PlayStation.Community Blog ›› Gulandro

12 hozzászólás

2009.06.28. 10:47:49

Utolsó hozzászólás: MrZ

2009.06.28. 23:22:27

Megosztás
Értékeld a blogot!
Bushido Blade - a hiányzott láncszem

Mostanában az eretnekség teljes tudatával ugyan, de több PS1-es játékra is szert tettem. Ráadásul ezek egyike sem szerepelt az erre a konzolra vonatkozó kívánságlistámon. Szégyelleném is magam, de ez a játék is túl jó ahhoz, hogy bánjam a döntésemet.
Rögtön egy kritikus megjegyzéssel kezdeném: hogy néz ez már ki? De most komolyan, az embernek vannak elvárásai egy játéktól aminek a borítóján SquareEnix logo van (ma már egyre kevésbé, de ez az a kor volt). Sok játéknál sajnálom, hogy nem valamelyik szebb artwork vagy koncepciós festmény kerül a borítóra de itt még csak vállalhatónak sem tartom a végleges borító designt. Az NTSC verzió valamivel jobban járt a nyolc földbe szúrt fegyverrel, de azokat pedig sikerült undorító 3D MAxosan megalkotni, szóval mindenki veszített.

Nem is a borító az ami felkeltette a figyelmemet, hanem az első 576 Konzolban megjelent, egy oldalas cikk annak idején erről a játékról. Akkor még vettem és olvastam ilyesmit. Ott egy olyan transzcendens élményt nyújtó verekedős játéknak írták le, amilyen tulajdonképpen, szóval elégedettek lehetünk (akit zavar, hogy relatíve hamar lelövöm a konklúziókat reklamáljon és leszokom róla). Így amikor nemrég 1500Ftos áron került fel egy általam látogatott oldalra nem haboztam lecsapni rá.

A játékkal való ismerkedést én mindig a kézikönyv átolvasásával kezdem. Szeretem azt a sok plusz információt amit ha kulturáltan adagolnak a készítők, akkor a játékélményhez is hozzá tudnak járulni. Így még mielőtt megpillantanánk a játékot, már megismerkedhetünk a történet alapkonfliktusával, a választható szereplőkkel és fegyverekkel, nem utolsó sorban pedig az irányítással, ami legnagyobb fájdalmamra nem támogatja az analógot ('97-es játék és verekedős stuffokhoz jobban is kell a precíz irányíthatóság...de azért akkor is kényelmetlen).

A történet szerint egy titokzatos völgyben álló, félezer éves dojo falai között képzik a Kage harcosokat, a rettegett orgyilkosokat. Azonban egy harcos renegáttá válik és elhagyni igyekszik a dojo völgyét és ez a szekta törvényei szerint halálbüntetést kell maga után vonjon, így a menekülő után küldenek öt másik harcost, hogy ha nem ölik meg az árulót, maguk sem térhetnek vissza élve a klánhoz. A végső leszámolásra az üldözők és a préda között a Fény és Sötétség kastélyában kerül sor és csak egy túlélője lehet a harcnak. Ezt az utolsó kitételt amúgy én sem értem, de a gépkönyv szövege írja szóval biztosan.

Feladatunk tehát a játék Story módjában, hogy az általunk kiválasztott harcossal és fegyverével a kastély zegzugos folyosóin és nyílt terein vívjunk meg az egymás után ránk rohanó ellenségekkel. Ez amúgy elég furcsa lesz, mert ha megvetjük a lábunkat akkor csak egymás után beadja az ellenségeket majd egy szomorú befejezést látunk minden karakterrel. Ahhoz, hogy mindegyikük történetét egyenként megismerjük és indokaikat miért hagyták maguk mögött a klánt teljesítenünk kell a második befejezés elvárásait. Anélkül, hogy megsérülnénk vagy megölnénk az ellenfeleinket végig kell rohannunk az egész kastélyon és leugrani a verembe ahol egyenként kell velük megküzdeni a Bushido törvényei szerint és csak ekkor adja be a játék a többi, történethez tartozó ellenséget és a győzelmi FMV videókat. Ezt legalább olyan bonyolult megvalósítani, mint rájönni erre és leírni, szóval ha valaki végére akar járni a hat hős történetének annak nagyon vágnia kell (az irányítást is).

Van kötelező VS Player opció és training is, amelyek között annyi a különbség, hogy a második karakter gép vagy sem nem az. Itt kedvünkre választhatunk karaktereket és fegyvert majd egy végtelenített számláló mellett gyepálhatjuk egymást vagy a gépet. Ezidáig ezt a módot gyűrtük a legtöbbet előbb barátnővel majd ismerőssel és mit az ilyen játékok általában, így mutatják ki igazán a foguk fehérjét. Örök elégedetlenkedőként azonban hiányolom a championship módot, amit lassan a NES-es tininidzsa bunyós játék óta nem láttam viszont pedig nagyon elkelne a jobb játékoknál.

Egy meglehetősen extrém és pont ezért szórakoztató lehetőség a Slash mód, ahol száz egymás után életünkre törő nindzsaharcossal kell felvennünk a versenyt, minden tizedik alkalommal főellenséggel és utánuk más színű orgyilkosokkal. Mint színes-nindzsa rajongó (Zipang rúlz) nagyon jól szórakoztam vele és bár megaláztam vagy százat, sejtésem szerint akkor adna ez a mód bármi pluszt, ha a sztori módhoz hasonlóan halál nélkül vinném végig...ami azért még nem az én szintem, de gyakorlok.

A játék egyik pikáns opciója az ún POV mód, amelyben egyszemélyes párviadalt vívhatunk a tranining mintájára FPS nézetben. Bár a lehetőség nagyon impresszív és ötletes, sajnos nem tűnik többnek mint egy tulajdonképpeni tech demónak amit a játékhoz csaptak. Sosem baj, de az ember kipróbálja maga és talán megmutogatja annak akit le akar nyűgözni a játékkal ('97-es, sok sikert hozzá) és valószínűleg nemigen hergeli magát vele többet. Mindenképpen kulturált, hogy egy kis ikon jelzi milyen állásban van a karakterünk és látjuk magunkat, illetve a ruhaneműnket. Az irányítás ilyenkor kicsit megváltozik a nézőpont miatt, de megszokható.

A választható karakterek és fegyverek kettős képet mutatnak: egyrészről keveslem még egy múlt évezred végi játéktól is a hat szereplőt (igaz vannak megnyithatóak), de a nyolc féle (tényleg) különböző fegyverrel kombinálva a különböző statisztikájú harcosokat már egy vállalható variációs teret kapunk. Az igazán formabontó a játékban, hogy nincsen életjelző csík vagy számláló. Egyetlen pontos találat halált okozhat, részleges sebzéssel pedig akár térdre is kényszeríthetjük az ellenfelet, aki még így is küzdhet, de fel is adhatja, hogy egy látványos animációban fejét vehesse ellenfele. Ha ez és a realisztikus fegyverszimuláció nem lenne elég, akkor a 3D-s terep és (viszonylag) nagy bejárható terep mindenképp gondoskodik róla, hogy akkor és ott dőljön el a küzdelem ahol mi akarjuk, legyen az egy bambuszerdő vagy egy befagyott patak jege. Először látom, hogy másra is használná valaki a három dimenzió adta lehetőségeket ("verekedős") játéknál a primitív oldalra kitérésnél másra.

A játék legnagyobb hibája (és ezt minden résztvevő játékos megerősítette), hogy PS1-es. A grafikai problémák még hagyján (forog a gyomrom...), de a pályarészek közötti töltések, amik igazából arra való, hogy az üldöző ellenség beérhessen, illetve a hardver milyenségéből származó hiányosságok (csonkolás vagy fegyvertörés lehetősége) meggátolják, hogy a játék időtálló klasszikus legyen. Igaz a hasonló mentális síneken mozgó Kengo sorozat PS2-n is mellőzte ezeket, így betudom inkább az általános fejlesztői igénytelenségnek ha ez jobb. "Bazd meg! Faszért nincs ilyen pécére is!" - gondolatok keringtek bennem az első kipróbáláskor és (igaz más megfogalmazásban) még két embertől hallottam ezt a végigjátszásra szánt hétvégén, szóval lehet benne valami igazság.

Feledve minden fenti színt és fonákot, a játék számomra legnagyobb erősségéről, a hangulatról szólnék. Nálam amúgy is ez a döntő mindig. Az egyszemélyes történet végigjátszása alatt valami különös, nyomasztó érzés fogott el, ahogyan előbb vadul lecsapkodtam a véremre szomjazó harcosokat, dühödten indítottam újra a harcokat ha levágtak, majd megkaptam az első fajta befejezést. Felfigyeltem azonban a győzelmi animációk helyetti rövid átvezetők emberközeli és drámai tónusára és arra a zseniális ötletre, hogy ahelyett, hogy "gémóver" helyett a főmenübe lökne a játék ott helyben kipattan a legyőzött karakterünk szeme és jobb-rosszabb animés hagyományoknak megfelelően főnixmadárként támadunk fel, hogy újravívjunk minden csatát. Hasonlóan a Tenchu első részéhez, így még az átvezetők és a játéktechnikai részek is a program organikus részének érezhetők, anélkül, hogy töltésekkel vagy konfirmálandó utasításokkal bombázna a gép. Do you really want to play the game? Yes, bazdmeg! Presselje azikszet...

Az az érzés ami második vagy sokadik játékra megérint minket, ahogyan tényleg menekülünk ellenfeleink elől a hóesésben jobb Kurosawa filmekre és idealizált szamurájos mozgóképekre emlékeztethet minket. Minden karakter történetén van időnk gondolkozni, ugyanakkor a hol fürgébb, hol lomhább ellenség elől igyekszünk a kastély végére jutni az időjárás viszontagságai között és nem minden karakter befejezése boldog vég, de talán egy Bushido című játéktól ezt nem várja el senki sem. A tökéletes illúziót még az sem töri meg ha a vége felé a feudális japán környezetet modern építési terület vagy urambocsá helikopterleszálló váltja fel, a játék üzenetének több dimenziót adva ezzel és a Bushido erkölcsnek is jelenre alkalmazhatóságát tudatosítva bennünk.

Kivételes játék, átlagon felüli verekedős program és ritka élvezetes nindzsás-szamurájos darab. Aki hozzám hasonlóan igényi ezek mindegyikét a Bushido Blade-től megkaphatja, de ha igénye kevesebb, akkor a többi az csak igen értékes grátisz. Kíváncsian vetem bele magam a második rész keresésébe és fejet hajtok egy PS1-es játék előtt, mert megérdemli. Ilyen egy jó hétvégi játék.

melléklet:

Cgi előzetes:
Gameplay előzetes:
Blog hozzászólások
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
12. MrZ  La Peste Noire
2009.06.28. 23:22:27
LV12
Válasz 11. Gulandro üzenetére:
Akkor publikusan. Ez nem keménykedés volt,felb*sztad az agyam,én meg poénosan próbáltam reagálni,ami inkább lett paraszt,éppen ezért bocsánatot kértem tőled pm-ben.

BOCS,HOGY SEGGFEJ VOLTAM!

A segítséget pedig köszönöm.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
2009.06.28. 23:02:48
LV2
Válasz 10. MrZ üzenetére:
Szeretem ezt az oldalt, a közönsége mindig emlékeztet miért nem írok ide mást. Mivel sikerült itt keménykedned és magánban kulturáltan kérdezni engedelmeddel itt válaszolok:

Rohanj végig a pályán (ahogyan fent is írtam), ugorj be a lyukba (ahogyan fent is írtam), mindenkit ölj meg a bushido szerint (csak akkor támadj ha már villan a kardjuk - gépkönyv) és hogy senki ne vágjon meg soha semmikor. Az első féle befejezés csak egy idézet, ha a sima pályán túljutsz akkor egy győzedelmes FMV videót kapsz és ha azon is túl minden karakter bónusz főellenségét is megölöd (ahogyan fent is írtam sérülés nélkül) akkor megkapod mindegyiknek a bónusz, második befejezését is.
10. MrZ  La Peste Noire
2009.06.28. 18:59:20
LV12
Válasz 9. Gulandro üzenetére:
Szóval te vagy az az alak aki a fejemben van és minden lát. Szerintem mielőtt butaságokat írsz menjél és csiszolj le egy banánfát. ;)
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
2009.06.28. 18:09:42
LV2
Válasz 7. MrZ üzenetére:
Az ilyen hozzászólásokból tudom, hogy nem olvassa el senki sem a bejegyzéseket és csak a címre, jobb esetben a videókra reagál. Elszomorító.
8. ceo  PlayStation.Community tag
2009.06.28. 16:13:52
LV2
de szerettem volna annó ezzel játszani, de kimaradt...8(
you lose!
7. MrZ  La Peste Noire
2009.06.28. 14:21:36
LV12
Hmmm. Mire rájöttem,hogyan kell végig vinni. Az viszont mái rejtély számomra( jó utána se néztem...sőt lehet marhaság az egész)hogy a második befejezését a karaktereknek hogyan lehet behozni. Mert hát ott van rá az opció (befejezés megnézegetése) de megnyitni...azt az istennek se tudom. Ettől függetlenül imádom,a grafja szerintem meg nem olyan borzalmas.
" Egy bolond százat csinál....ez az én hobbim. "
6. GrayFox  Szerkesztő
2009.06.28. 13:17:49
LV9
Válasz 3. xetron üzenetére:
"tűnik". Pedig nem az. A gazdája meg fogyassza egészségel, Isten game.
メタルギアソリッド [METAL GEAR SOLID]
5. Painmare  PlayStation.Community tag
2009.06.28. 12:43:57
LV2
Sztem is isteni volt a játék!! Bár amikor még én játszottam vele annyira nem is voltam oda azért, hogy a grafikát figyeljem. Örültem annak, hogy van PS1-em:D
4. ColdHand  Szerkesztő
2009.06.28. 12:23:18
LV22
Válasz 3. xetron üzenetére:
Pedig nem az. Anno új színt vitt a stílusba azzal, hogy realisztikusabb sérülésrendszert dolgoztak ki hozzá. Egy jól irányzott vágással le lehetett teríteni bárkit és ezért nagyon izgalmasak voltak a meccsek, mert csak egyszer kellett hibáznod és kampec. Tény hogy minden más téren (főleg grafikában) el volt maradva.
Nem én írom a szabályokat. Én csak kitalálom őket!
3. xetron  PlayStation.Community tag
2009.06.28. 11:49:18
LV20
elég idiótaságnak tűnik...
Ultra Super Mega Combo Breaker .....
2. Geri
2009.06.28. 11:11:52
LV3
ez volt tesóm nagy kedvence
HUNGARY klán
1. Kyo  Szerkesztő / Admin
2009.06.28. 10:54:10
LV16
Jó választás volt.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV2
PlayStation.Community tag
PSC Kredit
2665 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Szilágyi János
Fórumhozzászólások száma:
1 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
187 db
Utolsó belépés:
2011.10.11. 10:15:34
Regisztráció ideje:
2008.11.20. 10:13:13
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea