugóval működő karra. A nagy gazdasági világválság idején az Egyesült Államok vágyott valamire, amivel menekülni lehetett a gondok elől, és a flipper ezt nyújtotta neki. Az ohioi Whiffle és a chicagoi Whoopee az elso gyártók között voltak, de az áttörést David Gottlieb "Baffle Ball "-ja hozta meg, nem utolsósorban hihetetlenül alacsony, 17,50$-os árának köszönhetően. A Baffle Ballból hat hónap alatt 50.000 darab fogyott. Egy Gottlieb-disztribútor, Ray Moloney is elkészítette a saját változatát, Ballyhoo néven - ebből nőtt ki a Bally cég. Míg azonban 1932-ben még 150 cég gyártott flippert, két év múlva már csak 14-en maradtak. Az újabb mérföldkő az volt, amikor Harry Williams feltalálta a csalásokat megnehezítő "tilt" rendszert és 1942-ben megalapította a Williams Electronics , Inc. céget.

A flipper mindig is igyekezett tovább javulni és egyre szélesebb közönséget megszólítani. A harmincas években néhányan próbálkoztak olyan változatokkal, amelyek ki is fizettek pénzt, ezt azonban a hatóságok szerencsejátéknak minősítették. A második világháború idején a flippergyárakat is átállították háborús termelésre, de a harcok végeztével a flipper visszatért. A flippergépek képe akkor változott meg örökre, amikor a D.Gottlieb munkatársa, Harry Mabs először tett flipperkart az automatára (egy a Humpty Dumpty -játékon alapuló gépen), Steve Kordek pedig kettőt is tett belőlük a Triple Action -gép aljára. Azóta készült már banán alakú flipperkar, hosszú, rövid, nagyon rövid, automatikus és digitális, van, hogy csak egy van a pályán, de a flipperkar valamilyen formája azóta is elengedhetetlen tartozéka a játéknak.

Az 1950-es évek voltak a flipper aranykora és a Gottlieb volt ennek a korszaknak a királya. Szinte minden játék, amit Wayne Neyens tervezett - főleg, amit Leroy Parker segítségével -, azonnal klasszikussá vált. Az 1960-as években sok újítást vezettek be, mint a ledőlő célpontokat, különféle ugratókat és egy javított pontszámlálási rendszert, ami azt is lehetővé tette, hogy ketten vagy akár négyen játsszanak egy gépen. A Who rockoperája, a Tommy 1969-es megjelenése is nagyot dobott a játék népszerűségén. Bár az azonos című film nem volt túl nagy siker, két Bally-klasszikus is készült ennek alapján: a Captain Fantastic és a Wizard - mindkettőt Greg Kmiec és Dave Christensen tervezte 1976-ban. Néhány évvel korábban, 1972 decemberében a Playboyban is megjelent egy cikk a flipperekről, s azt mondják, részben ennek köszönhető egy másik Bally-játék, a Fireball sikere.

A '70-es évek végétől kezdve a flipper elektronikussá vált. A reléket chipek váltották fel, az alkatrészek megbízhatóbbak, könnyebbek, egyszerűbben gyárthatók és karbantarthatók lettek. A digitális flipperek mellett azonban megérkeztek a videójátékok is... A Pac-man, a Space Invaders, a Missile Command és társaik a flipperek piaci részesedését 80%-ról ennek tizedére csökkentették.

Mégis, ahogyan korábban is, a flipper visszatért. A gyártók egyre több újítást mutattak be, és nagy részét visszaszerezték az elvesztett részesedésnek. A kilencvenes évek elejének új klasszikusai a Twilight Zone , a Star Trek: The Next Generation és minden idok legsikeresebb flippere, az Addams Family lettek.

A Williams Bally/Midway ekkor nagy lépésre szánta el magát, és kifejlesztették a Pinball 2000 rendszert, amiben a videó élénk változatosságát próbálták ötvözni a mechanikus flipperekkel. Két típus készült el 1999 végéig, amikor a cég egyik napról a másikra bejelentette, hogy október 25-ével befejezi a flippergyártást.

Csupán 24 nappal ez előtt történt, hogy Gary Stern bejelentette, hogy megvásárolja a Sega Pinball eszközeit, és ezekkel megalapítja a Stern Pinball , Inc. céget. Gary Stern apja, Sam annak idején a Williams céget vezette az alapító visszavonulása után, és Gary első cége, az elozo Stern Pinball az 1970-80-as évek fordulóján gyártott automatákat. A név feltámasztása után alig egy hónappal a Stern máris az utolsó talpon maradt flippercég helyzetében találta magát. Gary Stern bejelentette, hogy visszafelé lép egyet és mechanikus flippereket fog gyártani. Ezzel egy kicsit más közönséget tervezett megszólítani, mint az addigiak: a bárok, éttermek és kocsmák közönségét. A licenszelt témákra alapozott és egy versenysorozatot is útnak indított."

Forrás: http://www.flipperklub.hu

Egy flipper előállítása azonban eléggé költséges, épp úgy, mint a vásárlása, ezért számítani lehetett rá, hogy a leleményes programozók hamarosan előállnak egy flipper szimulátorral. Már az atari konzolján is megjelent egy flipper kezdemény, de az első szoftveres pinball, amit én igazán élveztem az Epic pinball volt DOS alatt.
De a kedvencem mégis a Fantasy Pinball lett.
A flash elterjedésével pedig egyre másra érkeznek a különböző flipper klónok, de a hangulatot valahogy nem sikerült bennük felfedeznem. Nincs meg bennük az az erő, amitől egy flipper játék igazi flipperjáték lesz. Hiányzik belőlük a golyó, és a karok "igazi" hangja, valamint az igazi fizika.

Már azt hittem, hogy nem is fogom érezni többet az igazi flipper hangulatot, amikor a PSN-en rá nem akadtam a Zen Pinball programra, melyet a Zen Studios fejlesztett (lelkes magyar csapat).
A Zen Pinball mindent tud, amit egy flipper játéknak tudnia kell: jó fizika, és hangulatos asztalok. A PSN segítségével többen is játszhatjuk a játékot. (Akár a régi szép időkben, amikor alig vártuk a gép mellett állva, hogy cimboránk golyója középen landoljon. Ilyenkor a golyó biztatására gyakran használtuk a "hun a helyed golyó" felkiáltást.)
A PSC jóvoltából most egy flipper verseny került meghirdetésre, amit nem érdemes kihagyni.
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
11. zephyr
2009.11.07. 12:58:52
LV2
Egyébként épp a mini játékok gyűjteményébe PSP-re is bekerült a Pinball Fantasies - ez a neve a játéknak helyesen. Egyébként érdekesség, hogy az erdetileg Amigára készített (később ide-oda portolgatott) flipper mennyire népszerű máig. Érdekes, hogy a Digital Illusions, ugye manapság Battlefield-eket és Mirror's Edge-et készít. Csinálhatnának flippert is. :D
Ueda tudja...
10. Dark-Fu  PlayStation.Community tag
2009.08.27. 22:27:10
LV4
király cikk/blog

a "hun a helyed golyó" annyira jó :)
Gőg és Magőg fia vagyok én!
2009.07.27. 15:49:30
LV8
Nagyon jó blog! Gratulálok és köszönjük!
8. metadata  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 12:10:13
LV15
Nagyon jó blog!
A 90' évek legjobbjai közül hiányzik a az Indy, a Twilight Zone mellet a kedvencem volt. Az utolsó élvezhető a Star Trek volt számomra, bár már ott is a "röpködnek a milliok, de golyó gyorsan lemegy" filozófia érvényesült.
FatHead
7. ps2true  -A LEGNAGYOBB-
2009.07.27. 10:51:01
LV24
A Pinball Fantasy igazi klasszikus. mostanság is játszom vele Dos Box alatt.
Playstation
6. GeeFunk  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 10:22:48
LV3
Válasz 5. konzolcowboy üzenetére:
Bákker, van vagy két éve, hogy utoljára flippereztem... Veszprémben a Balaton Plázában az Indiana Jones-szal. De ha jól emlékszem, arcade gépen is akkor toltam. Az meg a Star Wars Trilogy Arcade volt közvetlenül mellette, nyami!
5. konzolcowboy  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 10:16:04
LV1
Válasz 3. GeeFunk üzenetére:
Igen, a szöveg megtalálható teljes egészében a weboldalon, csak részleteket közöltem. Teljesen felesleges szerintem még egyszer leírni, mert ott minden fent van.
4. konzolcowboy  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 10:14:28
LV1
Válasz 1. GeeFunk üzenetére:
:D

Nálam is előfordult már, hogy valaki "ellopta" a blog ötletemet.
3. GeeFunk  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 10:14:24
LV3
Ja, hogy forrás... ;)

Szerintem szimulációban a Pro Pinball sorozat visz mindent. Mondjuk a Zennel nem játszottam, de tény, hogy a Pro Pinball főleg utolsó két része (a Big Race USA és a Fantastic Journey) 10 éves játék, és a renderelt 3D-s látvány is odeveri a legtöbb szimulációt a mai napig. A "Timeshock!" pedig a legjobb asztaluk.
2. Papa
2009.07.27. 10:10:44
LV9
Vízhólyagosra toltam magam az Epic Pinball-lal. Kurvanagy volt.
Könyörtelen NótaTV és Zone Romantica fan
1. GeeFunk  PlayStation.Community tag
2009.07.27. 10:10:39
LV3
ÁRgh, én akartam leírni az egészet... :S :D no nem baj, tök jól összefoglaltad!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV1
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
1215 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
István
Fórumhozzászólások száma:
68 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
194 db
Utolsó belépés:
2018.11.07. 08:41:17
Regisztráció ideje:
2008.09.13. 09:03:44
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea

PlayStation®Network Online ID